JaVa: MYSTiCaL iSLaND (BHG XVII) - SuRaBaYa I

>> Sunday, March 27, 2011

Hari 8: 28 JUN 2010

Lebih kurang pukul 1.00 pagi, bas mini yang kami naiki untuk ke Surabaya dari Yogyakarta itu berhenti di suatu tempat makan untuk berehat. Aku & Shafiq keluar dari bas mini tersebut untuk meregangkan otot-otot badan sambil menghirup angin luar. Sementara Syahir pula lebih selesa berada di dalam bas mini untuk menyambung tidurnya. 30 minit kemudian, barulah bas mini itu menyambung perjalanannya.

Lebih kurang pukul 5.00 pagi, barulah kami tiba di kota Surabaya. Kami hanya tiba di hotel yang telah kami tempah lebih kurang pada pukul 5.45 pagi. Tempoh masa perjalanan kami amat lama daripada tempoh masa kami sangkakan. Perjalanan dari Yogyakarta ke Surabaya dengan bas mini tersebut telah memakan masa selama 10 jam lamanya. Sedangkan perjalanan antara kedua-dua bandar tersebut dengan keretapi hanya mengambil masa selama 5 jam sahaja. Walau apapun, kami bersyukur kerana kami selamat tiba di hotel berkenaan yang telah pun kami tempah secara online. Selepas mendaftar masuk, kami berehat-rehat dahulu kerana tidak puas & tidak selesa tidur duduk di dalam mini bas tadi.

Lebih kurang pukul 8.00 pagi, kami bangun untuk bersarapan. Sarapan pagi disediakan secara percuma oleh pihak hotel. Aku & Syahir pada waktu itu sudah pun mandi membersihkan badan. Bilik air terletak di luar bilik. Disebabkan itu, bilik yang kami tumpangi sewanya agak murah. Shafiq pula masih belum mandi. Selepas bersarapan, aku & Syahir ke kaunter pendaftaran hotel itu untuk bertanyakan kepada pekerjanya sama ada mereka mempunyai peta Surabaya. Kami memerlukan peta kota tersebut untuk memudahkan kami menerokainya. Akan tetapi, pekerja hotel ini menyatakan yang mereka tidak mempunyai peta Surabaya. Mereka mencadangkan supaya kami ke sebuah hotel berdekatan untuk mendapatkan peta tersebut. Kami berdua lantas terus berjalan menuju ke hotel yang dimaksudkan. Shafiq pula sedang mandi. Setelah mendapatkan peta yang kami kehendaki, kami pun kembali ke hotel tumpangan kami. Shafiq pada waktu sudah bersiap-siap.

Aku kemudiannya baru menyedari yang aku kehilangan pen & telefon bimbit aku. Mungkin aku tertinggal di atas meja sewaktu bersarapan tadi. Aku lalu bertanya kepada pekerja wanita di dapur sama ada dia ternampak kedua-dua barang berharga aku itu. Dia lalu membuka laci meja di dapur & menyerahkan kembali kedua-duanya kepada aku. Aku berasa sangat lega & berterima kasih kepadanya. Mujurlah wanita itu orang yang jujur & tidak mencuri. Setelah itu, kami bertiga pun kemudian terus memulakan pengembaraan kami di kota Surabaya. Kami perlu mengejar masa kerana Shafiq akan ke Lapangan Terbang Surabaya pada petang ini untuk kembali semula ke tanah air. Dia pulang sehari awal daripada aku & Syahir atas urusan kerja.

Surabaya adalah bandar kedua terbesar di Indonesia, selepas Jakarta. Ia juga adalah ibukota kepada wilayah atau propinsi Jawa Timur. Kota ini terletak di timur laut Pulau Jawa, di muara Sungai Mas, di persisiran Selat Madura. Penduduknya berjumlah seramai 3 juta orang. Di kalangan rakyat Indonesia, kota Surabaya turut dikenali dengan nama Kota Pahlawan kerana di sinilah berlakunya Perang Surabaya sewaktu Revolusi Kebangsaan Indonesia yang akhirnya berjaya memaksa Belanda menghentikan serangan mereka & mengiktiraf kedaulatan Republik Indonesia.

Kedudukan Surabaya dalam peta Pulau Jawa

Nama Surabaya ini berasal daripada perkataan Sura yang membawa maksud ikan yu & Baya atau Boyo yang membawa maksud buaya. Menurut mitos penduduk tempatan kedua-dua haiwan tersebut telah bertarung sesama mereka untuk membuktikan siapa yang lebih kuat & berkuasa di kawasan tersebut. Kedua-dua haiwan itu kini telah diabadikan dalam jata kota ini.

Jata kota Surabaya

Rekod terawal mengenai kota Surabaya adalah dalam sebuah buku yang ditulis pada tahun 1225 oleh Chai Ju Kua, seorang pengembara China. Sewaktu era kurun ke-15 & 16, Surabaya adalah sebuah kesultanan & merupakan kuasa politik & ketenteraan yang dominan di timur Pulau Jawa. Konflik yang berlaku antara kesultanan Surabaya & kesultanan Mataram pada tahun 1625 berakhir dengan kekalahan kesultanan Surabaya yang akhirnya ditawan sepenuhnya oleh kesultanan Mataram. Dengan penawanan kesultanan Surabaya, kesultanan Mataram telah berjaya menguasai hampir keseluruhan Pulau Jawa.

Kelemahan kesultanan Mataram akhirnya menyebabkan kota Surabaya berjaya ditawan oleh Belanda pada tahun 1743. Di bawah pemerintahan Belanda, Surabaya menjadi pusat perdagangan yang utama di Hindia Timur Belanda (Indonesia). Kota ini seterusnya ditawan oleh tentera Jepun pada tahun 1942 sewaktu berlakunya Perang Dunia Kedua. Pada tahun 1944, ianya telah dibom oleh tentera udara Pakatan Berikat. Selepas tamatnya perang tersebut, kota ini terus ditawan oleh para nasionalis Indonesia.

Perang Surabaya adalah antara perang yang amat penting dalam sejarah Indonesia. Ia berlaku ketika kehangatan Revolusi Kebangsaan Indonesia (1945-1950) yang menuntut Belanda supaya mengiktiraf kedaulatan Republik Indonesia yang telah ditubuhkan selepas tamatnya Perang Dunia Kedua. Belanda pada waktu itu bekerjasama dengan British. Perang Surabaya bermula apabila Jeneral British yang bernama Mallaby telah ditembak curi pada 30 Oktober 1945. Peristiwa tersebut berlaku di Jambatan Merah yang terletak di kota ini. Tentera Pakatan Berikat yang dianggotai oleh British kemudiannya mengarahkan para pejuang supaya menyerah diri, tetapi mereka menolak. Pada tarikh 10 November 1945, peperangan yang berlaku telah mengorbankan beribu-ribu nyawa. Sehingga kini, tarikh 10 November diraikan di Indonesia sempena memperingati pengorbanan pejuang-pejuang mereka yang telah terkorban dalam perang tersebut. Hari itu dinamakan Hari Pahlawan.

Lokasi pertama di Surabaya yang kami bertiga jejaki ialah Monumen Kapal Selam atau singkatannya Monkasel. Di sini, dipamerkan sebuah kapal selam milik Angkatan Tentera Laut Indonesia yang diberi nama KRI Pasopati 410. Ia dibina pada tahun 1952 dengan bantuan Soviet Union. Kapal selam tersebut pernah digunakan dalam Perang Laut Aru untuk membebaskan Irian Jaya atau Papua Barat daripada Belanda. Kami bertiga sekadar bergamabar di bahagian luar muzium ini. Kami tidak masuk ke dalamnya untuk menjimatkan masa.

Bersama Shafiq di Monumen Kapal Selam, Surabaya, Indonesia

Monumen Kapal Selam, Surabaya, Indonesia

Seterusnya, kami berjalan ke destinasi yang seterusnya, iaitu Grahadi. Sebelum tiba di Grahadi, kami singgah sebentar di pejabat informasi pelancong. Sengaja kami singgah di situ untuk melihat-lihat apa yang ada. Sebaik sahaja kami masuk ke dalamnya, kami dipelawa oleh 2 orang pekerja yang bertugas, seorang lelaki & seorang wanita untuk duduk di sebuah meja & mereka menerangkan kepada kami tempat-tempat yang menarik yang ada di Surabaya. Mereka sedaya upaya menerangkan dalam Bahasa Inggeris walaupun kami sudah memberitahu mereka yang kami boleh bertutur dalam Bahasa Melayu & Bahasa Indonesia. Hahah. Mungkin mereka mahu mempraktikkan penggunaan Bahasa Inggeris. Kami pun melayan sahaja. Agak peramah juga mereka ini. Setelah habis penerangan mereka, kami pun mengucapkan terima kasih & meminta diri untuk meneruskan perjalanan kami.

Tidak berapa lama kemudian, kami pun tiba di Grahadi. Grahadi adalah sebuah bangunan tinggalan Belanda yang dibina pada tahun 1795. Pada masa kini, bangunan yang cantik ini dijadikan kediaman rasmi Gabenor Propinsi Jawa Timur. Selepas mengambil beberapa keping gambar di situ, kami meneruskan perjalanan kami ke destinasi yang seterusnya, iaitu Bangunan Dewan Bandaraya atau Gedung Balaikota Surabaya. Bangunan ini menempatkan pejabat Datuk Bandar Surabaya.

Grahadi, Surabaya, Indonesia

Gedung Balaikota, Surabaya, Indonesia

Bersambung...

SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE

23 buah komen:

Dr K Monday, March 28, 2011 at 12:20:00 PM GMT+8

salam kenal bro :)

Nice blog..travel blog...
Boleh refer your blog for information ..

By the way, I was ex Tepeng too..94-95 batch.

sahromnasrudin Monday, March 28, 2011 at 12:26:00 PM GMT+8

assalamualaikum bro...

doc nie kawan daddy ziyyad ke?? trime kasih berkunjung ke blog sya..sy balas kunjungan ini..semoga berkunjung semula ya

azlina Monday, March 28, 2011 at 9:09:00 PM GMT+8

asmlkm...

akk sgh sini baca n3 dan lihat negara orang ..alhamdulilah di beri allah kesempatan untuk melihat negara orang lain.

hazeleyed lady Tuesday, March 29, 2011 at 12:29:00 AM GMT+8

Ass-salam dik...
kali kak Hazel datang tinggalkan jejak :)

Surabaya...suka senibina bangunannya...

Suliana Tuesday, March 29, 2011 at 8:48:00 AM GMT+8

salam knal doc..

nice blog.. nnti sy dtg lagi ye :-)

sW33tdARLiNG Tuesday, March 29, 2011 at 9:27:00 AM GMT+8

singgah sini...
seronok dapat kenal negara orang kan...? semoga mendapat manfaat..

nanti senang singgah lagi yaa...!

lalink7 Tuesday, March 29, 2011 at 12:08:00 PM GMT+8

wowww....bestnyee melancong dan melenconggggggggggggggg...

duta ke encik nie? hehehe

Hanis Azla Tuesday, March 29, 2011 at 3:36:00 PM GMT+8

menarik.. terasa bagai diri sendiri pula yg berada di sana.. Salam kenal.

shahjiehan Tuesday, March 29, 2011 at 8:00:00 PM GMT+8

bro!! style la... mmg nk cari geng travel2 nih... tp tunggu jadi engineer dulu la..hahahha

bro keje apa skrg nih?

hmm buang verification tu dulu, baru org ramai komen..~
jom baca dan komen Tutorial buang verification

MamaIeta Tuesday, March 29, 2011 at 8:03:00 PM GMT+8

Salam... ieta datang melawat. panjangnya cerita! hhehehe jagan marah eeeee....

Unknown Tuesday, March 29, 2011 at 8:22:00 PM GMT+8

salam ziarah..

singgah dan baca entry doktor..

rasa terharu bila dapat baca pengalaman doktor ke merata negara...
ayu minta izin boh blog nie dalam bloglist ayu yer

shahjiehan Tuesday, March 29, 2011 at 8:38:00 PM GMT+8

bro ni doktor ke?wah..nice!

erm..klo kita buat moderate komen, spam tu masuk, tp kita bleh tapis~ ^_^

lagi 1, klo ade komen yg x bgus, maki hamun, kita blehtapis dan delete~

Anonymous Friday, February 22, 2013 at 11:38:00 AM GMT+8

Hi, I log on to your new stuff on a regular basis.
Your writing style is awesome, keep up the good work!

My blog - schnell abnehm

Anonymous Friday, February 22, 2013 at 10:00:00 PM GMT+8

Good day I am so thrilled I found your weblog, I really found you by error, while I was researching on Bing for something else, Regardless I am here now
and would just like to say thank you for a fantastic post and a all round exciting
blog (I also love the theme/design), I don’t have
time to look over it all at the minute but I have bookmarked it and also included
your RSS feeds, so when I have time I will be back to read
a lot more, Please do keep up the excellent b.

Visit my web-site cabbage soup diet
my web site - steinzeit ernährung

Anonymous Tuesday, March 5, 2013 at 7:57:00 PM GMT+8

buy valium online cheap long-term usage of valium - buy valium by roche 10mg

cdinkb Friday, December 6, 2013 at 6:39:00 PM GMT+8

nice blog n good artikel.blogwalking mencari kisah surabaya.tqvmc.linkkan ke blog aya.

cdinkb Friday, December 6, 2013 at 6:40:00 PM GMT+8

nice blog n good artikel.blogwalking mencari kisah surabaya.tqvmc.linkkan ke blog saya.wish to add your blog.

Jati Wijaya Tuesday, November 21, 2017 at 7:18:00 AM GMT+8

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa..

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:
(pakej lain sila whatsapp)

Day 1
● Tebing breksi
● Kotagede (kilang silver & chocolate)
● Sandboarding Parangkusumo
● Parangtritis beach
● Manding (leather arts)
● Alun2 selatan (sepeda & becak lampu)

Day 2
● Merapi lava tour (sunrise)
● Borobudur temple
● Kalibiru

Day 3
● Timang beach
● Cave tubing pindul
● Pinus Forest
● Bukit bintang

Day 4
● Drop off to airport

Harga bermula dari:
RM 602 (ALL IN)*
RM 452 (exclude hotel)*

*kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
* kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

Pakej termasuk
● Private kereta / van AC standard pelancongan (Grand / all new Avanza / Xenia untuk 2-5 pax, Isuzu elf 11 seater untuk 6-11 pax, Isuzu elf 16/17 seater untuk 12-16 pax, medium bus 31-33 seater untuk 17-33 pax, bigbus 44-54 seater untuk 33 pax lebih)
● Pick up & drop off airport
● Hotel *2 selama 3 malam (termasuk makan pagi)
● Supir / Pemandu
● Makan supir
● Parking
● Semua entrance fees sesuai itinerary (include Borobudur entrance fee $25 (Rp 325.000)
● 4x4 jeep merapi (kongsi 4 orang)
● shuttle menuju timang / kalibiru, kalibiru bilamana guna van harus naik ojek sepeda motor
● Dinner and lunch sesuai itinerary (halal meals)
● Air mineral
● Insurance

Exclude:
● Flight Ticket
● Airport taxes
● Gondola ride bilamana pergi timang
● Personal expences (laundry, pulse, shopping etc.)
● Menu tambahan untuk dinner / lunch
● Tips untuk driver (seikhlasnya)

Note:
Harga dapat berubah setiap masa
Harga tidak berlaku bagi high season

>>> Untuk pakej pelancongan jogja yang lain sila jangan sungkan kol /whatsapp +628985101301 (FREE).
>>> Email: ganeshabantul@yahoo.com
>>> Facebook: www.facebook.com/reviosta (Jati Wijaya)

Kami juga sedaiakan kereta sewa (all new avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50 seats) dengan harga yang berpatutan. Harga bole sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.