JaVa: MYSTiCaL iSLaND (BHG II) - PRoLoG II

>> Thursday, March 03, 2011



Menurut kajian sejarah, kepulauan Indonesia ini sudah pun dihuni oleh manusia sejak beratus-ratus ribu tahun dahulu lagi. Majoriti penduduk yang ada di kepulauan ini pada masa kini sebenarnya berasal daripada penghijrahan beramai-ramai nenek moyang mereka dari Pulau Taiwan sekitar tahun 2000 SM. Kesuburan tanah di kepulauan ini hasil daripada lava gunung-gunung berapi menjadikan aktiviti pertanian sebagai sumber ekonomi yang utama. Dan disebabkan kepulauan ini terletak di persimpangan jalan perdagangan laut antara India & China, kegiatan perdagangan semakin menjadi penting di kalangan penduduknya & seterusnya mewujudkan beberapa buah kerajaan yang mempunyai hubungan yang rapat dengan kerajaan China & India.

Mulai kurun ke-7, kerajaan Srivijaya yang amat kuat & masyhur mula bertapak di Pulau Sumatera. Disebabkan hubungan perdagangan yang baik dengan kerajaan India & China, ajaran agama Hindu & Buddha yang dianuti oleh penduduk-penduduk di sana juga turut diserap bersama & menjadi pegangan & amalan penduduk-penduduk tempatan Srivijaya. Di Pulau Jawa pula muncul kerajaan Buddha seperti kerajaan Sailendra & kerajaan Hindu seperti kerajaan Mataram sekitar kurun ke-8. Seterusnya, pada akhir kurun ke-13, muncul sebuah kerajaan Hindu di Jawa Timur yang bernama kerajaan Majapahit. Di bawah pemerintahan Raja yang bernama Hayam Wuruk & pimpinan Perdana Menteri yang bernama Patih Gajah Mada pada kurun ke-14, kerajaan Majapahit mencapai zaman kegemilangannya sehingga berjaya meluaskan pengaruhnya hampir ke seluruh kepulauan Indonesia.


Peta Empayar Srivijaya

Kerajaan Majapahit adalah kerajaan Hindu yang paling kuat & paling berpengaruh dalam sejarah Indonesia. Dan ia juga adalah kerajaan Hindu yang terakhir sebelum kedatangan Islam menggantikan agama Hindu & Buddha di kepulauan Indonesia & juga Tanah Melayu. Kerajaan Majapahit menjadi semakin lemah selepas kematian Patih Gajah Mada sehingga ia tidak dapat menandingi kebangkitan Kesultanan Melayu Melaka di Tanah Melayu pada kurun ke-15. Akhirnya, kerajaan Majapahit telah dicerobohi oleh kerajaan Islam Demak pada tahun 1527 & mulai dari saat itu, tamatlah riwayat kerajaan yang pernah mencipta sejarah itu.


Peta Empayar Majapahit

Agama Islam dikatakan sudah mula bertapak di utara Pulau Sumatera sejak kurun ke-13 melalui kegiatan perdagangan. Agama ini begitu cepat tersebar di kepulauan Indonesia. Pada akhir kurun ke-16, hampir seluruh penduduk di Pulau Sumatera & Pulau Jawa berjaya diislamkan. MasyaAllah. Begitu hebat sekali penerimaan masyarakat pada zaman itu terhadap agama Islam.

Orang Eropah pertama yang tiba di kepulauan Indonesia adalah orang-orang Portugis. Mereka tiba di sini pada tahun 1512, bertujuan untuk memonopoli perdagangan rempah. Orang-orang British & Belanda pula kemudiannya menyusul & bergaduh sesama sendiri berebut tanah masing-masing di kepulauan tersebut. Kedua-duanya akhirnya menandatangi perjanjian sempadan antara tanah jajahan masing-masing. Perjanjian sempadan inilah yang menandakan sempadan antara Malaysia & Indonesia pada masa kini. Kawasan Malaysia di bawah pentadbiran orang British, sementara kawasan Indonesia dibawah pentadbiran orang Belanda. Syarikat Kompeni Hindia Timur Belanda ditubuhkan pada tahun 1602. Walau bagaimanapun, syarikat tersebut muflis & seterusnya pada tahun 1800, kerajaan Belanda secara rasminya menjadikan kepulauan Indonesia sebagai tanah jajahannya & diberi nama Hindia Timur Belanda.


Peta pembahagian wilayah British & Belanda

Kepulauan Indonesia kemudiannya ditawan oleh Jepun sewaktu Perang Dunia Kedua yang berlangsung dari tahun 1942 hingga tahun 1945. Ini secara tidak langsungnya menamatkan penjajahan Belanda ke atas kepulauan tersebut. Dua hari selepas Jepun menyerah kalah, iaitu pada tanggal 17 Ogos 1945, seorang pemimpin nasionalis yang berpengaruh yang bernama Sukarno telah mengisytiharkan kemerdekaan Indonesia dari mana-mana kuasa penjajah & beliau dilantik sebagai Presiden Indonesia yang pertama. Walau bagaimanapun, kerajaan Belanda cuba untuk mendapatkan kembali tanah jajahan mereka itu. Maka, berlakulah peperangan antara tentera Belanda dengan tentera Indonesia yang berakhir pada bulan Disember 1949. Di bawah tekanan masyarakat antarabangsa, kerajaan Belanda akhirnya mengiktiraf kemerdekaan Indonesia pada tarikh 27 Disember 1949.

Presiden Sukarno kemudiannya menukarkan corak pemerintahannya daripada demokrasi kepada authoritarian. Satu percubaan perampasan kuasa telah berlaku pada 30 September 1965 & berjaya dipatahkan oleh pihak tentera. Partai Komunis Indonesia dituduh terlibat dalam percubaan perampasan kuasa tersebut & pemberontakan mereka akhirnya telah mengorbankan hampir sejuta nyawa. Partai Komunis Indonesia akhirnya berjaya dilenyapkan. Pemerintahan Sukarno yang semakin lemah akhirnya digulingkan oleh ketua angkatan tentera yang bernama Suharto & beliau kemudiannya dilantik menjadi Presiden Indonesia yang kedua pada bulan Mac 1968. Kepimpinannya mendapat sokongan daripada Amerika Syarikat & ini dikatakan penyumbang utama kebangkitan ekonomi Indonesia. Walau bagaimanapun, pemerintahannya yang bersifat diktator selama 30 tahun menimbulkan banyak korupsi & tekanan terhadap parti-parti pembangkang.


Sukarno


Suharto

Sekitar tahun 1997 & 1998, ekonomi Indonesia dipukul hebat akibat krisis kewangan yang menimpa negara-negara Asia. Perkara ini telah membangkitkan semangat reformasi oleh rakyat Indonesia yang akhirnya menyebabkan Suharto terpaksa meletak jawatan sebagai Presiden pada 21 Mei 1998 kerana kegagalannya membaikpulih ekonomi Indonesia & korupsi kerajaan pimpinannya. Selepas perletakan jawatan Suharto, pelbagai program baru telah dibuat. Antaranya pemberian kuasa autonomi kepada beberapa wilayah, contohnya seperti Aceh & Yogyakarta. Keadaan politik & ekonomi Indonesia dikatakan lebih stabil selepas itu.

Pulau Jawa adalah salah sebuah pulau yang terdapat di Indonesia. Ia adalah pulau yang terpenting sekali di negara kepulauan tersebut kerana peranannya sebagai pusat tumpuan utama ekonomi & politik negara itu sejak dari zaman kerajaan Hindu-Buddha, zaman kerajaan Islam, zaman penjajahan Belanda sehinggalah ke zaman sekarang. Dengan jumlah penduduk seramai 140 juta orang, Pulau Jawa menampung lebih kurang 60% daripada jumlah keseluruhan penduduk Indonesia. Ia juga adalah pulau yang mempunyai jumlah penduduk yang paling ramai di dunia. Kepadatannya ialah 1026 orang / km persegi & merupakan antara kawasan yang terpadat di muka bumi ini.


Peta Pulau Jawa

Terdapat 3 kumpulan kaum etnik utama yang terdapat di pulau ini, iaitu kaum etnik Jawa (70%), kaum etnik Sunda (20%) & kaum etnik Madura (10%). Kaum etnik Jawa kebanyakannya tertumpu di Jawa Tengah & Jawa Timur. Kaum etnik Sunda kebanyakannya bertumpu di Banten, Jawa Barat, Jakarta & bahagian barat Jawa Tengah. Sementara kaum etnik Madura pula kebanyakannya tertumpu di bahagian timur Jawa Timur & Pulau Madura. Ketiga-tiga kaum etnik tersebut mempunyai bahasa ibunda masing-masing. Walau bagaimanapun, mereka masih boleh bertutur dalam Bahasa Indonesia. 90% daripada keseluruhan penduduk Pulau Jawa adalah penganut agama Islam. Yang selebihnya adalah penganut agama Kristian, Hindu & Buddha.


Peta demografi penduduk Pulau Jawa

Pulau ini dibahagikan kepada 6 wilayah atau propinsi, iaitu Banten, Jawa Barat, Jawa Tengah, Jawa Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta & Daerah Istimewa Yogyakarta. Pulau ini terletak di dalam zon Waktu Indonesia Barat. Waktu tempatannya 7 jam lebih cepat berbanding waktu GMT, iaitu sejam lebih lambat berbanding waktu tempatan Malaysia.


Peta pembahagian propinsi

Pulau Jawa mempunyai 38 buah gunung berapi yang kebanyakannya masih lagi aktif. Gunung berapi tertinggi ialah Gunung Semeru yang terletak di Jawa Timur. Ketinggiannya mencecah 3,676 meter. Sementara itu, gunung berapi yang paling aktif di pulau ini & juga di seluruh Indonesia ialah Gunung Merapi yang terletak di Jawa Tengah, berhampiran kota Yogyakarta. Kali terakhir ia meletup adalah pada tahun lepas pada bulan Disember.


Peta kedudukan Gunung Berapi Semeru


Gunung Berapi Semeru


Peta kedudukan Gunung Berapi Merapi


Gunung Berapi Merapi

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP