SYaM: BuMi aNBiYa' (BHG XXXI) - BeiRuT II

>> Sunday, September 05, 2010



Setelah hilang lelah, aku pun keluar untuk menghabiskan sisa hari yang ada dengan berjalan-jalan di sekitar kota Beirut. Lokasi pertama yang aku tujui ialah Martyr’s Square. Di tengah-tengah kawasan dataran ini terdapat sebuah monumen patung yang diberi nama Monument of the Martyrs. Monumen tersebut dibina sempena memperingati nasionalis-nasionalis Lubnan yang telah digantung mati oleh tentera Turki Uthmaniyah di sini pada tarikh 6 Mei 1916 sewaktu kehangatan Perang Dunia Pertama. Para nasionalis tersebut berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan daripada empayar itu. Kesan-kesan peluru & kecacatan yang terdapat pada monumen tersebut pada masa kini adalah kesan daripada Perang Saudara di Lubnan yang berlaku antara tahun 1975 hingga 1990.


Martyr’s Square, Beirut, Lubnan

Berhampiran dengan Martyr’s Square, terletak sebuah masjid yang merupakan masjid yang paling utama di kota Beirut. Nama masjid tersebut ialah Mohammad Al-Amin Mosque. Masjid ini dibina antara tahun 2002 hingga 2007 oleh bekas Perdana Menteri Lubnan yang bernama Rafik Hariri. Walau bagaimanapun, beliau meninggal dunia sebelum masjid ini sempat disiapkan. Jenazah beliau dikebumikan di sebelah masjid ini. Mohammad Al-Amin Mosque yang mempunyai cirri-ciri senibina Turki Uthmaniyah ini telah dirasmikan pada bulan Oktober 2008 oleh anak kepada Rafik Hariri, iaitu Saad Hariri. Kubahnya yang berwarna biru laut sangat-sangat mengagumkan. Aku menunaikan solat jamak Asar & Zohor di dalam masjid tersebut.


Mohammad Al-Amin Mosque, Beirut, Lubnan


Mohammad Al-Amin Mosque, Beirut, Lubnan


Mohammad Al-Amin Mosque, Beirut, Lubnan


Ruang dalam Mohammad Al-Amin Mosque, Beirut, Lubnan


Ruang dalam Mohammad Al-Amin Mosque, Beirut, Lubnan


Ruang dalam Mohammad Al-Amin Mosque, Beirut, Lubnan


Ruang dalam Mohammad Al-Amin Mosque, Beirut, Lubnan

Selesai sahaja solat & berehat-rehat di dalam Mohammad Al-Amin Mosque tadi, aku menyambung perjalanan aku ke destinasi seterusnya, iaitu Nejmeh Square atau nama lainnya Place d’Etoile yang terletak di dalam kawasan tengah-tengah bandar yang diberi nama Solidere. Kawasan ini merupakan tumpuan utama penduduk-penduduk tempatan & juga pelancong-pelancong luar. Sewaktu Perang Saudara Lubnan, kawasan ini merupakan pusat kepada perang tersebut. Ia kemudiannya dibangunkan semula selepas tamat sahaja perang. Aku bersiar-siar sambil mengambil beberapa keping gambar di Nejmeh Square. Di tengah-tengah dataran ini terdapat sebuah menara jam yang agak unik bentuknya kerana ianya mempunyai ciri-ciri senibina Perancis.


Nejmeh Square, Beirut, Lubnan


Nejmeh Square, Beirut, Lubnan


Nejmeh Square, Beirut, Lubnan


Bersama seorang kanak-kanak tempatan di Nejmeh Square, Beirut, Lubnan

Berhampiran dengan Nejmeh Square tadi, terdapat juga sebuah lagi masjid yang agak penting di kota Lubnan. Nama masjid tersebut ialah Al-Omari Mosque. Bangunan masjid ini pada mulanya merupakan sebuah gereja bernama Church of John the Baptist of the Knights Hospitaler yang dibina pada kurun ke-12 sewaktu Beirut berada di bawah pemerintahan Tentera Salib. Fungsinya hanya ditukar menjadi masjid pada tahun 1291 selepas kota ini ditawan oleh Empayar Turki Uthmaniyah. Selain Al-Omari Mosque, terdapat sebuah lagi monumen penting di kawasan sekitar Nejmeh Square, iaitu Roman Baths & Cardo Maximus yang dibina sewaktu era pemerintahan Empayar Rom. Yang tinggal kini hanyalah runtuhan-runtuhannya sahaja.


Al-Omari Mosque, Beirut, Lubnan


Roman Baths & Cardo Maximus, Beirut, Lubnan

Tidak jauh dari Nejmeh Square, terletak gereja yang merupakan gereja yang paling utama di Beirut, iaitu St George’s Orthodox Cathedral. Ia dibina sekitar tahun 1715 & mengalami kerosakan yang teruk sewaktu kejadian gempa bumi pada tahun 1759. Ia kemudian diperbaiki semula. Sewaktu berlakunya perang saudara di Lubnan, gereja ini turut menerima kesannya. Gereja ini terletak betul-betul bersebelahan dengan Mohammad Al-Amin Mosque yang aku ziarah mula-mula tadi. Kedudukan kedua-dua rumah ibadat ini secara bersebelahan melambangkan kedamaian yang terpupuk antara penduduk-penduduk beragama Kristian & penduduk-penduduk beragama Islam di kota Beirut secara khasnya & di seluruh Lubnan secara amnya. Kagum benar aku melihatnya.


St George’s Orthodox Cathedral bersebelahan Mohammad Al-Amin Mosque, Beirut, Lubnan


St George’s Orthodox Cathedral, Beirut, Lubnan

Aku kemudiannya berjalan-jalan di sekitar kawasan Solidere yang sememangnya agak luas. Sedang aku berjalan-jalan, aku ditahan oleh 2 orang polis yang sedang meronda-ronda di kawasan tersebut. Mereka meminta aku membuka beg aku untuk melihat isi di dalamnya. Aku menurut sahaja arahan mereka. Setelah beg aku digeledah, mereka mengucapkan terima kasih. Sebenarnya, sewaktu aku berada di Beirut, seluruh kota itu sedang dikawal oleh polis. Mungkin kerana kota ini sering menjadi serangan pengganas, ditambah lagi selepas berlakunya Perang Hezbollah Lubnan-Israel pada tahun 2006. Di mana-mana sahaja ada polis. Aku yang berjalan berseorangan sambil membawa tripod yang besar sentiasa menjadi perhatian mereka, takut-takut jikalau aku membawa senjata atau bom. Hahaha. Bukan sekali dua aku ditahan oleh mereka, malah berkali-kali sehingga aku berasa meluat & tidak sabar untuk meninggalkan kota ini.

Sesudah penat mengelilingi kawasan Solidere, aku kembali semula ke hostel untuk berehat-rehat sementara menunggu masuknya waktu Maghrib. Kedua-dua orang yang menginap di bilik sama dengan aku masih belum pulang. Apabila keadaan di luar sudah hampir senja, aku berjalan menuju ke Mohammad Al-Amin Mosque untuk solat Maghrib berjemaah bersama-sama dengan jemaah tempatan & seterusnya aku menyambung solat Isyak dijamakkan sekali dengan solat Maghrib tadi. Selesai solat, aku mengambil gambar bersama-sama dengan masjid ini dalam suasana malam pula. Setelah itu, aku ke sebuah kedai untuk membeli sesuatu untuk dijadikan makan malam. Tidak ada restoran murah yang aku jumpai di sini. Semuanya restoran-restoran mewah.


Mohammad Al-Amin Mosque, Beirut, Lubnan


Mohammad Al-Amin Mosque, Beirut, Lubnan

Setelah itu, aku pun pulang semula ke hostel. Aku mandi membersihkan diri & kemudiannya terus melelapkan mata. Aku menyedari kepulangan kedua-dua orang yang menumpang bilik tersebut, namun aku terlalu penat untuk berbual-bual dengan mereka. Mungkin esok sahaja.

Bersambung...


SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE


2 buah komen:

Whiteraven68 Sunday, September 5, 2010 at 8:59:00 PM GMT+8  

Salam.

bro jhaz pergi sorang2 ke?
Ambil gambar sendiri?
sangat berdikari.. kagum.

Mulan Monday, September 6, 2010 at 1:46:00 PM GMT+8  

best nyaaa..!!! suka kaler masjid mohammad al amin tu..

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP