CYPRuS: PuLau aPHRoDiTe (BHG VII) - LaRNaKa II

>> Friday, July 23, 2010

Hari 5: 10 MEI 2009

Pada pagi hari ini, barulah aku memulakan ekspedisi menjelajahi kota Larnaka. Larnaka adalah sebuah bandar yang terletak di tenggara pulau Cyprus. Ia terletak di pinggiran Laut Mediterranean. Di sini jugalah letaknya sebuah lagi lapangan terbang di Cyprus yang merupakan lapangan terbang yang terbesar di negara ini. Dengan jumlah penduduk seramai 72,000 orang, Larnaka adalah bandar kedua terbesar & kedua terpenting di Cyprus. Ia juga adalah pusat pelancongan yang utama di negara ini. Pantai pasirnya sepanjang 25 km menjadi tumpuan pelancong sama ada dari dalam, mahupun dari luar. Menurut sejarah, Larnaka telah diasaskan oleh orang-orang Phoenician & dinamakan sebagai Kition. Sejarahnya selari dengan sejarah Cyprus.

Kedudukan Larnaka dalam Peta Cyprus

Lokasi pertama yang aku kunjungi di kota Larnaka ialah sebuah gereja Cypriot Orthodox yang bernama Church of Ayios Lazaros yang dibina pada kurun ke-9, sewaktu pemerintahan Maharaja Byzantine yang bernama Leo VI. Ianya adalah antara senibina Byzantine yang terbaik di pulau Cyprus. Gereja ini didedikasikan kepada Lazarus, iaitu manusia yang dihidupkan semula oleh Nabi Isa a.s dengan menggunakan mukjizatnya. Dia dikatakan telah melarikan diri ke Larnaka selepas dihalau oleh orang-orang Yahudi di Jerusalem selepas dihidupkan semula & terus menetap di Larnaka sehingga mati buat kali kedua. Church of Ayios Lazaros ini dibina di atas tapak di mana mayatnya ditemui, iaitu pada tahun 890 M. Mayatnya kemudian dipindahkan ke Constantinople/Istanbul oleh Maharaja Leo VI pada tahun 901 M.

Church of Ayios Lazaros, Larnaka, Republic of Cyprus

Ruang dalam Church of Ayios Lazaros, Larnaka, Republic of Cyprus

Selepas bergambar di luar & di dalam gereja tadi, aku menuju pula ke sebuah masjid yang terdapat di kota Larnaka ini. Masjid tersebut diberi nama Grand Mosque. Bangunan masjid ini dahulunya adalah sebuah gereja yang bernama Latin Holy Cross Church. Ia ditukar fungsi menjadi masjid selepas perluasan kuasa Empayar Turki Uthmaniyah ke sini pada kurun ke-16. Walau bagaimanapun, mulai tahun 1974, penggunaan masjid ini semakin pudar.

Grand Mosque, Larnaka, Republic of Cyprus

Selepas singgah di masjid tadi, aku ke Larnaka Fort & Medieval Museum yang terletak di pinggir laut. Larnaka Fort asalnya merupakan istana kerajaan Cyprus Dinasti Lusigneon. Seterusnya, apabila berada di bawah Empayar Turki Uthmaniyah, bangunan ini diubaisuai pada tahun 1605, menjadi seperti yang dapat dilihat pada hari ini. Berhampiran dengannya, terletak Medieval Museum, muzium yang agak terkenal di sini. Aku kemudiannya menghabiskan masa di persisiran pantai sahaja, sambil bergambar.

Larnaka Fort & Medieval Museum, Larnaka, Republic of Cyprus

Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus

Kemudian, apabila matahari sudah tegak di atas kepala, aku singgah di restoran MacDonald’s untuk menyantap Fillet O’Fish. Selepas makan, aku kembali ke hostel untuk bersiap-siap. Apabila semuanya sudah dimasukkan ke dalam beg, aku terus berjalan menuju ke stesen ‘service taxi’. Aku akan kembali ke Pafos pada hari ini, iaitu kota pertama yang aku jejaki sewaktu aku tiba di bumi Cyprus beberapa hari lalu.

Apabila aku tiba di hadapan stesen ‘service taxi’ tersebut, aku perhatikan stesen itu ditutup & tiada orang menjaganya. Aku bertanya kepada orang-orang yang lalu-lalang adakah stesen itu ditutup pada hari ini, namun semuanya menggelengkan kepala tanda tidak tahu. Aku menjadi resah. Bagaimana aku hendak ke Pafos? Setelah memerah otak, akhirnya aku mengambil keputusan untuk menaiki teksi biasa sahaja. Walaupun mahal berlipat kali ganda daripada ‘service taxi’, namun, itu sahaja pilihan yang aku ada. Perkhidmatan bas ke Pafos juga secara kebetulannya tiada pada hari ini. Malang sungguh nasib aku.

Aku pun terus berjalan menuju ke stesen teksi untuk bertanya tentang tambang. Apabila aku tiba di stesen teksi tersebut, pemandu teksi di situ terkejut apabila aku bertanya tentang tambang teksi ke Pafos. Aku yakin, tidak ada orang yang pernah menaiki teksi dari Larnaka ke Pafos yang jaraknya berpuluh-puluh kilometer. Lalu, dia meminta aku menelefon sahaja syarikat ‘service taxi’. Aku lantas memberitahunya yang stesen ‘service taxi’ ditutup pada hari ini. Dia berasa pelik. Lalu dia menelefon syarikat ‘service taxi’ itu sendiri dengan menggunakan telefon bimbitnya. Ada pula orang menjawab panggilannya. Dia lalu berbual-bual dengan orang yang menjawab panggilannya itu.

Setelah selesai berbual, pemandu teksi itu mengarahkan aku supaya menunggu di tepi jalan Foinikoudes yang terletak di tepi pantai, tidak jauh dari situ. Menurutnya, sebuah ‘service taxi’ akan datang menjemput aku dalam masa beberapa minit sahaja lagi untuk membawa aku ke Pafos. Aku mengucapkan jutaan terima kasih kepada pemandu teksi itu. Jikalau tidak kerana dia, aku sudah mati akal bagaimana hendak ke Pafos dari Larnaka. Syukur kepada Allah SWT kerana memudahkan perjalanan aku.

Selepas menunggu beberapa ketika di tepi jalan Foinikoudes seperti yang diarahkan oleh pemandu teksi tadi, akhirnya, ‘service taxi’ yang dinantikan pun tiba & aku dijemput masuk. Untuk ke Pafos, aku perlu menukar ‘service taxi’ di Lemessos. Perjalanan dari Larnaka ke Lemessos memakan masa selama sejam. Begitu juga dengan perjalanan dari Lemessos ke Pafos.

Bersambung...

SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE

6 buah komen:

kulaan Saturday, July 24, 2010 at 7:37:00 AM GMT+8

seronoknya...saya mesia pun x abis lagi..

khasyikelvin_ Saturday, July 24, 2010 at 10:11:00 PM GMT+8

setiap kali ke mana² lokasi,
doc akan catat dalam buku nota ker?
sebab nak ingat mmg payah, melainkan sambil jalan sambil tulis²...

Anonymous Friday, May 17, 2013 at 9:28:00 PM GMT+8

Anthony Butler - Lehman Brothers Larry Biegelsen - Wachovia Thank you.
Wow, the Olympics and, of course, a learning curve.
I natural products for skin lightening guess, I just now
want to meet studio executives to discuss the
character.

Feel free to surf to my website - howtobleachskin.info

Anonymous Friday, May 24, 2013 at 8:49:00 PM GMT+8

Why, O God, I miss you guys chicken pox 5th day so much.
Make sure to check the stability of the meridian and the glands and
organs associated with that meridian/pathway throughout
your body, it can improve your immunity system.

Here is my blog ... chicken pox home remedies

Anonymous Friday, June 7, 2013 at 7:57:00 PM GMT+8

Chuck Larlham May 6, 2012, 8:48pm UTC" Sadly, the recurrence of epidemic measles in Europe and more recently mumps in multiple communities around the world. I asked, voice rising. I choose Amoy" straight to wok" noodles. Can Multipox Mx how do you treat chicken pox 99. CausesChickenpox is often viewed as a childhood infection since a majority how do you treat chicken pox of the diet for gout sufferers. Sent to get the desired results. Checken Pox 2014 Nm how do you treat chicken pox Pox 2010. Apply this mixture on the affected area.

Also visit my web blog: treatmentofchickenpox.com