JaVa: MYSTiCaL iSLaND (BHG VI) - JaKaRTa III

>> Thursday, March 10, 2011

Hari 2: 22 JUN 2010

Hari ini adalah hari kedua aku, Syahir & Shafiq di kota Jakarta. Destinasi kami pada hari ini adalah Taman Mini Indonesia Indah yang terletak di dalam Jakarta Timur, agak jauh dari rumah Zafran yang terletak di dalam Jakarta Barat. Kami bertiga keluar dari rumah lebih kurang pada pukul 8.00 pagi. Pada waktu itu, Zafran sudah pun keluar ke kuliahnya. Walau bagaimanapun, kami sempat bersalaman dengannya sebelum dia keluar. Menurutnya, dia akan pulang lewat pada hari ini & mungkin tidak akan sempat untuk berjumpa dengan kami sebelum kami bertolak ke Bandung petang nanti. Kami mengucapkan jutaan terima kasih kepadanya kerana sudi menumpangkan kami di rumahnya & meminjamkan kunci penduanya kepada kami.

Setelah selesai bersiap-siap, kami bertiga pun keluar untuk ke Taman Mini Indonesia Indah. Kami ke sana dengan menaiki teksi. Perjalanan ke sana mengambil masa lebih kurang sejam lamanya. Setibanya kami di destinasi tujuan kami, kami pun terus memulakan penjelajahan kami. Taman Mini Indonesia Indah adalah sebuah taman rekreasi seluas 250 ekar & merupakan antara daya tarikan utama pelancong bukan sahaja di Jakarta, malah di seluruh Indonesia.

Di dalamnya terdapat berpuluh-puluh buah pavilion yang mewakili setiap wilayah atau propinsi yang terdapat di Indonesia. Di setiap pavilion itu terdapat koleksi model rumah-rumah mengikut senibina & kebudayaan propinsi tersebut. Dan di dalam setiap model rumah itu terdapat muzium di dalamnya yang mempamerkan koleksi pakaian kaum-kaum etnik yang menetap di setiap propinsi. Menarik sekali konsep taman rekreasi ini. Idea untuk membina taman ini dicetuskan oleh Ibu Tien, iaitu isteri kepada Presiden Suharto. Projek pembinaannya dimulakan pada tahun 1972. Ia siap sepenuhnya & mula dibuka kepada orang awam pada tahun 1975. Tiket untuk masuk ke dalam taman ini tidaklah begitu mahal. Untuk memudahkan para pengunjung menjelajahi kawasan taman rekreasi yang sangat luas ini, peta taman ini boleh diperolehi di pejabat informasi.

Peta Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta, Indonesia

Gambar satelit Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta, Indonesia

Bersama Shafiq di dalam Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta, Indonesia

Bersama Syahir di dalam Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta, Indonesia

Di dalam Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta, Indonesia

Selain pavilion-pavilion tersebut, terdapat juga beberapa buah muzium seperti Muzium Tentera, Muzium Setem, Muzium Transportasi, Muzium Reptilia & Komodo & banyak lagi. Muzium Reptilia & Komodo menarik perhatian kami kerana di dalamnya terdapat biawak Komodo, spesis biawak yang terbesar di dunia. Biawak karnivor ini hanya boleh didapati hidup liar di Indonesia sahaja, iaitu di Pulau Komodo, Pulau Flores, Pulau Rinca & Pulau Gili Motang yang terletak di dalam propinsi Nusa Tenggara Timur. Keempat-empat pulau ini telah dinobatkan sebagai Taman Negara Komodo untuk memelihara spesis biawak yang unik ini daripada kepupusan. Taman negara tersebut telah pun dimasukkan dalam senarai ‘UNESCO World Heritage Sites’.

Kami bertiga sempat bergambar dengan seekor biawak Komodo yang terdapat di dalam muzium tersebut. Jinak betul biawak Komodo yang mempunyai saiz badan sepanjang 3 meter itu. Biawak Komodo yang liar sememangnya amat bahaya & mempunyai kecenderungan untuk menyerang manusia. Makanan biawak spesis ini adalah seperti telur burung, monyet, babi hutan, kambing, rusa, kuda & kerbau. Mereka akan menggigit dahulu mangsa mereka & membiarkan mangsa mereka itu mati akibat jangkitan kuman dalam darah. Air liur biawak Komodo kaya dengan bakteria-bakteria yang boleh membunuh apabila tersebar dalam darah. Selepas mangsa mereka mati, barulah mereka memapah bangkai mangsa mereka itu. Subhanallah.

Peta taburan habitat biawak Komodo di Indonesia

Biawak Komodo di dalam Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta, Indonesia

Di dalam Taman Mini Indonesia Indah ini terdapat juga model-model rumah ibadat enam agama yang diiktiraf di Indonesia. Rumah-rumah ibadat tersebut ialah Masjid Pangeran Diponegoro, Gereja Katolik Santa Catharina, Gereja Protestant Haleluya, Kuil Hindu Penataran Agung Kertabhumi & Kuil Buddha Arya Dwipa Arama. Kuil Confucian pula masih dalam pembinaan. Di tengah-tengah taman yang luas ini terdapat pula sebuah tasik yang mempunyai pulau-pulau kecil yang menggambarkan bentuk kepulauan Indonesia. Kemudahan kereta kabel, monorel & keretapi mini, basikal juga turut disediakan di dalam taman ini untuk kemudahan para pengunjungnya. Taman Mini Indonesia Indah ini sememangnya amat berbaloi untuk dikunjungi. Ianya adalah antara tempat yang wajib dijejaki oleh sesiapa sahaja yang berkunjung ke Jakarta. Kami bertiga sempat makan ‘brunch’ di sebuah restoran yang terdapat di dalam taman tersebut.

Aku, Syahir & Shafiq kemudiannya menunaikan solat jamak qasar Zohor & Asar di dalam Masjid Pangeran Diponegoro yang terletak di dalam taman rekreasi ini. Selesai sahaja solat, kami menaiki teksi untuk kembali semula ke rumah Zafran. Kami sudah tidak tahu hendak ke mana lagi. Lagipun, jam sudah pun menunjukkan pukul 2.00 petang. Kami takut kami tidak sempat untuk ke stesen Gambir nanti memandangkan keadaan lalulintas jalanraya di Jakarta selalunya sibuk pada waktu petang. Keretapi kami ke Bandung dijadualkan bertolak pada pukul 7.00 malam.

Sebelum kami tiba di rumah Zafran, kami singgah dahulu di restoran Nasi Padang yang kami singgah malam tadi untuk makan tengah hari. Selesai sahaja makan, kami berjalan kaki ke rumah Zafran. Jarak rumahnya dari restoran itu tidaklah jauh mana. Lebih kurang 30 minit sahaja berjalan kaki. Setibanya di rumah Zafran, kami bersiap-siap untuk bertolak ke stesen Gambir. Apabila masing-masing sudah bersedia, kami pun melangkah keluar meninggalkan rumah Zafran. Memandangkan Zafran tiada di rumah, kami meninggalkan kunci pendua kepada salah sorang ahli rumahnya. Kami mengucapkan terima kasih kepadanya kerana sudi menerima kedatangan kami. Setelah itu, kami pun melangkah keluar & menahan teksi di tepi jalan raya besar untuk ke stesen Gambir.

Kami tiba di stesen keretapi tersebut lebih kurang pukul 5.00 petang. Kami masih ada 2 jam lagi sebelum keretapi dijadualkan bertolak. Kami mengambil keputusan untuk mengisi masa lapang yang ada dengan lepak-lepak dahulu di dalam sebuah kafe yang terdapat di dalam stesen tersebut. Lebih kurang pukul 6.30 malam, kami pun naik ke tingkat dua untuk ke platform di mana keretapi kami bakal bertolak. Keretapi tersebut sudah pun berada di platformnya pada waktu itu. Kami lantas terus masuk ke dalamnya & mencari tempat duduk kami. Tempat duduk kami terletak di dalam koc kelas Bisnes. Rupa-rupanya koc kelas Bisnes keretapi di Indonesia tidaklah seperti yang kami sangkakan. Tiada penghawa dingin. Yang ada cuma kipas pusing. Hahaha. Koc yang ada penghawa dingin adalah koc kelas Eksekutif yang harganya lebih mahal daripada kelas Bisnes. Kami bertiga pasrah sahaja. Ada kipas pun sudah cukup daripada tiada apa-apa langsung. Mati kepanasan kami dibuatnya nanti.

Lebih kurang pukul 7.00 malam, keretapi tersebut pun mulai bergerak meninggalkan Jakarta menuju ke Bandung. Disebabkan waktu sudah malam, maka kami tidak dapat menikmati pemandangan luar yang menurut kata ramai orang agak cantik pemandangannya. Kami bertiga cuma berbual-bual kosong sahaja di dalam keretapi itu untuk menghilangkan rasa bosan & panas. Perjalanan keretapi dari Jakarta ke Bandung memakan masa selama 3½ jam. Kami tiba di stesen kereta api Bandung lebih kurang pada pukul 10.30 malam.

Peta perjalanan dari Jakarta ke Bandung

Setibanya kami di stesen keretapi tersebut, kami bertiga diserbu oleh pemandu-pemandu teksi yang masing-masing mengajak kami menaiki teksi mereka. Namun, kami cuma mempercayai teksi syarikat ‘Blue Bird’ sahaja. Lantas, kami meneruskan langkah kami sehingga kami tiba di tepi jalanraya besar. Di situ, barulah kami nampak beberapa buah teksi ‘Blue Bird’ yang kami cari. Kami terus meluru ke salah sebuah teksi & menunjukkan alamat hotel yang kami sudah tempah kepada pemandunya. Pemandu teksi itu pun terus membawa kami ke hotel yang dimaksudkan. Perjalanan ke hotel tersebut memakan masa lebih kurang 20 minit. Agak jauh juga lokasinya dari stesen keretapi itu yang terletak di tengah-tengah kota Bandung.

Setibanya kami di hotel yang dimaksudkan, kami dijemput oleh pekerja-pekerja hotel itu. Beg-beg kami diambil oleh mereka & dibawa masuk ke kaunter pendaftaran. Pekerja-pekerja di situ rata-ratanya umur belasan tahun & awal 20-an. Kasihan betul. Muda-muda lagi sudah terpaksa bekerja untuk menyara hidup keluarga. Selepas mendaftar masuk, kami pun dibawa ke bilik-bilik kami. Aku menempah dua buah bilik. Sepatutnya, kami berempat berkongsi dua buah bilik. Akan tetapi, memandangkan kami cuma bertiga sahaja disebabkan Acab tidak dapat ikut sekali, salah seorang daripada kami terpaksa mengambil salah satu daripada dua buah bilik itu untuk diri sendiri. Kami kemudiannya berbincang & mencapai kata putus. Shafiq akan mengambil salah satu daripada bilik-bilik itu untuk dirinya sendiri. Aku pula akan berkongsi bilik dengan Syahir. Bayaran walau bagaimanapun tetap dibahagi sama rata. Bilik-bilik tersebut amat selesa sekali. Lengkap dengan penghawa dingin, televisyen & bilik air.

Selepas membersihkan diri & solat, kami bertiga berbincang mengenai aktiviti-aktiviti kami esok, lusa & hari yang seterusnya. Kami akan berkelana di Bandung selama 3 hari. Mujurlah Shafiq membawa sekali peta Bandung milik ayahnya. Ini memudahkan pengembaraan kami di dalam kota ini. Setelah selesai berbincang, kami pun terus melelapkan mata.