CYPRuS: PuLau aPHRoDiTe (BHG IV) - NiCoSia II

>> Tuesday, July 20, 2010



Lokasi pertama di Nicosia yang aku kunjungi ialah Bayraktar Mosque yang terletak di bastion Venetian City Wall yang bernama Constanza Bastion. Masjid ini adalah masjid pertama yang dibina oleh Empayar Turki Uthmaniyah selepas berjaya menawan kota Nicosia daripada Republic Venice pada tahun 1571. Di lokasi inilah bendera Turki Uthmaniyah mula-mula sekali dipacakkan sewaktu penawanan kota ini. Walau bagaimanapun, pemacak bendera itu akhirnya telah dibunuh oleh tentera Republik Venice. Mayatnya kemudian disemadikan di kawasan masjid ini & Bayraktar Mosque yang ada sekarang ini didirikan sebagai memberi penghormatan kepada pemacak bendera itu. Masjid ini kemudiannya dibina semula pada tahun 1820 & diperbaiki pada tahun 1990. Pada masa kini, ianya masih dalam proses pembaikan & tidak dapat digunakan oleh para jemaah untuk bersolat.

Sewaktu konflik yang berlaku antara penduduk bangsa Greek & Turki antara tahun 1960 hingga 1974, masjid ini menjadi antara lokasi serangan utama oleh penduduk-penduduk bangsa Greek. Ia telah dibom sebanyak 4 kali pada tahun 1962 sewaktu hari Ulangtahun Kemerdekaan Greece yang telah merosakkan menara azannya. Ia kemudiannya dibom lagi pada tahun 1964. Pengeboman pada tahun tersebut memusnahkan sama sekali menara azan masjid ini. Begitu hebat sekali kebencian orang-orang kafir Greek terhadap orang-orang Islam Turki. Agaknya mereka masih lagi berdendam dengan orang-orang Turki yang telah meruntuhkan Empayar Byzantine dengan penawanan ibu kota empayar tersebut, iaitu Constantinople/Istanbul pada tahun 1453. Empayar Byzantine dahulunya merupakan penaung kepada agama Greek Orthodox yang dianuti mereka. Wallahu ‘alam.


Constanza Bastion berhampiran Bayraktar Mosque, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Bayraktar Mosque, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Seterusnya, aku menuju ke Liberty Monument yang terletak di bastion Venetian City Wall yang bernama Podocatro Bastion. Monumen ini didirikan pada tahun 1973 bagi memperingati hari pembebasan pejuang kemerdekaan Cyprus dari penjara pada tahun 1959 yang memperjuangkan kemerdekaan negara itu daripada Empayar British. Selepas bergambar di Liberty Monument, aku menuju pula ke Archbishop’s Palace, rumah kediaman Archbishop of Cyprus, paderi utama di negara ini. Sewaktu konflik yang berlaku antara penduduk bangsa Greek & Turki, Archbishop of Cyprus yang bernama Makarios III telah cuba untuk dibunuh, namun usaha tersebut gagal. Istana itu juga musnah seluruhnya pada tahun 1974 & dibina semula pada tahun 1980. Di hadapannya terdapat ukiran patung Archbishop tersebut.


Podocatro Bastion berhampiran Liberty Monument, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Liberty Monument, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Liberty Monument, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Archbishop’s Palace, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Archbishop’s Palace, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Ukiran Patung Archbishop Makarios III di Archbishop’s Palace, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Selepas itu, aku ke Famagusta Gate pula, iaitu salah satu daripada 3 pintu masuk ke kota ini menerusi Venetian City Wall. Ia adalah pintu masuk yang terbesar & yang paling menarik antara ketiga-tiga pintu masuk yang ada. Sewaktu era pemerintahan Republik Venice dahulu, Famagusta Gate digunakan sebagai laluan masuk & keluar pelawat-pelawat di bahagian timur kota ini. Ia masih juga digunakan sewaktu era pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyah. Namun, sewaktu zaman pemerintahan Empayar British, tempat ini hanya dijadikan gudang penyimpanan barang. Selepas kemerdekaan Cyprus, Famagusta Gate mengalami proses pengubahsuaian & mulai tahun 1983, ianya dijadikan muzium.


Famagusta Gate, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Ruang dalaman, Famagusta Gate, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Kemudian, aku melalui kawasan pagar dawai & besi yang menjadi sempadan antara Nicosia Utara & Nicosia Selatan. Kawasan tersebut yang dinamakan United Nations Buffer Zone sentiasa dipantau oleh United Nations. Pencerobohan antara sempadan di sini amat dilarang sama sekali.


Kawasan pagar dawai & besi yang menjadi sempadan antara Nicosia Utara & Nicosia Selatan


Kawasan pagar dawai & besi yang menjadi sempadan antara Nicosia Utara & Nicosia Selatan


Kawasan pagar dawai & besi yang menjadi sempadan antara Nicosia Utara & Nicosia Selatan

Aku seterusnya berjalan menuju ke Omariye Mosque, salah satu daripada 2 buah masjid yang terdapat di Nicosia Selatan. Omariye Mosque ini sebenarnya adalah gereja yang telah ditukar fungsinya menjadi masjid. Gereja tersebut dibina pada tahun 1395 yang diberi nama St. Mary of the Augustinians & merupakan antara gereja yang terpenting di sini pada zaman dahulu. Gereja itu kemudiannya dikatakan termusnah akibat serangan tentera Turki Uthmaniyah pada tahun 1570. Selepas Nicosia berjaya ditawan oleh Empayar Turki Uthmaniyah, gereja itu kemudiannya diperbaiki & ditukar fungsinya menjadi masjid. Memandangkan hari ini adalah hari Jumaat, aku menunaikan solat fardhu Jumaat di sini. Khutbahnya disampaikan dalam Bahasa Inggeris. Ramai jemaah yang hadir. Hampir penuh masjid ini. Tak sangka pula aku ramai penduduk beragama Islam di Nicosia Selatan ini. Kebanyakan mereka seperti berasal dari India atau Pakistan.


Omariye Mosque, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Omariye Mosque, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Selepas menunaikan solat fardhu Jumaat, aku bergambar dengan sebuah hamam di hadapan masjid ini yang dinamakan Omariye Hamam, bersempena dengan nama masjid tersebut. Ia dibina pada akhir kurun ke-16 oleh Lala Mustafa Pasha, sempena penawanan Nicosia oleh Empayar Turki Uthmaniyah. Hamam ini adalah antara hamam yang masih lagi kukuh di bandar ini.


Omariye Hamam, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Kemudiannya, aku meneruskan pengembaraan aku ke gereja yang terbesar di dalam kawasan Venetian City Wall, iaitu Frenonemi Church. Gereja Greek Orthodox ini dibina pada tahun 1872. Seterusnya, aku menuju ke jalan membeli-belah yang terdapat di kota Nicosia ini. Aku membeli beberapa buah cenderahati untuk dibawa pulang. Sesudah itu, aku kembali semula ke hostel untuk menunaikan solat Asar. Apabila matahari sudah terbenam, aku keluar untuk makan malam. Aku makan di sebuah restoran halal yang terdapat di kota tersebut. Terdapat banyak juga restoran halal di sini. Alhamdulillah. Selepas makan, aku bersiar-siar mengambil angin malam. Sesudah itu, aku pun kembali ke hostel untuk mandi, solat & kemudiannya tidur.


Frenonemi Church, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Jalan membeli-belah, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Jalan membeli-belah, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Bersambung...


SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE


1 buah komen:

Anonymous Monday, March 4, 2013 at 8:46:00 AM GMT+8  

buy valium from india valium strengths - valium effects thyroid

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP