MaLTa: PeRMaTa MeDiTeRRaNeaN (BHG II) - VaLLeTTa

>> Wednesday, July 14, 2010

Hari 1: 4 DISEMBER 2008

Penerbangan Ryanair dari Dublin ke Malta berlepas pada hari ini pada pukul 7.15 pagi. Aku bertolak ke Lapangan Terbang Dublin malam sebelum penerbangan dengan menaiki bas. Sengaja aku berbuat demikian kerana bas terawal ke lapangan terbang itu adalah pada pukul 6.00 pagi. Sudah tentunya aku tidak akan sempat untuk mengejar kapal terbang jikalau aku bertolak dari rumah pada pukul 6.00 pagi. Oleh itu, seperti selalu, aku terpaksa bermalam di lapangan terbang tersebut walaupun dalam keadaan yang kurang selesa.

Aku mula mendaftar masuk pada pukul 5.15 pagi. Selepas melepasi zon pemeriksaan keselamatan, aku pun terus menuju ke balai perlepasan untuk menunggu ketibaan pesawat. Setelah pesawat sudah bersedia untuk berlepas, para penumpang dijemput masuk. Dan tidak berapa lama selepas itu, pesawat pun berlepas meninggalkan Dublin menuju ke Malta. Penerbangan memakan masa selama 3¾ jam. Lebih kurang pukul 12.00 tengah hari waktu tempatan Malta, aku pun tiba di Lapangan Terbang Malta Luqa.

Untuk ke Valletta, aku menggunakan perkhidmatan bas awam yang boleh dinaiki di bahagian luar lapangan terbang tersebut. Tambangnya teramatlah murah. Tidak berapa lama kemudian, aku pun tiba di kawasan terminal bas di Valletta yang terletak di sekeliling air pancut yang diberi nama Triton Fountain. Berhampiran dengannya adalah City Gate, yang merupakan pintu masuk utama kota lama Valletta. Sesampainya aku di terminal bas itu, aku terus menyusuri bawah City Gate untuk ke kota lama Valletta. Aku hendak mencari lokasi hostel termurah yang aku rujuk di dalam buku panduan aku. Setelah penat mencari, akhirnya aku berjaya menjumpainya. Pemiliknya adalah seorang wanita tua. Sewa biliknya teramatlah murah. Bilik itu pula boleh tahan selesanya. Cuma bilik airnya sahaja yang terletak di luar bilik & perlu dikongsi bersama-sama dengan penginap-penginap yang lain. Namun, menurut kata pemilik hostel tersebut, aku adalah satu-satunya penginap yang menginap pada waktu itu. Hahaha. Maka, bilik air itu secara tidak rasminya menjadi milik aku. Hehehe.

Terminal bas Valletta, Malta

Selepas berkemas-kemas, aku pun memulakan ekspedisi mengelilingi kota Valletta. Valletta adalah ibu negara Malta & mempunyai jumlah penduduk seramai 6,300 orang. Ia terletak di dalam pulau Malta, pulau yang terbesar dalam negara kepulauan itu. Bangunan-bangunan yang terdapat di kota ini mula dibina pada kurun ke-16 sewaktu Malta di bawah pentadbiran organisasi Knights of St. John of Jerusalem. Nama Valletta diambil bersempena dengan nama pengasas kota ini, iaitu Jean Parisot de Valette. Dia adalah ketua kepada organisasi Knights of St. John of Jerusalem yang telah berjaya mematahkan percubaan Empayar Turki Uthmaniyah untuk menawan Malta pada tahun 1565. Pada masa kini, kota Valletta telah tersenarai dalam salah satu ‘UNESCO World Heritage Sites’.

Kedudukan Valletta dalam peta Malta

Logo Organisasi Knights of St. John of Jerusalem

Lokasi pertama di Valletta yang aku jejaki ialah City Gate, yang terletak berhampiran dengan terminal bas tadi yang merupakan pintu masuk utama ke kota lama Valletta ini. Pintu gerbang yang dilihat pada hari ini dibina pada tahun 1970-an & merupakan pintu gerbang yang keempat dibina di situ. Pintu gerbang pertama dibina pada tahun 1566, setahun selepas serangan tentera Turki Uthmaniyah berjaya dipatahkan.

City Gate, Valletta, Malta

Destinasi seterusnya ialah Auberge de Castille et Lion yang dahulunya merupakan ibu pejabat organisasi Knights of St. John of Jerusalem. Pada masa kini ianya dijadikan pejabat Perdana Menteri Malta.

Auberge de Castille et Lion, Valletta, Malta

Selepas bergambar di hadapan bangunan tersebut, aku berjalan menuju ke sebuah kawasan yang terletak di pinggiran laut untuk melihat panorama Grand Harbour yang amat menakjubkan. Grand Harbour di Valletta ini adalah pelabuhan semulajadi yang telah digunakan sejak zaman Phoenician lagi. Di sinilah letaknya tapak pertahanan organisasi Knights of St. John of Jerusalem selama 270 tahun. Di sinilah berlakunya pertempuran antara tentera organisasi tersebut dengan tentera Turki Uthmaniyah pada tahun 1565. Pelabuhan ini kemudiannya menjadi tapak pertahanan tentera British pula selama 170 tahun sewaktu Malta di bawah pemerintahan Empayar British. Sewaktu Perang Dunia Kedua, kawasan ini menerima serangan bom daripada tentera Nazi Jerman & Itali yang telah menghancurkan sebahagian besar daripada kawasan ini. Selepas mendapat kemerdekaan, Grand Harbour ini mulai hilang kepentingannya setelah diganti dengan pelabuhan baru di Kalafrana yang terletak di tenggara Pulau Malta.

Grand Harbour, Valletta, Malta

Selepas puas menikmati panorama yang mengasyikkan di Grand Harbour, aku menyambung perjalanan aku ke Republic Street yang merupakan jalan yang paling utama di kota Valletta di mana terdapatnya banyak kedai-kedai untuk membeli-belah. Memandangkan perayaan Hari Krismas semakin hampir, jalan ini dihias dengan begitu cantik sekali. Aku menghabiskan masa yang agak lama di sepanjang jalan ini untuk membeli cenderahati-cenderahati untuk dibawa pulang.

Republic Street, Valletta, Malta

Aku kemudiannya singgah di sebuah gereja Roman Katolik yang diberi nama St John’s Co-Cathedral yang dibina antara tahun 1573 & 1578 oleh organisasi Knights of St. John of Jerusalem untuk kegunaan mereka. Selepas itu, aku menuju ke Grandmaster’s Palace yang pada masa kini digunakan sebagai pejabat Presiden & juga parlimen Malta. Bangunan ini dahulunya adalah milik organisasi Knights of St. John of Jerusalem.

St John’s Co-Cathedral, Valletta, Malta

Grandmaster’s Palace, Valletta, Malta

Selepas itu, aku menyusuri sepanjang persisiran pantai Grand Harbour untuk menuju ke sebuah kawasan yang bernama Siege Bell War Memorial. Memorial tersebut yang terletak di kawasan Grand Harbour dibina sempena kejayaan British & tentera tempatan mengalahkan tentera Jerman & Itali yang telah cuba untuk menawan Malta sewaktu Perang Dunia Kedua. Panorama Grand Harbour yang dilihat di sini tidak kurang hebatnya. Banyak kepingan gambar yang telah aku ambil di sini.

Siege Bell War Memorial, Valletta, Malta

Sekitar Siege Bell War Memorial, Valletta, Malta

Seterusnya, aku meneruskan ekspedisi aku dengan singgah di Malta Experience, sebuah muzium audio-visual yang menceritakan tentang sejarah Malta. Aku kurang berminat untuk masuk ke dalamnya kerana bayaran yang dikenakan agak mahal. Aku sekadar bergambar di bahagian luarnya sahaja. Selepas itu, aku bergerak ke Fort St Elmo, sebuah kubu pertahanan yang terletak di Tanjung Sciberras yang memisahkan Grand Harbour dengan sebuah lagi pelabuhan utama di Valletta, iaitu Marsamxett Harbour. Kubu pertahanan ini mula digunakan oleh organisasi Knights of St. John of Jerusalem pada tahun 1533. Ia pernah diserang dengan menggunakan meriam oleh tentera Turki Uthmaniyah sewaktu mereka cuba menawan Malta pada tahun 1565. Kerosakan yang dialaminya amat teruk. Oleh itu, selepas sahaja serangan tentera Turki Uthmaniyah berjaya dipatahkan, kubu pertahanan ini diperbesarkan lagi sehingga seperti saiznya sekarang. Pada masa kini, Fort St Elmo ini digunakan sebagai pusat akademi polis. Bangunan ini kelihatan sangat nazak sekali. Disebabkan itu, ianya dimasukkan dalam senarai ‘Watch List of the 100 Most Endangered Sites in the World’.

Malta Experience, Valletta, Malta

Fort St Elmo, Valletta, Malta

Kemudian, aku meneruskan perjalanan untuk bergambar dengan gereja yang merupakan antara mercu tanda utama Valletta, iaitu Carmelite Church. Aku kurang pasti tentang sejarah bangunan gereja itu. Namun senibinanya agak menarik. Aku kemudiannya meneruskan perjalanan aku berjalan di persisiran laut untuk ke kawasan Marsamxett Harbour, pelabuhan yang terletak di seberang teluk yang memisahkan Valletta dengan Msida & Sliema. Di situ, terdapat marina kapal layar yang terletak di Msida. Terdapat juga perkhidmatan bot yang membawa penumpang-penumpang dari Sliema ke Valletta.

Carmelite Church, Valletta, Malta

Marsamxett Harbour, Valletta, Malta

Selepas bergambar di kawasan Marsamxett Harbour, aku kembali semula ke hostel untuk solat & berehat-rehat. Apabila hari mahu senja, aku pun keluar untuk menikmati suasana malam di Valletta. Aku bersiar-siar di sekitar Grand Harbour. Indah sekali panoramanya pada waktu malam. Seketika kemudian, aku mengambil angin di Republik Street sambil melihat-lihat barang untuk dibeli lagi. Apabila hampir semua kedai hendak ditutup, aku pun kembali semula ke hostel. Selepas mandi & solat, aku pun terus tidur.

Grand Harbour, Valletta, Malta

Republik Street, Valletta, Malta

Bersambung...

SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE

2 buah komen:

Unknown Thursday, July 15, 2010 at 2:51:00 PM GMT+8

ye lah.... menawan sungguh....
harap sgt dapat jejak kaki kat tmpat yg terindah keliling dunia nih... (..sigh...)