SYaM: BuMi aNBiYa' (BHG XVI) - BaYT RaS

>> Wednesday, August 11, 2010



Hari 7: 23 MEI 2009

Selepas bangun sahaja dari tidur, aku dijemput oleh beberapa orang penghuni Bayt Dimasyq untuk bersarapan pagi bersama-sama dengan mereka. Selesai bersarapan, aku terus mandi & kemudiannya berehat-rehat di dalam bilik Taufiq sementara menunggu ketibaan Zaid untuk mengikutnya ke Irbid. Sambil menunggu, aku menggunakan laptop Taufiq untuk melayari internet. Tidak lama kemudian, Zaid pun tiba dengan sebuah van sewa yang dipandu oleh seorang lelaki Arab yang berusia 40-an. Zaid tiba agak lewat sebenarnya. Dia sepatutnya tiba sejam lebih awal. Menurutnya, lelaki Arab itu yang lewat. Hampir sejam dia menunggu lelaki itu di tengah-tengah pekan Mu’tah. Hahaha. Kasihan pula aku dengan Zaid.

Kami kemudiannya terus menuju ke Irbid dengan menaiki van sewa kepunyaan lelaki Arab itu. Zaid & lelaki Arab itu begitu rancak berbual. Aku yang tidak fasih berbahasa Arab hanya diam membisu sahaja. Sesekali, Zaid mengajak aku berbual-bual untuk menghilangkan kebosanan aku. Hehehe. Beberapa jam kemudian, kami pun tiba di Irbid. Selepas Zaid selesai dengan urusannya, kami menuju ke sebuah runtuhan kota Rom yang terletak di sebuah tempat yang bernama Bayt Ras. Ia terletak tidak jauh dari Irbid. Runtuhan ini sebenarnya sedang dalam proses galian kerana ia baru sahaja dijumpai. Kami sempat mengambil beberapa keping gambar di sini. Selepas itu, kami kembali ke Irbid untuk makan tengah hari di Syari’ Jami’ah. Selepas makan, kami pun terus pulang semula ke Mu’tah. Dalam perjalanan ke Mu’tah, kami singgah di sebuah masjid untuk menunaikan solat. Selepas sahaja bersolat, kami pun meneruskan perjalanan pulang ke Mu’tah.


Runtuhan kota Rom di Bayt Ras, Jordan


Runtuhan kota Rom di Bayt Ras, Jordan


Runtuhan kota Rom di Bayt Ras, Jordan


Bersama Zaid di runtuhan kota Rom di Bayt Ras, Jordan


Runtuhan kota Rom di Bayt Ras, Jordan


Runtuhan kota Rom di Bayt Ras, Jordan

Sewaktu kami tiba di Bayt Dimasyq di Mu’tah, hari sudah pun gelap. Penghuni-penghuni rumah tersebut pada waktu itu sedang menikmati makan malam bersama-sama. Mereka menjemput Zaid untuk menyertai mereka. Tetapi, Zaid terpaksa menolak kerana dia perlu pulang ke rumah dengan segera. Aku kemudian mengucapkan terima kasih kepada Zaid kerana telah membawa aku menziarahi beberapa buah tempat tadi. Dia kemudian berkata yang dia akan datang menjemput aku dengan van sewa yang sama pada pukul 8.00 pagi esok untuk ke Petra. Tidak sabar pula rasanya hendak menjejakkan kaki di salah sebuah daripada 7 Keajaiban Dunia itu.

Selepas Zaid pulang ke rumahnya, aku masuk ke dalam bilik Taufiq untuk menukar pakaian. Kemudian, aku makan bersama-sama dengan penghuni-penghuni Bayt Dimasyq di ruang tamu rumah mereka. Selesai makan, aku kembali masuk ke dalam bilik Taufiq untuk bersolat. Selepas solat, aku pun terus melelapkan mata.

Bersambung...


SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE


0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP