JaVa: MYSTiCaL iSLaND (BHG XII) - YoGYaKaRTa I

>> Saturday, March 19, 2011



Hari 6: 26 JUN 2010

Lebih kurang pukul 1.10 pagi, kami pun tiba di stesen keretapi Yogyakarta. Setibanya di situ, kami bertiga dikerumuni oleh pemandu-pemandu teksi yang ingin mempelawa kami menaiki teksi masing-masing. Kami menolak kesemua pelawaan kerana hotel yang kami tempah terletak agak dekat dengan stesen keretapi itu. Walau bagaimanapun, apabila kami sudah berada di luar stesen, kami menjadi keliru akan lokasi hotel yang kami cari. Kami terpaksa bertanyakan kepada beberapa orang yang sedang duduk-duduk di sebuah gerai makan di luar stesen itu akan lokasi jalan hotel tersebut. Tunjuk arah yang mereka berikan agak mengelirukan. Dalam pada masa yang sama, terdapat seorang pemandu beca yang ingin mempelawa kami menaiki becanya. Harga yang ditawarkan agak mahal. Kami terus tolak & bertekad untuk berjalan sahaja.

Usaha untuk mencari hotel itu agak berliku-liku kerana lokasinya yang agak tersembunyi. Selepas hampir sejam lamanya kami mencari & hampir 5-6 orang kami bertanya, barulah kami akhirnya menjumpai hotel tersebut. Alhamdulillah. Selepas mendaftar masuk, kami pun terus mandi & menunaikan solat. Setelah itu, kami masing-masing melelapkan mata kepenatan.

Lebih kurang pukul 8.00 pagi, kami pun bangun untuk mandi & bersarapan pagi. Sarapan pagi disediakan percuma oleh pihak hotel. Selepas sarapan pagi, pekerja hotel itu membawa kami bertiga ke sebuah kedai agensi pelancongan. Kami dibawa ke situ kerana malam tadi kami telah menyatakan hasrat kami untuk ke Candi Borobudur & Candi Prambanan, dua candi yang harus dikunjungi oleh mana-mana pelancong yang datang bertandang ke Yogyakarta. Harga pakej tour peribadi yang ditawarkan oleh syarikat itu agak berpatutan. Kami lantas terus membayar deposit. Tidak berapa lama kemudian, pemandu minivan yang akan membawa kami ke kedua-dua candi itu pun tiba & dia membawa kami masuk ke dalam minivan syarikat itu. Kemudian, kami pun mula bertolak. Kami lalu berkenalan dengan pemandu kami. Namanya ialah Pak Indro. Umurnya ialah 30 tahun, 2 tahun lebih tua daripada aku & Shafiq. Dia sudah berkahwin & mempunyai seorang anak lelaki. Menurutnya, anak lelakinya itu amat gemar menonton rancangan kartun Upin & Ipin. Hahaha. Ternyata rancangan kartun Malaysia itu amat terkenal di Indonesia.

Sebelum bertolak ke Candi Borobudur, kami meminta Pak Indro membawa kami ke stesen keretapi terlebih dahulu untuk membeli tiket keretapi ke Surabaya pada hari esok. Di stesen keretapi, orang yang membeli tiket terlalu ramai. Nombor giliran kami jauh terkebelakang. Mungkin terpaksa tunggu sejam atau dua jam. Oleh itu, kami terpaksa membatalkan niat kami untuk membeli tiket keretapi pada waktu itu. Kami seterusnya memberitahu hal itu kepada Pak Indro & meminta nasihatnya & bertanya sama ada terdapat perkhidmatan bas dari Yogyakarta ke Surabaya. Menurutnya, syarikat tour yang kami naiki ini turut menyediakan perkhidmatan penempahan bas. Dia lalu memberi nombor telefon syarikat itu kepada kami.

Sewaktu dalam perjalanan ke Candi Borobudur, Shafiq menelefon pekerja yang bertugas di pejabat syarikat tersebut. Wanita yang sedang bertugas itu memberi pilihan sama ada untuk menaiki bas biasa atau bas mini. Harga tambang kedua-duanya sama. Cuma bas biasa akan berhenti di stesen bas Surabaya, sementara bas mini pula akan berhenti terus ke destinasi pilihan termasuk hotel-hotel. Kami memilih bas mini kerana bimbangkan keselamatan beg-beg kami sekiranya kami menaiki bas biasa. Lagipun, bas mini akan terus ke hotel. Maka kami tidak perlu menaiki teksi dari stesen bas ke hotel. Ini lebih jimat. Bas mini tersebut dijadualkan bertolak dari hadapan hotel kami di Yogyakarta lebih kurang pukul 7.30 malam esok. Setelah selesai urusan menempah bas mini ke Surabaya, barulah kami berasa lega & dapat menumpukan perhatian kepada trip kami ke Candi Borobudur. Kami bertiga rancak berbual dengan Pak Indro. Dia ternyata seorang yang amat peramah.

Bersambung...

3 buah komen:

Anonymous Saturday, March 26, 2011 at 12:08:00 AM GMT+8  

salam...nk tya...boleh tak bg list hotel atau klu boleh no hotel kat yogja tu? tq

Anonymous Tuesday, March 5, 2013 at 10:53:00 PM GMT+8  

how to buy valium online valium no rx - effects of valium and alcohol

Jati Wijaya Thursday, November 16, 2017 at 7:15:00 AM GMT+8  

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa..

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:
(pakej lain sila whatsapp)

Day 1
● Tebing breksi
● Kotagede (kilang silver & chocolate)
● Sandboarding Parangkusumo
● Parangtritis beach
● Manding (leather arts)
● Alun2 selatan (sepeda & becak lampu)

Day 2
● Merapi lava tour (sunrise)
● Borobudur temple
● Kalibiru

Day 3
● Timang beach
● Cave tubing pindul
● Pinus Forest
● Bukit bintang

Day 4
● Drop off to airport

Harga bermula dari:
RM 602 (ALL IN)*
RM 452 (exclude hotel)*

*kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
* kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

Pakej termasuk
● Private kereta / van AC standard pelancongan (Grand / all new Avanza / Xenia untuk 2-5 pax, Isuzu elf 11 seater untuk 6-11 pax, Isuzu elf 16/17 seater untuk 12-16 pax, medium bus 31-33 seater untuk 17-33 pax, bigbus 44-54 seater untuk 33 pax lebih)
● Pick up & drop off airport
● Hotel *2 selama 3 malam (termasuk makan pagi)
● Supir / Pemandu
● Makan supir
● Parking
● Semua entrance fees sesuai itinerary (include Borobudur entrance fee $25 (Rp 325.000)
● 4x4 jeep merapi (kongsi 4 orang)
● shuttle menuju timang / kalibiru, kalibiru bilamana guna van harus naik ojek sepeda motor
● Dinner and lunch sesuai itinerary (halal meals)
● Air mineral
● Insurance

Exclude:
● Flight Ticket
● Airport taxes
● Gondola ride bilamana pergi timang
● Personal expences (laundry, pulse, shopping etc.)
● Menu tambahan untuk dinner / lunch
● Tips untuk driver (seikhlasnya)

Note:
Harga dapat berubah setiap masa
Harga tidak berlaku bagi high season

>>> Untuk pakej pelancongan jogja yang lain sila jangan sungkan kol /whatsapp +628985101301 (FREE).
>>> Email: ganeshabantul@yahoo.com
>>> Facebook: www.facebook.com/reviosta (Jati Wijaya)

Kami juga sedaiakan kereta sewa (all new avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50 seats) dengan harga yang berpatutan. Harga bole sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.


Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb



HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP