iCeLaND: BuMi ViKiNG (BHG IV) - GoLDeN CiRCLe I

>> Saturday, March 06, 2010



Hari 3: 30 OGOS 2008

Pada hari ini, aku & Muaz mengambil pakej bas tour syarikat Reykjavik Excursions untuk mengelilingi Golden Circle, satu kawasan di Iceland yang amat popular di kalangan pelancong. Kami telah menempahnya awal-awal melalui internet sewaktu di Dublin lagi. Harga tiketnya agak mahal. Namun, aku yakin ianya pasti berbaloi.

Bas tour itu akan mulai bergerak dari stesen bas Reykjavik pada pukul 9.00 pagi. Pakej bas tour tersebut turut menyediakan perkhidmatan pengambilan peserta-peserta tour dari hostel-hostel penginapan masing-masing untuk ke stesen bas. Para peserta diambil dengan menggunakan van. Kami berdua diambil oleh van tersebut dari hostel kami pada pukul 8.30 pagi, 30 minit sebelum bas mulai bergerak dari stesen bas. Sebelum itu, kami bersarapan pagi terlebih dahulu di dalam hostel. Sarapan pagi disediakan secara percuma oleh pihak hostel kepada semua penginap-penginapnya.

Setibanya di stesen bas, kami & para peserta tour yang lain menunggu masa untuk dipanggil masuk ke dalam bas tour yang sudah pun berada di situ. Beberapa minit kemudian, kami semua pun dijemput masuk. Ramai juga pelancong-pelancong yang menyertai tour ini bersama-sama dengan kami. Hampir penuh bas itu. Tour ini akan berlangsung selama 8 jam, iaitu dari pukul 9.00 pagi sehingga pukul 5.00 petang. Tidak sabar rasanya untuk melihat keindahan alam semulajadi di bumi Iceland.


Bas tour Reykjavik Excursions


Stesen bas, Reykjavik, Iceland

Tepat pukul 9.00 pagi, bas tour yang kami naiki pun mulai bergerak menuju ke destinasinya, iaitu Golden Circle. Golden Circle sebenarnya terletak tidak jauh dari bandar Reykjavik. Hanya beberapa jam perjalanan sahaja. Ianya adalah satu lingkaran jalan yang melalui 3 buah pusat pelancongan yang terkenal, iaitu Gullfoss Waterfall, Geysir & Thingvellir National Park. Di samping 3 tempat tersebut, tour ini juga akan singgah di beberapa lagi tempat yang tidak kurang menariknya.


Peta menunjukkan lingkaran jalan Golden Circle di Iceland

Pemandu bas merangkap pemandu pelancong memberi penerangan kepada setiap tempat yang kami lalui. Laluan yang dilalui oleh bas tour ini sememangnya amat menakjubkan. Walaupun keadaan cuaca tidak begitu baik kerana hujan, tetapi aku masih dapat menghargai keindahan alam semulajadi ciptaan Allah SWT di bumi Iceland ini. Belum pernah aku melihat lanskap yang sebegitu indah seperti mana yang aku lihat di bumi Iceland. Seperti yang telah aku katakan sebelum ini, di seluruh pulau ini tidak terdapat banyak pokok-pokok yang besar. Yang banyak cuma rumput-rumput & pokok-pokok kecil. Disebabkan itulah kawasan bukit-bukau, gunung-ganang, sungai-sungai & tasik-tasiknya jelas kelihatan walaupun dari jauh. Saujana mata memandang. Subhanallah.


Panorama dari dalam bas di sepanjang Golden Circle, Iceland


Panorama dari dalam bas di sepanjang Golden Circle, Iceland


Panorama dari dalam bas di sepanjang Golden Circle, Iceland


Panorama dari dalam bas di sepanjang Golden Circle, Iceland


Panorama dari dalam bas di sepanjang Golden Circle, Iceland


Panorama dari dalam bas di sepanjang Golden Circle, Iceland

Persinggahan pertama kami ialah sebuah kedai cenderahati. Kami diberi masa 20 minit oleh pemandu bas tour tersebut untuk membeli-belah di dalamnya. Aku & Muaz tidak membeli apa-apa. Kami sekadar melihat-lihat sahaja. Rupa bahagian luar bangunan ini agak menarik. Begitu juga dengan rupa ruang dalamannya. Di luar bangunan ini terdapat sebuah ‘hot spring’ kecil yang ditutup dengan batu-batu. Asap sulfur yang keluar dari celah-celah batu tersebut teramatlah kuat baunya sehingga menyebabkan aku terasa pening-pening sedikit. Ramai pelancong mengambil gambar dengan ‘hot spring’ tersebut termasuklah kami berdua.


Ruang dalaman kedai cenderahati, Golden Circle, Iceland


Ruang dalaman kedai cenderahati, Golden Circle, Iceland


Hot Spring di bahagian luar kedai cenderahati, Golden Circle, Iceland


Hot Spring di bahagian luar kedai cenderahati, Golden Circle, Iceland

20 minit kemudian, kesemua peserta tour masuk kembali ke dalam bas untuk meneruskan perjalanan. Persinggahan yang seterusnya ialah sebuah kawasan air terjun yang sangat-sangat cantik. Tak dapat hendak digambarkan dengan kata-kata. Kami cuma diberi masa 15 minit sahaja untuk bergambar dengan air terjun tersebut. Kemudian, kami pun menyambung semula perjalanan kami.


Sebuah air terjun di Golden Circle, Iceland


Sebuah air terjun di Golden Circle, Iceland

Destinasi yang seterusnya adalah Gullfoss Waterfall yang merupakan destinasi utama yang pertama dalam tour ini. Gullfoss Waterfall adalah air terjun yang mengalir melalui Sungai Hvita yang terletak di sebuah kawasan kanyon. Air terjun ini adalah antara pusat pelancongan yang terkenal di Iceland. Ia mempunyai keluasan yang besar, tinggi & bertingkat-tingkat. Purata kelajuan air yang melalui air terjun ini ialah 140 meter padu persaat.

Sebelum pertengahan kurun ke-20, kawasan Gullfoss Waterfall ini adalah hak milik peribadi seorang warga tempatan. Dia kemudiannya menyewakan air terjun ini kepada pelabur-pelabur asing untuk membina kawasan empangan penjanaan kuasa elektrik. Walau bagaimanapun, rancangan tersebut gagal kerana pelabur-pelabur itu kekurangan modal. Akhirnya, kawasan air terjun ini dibeli oleh kerajaan Iceland.

Keadaan cuaca masih lagi tidak begitu baik sewaktu kami di tiba Gullfoss Waterfall. Hujan turun mencurah-curah. Keadaan cuaca sebegitu menyebabkan kawasan sekitar air terjun ini menjadi agak berkabus. Walau bagaimanapun, aku tetap berpuas hati kerana dapat melihat keindahan alam ciptaan Allah SWT itu. Tiada kalimah yang mampu aku ucapkan selain Subhanallah.


Gullfoss Waterfal, Golden Circle, Iceland


Gullfoss Waterfal, Golden Circle, Iceland


Gullfoss Waterfal, Golden Circle, Iceland


Gullfoss Waterfal, Golden Circle, Iceland


Aku & Muaz di Gullfoss Waterfal, Golden Circle, Iceland


Gullfoss Waterfal, Golden Circle, Iceland


Gullfoss Waterfal, Golden Circle, Iceland

Apabila sudah puas mengambil gambar dengan Gullfoss Waterfall, kami berdua pun masuk semula ke dalam bas untuk mengeringkan pakaian kami yang agak basah akibat terkena air hujan. Tidak berapa lama kemudian, penumpang-penumpang lain pun turut masuk & kami seterusnya menyambung semula ekspedisi tour kami.

Bersambung...

11 buah komen:

Wawan Saini Saturday, March 6, 2010 at 11:00:00 PM GMT+8  

Salam.
untung sungguh anda.
diberi kesempatan menjelahi antara cebisan tanah di bumi..
pengalaman anda kutip dan kongsi..
teruskan bro..

mama ju Saturday, March 6, 2010 at 11:16:00 PM GMT+8  

Salam anakanda

Cantik sangat gambar pertama tu gambar waterfall floss .

Jumpa lagi

Chit Ana Sunday, March 7, 2010 at 12:25:00 AM GMT+8  

salam saudara jhaz

penduduk kat golden circle keje petani ke peladang?sbb tengok ada kuda dan rumah2 kecil je..ape pun menakjubkan tengok waterfalls berapa ketinggian nya eh?hehe banyak soalan nya..apepun teruskan bahagian yang seterusnya ;)

Unknown Sunday, March 7, 2010 at 1:45:00 PM GMT+8  

Jhaz memang sebutir pasir yang terpilih antara pasir-pasir ...


tuah ayam nampak di kaki
tuah Jhaz !!

Anonymous Sunday, March 7, 2010 at 9:37:00 PM GMT+8  

salam jhaz. bertuah betul jhaz n muaz diberi peluang menjejak kaki ke iceland ni.. rasanya payah je nak kesana.mak cik tunggu lagi cerita2 terbaru dari jhaz.

JHaZ KiTaRo Monday, March 8, 2010 at 8:28:00 AM GMT+8  

Wawan Saini:
wsalam.. alhamdulillah.. semue rezeki tu datang drp Allah.. insyaAllah akan diteruskan.. thanx wan..

mama ju:
wsalam.. yup.. gulfoss waterfall mmg cantik sgt2..

chit ana:
wsalam.. hahah.. taktau laa pulak saya dieorg keje ape.. tapi mmg banyak kuda2 liar.. ketinggian waterfall tu saya tak brape pasti.. tapi mmg tinggi laa..

sonata anak kancil:
yup.. mmg cantik

ZAZAS:
:) thanx for that compliment..

yatie:
mmg best.. :)

Amira is mira:
:) insyaAllah ada la rezeki tu nanti

mohdandmeriam:
wsalam.. :) rezeki Allah..

atoyissan Monday, March 8, 2010 at 11:09:00 AM GMT+8  

Turki bumi khalifah tu jhazkitaro yg tulis yer..insya allah next week masa pesta buku nnti akan usha2 tgk buku tu..ner la tau kan berkenan di hati blh beli satu wat koleksi dan dlm masa yg sama blh simpan resit tolak income tax..kui..kui..kui

Anonymous Tuesday, March 5, 2013 at 8:34:00 PM GMT+8  

buy valium online contraindications of diazepam valium - drug like valium

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP