SYaM: BuMi aNBiYa' (BHG XII) - MouNT NeBo

>> Saturday, August 07, 2010



Perjalanan ke Mount Nebo sangatlah berliku-liku kerana kami melalui kawasan gunung-ganang yang kering kontang. Aku, Hariz, Dziya, Rozaili & Muhamad pada mulanya merasakan yang kami sudah sesat kerana keadaan di sekeliling sangat tandus & tiada penempatan manusia langsung. Namun, apabila kami bertanya dengan beberapa orang yang lalu-lalang di situ, mereka berkata yang kami melalui jalan yang betul. Kami pun meneruskan sahaja perjalanan kami. Akhirnya, kami jumpa juga sebuah papan tanda yang tertulis perkataan ‘Mount Nebo’. Lega rasanya. Alhamdulillah.


Dalam perjalanan ke Mount Nebo, Jordan


Kawasan gunung-ganang dalam perjalanan ke Mount Nebo, Jordan


Kawasan gunung-ganang dalam perjalanan ke Mount Nebo, Jordan

Mount Nebo adalah sebuah kawasan yang terletak di lereng bukit setinggi 817 meter dari paras laut. Jikalau cuaca baik, para pengunjung dapat melihat panorama Laut Mati, Sungai Jordan & Jerusalem atau Al-Quds yang letaknya berpuluh-puluh kilometer dari sini. Selain itu, tempat-tempat lain seperti Jericho, Hebron, Bethlehem, Ramallah & Tasik Tiberias juga dikatakan dapat dilihat jikalau cuaca betul-betul baik. Menurut sumber-sumber Kristian & Yahudi, Mount Nebo adalah tempatnya di mana Nabi Musa a.s telah dipertunjukkan lokasi tanah yang dijanjikan oleh Allah SWT kepada orang-orang Bani Israel, iaitu tanah Palestin secara amnya & tanah Jerusalem secara khususnya. Walau bagaimanapun, Nabi Musa a.s dikatakan tidak sempat untuk ke tanah yang dijanjikan itu bersama-sama dengan kaumnya & wafat di Mount Nebo. Lokasi makamnya tiada siapa yang tahu.


Kedudukan Mount Nebo dalam peta Jordan


Bersama Muhamad, Hariz & Dziya di Mount Nebo, Jordan


Panorama dari atas Mount Nebo, Jordan


Bersama Dziya, Rozaili, Muhamad & Hariz di Mount Nebo, Jordan


Mount Nebo, Jordan


Mount Nebo, Jordan


Panorama dari atas Mount Nebo, Jordan


Panorama dari atas Mount Nebo, Jordan

Di kawasan Mount Nebo ini terdapat sebuah gereja lama yang dipercayai dibina pada kurun ke-4. Ianya dibina bagi menandakan kemungkinan letaknya lokasi makam Nabi Musa a.s. Pada masa kini, Mount Nebo merupakan sebuah kawasan yang suci & penting bagi orang-orang beragama Kristian. Setiap kali mereka menziarahi Church of the Holy Sepulchre di Jerusalem, mereka pasti akan datang menziarahi Mount Nebo, selain beberapa lagi tempat suci mereka di bumi Jordan. Pope John Paul II pernah ke sini pada tahun 2000. Begitu juga dengan Pope Benedict XVI yang berkunjung ke sini 2 minggu sebelum kedatangan kami. Di kawasan Mount Nebo ini juga terdapat sebuah monumen yang bernama Brazen Serpent yang direkabentuk oleh Giovanni Fantoni, seorang yang berbangsa Itali. Selain itu, terdapat juga sebuah muzium yang tidaklah begitu menarik.


Brazen Serpent di Mount Nebo, Jordan

Sewaktu berada di kawasan Mount Nebo, kami telah terserempak dengan sekumpulan wanita Arab yang agak peramah. Kami bertanyakan kepada mereka maklumat yang mereka tahu tentang Mount Nebo. Maklumat yang diberikan mereka rasanya kurang tepat berbanding dengan maklumat yang aku jumpa di internet. Hahaha. Wallahu ‘alam. Kemudian, kami terserempak pula dengan sekumpulan lelaki yang telah kami jumpa di Laut Mati tadi. Kami berbual-bual sebentar dengan mereka, bertanyakan destinasi mereka selepas ini. Mereka akan ke Madaba, yang kebetulannya akan menjadi destinasi kami berlima selepas ini. Hahaha. Jikalau ada jodoh, boleh bertemu dengan mereka yang peramah ini lagi di Madaba.

Bersambung...


SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE


0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP