WiNTeR iN FReNCH RiVieRa (BHG I) - PRoLoGue

>> Saturday, September 05, 2009



Ini adalah kali ketiga aku menjejakkan kaki di bumi Perancis. Kali pertama adalah sewaktu Musim Sejuk tahun 2003, bersama 4 orang rakan dari Dublin. Kami bermukim di Paris selama 17 hari di rumah seorang rakan di situ. Dalam tempoh 17 hari itu, kami sempat ke sebuah lagi bandar di negara itu, iaitu Colmar. Kali kedua pula adalah sewaktu Musim Panas tahun 2005, bersama ayah aku yang datang berkunjung ke bumi Eropah. Aku & ayah aku hanya berjalan-jalan di sekitar kota Paris sahaja selama 3 hari. Pada kali ketiga ini, aku ditemani pula oleh 3 orang rakan dari Dublin. Mereka ialah Asrih & Thani, pelajar perubatan Tahun Kedua di Royal College of Surgeons in Ireland (RCSI) & Muaz, pelajar perubatan Tahun Pertama di universiti yang sama.

Pada kali ini, aku tidak ke Paris lagi, tetapi ke satu kawasan lain yang diberi nama French Riviera. Aku sengaja mengajak mereka bertiga menemani aku kerana aku ingin mempunyai teman sewaktu berjalan-jalan di sana nanti. Bosan pula rasanya mengembara bersendirian seperti di negara-negara rantau Baltik & di Morocco yang baru sahaja aku kunjungi. Di samping itu, aku juga berharap aku akan dapat mencurahkan sebanyak mungkin ilmu-ilmu aku kepada mereka bertiga yang baru berusia setahun jagung di bumi asing ini. Aku harapkan segala pengalaman yang akan mereka perolehi bersama-sama dengan aku nanti dapat mereka gunakan untuk masa hadapan apabila mereka mengembara ke tempat-tempat lain di benua Eropah ini.


Aku, Thani, Asrih & Muaz

Aku sebenarnya sudah lama berhasrat untuk menjejakkan kaki di French Riviera. Mujurlah aku diberi kesempatan untuk ke sana sewaktu cuti Musim Sejuk kali ini. Kami berempat berlepas ke sana sehari selepas ketibaan aku di Dublin dari bumi Morocco. Pengembaraan aku dalam cuti Musim Sejuk ini seolah-olah seperti sebuah Marathon pula jadinya. Dari rantau Baltik, terus ke Newcastle & Nottingham. Kemudian, terus pula ke Morocco. Dan sekarang, hendak ke French Riviera pula. Hahaha. Walaupun penat, aku tetap gagahkan diri aku untuk bersama-sama dengan mereka bertiga ke French Riviera. Mujurlah mereka ada bersama untuk menemani aku. Bersemangat pula jadinya.

Pengembaraan aku, Thani, Asrih & Muaz bermula pada tarikh 16 Disember 2007 & berakhir pada tarikh 20 Disember 2007. Lebih kurang 5 hari lamanya. Bandar-bandar yang kami berempat kunjungi ialah Nice, Cannes, Monte Carlo & Marseilles. Kami bermalam di hostel-hostel yang telah pun kami tempah melalui internet. Harga-harganya agak berpatutan. Sebagai panduan untuk berjalan-jalan di sana, aku membawa sekali buku panduan ‘Europe on a Shoestring’ terbitan Lonely Planet yang sememangnya amat berguna. Untuk bergerak dari satu bandar ke bandar yang lain, kami menggunakan perkhidmatan keretapi yang mudah & cepat.

French Riviera atau namanya dalam Bahasa Perancis, Côte d'Azur adalah sebuah kawasan di persisiran pantai Laut Mediterranean di bahagian tenggara negara Perancis. Ia merupakan antara kawasan resort yang popular di benua Eropah. Antara bandar-bandar yang terletak di sini ialah Cannes, Monte Carlo, Antibes, Juan-les-Pins, Frejus & Nice. Nice adalah bandar yang terbesar di sini yang juga menjadi hab utama para pelancong yang berkunjung ke French Riviera. Seramai 2,000,000 orang penduduk menetap di sepanjang persisiran pantai French Riviera ini. Sebagai kawasan pelancongan yang ternama, terdapat hampir 18 buah pusat permainan golf, 14 buah resort ski & 3,000 buah restoran di sepanjang pantai tersebut.


Peta Kedudukan French Riviera di dalam Perancis


Peta French Riviera

Menurut sejarah, kawasan French Riviera ini telah dihuni oleh manusia sejak zaman Paleolitik lagi, iaitu sejak tahun 950,000 SM. Kemudian, sekitar tahun 8 SM, kawasan ini mula menjadi sebahagian daripada tanah jajahan Empayar Rom. Banyak bandar di sini dimajukan dengan pembinaan monumen-monumen & ampiteater-ampiteater. Pengaruh agama Kristian Katholik mulai bertapak di French Riviera pada kurun ke-4 dengan pembinaan gereja-gereja yang kebanyakannya masih kukuh sehingga ke hari ini.

Selepas keruntuhan Empayar Rom pada kurun ke-5, kawasan French Riviera dimasuki oleh orang-orang Visigoth, Burgundi & Ostrogoth yang sentiasa berperang antara satu sama lain sehinggalah akhirnya kawasan ini berjaya ditakluki oleh orang-orang Saracen & Norman pada kurun ke-9. Kawasan ini kemudiannya menjadi aman dengan kewujudan kerajaan Provence yang diperintah oleh pelbagai Dinasti, iaitu Bosonid, Catalan & kemudiannya Angevin. Sebelum tahun 1480, kerajaan Provence adalah kerajaan yang bebas & berdaulat. Walau bagaimanapun, kerajaan ini akhirnya menjadi sebahagian daripada Perancis pada tahun 1486 selepas kematian Comte de Provence yang bernama Rene I. Perancis pada waktu itu berada di bawah pemerintahan raja yang bernama Louis XI.

Sebelum kurun ke-18, French Riviera ini hanyalah sebuah kawasan terpencil & daif yang hanya dipenuhi dengan perkampungan nelayan & ladang-ladang zaitun, serta tempat-tempat penghasilan minyak wangi. Walau bagaimanapun, pada akhir kurun ke-18, kawasan ini mulai menjadi popular di kalangan hartawan dari Britain yang tertarik dengan keindahan pantai yang terdapat di sini. Pelbagai usaha dilakukan oleh mereka untuk mempopularkan kawasan ini yang akhirnya menjadi satu kawasan peranginan yang ternama bagi hartawan-hartawan Britain. French Riviera ini kemudiannya menjadi popular di kalangan golongan pemerintah Eropah pula seperti Alexander II (Tsar Russia), Napoleon III (Maharaja Perancis), Leopold II (Raja Belgium) & Victoria (Ratu England). Ia juga turut menjadi tempat para pelukis seperti Auguste Renoir, Henri Matisse & Pablo Picasso mencari ilham. Selepas Perang Dunia Pertama, kawasan French Riviera ini mula menjadi tumpuan pelancong-pelancong dari Amerika Syarikat pula.

Kawasan persisiran pantai French Riviera ini mengalami iklim Mediterranean, iaitu panas & kering pada Musim Panas & sejuk & lembap pada Musim Sejuk. Penerimaan cahaya matahari hari tanpa hujan selama 300 hari dalam setahun menjadikan kawasan persisiran pantainya amat popular di kalangan pelancong. Penduduk di sini bertutur dalam Bahasa Perancis. Penggunaan Bahasa Inggeris agak meluas kerana industri pelancongan adalah industri yang terpenting di sini. Ia menerima kehadiran pelancong dari seluruh dunia setiap hari tanpa henti. Oleh itu, kami berempat tidak menghadapi masalah untuk berkomunikasi dengan orang tempatan.

Bersambung...

12 buah komen:

thani_abdulaziz Saturday, September 5, 2009 at 3:45:00 PM GMT+8  

haha... dah hampir lupa dah penah sampai sana. berkat trip nilah, aku berjaya dlm xpdc menawan central europe! haha.. tips-tips amat berguna skali.. hoho..

MakCik Sunday, September 6, 2009 at 7:23:00 AM GMT+8  

Salam.

Muhammad SAW adalah Nabi dan Rasul terakhir yang diutuskan oleh Allah SWT untuk seluruh umat manusia. Sunnahnya menjadi panduan semua manusia berbagai bangsa, bahasa , warna kulit, budaya di seluruh pelusuk dunia. Dan, al-Quran yang diutuskan melalui Muhammad SAW merupakan kita panduan yang cukup sempurna untuk memimpin manusia menuju hidup bahagia di dunia dan akhirat!

ffh Sunday, September 6, 2009 at 8:22:00 AM GMT+8  

waaa~real coo!=)mesti best abis~

tu t'apelle francais?

+p

benludin Sunday, September 6, 2009 at 5:45:00 PM GMT+8  

jeles aku tgk..pasti seronok travel ye

(zul kahar tu anak rasul melayu ke?)

h a r i z, H Sunday, September 6, 2009 at 6:06:00 PM GMT+8  

syok gile kot ade cuti summer yg pnjang...aduh rugi betul aku kat jordan xde..

...zUlaIkHA... Sunday, September 6, 2009 at 7:16:00 PM GMT+8  

salam ziarah...

salam Ramadhan kareem...(^_^)

Pak Ngah: Sunday, September 6, 2009 at 7:43:00 PM GMT+8  

:: salam... tumpang lalu sambil menjengah... selamat bersantai di rantau...

FarhahMahadi Sunday, September 6, 2009 at 8:33:00 PM GMT+8  

Wishing you a Happy and Blessed Ramadhan al-Mubarak there somewhere quite far from M'sia(^^,)

You're awesome!! Fuhh penat baca artikel kamu seolah2 saya juga journey bersama..

Keep it up!!

JHaZ KiTaRo Monday, September 7, 2009 at 7:05:00 AM GMT+8  

thani:
hahaha.. tau takpe.. jgn lupe baca sampai habes tau.. lepas ni nak gi jalan2 mane pulak??? ke dah serik dah dgn trip centrael europe tu? haha

HarizH:
cuti winter laa beb.. bukan summer.. haaai...

Farhah:
hahah.. thanx yaa.. jgn jemu baca..

yg lain2:
thanx banyak2 sbb sudi singgah my blog yg serba kekurangan ni..

h a r i z, H Monday, September 7, 2009 at 12:42:00 PM GMT+8  

eh aah. haha x kisah la. yg penting korang cuti banyak kitorg cuti sikit je. winter 2 minggu je cuti summer sebulan je. pastu between sem 2 n 3 ada 2 minggu je jugak cuti. perh sadisnya...

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP