SYaM: BuMi aNBiYa' (BHG I) - PRoLoG I

>> Monday, July 26, 2010



Bumi Syam atau dalam Bahasa Inggerisnya, ‘Levant’ merangkumi negara Jordan, Syria, Lubnan, Palestin (Tebing Barat & Gaza) & Israel. Ia terletak di rantau Timur Tengah. Bahagian baratnya adalah persisiran Laut Mediterranean. Bahagian timurnya adalah kawasan pergunungan Zagros. Bahagian selatannya adalah padang pasir Semenanjung Arab. Sementara bahagian utaranya pula adalah Semenanjung Anatolia atau Turki.


Kedudukan bumi Syam dalam peta Timur Tengah


Peta negara-negara di bumi Syam

Sudah agak lama sebenarnya aku menyimpan hasrat untuk menjejakkan kaki di bumi Syam. Ini adalah kerana keistimewaan & keberkatan muka buminya yang amat kaya dengan nilai sejarah, terutamanya sejarah agama yang diturunkan Allah SWT melalui nabi-nabi & rasul-rasul-Nya. Menurut satu sumber yang aku perolehi, bumi Syam adalah bumi yang paling ramai Nabi & Rasul diutuskan. Daripada kesemua jumlah Nabi & Rasul di muka bumi ini, separuh daripadanya sama ada dilahirkan, dibesarkan, menyampaikan seruan Allah SWT atau wafat di bumi Syam. Antara yang diketahui ialah Nabi Ibrahim, Nabi Ismail, Nabi Ishaq, Nabi Lut, Nabi Ya’qub, Nabi Syu’ib, Nabi Musa, Nabi Ayyub, Nabi Zulkifli, Nabi Daud, Nabi Sulaiman, Nabi Zakaria, Nabi Yahya & Nabi Isa. Disebabkan itulah, bumi Syam ini layak dikenali dengan nama bumi Anbiya'. Keberkatan bumi Syam ini telah diakui sendiri oleh Rasulullah SAW dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Zaid bin Thabit:

Rasulullah SAW telah berkata, “Keberkatan ke atas Syam! Keberkatan ke atas Syam!” Para sahabat kemudian bertanya, “Kenapa begitu?” Rasulullah SAW menjawab, “Kerana para Malaikat telah mengembangkan sayap mereka ke atas Syam.”

Bumi Syam ini juga diberkati oleh Allah SWT kerana di sinilah letaknya rumah-Nya yang kedua di muka bumi ini, iaitu Masjidil Aqsa di tanah Palestin. Masjid tersebut adalah lokasi di mana berlakunya peristiwa Israk & Mi’raj & ia seterusnya menjadi kiblat pertama bagi umat Islam selama beberapa bulan sebelum ditukarkan ke Masjidil Haram. Disebabkan kedudukannya yang tinggi di sisi Allah SWT, Masjidil Aqsa adalah masjid yang ketiga tersuci bagi umat Islam selepas Masjidil Haram di Mekah & Masjid Nabawi di Madinah. Barangsiapa yang menunaikan solat di masjid tersebut bakal mendapat ganjaran pahala sebanyak 500 kali ganda. Allah SWT sendiri ada berfirman beberapa kali di dalam Al-Quran tentang keberkatan Masjidil Aqsa & tanah di sekelilingnya:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang Kami berkati sekelilingnya, untuk diperlihatkan kepadanya tanda kekuasaan Kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Surah Al-Isra’: Ayat 1)


وَنَجَّيْنَاهُ وَلُوطًا إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا لِلْعَالَمِينَ

Dan Kami selamatkan dia dan sepupunya Nabi Lut ke negeri yang Kami limpahkan berkat padanya untuk umat manusia. (Surah Al-Anbiya’: Ayat 71)

وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا قُرًى ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِيهَا السَّيْرَ سِيرُوا فِيهَا لَيَالِيَ وَأَيَّامًا آمِنِينَ

Dan di antara tempat tinggal mereka (di negeri Yaman) dengan bandar-bandar (di daerah negeri Syam) yang Kami limpahkan berkat kepadanya (dengan kemakmuran), Kami adakan beberapa buah bandar yang jelas kelihatan (kepada orang-orang yang melalui jalan itu), dan Kami tentukan jarak perjalanan di antaranya (sekadar yang dapat dijadikan tempat-tempat persinggahan), (serta dikatakan kepada mereka): "Berjalanlah kamu di bandar-bandar itu pada bila-bila masa yang kamu suka, malam dan siang, dalam keadaan yang aman." (Surah Saba’: Ayat 18)

وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِهِ إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَكُنَّا بِكُلِّ شَيْءٍ عَالِمِينَ

Dan Kami mudahkan bagi Nabi Sulaiman angin yang kencang tiupannya, bertiup menurut kehendaknya ke bumi yang Kami limpahi berkat padanya; dan adalah Kami mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (Surah Al-Anbiya’: Ayat 81)

وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُواْ يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِي إِسْرَآئِيلَ بِمَا صَبَرُواْ وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا كَانُواْ يَعْرِشُونَ

Dan Kami wariskan kepada kaum (Bani Israil) yang telah tertindas itu akan daerah-daerah timur bumi (Palestin) dan daerah-daerah baratnya, yang Kami telah melimpahkan berkat padanya. Dan telah sempurnalah Kalimah Allah (janji-Nya) yang baik kepada kaum Bani Israil kerana kesabaran mereka (semasa mereka ditindas oleh Firaun), dan Kami telah hancurkan apa yang telah dibuat oleh Firaun dan kaumnya dan apa yang mereka telah dirikan (dari bangunan-bangunan yang tinggi). (Surah Al-A’raf: Ayat 137)



Masjidil Aqsa

Keberkatan bumi Syam ini ditambah lagi dengan adanya makam-makam keluarga Rasulullah SAW, sahabat-sahabat baginda & juga pejuang-pejuang Islam yang terkemuka. Antaranya ialah Ruqayyah binti Muhammad, Hussin bin Ali, Zaid bin Harithah, Ja’far bin Abu Talib, Bilal bin Rabah, Khalid al-Walid, Abdullah bin Rawahah, Muawiyah bin Abu Sufyan, Umar bin Abdul Aziz, Salahuddin al-Ayyubi, Abu Hurairah & ramai lagi.

Menurut Rasulullah SAW, peristiwa akhir zaman nanti juga dikatakan banyak akan berlaku di bumi Syam. Bumi Syam dikatakan akan menjadi tempat turunnya Nabi Isa a.s. Pemerintahan Imam Mahdi & Nabi Isa a.s juga nanti akan berpusat di sini. Dan di sini jugalah akan berlakunya pertempuran besar antara umat Islam pimpinan Nabi Isa a.s & orang-orang Yahudi pimpinan Dajjal. Dajjal dikatakan akan dibunuh di sini. Selain itu, Rasulullah SAW juga ada mengatakan bahawa Padang Mahsyar, iaitu tempat di mana semua umat manusia akan dikumpulkan selepas Hari Kiamat terletak di bumi Syam. Wallahu ‘alam.

Bersambung...


SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE


8 buah komen:

silversarina Monday, July 26, 2010 at 7:16:00 PM GMT+8  

Salam ,

Best, best .. can't wait to read more about Syam .

mama ju Monday, July 26, 2010 at 7:25:00 PM GMT+8  

Aslkm doc

Terimakasih jhaz. Rasa macam baca nukilan seorang ustaz...Mama tunggu esuk!Memang tulisan jhaz jelas menambah ilmu yg ada.

zue Monday, July 26, 2010 at 8:46:00 PM GMT+8  

salam kunjung balas,
blog yg bagus brkenaan negara timur tengah. nak pegi mmg le x kesampaian..seronok mmbaca..teruskan lagi.

lala Thursday, November 11, 2010 at 3:02:00 PM GMT+8  

thx atas infonya....berguna sekali...buat tugas saya...

Anonymous Thursday, March 21, 2013 at 1:27:00 PM GMT+8  

xanax 1mg much does 2mg xanax cost street - generic xanax information

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP