MaNCHeSTeR & LiVeRPooL (BHG IV) - LiVeRPooL II

>> Sunday, July 11, 2010



Selepas bergambar dengan bangunan-bangunan yang terletak di kawasan William Brown Street Conservation Area, aku meneruskan perjalanan ke lokasi yang seterusnya, iaitu Municipal Offices yang terletak di Water Street. Aku sendiri kurang pasti apa fungsi sebenarnya bangunan ini. Selepas bergambar di sini, aku terus berjalan ke Liverpool Town Hall yang merupakan kediaman rasmi Datuk Bandar Liverpool. Bangunan yang elegan & berunsurkan gothic ini siap dibina pada tahun 1754. Walau bagaimanapun, kawasan dalaman bangunan ini mengalami kerosakan yang teruk sewaktu kebakaran yang berlaku pada tahun 1795. Ia diperbaiki semula selepas kejadian itu. Bersebelahan dengan Liverpool Town Hall, terletak sebuah monumen yang diberi nama Nelson Monument. Monumen yang dirasmikan pada tahun 1813 ini dibina sempena memperingati Horation Nelson, seorang tentera laut England yang banyak berjasa.


Municipal Offices, Liverpool, UK


Liverpool Town Hall, Liverpool, UK


Liverpool Town Hall & Nelson Monument, Liverpool, UK

Selepas itu, aku meneruskan langkah menuju ke Queen Victoria Monument, sebuah monumen yang cantik & klasik. Monumen ini terletak di tapak Liverpool Castle yang telah dirobohkan pada tahun 1725 untuk digantikan dengan St George’s Church. Gereja tersebut akhirnya turut dirobohkan pada tahun 1889 & digantikan dengan Queen Victoria Monument ini.


Queen Victoria Monument, Liverpool, UK

Selepas bergambar denan Queen Victoria Monument, aku ke destinasi yang seterusnya, iaitu 3 buah deretan bangunan yang terletak di pinggir laut yang diberi jolokan Liverpool’s Three Graces, iaitu Port of Liverpool Building, Cunard Building & Liver Building. Ketiga-tiganya terletak dalam lokasi Pier Head yang tersenarai dalam UNESCO World Heritage Sites. Port of Liverpool Building turut dikenali sebagai Dock Office. Bangunan yang siap dibina pada tahun 1907 ini adalah ibu pejabat kepada Mersey Docks and Harbour Board sehingga tahun 1994, sebelum ia dijual kepada syarikat pembangunan hartanah Downing pada tahun 2001.

Cunard Building yang terletak di tengah-tengah antara Liverpool’s Three Graces itu dibina antara tahun 1914 & 1917. Bangunan ini merupakan bangunan ibu pejabat syarikat perkapalan Cunard Steamship Company sehingga tahun 1960-an, sebelum ianya dimiliki oleh Merseyside Pension Fund.


Port of Liverpool & Cunard Building, Liverpool, UK

Royal Liver Building pula adalah bangunan yang dibina pada tahun 1911 & merupakan pejabat kepada Royal Liver Assurance Group. Bangunan ini merupakan bangunan tertinggi di Liverpool sehingga tahun 1965, sebelum St John’s Tower dibina pada tahun tersebut. Ia kini merupakan bangunan kedua tertinggi di Liverpool & merupakan antara mercu tanda utama bandar ini. Bangunan ini mempunyai 2 buah menara & terdapat sebuah jam pada setiap menara. Jam tersebut yang masing-masingnya berdiameter 7.6 meter merupakan sepasang jam yang terbesar di United Kingdom, mengalahkan jam pada Big Ben di London. Di puncak kedua-dua buah menara itu pula terdapat sebuah patung burung di kedua-duanya yang diberi nama Liver Birds.


Royal Liver Building, Liverpool, UK


Royal Liver Building, Liverpool, UK

Berdekatan dengan ketiga-tiga bangunan tadi, terdapat sebuah gereja kecil yang diberi nama Church of Our Lady and Saint Nicholas. Tidak jauh dari ketiga-tiga bangunan itu juga, iaitu di Pier Head, terletak Titanic Memorial, sebuah monumen yang dibina bagi mengenangkan jasa-jasa kru-kru kapal Titanic yang kekal dengan tugasan mereka untuk sedaya-upaya melambatkan penenggelaman kapal tersebut bagi menyelamatkan nyawa penumpang-penumpangnya. Kru-kru kapal tersebut, termasuk ketua pegawai, ketua jurutera & lain-lain kebanyakannya berasal dari Liverpool. Kapal Titanic yang tenggelam di tengah-tengah Lautan Atlantik pada bulan April 1912 itu adalah kepunyaan White Star Line yang beribu pejabat di Liverpool. Ia adalah kapal penumpang berkuasa stim yang terbesar yang pernah dibina di dunia. Ia dibina di Belfast & mula belayar dari Southampton untuk menuju ke New York.


Church of Our Lady and Saint Nicholas, Liverpool, UK


Royal Liver Building & Titanic Memorial, Liverpool, UK


Titanic Memorial, Liverpool, UK


Titanic

Aku kemudiannya bergambar di kawasan sekitar Pier Head yang menghadap Laut Irish. Pada masa dahulu, kawasan ini berfungsi sebagai jeti bagi kapal-kapal yang menuju ke benua Amerika. Walau bagaimanapun, fungsinya tersebut ditamatkan pada tahun 1973. Pada masa kini, kawasan Pier Head ini hanya menyediakan kemudahan kapal-kapal untuk ke Isle of Man & beberapa tempat lain sahaja. Sewaktu aku sedang bergambar di sini, hujan turun dengan lebat. Aku terpaksa berteduh dahulu sebelum menyambung ekspedisi aku.


Pier Head, Liverpool, UK

Apabila hujan sudah reda, aku pun menyambung semula ekspedisi aku ke Liverpool One, sebuah kawasan membeli-belah & hiburan yang besar & terkenal di Liverpool. Sewaktu aku di sini, cuma kawasan fasa pertama sahaja yang telah dibuka. Ia telah dibuka pada bulan May 2008. Kawasan fasa kedua pula akan dibuka pada bulan Oktober nanti. Liverpool One dibahagikan kepada 6 zon, iaitu Hanover Street, Peter’s Lane, New Manesty’s Lane, Paradise Street, South John’s Street & The Park. Terdapat banyak kedai-kedai pakaian & restoran ternama di kawasan membeli-belah ini. Antaranya ialah Top Shop, Tie Rack, JD Sports, Nike, Starbucks, Gap, Zara, Adidas, Esprit & banyak lagi. Aku menghabiskan masa yang agak lama di sini. Aku sempat membeli beberapa helai baju.


Liverpool One, Liverpool, UK


Liverpool One, Liverpool, UK


Liverpool One, Liverpool, UK


Liverpool One, Liverpool, UK


Liverpool One, Liverpool, UK


Liverpool One, Liverpool, UK

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP