JaVa: MYSTiCaL iSLaND (BHG XIV) - CaNDi PRaMBaNaN

>> Tuesday, March 22, 2011

Selepas berhenti untuk mengambil gambar di bahagian luar Candi Mendut, kami meneruskan perjalanan ke destinasi kami, iaitu Candi Prambanan. Walau bagaimanapun, sebelum kami ke candi tersebut, kami singgah sebentar dahulu di pusat pembuatan perak. Nama pusat tersebut ialah Ansor’s Silver. Barangan perak yang dijual di situ amat mahal harganya. Tidak termampu kami untuk membelinya. Kami sekadar membeli beberapa cenderahati bukan perak yang dijual di situ yang harganya agak murah. Aku membeli 2 buah dompet wanita berkulit batik yang cantik rupanya untuk diberikan kepada mak & kakak aku. Sedang kami membelek-belek barang di situ, kami ditegur oleh pekerja lelaki yang bertugas. Dia bertanyakan status pekerjaan kami. Aku pun menerangkan kepadanya yang aku baru habis belajar kursus Perubatan di Ireland. Syahir pula masih lagi belajar di sana. Sementara Shafiq pula sudah hampir 3 tahun bekerja sebagai doktor. Dia berasa agak terkejut kerana penampilan kami nampak biasa sahaja, tidak seperti pelajar perubatan atau doktor. Hahaha. Pandai benar kami menyamar.

Pekerja lelaki tadi kemudiannya mengkhabarkan kepada kami yang terdapat seorang pekerja wanita di situ yang mengalami masalah menorrhagia, iaitu darah haid yang banyak daripada biasa. Dia kemudiannya memanggil pekerja wanita yang dimaksudkan untuk meminta nasihat daripada kami. Shafiq yang sudah 3 tahun bertugas sebagai doktor memberi penerangan kepada wanita itu tentang punca-punca menorrhagia & apa yang perlu dilakukannya. Kagum pula aku mendengar dia memberi penerangan. Begitu jelas & tepat. Aku & Syahir hanya tolong tambah-menambah sahaja apa yang patut. Kemudian, beberapa orang lagi pekerja wanita bertanyakan pelbagai soalan kesihatan kepada kami. Antaranya ialah tentang barah buah dada. Shafiq sekali lagi terpaksa memberi penerangan kepada mereka tentang barah tersebut. Setelah semuanya sudah jelas, kami pun meminta izin untuk beransur keluar. Tak sangka pula sessi membeli-belah bertukar menjadi sessi konsultasi. Pekerja-pekerja tersebut sempat meminta email Shafiq untuk bertanyakan soalan-soalan lanjut. Hahaha.

Bersama Shafiq di hadapan kedai Ansor’s Silver, berhampiran Candi Prambanan, Indonesia

Di dalam kedai Ansor’s Silver, berhampiran Candi Prambanan, Indonesia

Bersama pekerja-pekerja kedai Ansor’s Silver, berhampiran Candi Prambanan, Indonesia

Kami seterusnya terus bergerak menuju ke Candi Prambanan. Jauh lagi sebenarnya perjalanan kami. Lebih kurang pukul 5.00 petang, baru kami tiba di candi tersebut. Waktu sudah hampir senja. Kami perlu bergegas sebelum matahari terbenam. Lagipun, candi itu akan ditutup pada pukul 6.00 malam. Tiket untuk masuk ke dalam Candi Prambanan juga sudah kami beli di syarikat tour pagi tadi. Selepas tiket kami diperiksa, kami pun berjalan menuju ke kawasan candi tersebut.

Candi Prambanan yang terletak 18 kilometer dari Yogyakarta adalah candi kepunyaan penganut Hindu yang terbesar di Indonesia & antara yang terbesar di rantau Asia Tenggara. Ia terletak di dalam Propinsi Jawa Tengah. Pembinaannya didedikasikan kepada konsep Trimurti, ekspresi tuhan agama Hindu kepada 3 bentuk, iaitu Sang Pencipta (Brahma), Sang Pelindung (Vishnu) & Sang Pemusnah (Shiva). Candi ini turut tersenarai dalam senarai ‘UNESCO World Heritage Sites’.

Mengikut kajian sejarah, Candi Prambanan dibina oleh orang-orang Hindu untuk menandingi kehebatan Candi Borobudur yang dibina oleh orang-orang Buddha di Pulau Jawa. Candi ini dipercayai mula dibina pada tahun 850 M oleh pemerintah kerajaan Mataram dari Dinasti Sanjaya yang bernama Rakai Pikatan. Ianya kemudian diperbesarkan lagi oleh pemerintah-pemerintah seterusnya. Candi ini berfungsi sebagai candi diraja kerajaan Mataram di mana upacara keagamaan & pengorbanan dilakukan di sini.

Pusat pemerintahan kerajaan Mataram seterusnya berpindah ke timur Pulau Jawa pada tahun 930-an sewaktu pemerintahan Mpu Sindok, pengasas Dinasti Isyana selepas tamatnya Dinasti Sanjaya. Perpindahan ini dikatakan berlaku akibat letupan gunung berapi Merapi yang telah memusnahkan kota di persekitaran ibu kota lama Mataram yang terletak berhampiran Candi Prambanan. Perpindahan ini secara tidak langsung menyebabkan candi tersebut ditinggalkan begitu sahaja. Kejadian gempa bumi yang berlaku pada kurun ke-16 seterusnya menerukkan lagi keadaan candi ini.

Sama seperti Candi Borobudur, Candi Prambanan ini turut dijumpai semula oleh Thomas Stamford Raffles, gabenor British di Pulau Jawa ketika pemerintahan singkat British di pulau tersebut dari tahun 1811 hingga 1816. Kerja-kerja membaikpulih candi ini hanya dimulakan pada tahun 1918 & kerja-kerja tersebut hanya selesai sepenuhnya pada tahun 1990. Mulai dari tahun itu, candi ini telah mula digunakan semula oleh penganut-penganut Hindu yang tinggal di sekitarnya untuk upacara keagamaan mereka. Kejadian gempa bumi di Yogyakarta pada tahun 2006 telah merosakkan struktur bangunan candi ini. Ia terpaksa ditutup buat sementara & hanya dibuka semula selepas dibaikpulih. Setiap malam lebih kurang pukul 7.00 malam, terdapat persembahan tarian Ramayana di pentas terbuka di kawasan candi ini. Kami tidak dapat melihat persembahan menarik itu kerana tempoh tour kami akan berakhir pada pukul 8.00 malam.

Candi Prambanan, Indonesia

Bersama Shafiq & Syahir di Candi Prambanan, Indonesia

Bersama Syahir & Shafiq di Candi Prambanan, Indonesia

Bersama Syahir di Candi Prambanan, Indonesia

Bersama Shafiq di Candi Prambanan, Indonesia

Candi Prambanan, Indonesia

Persembahan tarian Ramayana di Candi Prambanan, Indonesia

Selepas puas bergambar di dalam Candi Prambanan tersebut, kami bertiga pun kembali semula ke minivan. Hari sudah pun senja. Kami lalu meminta Pak Indro membawa kami pulang ke hotel. Sesampainya kami di hotel, kami ke syarikat tour tersebut dahulu untuk membayar baki tambang tour itu & juga tiket bas mini untuk ke Surabaya esok petang. Selepas membayar, kami bertiga pulang ke hotel untuk meletakkan beg-beg kami. Kemudian, kami keluar untuk makan malam. Kami singgah di kedai pertukaran wang untuk menukarkan wang Ringgit kami kepada Rupiah. Simpanan wang Rupiah kami sudah hampir habis. Setelah itu, kami berjalan di sepanjang Jalan Malioboro untuk mencari restoran untuk makan malam. Namun, tiada banyak restoran di situ. Yang ada di jalan tersebut kebanyakannya kedai-kedai menjual pakaian. Sibuk benar jalan itu, dipenuhi dengab ragam penduduk tempatan & pelancong asing yang membeli-belah.

Kami bertiga akhirnya berjalan ke Malioboro Mall yang terletak di jalan tersebut untuk mencari restoran di dalamnya. Akhirnya, kami berjaya jumpa restoran yang kami berkenan. Shafiq dengan sukarela membelanja kami makan pada malam ini. Hehehe. Selepas makan, kami berjalan ke kedai syarikat tour tadi. Kedai tersebut turut menyediakan perkhidmatan cybercafé. Kami menggunakan internet sehinggalah kedai itu sudah mahu ditutup, iaitu sekitar pukul 11.00 malam. Selepas itu, barulah kami kembali semula ke hotel kami. Sesampainya sahaja kami di hotel, kami mandi membersihkan badan & kemudian solat. Setelah itu, kami tidur menghilangkan penat.

Bersambung...

SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE

5 buah komen:

blu4sky Wednesday, March 23, 2011 at 8:20:00 AM GMT+8

salam..
wow menarik.. to be able to travel to many countries..that's awesome..
jauh berjalan luas pandangan.. good luck in your next journey :D

Mie Wednesday, March 23, 2011 at 8:54:00 AM GMT+8

Waduh Pak, bagus sekali liputannya.. teringin ke sana satu hari nanti.

Che Ta Wednesday, March 23, 2011 at 12:28:00 PM GMT+8

Dik,
ada pendapat mengatakan candi ni actually bukanlah 'kuil hindu' spt dlm ertikata pemahaman kita sekarang. dan ada katanya juga bukti2 hubungan candi i.e pemerintahan dengan kerajaan purba kedah. did you find anything interesting to relate to this?

for local travel i rekemen this blog > merahsilu.blogspot.com it'l take you to places never shown in any travel brochures

azmnor Wednesday, March 23, 2011 at 2:24:00 PM GMT+8

Salam...

Menarik dengan liputan yang lengkap untuk jadi panduan pengenbara akan datang...

Tkasih atas en3 ini.

Admin P@P Wednesday, March 23, 2011 at 9:27:00 PM GMT+8

Assalamualaikum.
Tahniah saudara, diberi rezeki dapat mengembara ke pelusuk bumi ciptaan Allah.

Semoga perkongsian ini dapat memotivasikan rakan bloggers agar dapat sama-sama mengecapi keindahan alam ciptaan Ilahi.