SYaM: BuMi aNBiYa' (BHG XIV) - Mu'TaH I & KaRaK

>> Monday, August 09, 2010



Hari 6: 22 MEI 2009

Aku, Dziya, Rozaili, Muhamad, Ideris, Fawwaz, Luqman, Hilmi & Fazli tiba di Mu’tah lebih kurang pukul 6.30 pagi. Kami berhenti bersebelahan sebuah masjid & Dziya kemudiannya menghubungi kenalan mereka yang bernama Taufiq untuk datang menjemput kami. Taufiq muncul tidak lama kemudian & membawa kami semua ke rumahnya yang diberi nama Bayt Dimasyq (Rumah Dimasyq) dengan menaiki kereta. Setibanya kami di rumahnya, kami dijemput masuk oleh ahli-ahli rumahnya yang rupa-rupanya berjumlah 12 orang semuanya. Hahaha. Ramai sungguh. Akan tetapi, tidak kesemua mereka berada di ruang tamu pada waktu itu. Cuma 2 orang sahaja, iaitu Taufiq & Hazmi. Yang lain mungkin masih tidur di dalam bilik masing-masing. Kami sembilan orang dilayan dengan mesra oleh ahli-ahli rumah tersebut. Kami dijamu dengan sarapan pagi sambil berbual-bual. Pelbagai topik perbualan dibincangkan. Kebanyakannya kelakar & membuatkan aku gelak tidak henti. Hahaha. Bahagia sungguh hidup dalam keadaan ukhwah yang sebegitu kuat & mesra.

Selepas bersarapan pagi, kami sembilan orang menumpang bilik-bilik yang ada untuk melelapkan mata buat seketika. Namun, tidak semua orang tidur. Aku sendiri tidak dapat tidur kerana telah tidur dengan nyenyaknya di dalam kereta sewaktu dalam perjalanan tadi. Dziya, Ideris & Muhamad tidur dengan nyenyak sekali kerana penat memandu & membaca peta dari Irbid ke Mu’tah. Kasihan mereka bertiga. Sepanjang malam terpaksa bersengkang mata membawa kami semua ke Mu’tah dengan selamat.

Tidak berapa lama kemudian, Taufiq mengajak kami yang tidak tidur untuk ke Karak, sebuah bandar besar yang terletak berdekatan dengan Mu’tah. Dia ingin membawa kami ke Karak Castle & Makam Nabi Nuh a.s yang terdapat di situ. Yang mengikut Taufiq cuma aku, Rozaili, Ideris, Hilmi, Fawwaz & Luqman. Ideris tiba-tiba sahaja terjaga & berhajat untuk ikut sekali. Sementara Dziya & Muhamad terus tidur nyenyak tanpa menghiraukan apa-apa. Fazli pula tidak ikut bersama kerana dia sudah banyak kali ke tempat-tempat tersebut.


Kedudukan Karak dalam peta Jordan

Kami tujuh orang menaiki 2 buah kereta untuk ke Karak Castle & Makam Nabi Nuh a.s. Tidak berapa lama kemudian, kami pun tiba di tempat tujuan pertama kami, iaitu Karak Castle. Karak Castle adalah sebuah kubu pertahanan yang dibina pada tahun 1140-an oleh seorang anggota tentera Salib yang bernama Pagan. Pembinaan kubu pertahanan tersebut bertujuan untuk mengawal lalu lintas di kawasan itu & juga untuk melindungi kota Karak daripada diserang oleh tentera Islam. Selang beberapa dekad kemudian, iaitu pada tahun 1176, pembesar kerajaan Kristian Jerusalem yang bernama Raynald de Chatillon telah memperoleh hak milik kubu pertahanan tersebut melalui perkahwinannya dengan adik kepada Raja Jerusalem pada waktu itu. Melalui Karak Castle inilah Raynald de Chatillon mengganggu rombongan-rombongan pedagang Arab yang lalu-lalang di sini. Tindakannya itu telah melanggar perjanjian antara kerajaan Kristian Jerusalem & kerajaan Islam pimpinan Salahuddin al-Ayyubi. Raynald de Chatillon juga pernah bercadang untuk menyerang Mekah.

Karak Castle akhirnya diserang oleh tentera Salahuddin al-Ayyubi pada tahun 1183 akibat pelanggaran perjanjian yang telah dilakukan oleh Raynald de Chatillon. Walau bagaimanapun, selepas berunding dengan Raja Jerusalem pada waktu itu yang bernama Baldwin IV, Salahuddin al-Ayyubi bersetuju untuk menghentikan serangannya. Namun, selepas Perang Hattin, iaitu perang yang berjaya membawa Jerusalem kembali ke pangkuan orang Islam, Karak Castle akhirnya ditawan oleh Salahuddin al-Ayyubi pada tahun 1189. Karak Castle kemudiannya digunakan oleh kerajaan-kerajaan yang seterusnya seperti kerajaan Mamluk & Empayar Turki Uthmaniyah. Begitulah serba sedikit sejarah berkenaan dengan Karak Castle ini yang pernah digunakan oleh tentera Salib & juga tentera Islam. Disebabkan itulah senibinanya pun terdapat percampuran antara senibina Kristian & senibina Islam.


Karak Castle, Karak, Jordan


Karak Castle, Karak, Jordan


Karak Castle, Karak, Jordan


Bersama Rozaili, Luqman, Hilmi & Fawwaz di Karak Castle, Karak, Jordan


Karak Castle, Karak, Jordan


Karak Castle, Karak, Jordan


Bersama Fawwaz, Rozaili, Taufiq & Ideris di Karak Castle, Karak, Jordan


Panorama kota Karak dari Karak Castle, Karak, Jordan


Panorama kota Karak dari Karak Castle, Karak, Jordan

Selepas beberapa ketika di Karak Castle, kami semua menuju ke destinasi seterusnya, iaitu Makam Nabi Nuh a.s. Terdapat banyak sebenarnya pendapat tentang lokasi Makam Nabi Nuh a.s. Salah satu daripadanya ialah di Karak. Makam seseorang Nabi sebenarnya bukan hanya bererti tempat mereka dikebumikan. Ia juga membawa maksud tempat persinggahan mereka. Makam Nabi Nuh a.s yang terletak di Karak ini mungkin sekadar tempat persinggahan baginda & bukannya kubur baginda. Wallahu ‘alam. Apa-apa pun, kami tetap menghadiahkan Al-Fatihah kepada baginda. Semoga baginda bahagia hendaknya di sisi Allah SWT. Seperti yang kita semua maklum, Nabi Nuh a.s adalah salah satu daripada Nabi Ulul ‘Azmi. Baginda telah berdakwah kepada kaumnya selama 950 tahun. Namun, yang terbuka hati untuk mengikut ajaran tauhid yang disampaikannya cuma beberapa orang sahaja. Isteri & anak lelakinya sendiri ingkar untuk mengikutinya. Akhirnya, Allah SWT telah memerintahkan baginda untuk membina bahtera besar. Apabila bahtera tersebut sudah siap dibina, maka diperintahkan semua pengikut Nabi Nuh a.s & semua jenis binatang berpasang-pasangan masuk ke dalam bahtera tersebut. Kemudian, turunlah azab Allah SWT terhadap kaum yang ingkar itu, iaitu dengan turunnya hujan lebat yang tidak henti-henti selama berhari-hari sehingga terjadinya banjir besar yang menenggelamkan seluruh kota mereka.


Makam Nabi Nuh a.s, Karak, Jordan

Berhampiran dengan Makam Nabi Nuh a.s yang kami jejaki di Karak ini, terdapat sebuah bukit kecil yang bentuknya seolah-olah seperti sebuah kapal. Menurut kata penduduk tempatan, itu mungkin merupakan bahtera Nabi Nuh a.s yang telah mendarat selepas surutnya banjir besar tersebut. Wallahu ‘alam.


Bukit kecil berbentuk kapal, Karak, Jordan

Bersambung...


SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE


3 buah komen:

ejaescobart Monday, August 9, 2010 at 8:52:00 PM GMT+8  

salam ziarah.. nice blog.. terima kasih sudi singgah di 'rumah' saya.. :)

Chit Ana Wednesday, August 11, 2010 at 11:21:00 PM GMT+8  

Selamat berpuasa buat saudara..best entri bumi syam ni :))

Destinasiku Monday, September 27, 2010 at 10:27:00 PM GMT+8  

aganya karak highway amik nama sempena tempat ni la ye...

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP