MaNCHeSTeR & LiVeRPooL (BHG V/aKHiR) - LiVeRPooL III & ePiLoG

>> Monday, July 12, 2010

Selepas membeli-belah di Liverpool One, aku berjalan ke Albert Dock, sebuah kompleks bangunan & gudang yang terletak di sebuah kawasan parkir kapal. Di kawasan inilah kapal-kapal kargo melabuh untuk dimasukkan barang atau untuk dipunggah pada zaman dahulu. Albert Dock mula dibuka & dirasmikan pada tahun 1846 oleh Putera Albert & merupakan bangunan-bangunan pertama di Britain yang diperbuat daripada besi & batu-bata tanpa menggunakan sebarang kayu. Selepas peristiwa pengeboman di Liverpool sewaktu Perang Dunia Kedua, Albert Dock turut menerima kesannya. Ia akhirnya terpaksa ditutup pada tahun 1972 kerana masalah kewangan dalam kos untuk memperbaikinya. Walau bagaimanapun, kerja-kerja pembaikan dimulakan semula pada tahun 1981 & pada tahun 1988, Albert Dock dibuka semula. Pada masa kini, ianya adalah antara tempat tumpuan utama pelancong-pelancong & turut disenaraikan dalam UNESCO World Heritage Sites.

Antara bangunan-bangunan penting & terkenal yang terdapat di dalam kawasan Albert Dock ini ialah The Beatles Story, Merseyside Maritime Museum & Tate Liverpool. The Beatles Story adalah sebuah pusat pameran & muzium yang didedikasikan kepada kumpulan muzik yang terkenal di seluruh dunia ketika era 1960-an dahulu, iaitu The Beatles. Muzium ini mempamerkan kisah-kisah berkaitan dengan kumpulan tersebut dari saat ia ditubuhkan pada tahun 1960, sehingga saat perpecahan mereka pada tahun 1970. Keempat-empat anggota kumpulan tersebut iaitu John Lennon, Paul McCartney, George Harrison & Ringo Starr adalah anak jati Liverpool. Kumpulan itu sendiri ditubuhkan & memulakan kerjaya mereka di kota ini. The Beatles Story ini mula dibuka pada tahun 1990. Antara khazanah-khazanah berharga yang dipamerkan dalam muzium tersebut ialah cermin mata bulat yang menjadi ikon kepada John Lennon & gitar pertama George Harrison. Selain itu, terdapat juga kedai cenderahati di sini yang menjual pelbagai jenis cenderahati yang berkaitan dengan kumpulan tersebut. Aku membeli 2 helai baju untuk aku & untuk ayah aku yang merupakan peminat kumpulan tersebut.

The Beatles Story, Liverpool, UK

Ruang dalam The Beatles Story, Liverpool, UK

Merseyside Maritime Museum pula adalah muzium yang mempamerkan kisah-kisah Liverpool yang pernah menjadi pusat urus niaga hamba, pusat emigrasi & pusat perdagangan laut. Sejarah tentang kapal Titanic juga turut diceritakan di sini. Muzium ini mula dibuka pada tahun 1980. Tate Liverpool yang juga turut terletak di kawasan Albert Dock ini adalah muzium yang menyimpan koleksi lukisan British dari tahun 1500 hingga sekarang. Ia mula dibuka pada tahun 1988.

Merseyside Maritime Museum, Liverpool, UK

Selepas melawat kawasan Albert Dock, aku berjalan pula ke kawasan Chinatown yang terletak agak jauh dari Albert Dock. Sedang aku berjalan ke sana, hujan turun semakin lebat. Aku terpaksa berteduh buat seketika. Selepas hujan semakin reda, aku menyambung perjalanan aku.

Tidak berapa lama kemudian, aku pun tiba di Chinatown tersebut. Chinatown di Liverpool ini adalah kawasan komuniti orang-orang Cina yang tertua di benua Eropah. Pintu gerbang yang terdapat di sini juga adalah pintu gerbang Chinatown di luar negara China yang terbesar di dunia. Di Liverpool ada lebih kurang 7,100 orang Cina yang merupakan 1.7% daripada jumlah penduduknya. Kedatangan mereka ke Liverpool dari negara China sudah bermula sejak kurun ke-19 lagi. Ramai antara mereka telah berkahwin dengan penduduk tempatan & melahirkan anak-anak kacukan Eurasian.

Chinatown , Liverpool, UK

Selepas melalui kawasan Chinatown, aku meneruskan perjalanan aku ke Liverpool Cathedral, sebuah gereja Anglikan yang dibina di atas puncak St James’s Mount. Gereja ini dibina antara tahun 1904 hingga 1978. Ia adalah gereja Anglikan yang terpenting di Liverpool. Dengan keluasan 9,687 meter persegi, ia merupakan gereja yang kelima terbesar di dunia. Menara locengnya adalah yang terbesar di dunia & juga merupakan antara yang tertinggi, dengan ketinggian 100/6 meter. Loceng yang terdapat di dalam menara tersebut adalah yang terberat di dunia dengan berat 31,000 kg.

Liverpool Cathedral, Liverpool, UK

Ruang dalam Liverpool Cathedral, Liverpool, UK

Selepas bergambar di dalam & di luar Liverpool Cathedral yang besar itu, aku menyambung ekspedisi aku ke sebuah lagi gereja yang terkenal di sini, iaitu Liverpool Metropolitan Cathedral. Ia adalah gereja Roman Katolik yang terpenting di Liverpool. Penduduk beragama Kristian Roman Katolik ini kebanyakannya berasal dari Ireland, yang berhijrah ke sini pada kurun ke-19 dahulu. Gereja ini mempunyai senibina yang menarik. Pembinaannya bermula pada tahun 1962 & siap sepenuhnya 5 tahun kemudian. Disebabkan tempoh pembinaannya yang terlalu cepat, pelbagai kerosakan berlaku kemudiannya. Akhirnya, gereja ini terpaksa diperbaiki semula pada tahun 1990-an.

Liverpool Metropolitan Cathedral, Liverpool, UK

Ruang dalam Liverpool Metropolitan Cathedral, Liverpool, UK

Berhampiran dengan Liverpool Metropolitan Cathedral adalah University of Liverpool. Universiti ini diasaskan pada tahun 1903. Jumlah pelajarnya adalah seramai 20,000 orang, termasuklah berpuluh-puluh pelajar Malaysia yang belajar dalam bidang perubatan & kejuruteraan.

University of Liverpool, Liverpool, UK

Selepas bergambar di hadapan universiti tersebut, aku pun kembali semula ke stesen keretapi Liverpool Lime Street. Jam pada waktu itu sudah menunjukkan pukul 5.00 petang. Tepat pukul 5.30 petang, aku pun tiba di tempat penyimpanan beg di dalam stesen keretapi tersebut, seperti yang dijanjikan dengan Muaz pagi tadi. Tidak berapa lama kemudian, Muaz pun muncul. Setelah mengeluarkan beg-beg kami, kami pergi menunggu bas untuk ke Lapangan Terbang John Lennon, Liverpool.

Hampir setengah jam kami berdua menunggu, namun bas untuk ke lapangan terbang masih belum muncul-muncul. Aku bertanya kepada pekerja syarikat bas awam yang sedang bertugas tentang status bas tersebut. Dia memberitahu aku bas tersebut akan tiba dalam masa beberapa minit sahaja lagi. Kami pun terus menunggu. Lebih kurang 15 minit kemudian, bas masih belum muncul juga. Kami berdua mulai risau. Begitu juga dengan 4 lagi orang yang sedang menunggu bas tersebut bersama-sama kami berdua. Disebabkan takut jikalau terlepas penerbangan, kami berenam berpakat untuk menaiki teksi sahaja. Kami berpecah kepada 2 kumpulan. Kami menahan 2 buah teksi untuk membawa kami ke lapangan terbang tersebut. Ini sahajalah pilihan yang ada. Mungkin bas yang kami nantikan sedang terperangkap dalam kesibukan lalu lintas yang teruk.

Seketika kemudian, kami semua pun tiba di Lapangan Terbang John Lennon, Liverpool. Aku & Muaz mengucapkan terima kasih kepada 4 orang tersebut kerana sudi berkongsi teksi dengan kami. Kami berdua kemudiannya terus ke kaunter pendaftaran untuk mendaftar masuk. Selepas itu, kami melalui zon pemeriksaan sekuriti & kemudiannya, kami menunggu ketibaan pesawat Ryanair untuk ke Dublin.

Tidak berapa lama selepas menunggu, pesawat yang dinantikan pun tiba & para penumpang dijemput masuk. Lebih kurang pukul 9.30 malam, pesawat pun mulai berlepas. Perjalanan ke Dublin mengambil masa 50 minit sahaja. Lebih kurang pukul 10.20 malam, kami pun tiba di Lapangan Terbang Dublin.

Pengalaman selama 2 hari di Manchester & Liverpool sememangnya menarik walaupun tempoh masa kami di sana terlampau singkat. 2 hari tersebut memang cukup padat dengan pengalaman-pengalaman yang cukup berharga. Walaupun kami mengembara berasingan, namun aku yakin kami masing-masing mendapat pengalaman yang sama banyak & sama nilainya yang akan sentiasa dikenang hingga ke akhir hayat kami. Manchester & Liverpool adalah kota-kota yang wajib dikunjungi oleh sesiapa sahaja yang memijakkan kaki di bumi England.

TAMAT. Selepas ini nantikan pula TRAVELOG MALTA: PERMATA MEDITERRANEAN... :)

p/s: Masih lagi 'mourning' disebabkan kekalahan my favourite team, Germany/Deutschland kpd Spain hari tuh.. Nasib baik la dpt Third Place selepas berjaya membelasah Uruguay semalam.. Moga Germany akan menjuarai EuroCup 2012 nanti.. Hahaha.. To all German haters, dont be mad ok!! Hehehe...

GO DEUTSCHLAND!!!

3 buah komen:

mama ju Monday, July 12, 2010 at 6:42:00 PM GMT+8

Doc Jhaz

Terimakasih, banyak maklumat yang mama tak tahu.
Lagu tu...jhaz teringat sidia tu ke?

Aragorn Tuesday, July 13, 2010 at 10:18:00 PM GMT+8

woo...dr jhaz pn sokong german!
kita serupa...huhu

aku sedih gak broo...ngs terus dah mlm tuh..haha

Mijoe Sunday, July 25, 2010 at 1:07:00 PM GMT+8

pape pun German team tetap mantop!!!!