JaVa: MYSTiCaL iSLaND (BHG XI) - BaNDuNG IV

>> Thursday, March 17, 2011

Hari 5: 25 JUN 2010

Hari ini adalah hari ketiga & terakhir aku, Syahir & Shafiq di kota Bandung. Selepas mendaftar keluar, kami meletakkan beg-beg kami di dalam bilik penyimpanan beg yang disediakan. Seterusnya, kami meminta jasa baik pekerja hotel untuk menempah teksi buat kami. Beberapa minit selepas menunggu, teksi yang ditempah pun tiba & kami lantas masuk ke dalamnya. Kami meminta pemandu teksi itu membawa kami bertiga ke kedai Aria Jeans yang terletak di penghujung Jalan Merdeka. Pemandu itu kurang pasti akan lokasi kedai tersebut. Namun, kami menyatakan kepadanya yang kami sendiri akan tunjukkan lokasi kedai itu.

Tidak berapa lama kemudian, kami pun tiba di kedai Aria Jeans itu. Shafiq lantas bertanya kepada pemilik kedai itu sama ada mereka boleh menyiapkan seluar yang hendak ditempahnya sebelum pukul 4.00 petang. Shafiq agak bernasib baik kerana pemilik itu berkata boleh. Malah, ianya akan disiapkan seawall pukul 3.30 petang. Lega rasanya. Selepas menempah seluar itu, kami bertiga berjalan kaki menuju ke Jalan H. Juanda di kawasan Dago untuk membeli-belah buat kali terakhir sebelum meninggalkan Bandung pada waktu petang nanti. Pada hari ini barulah aku membeli-belah dengan sakannya. Beratus ribu rupiah telah aku habiskan dengan membeli beberapa helai baju & tali leher. Aku sendiri berasa terkejut dengan diri aku yang begitu sakan membeli itu & ini tanpa berfikir panjang. Disebabkan itulah, aku seboleh-bolehnya cuba mengelak daripada membeli-belah kerana apabila aku sudah mula membeli, aku akan menjadi gila & susah hendak berhenti. Hahaha.

Selesai sahaja menghabiskan masa berjam-jam membeli-belah di beberapa buah factory outlet yang terdapat di Dago, aku, Syahir & Shafiq berjalan ke sebuah pusat membeli-belah di situ untuk menunaikan solat jamak Zohor & Asar. Selesai sahaja solat, aku & Syahir menahan teksi untuk kembali ke hotel untuk mengambil beg-beg kami untuk dibawa terus ke stesen keretapi. Sementara itu, Shafiq pula berjalan kaki kembali ke kedai Aria Jeans itu untuk mengambil seluar yang telah ditempahnya. Begnya akan kami bawa sekali ke stesen keretapi nanti.

Setibanya aku & Syahir di hotel, kami pun mengambil semula beg kami dari tempat penyimpanan beg. Kami kemudian meminta pengurus hotel itu yang kebetulan bertugas pada hari itu untuk menempah teksi buat kami untuk ke stesen keretapi. Sementara menunggu ketibaan teksi itu, kami berdua berbual-bual dengan pengurus hotel itu. Kebetulan, Pak Teshnor pun ada bersama. Rancak kami berbual. Sejam kemudian, teksi yang ditempah pun tiba. Agak lama juga kami menunggu. Menurut kata pemandu teksi itu, dia tiba lewat kerana kesesakan lalu lintas. Selepas meletakkan beg-beg kami termasuk beg Shafiq ke dalam boot teksi itu, kami bersalaman & mengucapkan selamat tinggal kepada pengurus hotel itu & Pak Teshnor. Kemudian, pemandu teksi itu pun membawa kami menuju ke stesen keretapi.

Mujurlah perjalanan ke stesen keretapi tidak terhalang oleh kesesakan lalu lintas. Kami tiba di stesen tersebut lebih kurang pukul 4.00 petang. Pada waktu itu, Shafiq sudah pun tiba di situ. Menurutnya, lokasi stesen keretapi tidak jauh dari kedai Aria Jeans. Cuma 10 minit sahaja berjalan kaki. Kami bertiga seterusnya terus berjalan ke platform 1 untuk menaiki keretapi ke Yogyakarta. Kami pada mulanya agak keliru kerana tidak tercatat apa-apa pada keretapi yang ada di platform 1 itu. Namun, selepas bertanyakan kepada seorang peniaga yang sedang menjual di platform tersebut, rupa-rupanya keretapi yang sedang berada di platform itu sememangnya keretapi untuk ke Yogyakarta. Walau bagaimapun, destinasi terakhirnya ialah Surabaya. Oleh itu, kami perlu berjaga-jaga agak tidak terlepas ke Surabaya. Heheh.

Selepas mengucapkan terima kasih kepada pemuda tersebut, kami pun menaiki keretapi itu & mencari tempat duduk kami. Kami terpaksa menempah tempat duduk di kelas Bisnes yang hanya berkipas di syiling kerana tempat duduk kelas Eksekutif sudah kehabisan sewaktu aku membeli tiket 2 hari lalu. Walaupun panas & tidak selesa, kami terpaksa bertahan untuk lebih kurang 8 jam. Keretapi itu mula bertolak pada pukul 5.00 petang & tiba di Yogyakarta pada puku 1.10 pagi.

Kami sempat menikmati panorama di luar sewaktu keretapi itu bergerak. Panorama yang kami saksikan teramatlah mengasyikkan dengan sawah bendang yang terbentang luas. Pulau Jawa yang mempunyai jumlah penduduk seramai 130 juta orang ini sememangnya amat padat dengan penduduk. Boleh dikatakan tidak ada satu kawasan pun yang tidak dihuni dengan manusia. MasyaAllah. Terdapat juga rumah-rumah yang terletak amat rapat dengan landasan keretapi. Dengan tiadanya pagar, ia sudah tentunya amat merbahaya kepada kanak-kanak yang bermain-main di tepi landasan.

Peta perjalanan dari Bandung ke Yogyakarta

Perjalanan keretapi dari Bandung ke Yogyakarta

Pemandangan sawah bendang sewaktu dalam perjalanan keretapi dari Bandung ke Yogyakarta

Beberapa jam sebelum tiba di Yogyakarta, tempat duduk di koc yang kami duduki semuanya telah dipenuhi. Terdapat juga penumpang-penumpang yang hanya membayar tiket tanpa untuk berdiri, tanpa tempat duduk. Oleh itu, ada antara mereka yang terpaksa membentang kertas surat khabar di atas lantai & duduk di situ. Semakin lama, semakin ramai yang berbuat demikian, membuatkan lorong di tengah-tengah koc itu agak susah untuk dilalui oleh orang yang sedang lalu-lalang.

Bersambung...

1 buah komen:

masMZ KaKiJaLaN Tuesday, March 22, 2011 at 12:23:00 PM GMT+8

sememangnya satu Bandung itu bagai syurga membeli-belah (lebih-lebih lagi jika pandai menawar)..