9 HaRi Di TaNaH JaWa, iNDoNeSia

>> Sunday, July 04, 2010



Alhamdulillah, aku & sahabat-sahabat aku selamat tiba di Malaysia selepas 9 hari berkelana di tanah Jawa (21-29 Jun 2010). Terlalu banyak pengalaman yang telah kami perolehi sewaktu berada di sana. InsyaAllah akan aku kongsikan dgn kalian semua dalam Travelog di Pulau Jawa tidak lama lagi.

Trip ini sepatutnya disertai oleh 4 orang. Akan tetapi sedikit ralat berlaku sewaktu kami di LCCT. Salah seorang daripada kami telah diduga dengan kehilangan beg di bahagian pemeriksaan sekuriti. Beg galasnya yang mengandungi passport, dompet, wang, telefon bimbit & barang2 lain yang berharga telah dicuri sejurus selepas memasuki mesin x-ray di situ. Akibatnya, sahabat kami tersebut terpaksa melupakan hajatnya untuk memijakkan kaki di tanah Jawa. Aku & 2 orang lagi rakan aku terpaksa meneruskan hajat kami walaupun agak berat hati kerana tiket penerbangan & hotel-hotel sudah pun ditempah. Lagipun salah seorang daripada kami yg sudah pun bekerja tidak mudah untuk mendapatkan cuti.

Selain daripada kecuaian sahabat kami itu sendiri, kami turut menyalahkan pihak sekuriti LCCT kerana kelalaian mereka untuk memastikan keselamatan beg-beg penumpang di bahagian pemeriksaan sekuriti. Mereka sepatutnya lebih berhati-hati & teliti dalam melakukan kerja mereka. Sepanjang aku travel di negara-negara Eropah & Timur Tengah, belum pernah berlaku kejadian seperti ini. Kejadian ini sedikit sebanyak akan memburukkan imej LCCT sebagai hub utama syarikat penerbangan Air Asia. Semoga pihak yang dimaksudkan dapat memperbaiki mutu perkhidmatan.

Dan kepada para penumpang yg menggunakan LCCT atau mana-mana airport sekalipun, kalian dinasihatkan utk 'be extra-careful'. Jangan terlalu mengharapkan pihak sekuriti sahaja. Pastikan passport & dompet (jikalau boleh) di tangan sewaktu melalui alat pemeriksaan badan. You'll never know what's going to happen to your bag & your stuffs yg melalui mesin x-ray di sebelah. Mencegah lebih selamat.

Di bawah ini, aku selitkan gambar2 yang diambil sewaktu trip kami di Pulau Jawa & juga surat yang ditulis oleh sahabat aku itu kepada pihak LCCT.


Peta pengembaraan di Pulau Jawa, Indonesia


Monumen Nasional (MONAS), Jakarta


Masjid Istiqlal, Jakarta (masjid terbesar di rantau Asia Tenggara)


Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta


Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta


Biawak Komodo di dalam Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta


Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta


Masjid Raya, Bandung


Kolam-kolam air panas di Gunung Berapi Tangkuban Perahu, Lembang


Kolam-kolam air panas di Gunung Berapi Tangkuban Perahu, Lembang


Kawah Gunung Berapi Tangkuban Perahu, Lembang


Ladang Teh, Lembang


Kebun Strawberi, Lembang


Gedung Sate, Bandung


Candi Borobudur


Candi Borobudur


Candi Borobudur


Candi Borobudur


Candi Borobudur


Candi Prambanan


Candi Prambanan


Istana Sultan, Yogyakarta


Jalan Malioboro, Yogyakarta


Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta


Grahadi, Surabaya


Masjid Cheng Ho, Surabaya


Monumen Pahlawan, Surabaya


Makam Sunan Ampel (salah seorang Wali Songo), Surabaya


House of Sampoerna, Surabaya


Monumen Surabaya, Surabaya


Kebun Binatang, Surabaya


Masjid Al-Akbar, Surabaya


Kecuaian Pihak Keselamatan LCCT Airport KLIA

Pada 21 Jun 2010, saya bersama-sama rakan-rakan akan bertolak ke Jakarta. Sewaktu di pemeriksaan badan di sekuriti LCCT Airport, KLIA, saya beratur menunggu pemeriksaan badan. Saya telah memasukkan beg saya ke dalam scanner sebelum menunggu untuk diperiksa. Di dalam beg saya terdapat dompet, kad pengenalan, telefon bimbit, dan wang saku. Sewaktu hendak diperiksa, saya dipotong oleh sekumpulan manusia yang mendakwa mereka sudah terlambat untuk menaiki flight. Pihak sekuriti membenarkan mereka untuk diperiksa terlebih dahulu. Sewaktu saya telah selesai diperiksa, saya mendapati beg saya sudah tiada lagi ditempat sekuriti.

Saya ingin berterima kasih atas tindakan pantas sekuriti mengecam suspek. Namun setelah siasatan dijalankan selama sejam, kami gagal menemui suspek dan beg saya. Saya lantas tidak dapat terbang ke Jakarta, dan membuat laporan polis sejurus selepas itu.

Berikut ada sedikit perubahan yang saya harapkan dari pihak sekuriti;

• Bertindak tegas dan tidak leka dalam memeriksa penumpang. Ada pihak-pihak yang cuba mengambil kesempatan atas kelekaan kita. Saya harap penumpang yang sudah terlambat tidak dibenarkan untuk memotong barisan.

• Kegagalan cctv mengecam suspek dengan baik. Saya hanya dimaklumkan bahawa mereka hanya dapat mengecam suspek berbaju hijau sahaja. Jika mereka mempunyai imej yang baik, mereka pasti mampu merakam wajah suspek dan berhubung dengan pihak imegresen untuk mengimbas kembali wajahnya. Orang ramai biasanya menganggap bahawa lapangan terbang adalah tempat yang selamat, apatah lagi ditempat yang dipenuhi oleh pihak keselamatan.

• Kegagalan melaporkan kejadian ini segera kepada pihak polis- saya berasa amat hairan sewaktu membuat laporan polis tentang kehilangan beg saya. Ini kerana pihak polis tidak dimaklumkan tentang kejadian ini secepat mungkin.

• Ketika saya ingin mengetahui hak saya selaku pelanggan di LCCT Airport seperti hak ganti rugi dan sebagainya, saya tidak dilayan dengan baik dan dituduh ingin memburukkan nama mereka. Layanan seperti ini sangat saya kesali. Saya juga tidak diberi kebenaran untuk berhubung dengan pihak atasan.

Saya berharap pihak keselamatan LCCT KLIA boleh memantapkan lagi keselamatan dan pengurusan supaya kejadian ini tidak berulang lagi. Bayangkan betapa peritnya hal ini jika ia berlaku kepada anda.

Terima kasih.


7 buah komen:

catz Sunday, July 4, 2010 at 8:26:00 AM GMT+8  

salam Jhaz,

seronok mengembara ke Tanah Jawa.
melihat banyak tinggalan sejarah dan tempat menarik.
hemm..peristiwa di KILA terminal LCCT sungguh memeranjatkan saya.uhhh.
saya pun selalu fikir airport especially bila dah melepasi sekuriti, dan di tempat pemeriksaan sepatutnya mmg tempat yang selamat.masa pemeriksaan badan bukan ke semua benda lain, beg kena lalu mesin x-ray dan di awasi oleh sekutiti, and camana lah kan boleh terlepas pandang mcm tu je. biasanya kita assume yg barang kita yang lalu kat mesin tu tak akan hilang. dan sepatutnya setiap org kena tunggu giliran, tak kiralah dah lambat ke apa..kena lalu sorang-sorang.iskkk. mmg tak patut berlaku peristiwa macam ni dan sepattnya mereka kena layan aduan. kita bayar cukai dan sbg, patut dilayan dengan adil.

tapi mmg pernah berlaku di depan mata saya, di KLIA main terminal, seorang mat saleh kehilangan henpon semasa pemeriksaan kali kedua ketika nak masuk tempat menunggu utk berlepas.kecoh juga masa tu. yang ni lagi lah.tak logik sungguh.
apa pun, make sure kawan u dpt hak dia yang sepatutnya.

mama ju Sunday, July 4, 2010 at 8:46:00 AM GMT+8  

Terimakasih kerana N3 ini.Tapi mama terkenang2 peristiwa di LCCT tu..rasa sangat tak puas hati dan kecewa dan ralat.

Macammana seterusnya? Takkan macam tu saja...cerita kat s.kabar..

My Life Sunday, July 4, 2010 at 12:37:00 PM GMT+8  

salam dr jhaz

pihak berkenaan harus bertanggungjawab!!

Chit Ana Sunday, July 4, 2010 at 6:00:00 PM GMT+8  

salam dr...

waa seronok dapat jalan2 ;)

haah,ana setuju mencegah lebih baik.kat lcct tu selalu je orang hilang benda.

muslimah Monday, July 5, 2010 at 12:58:00 AM GMT+8  

assalamualaikum,,,setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya....

Kak Mahh Monday, July 5, 2010 at 11:08:00 PM GMT+8  

Nice trip...jom jenguk sini http://zmah-ceritaku.blogspot.com

Anonymous Sunday, March 3, 2013 at 10:14:00 AM GMT+8  

buy valium online get valium anxiety - valium dosage blue pill

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP