WiNTeR iN FReNCH RiVieRa (BHG VI) - MaRSeiLLeS I

>> Tuesday, September 15, 2009



Hari 4: 19 DISEMBER 2007

Pada awal pagi ini selepas bersarapan pagi, aku, Thani, Asrih & Muaz pun memulakan ekspedisi kami menjelajahi kota Marseilles. Marseilles adalah sebuah lagi bandar di kawasan French Riviera yang kami berempat jejaki. Ia adalah bandar ketiga terbesar di Perancis selepas Paris & Lyon. Ia juga merupakan bandar pelabuhan yang terpenting & terbesar di negara ini. Jumlah penduduknya adalah seramai 1,600,000 orang.


Peta kedudukan Marseilles di dalam Perancis

Menurut sejarah, Marseilles adalah kota yang tertua di Perancis. Ianya diasaskan pada tahun 600SM oleh orang-orang Greek dari Phocaea sebagai kota pelabuhan & perdagangan. Bandar ini kemudiannya jatuh ke tangan Empayar Rom pada tahun 49SM & terus berada di bawah jajahan empayar tersebut sehingga kehancuran empayar itu. Sewaktu di bawah jajahan Empayar Romlah agama Kristian mula tersebar di Marseilles. Menurut kepercayaan penduduk tempatan, Mary Magdelene yang kononnya kekasih Nabi Isa a.s telah mendarat di sini selepas melarikan diri dari Jerusalem & dia juga dikatakan meninggal dunia di sini.

Selepas kehancuran Empayar Rom pada kurun ke-5, Marseilles jatuh pula ke tangan Visigoths. Kota ini kemudian akhirnya berjaya diambil alih oleh Raja Frank pada kurun ke-6 & terus menjadi kota pelabuhan & perdagangan yang masyhur di rantau Mediterranean. Ia kemudiannya berada di bawah kerajaan Provence pada tahun 1481 yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada kerajaan Perancis pada tahun berikutnya. Pelbagai rusuhan untuk membebaskan Marseilles daripada kerajaan Perancis telah dilakukan, namun semuanya berjaya dipatahkan. Sewaktu berlakunya Revolusi Perancis pada akhir kurun ke-18, Marseilles turut memberi sumbangan yang besar dengan menghantar 500 orang sukarelawan ke Paris untuk membantu perjuangan revolusi.

Perang Dunia Kedua yang berlaku pada tahun 1940-an telah meninggalkan titik hitam dalam sejarah Marseilles. Kota ini telah dibom oleh tentera Nazi Jerman & Itali pada tahun 1940. Ia kemudiannya ditakluki oleh tentera Nazi Jerman dari tahun 1942 hingga 1944. Pelbagai kehancuran telah dilakukan sewaktu kota ini berada di bawah pemerintahan Nazi Jerman. Namun, usaha baik pulih mulai dijalankan pada tahun 1950-an selepas kekalahan Jerman dalam perang tersebut.

Mulai tahun 1950-an, selepas Perang Dunia Kedua, kota Marseilles mula menjadi tumpuan berjuta-juta orang imigran yang berhijrah ke Perancis. Begitu juga dengan orang-orang Islam dari Algeria yang mula berhijrah ke Perancis mulai tahun 1962 melalui kota Marseilles setelah negara mereka mendapat kemerdekaan daripada kerajaan Perancis. Pada hari ini, terdapat lebih 4 juta orang Islam di bumi Perancis, di mana majoritinya berasal dari Algeria, Morocco & Tunisia. Selain orang-orang Islam dari ketiga-tiga negara Afrika Utara tersebut, Marseilles juga menjadi tumpuan penduduk-penduduk dari negara Itali, Sepanyol & Greek. Boleh dikatakan hampir separuh daripada penduduk Marseilles pada hari ini berasal dari negara lain.

Kami berempat mengelilingi kota Marseilles dengan berjalan kaki sahaja walaupun kota ini sebenarnya agak besar. Ini adalah untuk menjimatkan kos. Secara kebetulan, hari kami berada di Marseilles adalah Hari Raya Aidil Adha. Oleh itu, di sana-sini kelihatan ramai orang Islam yang baru sahaja selesai menunaikan solat sunat Aidil Adha. Niat kami berempat untuk menunaikan solat sunat tersebut tidak kesampaian kerana kami tidak tahu di mana lokasi untuk menunaikannya. Terlupa pula hendak bertanya kepada pemilik restoran yang kami singgah malam tadi.

Tempat pertama di Marseilles yang kami jejaki ialah stesen keretapi Marseilles Saint Charles. Kami sengaja ingin bergambar di hadapannya. Agak cantik juga sebenarnya senibina stesen keretapi ini. Destinasi kami yang seterusnya ialah Musée des Beaux-Arts (Museum of Fine Arts) yang merupakan muzium yang tertua di Marseilles. Aku sendiri kurang pasti mengenai sejarah bangunan muzium ini. Walau apapun, muzium ini pada masa kini sedang ditutup untuk kerja-kerja baik pulih. Sebelum ditutup, ianya mempamerkan khazanah-khazanah seperti lukisan-lukisan & patung-patung dari kurun ke-16 hingga ke-19. Kami berempat hanya bergambar di bahagian luar muzium ini sahaja yang tidak kurang cantiknya.


Stesen keretapi Marseilles St Charles, Marseilles, Perancis


Musée des Beaux-Arts, Marseilles, Perancis

Selepas bergambar di Musée des Beaux-Arts, kami meneruskan perjalanan kami ke sebuah stadium yang diberi nama Stade Velodrome. Stadium ini merupakan stadium rasmi bagi kelab bola sepak Olympique de Marseille & merupakan stadium kelab bola sepak yang terbesar di Perancis yang boleh memuatkan seramai 60,000 orang penonton. Stadium yang dibuka pada tahun 1937 ini pernah menjadi medan perlawanan bola sepak sewaktu Perancis menjadi tuan rumah Piala Dunia tahun 1998. Selain perlawanan bola sepak, stadium ini juga pernah dijadikan medan perlawanan ragbi sewaktu Piala Dunia Ragbi tahun 1997. Kami berempat bergambar solo di bahagian luar stadium ini.


Stade Velodrome, Marseilles, Perancis

Kami kemudiannya berjalan kaki menuju ke destinasi yang seterusnya, iaitu Notre-Dame de la Garde, sebuah gereja yang terletak agak jauh nun di atas sebuah bukit. Memandangkan ini adalah hari ke-4 pengembaraan kami, aku memberi peluang kepada orang lain pula untuk menjadi pembaca peta. Aku menyerahkan tugas tersebut kepada Muaz. Perjalanan untuk ke gereja tersebut penuh dengan liku kerana peta yang kami gunakan agak mengelirukan. Ditambah pula dengan ketidakselesaan aku, Thani & Asrih yang terpaksa menahan pundi kencing kami yang sudah penuh. Mujurlah Muaz hebat mencari arah walaupun dia baru pertama kali memikul tanggungjawab itu.


Dalam pendakian ke Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis

Setelah hampir setengah jam mendaki, kami akhirnya berjaya juga tiba di kawasan gereja tersebut. Terima kasih & tahniah diucapkan kepada Muaz. Sesampainya kami berempat di situ. aku, Asrih & Thani terus mencari lokasi tandas. Selepas selesai sahaja membuang segala apa yang perlu dibuang, kami pun berjalan-jalan mengelilingi kawasan luar & juga berlegar-legar di kawasan dalaman Notre-Dame de la Garde ini. Gereja yang bertaraf basilica ini terletak di puncak yang tertinggi di kota Marseilles. Oleh itu, ianya boleh dilihat dari mana-mana sudut kota ini. Gereja yang mempunyai senibina yang amat unik ini dibina antara tahun 1853 & 1864. Menara locengnya yang setinggi 60 meter boleh dilihat berpuluh-puluh batu dari tengah laut.


Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis


Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis


Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis

Dari kawasan Notre-Dame de la Garde ini, kami dapat menikmati keindahan kota Marseilles dari atas. Marseilles sememangnya bandar yang amat luas & cantik. Kami juga dapat melihat kepulauan Frioul yang terdiri daripada 4 buah pulau yang terletak di tengah-tengah Laut Mediterranean, 4 kilometer dari persisiran pantai Marseilles. Pulau-pulau tersebut ialah If, Pomegues, Ratonneau & Tiboulain. Indah sungguh panorama yang kami saksikan. Segala penat lelah kami mendaki bukit untuk sampai ke puncaknya benar-benar terbalas.


Pemandangan kota Marseilles dari Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis


Pemandangan kepulauan Frioul dari Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis


Pemandangan kota Marseilles dari Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis

Selepas puas bergambar & menikmati panorama yang indah dari Notre-Dame de la Garde, kami menuruni bukit tersebut untuk menuju ke Old Port yang terletak di tengah-tengah kota Marseilles. Perjalanan untuk ke pelabuhan tersebut mengambil masa hampir setengah jam. Old Port telah dibuka sejak tahun 600SM lagi oleh orang-orang Greek yang bertandang ke Marseilles. Hingga kurun ke-19, Old Port memainkan peranan sebagai pusat kegiatan maritim di kota ini. Pada tahun 1854 sahaja, pelabuhan ini sudah boleh menampung antara 1,000 hingga 1,200 buah kapal. Dianggarkan sebanyak 18,000 kapal singgah ke pelabuhan ini setiap tahun. Walau bagaimanapun, disebabkan kedalaman pelabuhan ini hanya 6 meter sahaja, lama-kelamaan, ianya menjadi kurang sesuai untuk kapal-kapal baru yang memerlukan pelabuhan yang lebih dalam. Akhirnya, pelabuhan baru terpaksa dibina di La Joliette. Old Port pada masa kini hanya berperanan sebagai sebuah marina yang menempatkan kapal-kapal peribadi. Selain berfungsi sebagai marina, Old Port juga berperanan sebagai terminal bot-bot yang membawa pelancong ke pulau-pulau berhampiran.

Menurut sejarah, Old Port pernah dibom oleh tentera Nazi Jerman sewaktu Perang Dunia Kedua & pelabuhan ini mengalami kerosakan yang teruk. Walau bagaimanapun, ianya berjaya dibaik pulih selepas tamatnya perang tersebut. Kini, Old Port merupakan salah satu tarikan utama pelancong-pelancong di kota Marseilles. Antara bangunan-bangunan penting yang terdapat di sekeliling Old Port adalah St Victor’s Abbey, rumah api Phare de Sainte Marie, Canebiere & Hotel de Ville.


Bersama Thani & Muaz di Old Port, Marseilles, Perancis


Old Port, Marseilles, Perancis

Bersambung...

5 buah komen:

Faisal Admar Tuesday, September 15, 2009 at 4:40:00 PM GMT+8  

bro amal backpacker ke or luxury nye vacation?

JHaZKiTaRo Tuesday, September 15, 2009 at 5:02:00 PM GMT+8  

faisal:
backpacker je.. kalau luxury takkan laa boleh sampai ke byk negara.. huhuhu.. i'm not anak agung ok.. hehe

ghoose Tuesday, September 15, 2009 at 9:51:00 PM GMT+8  

salam dude,

eid mubarak.... semoga selamat dirantauan :)

Justiffa Wednesday, September 16, 2009 at 10:38:00 AM GMT+8  

JHaz - selamat me'maximise'kan minggu akhir ramadhan :) thx for visiting ya.. aunty pernah meninjau blog ni and i wanted to return sbb seronok baca ur travel stories TAPI.. alahai tk teringat!! ni la dia penyakit warga senja ;)

Dan selamat menyambut aidil fitri, maaf zahir batin :D

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP