SYaM: BuMi aNBiYa' (BHG XXIX) - LuBNaN

>> Thursday, September 02, 2010



Hari 14: 30 MEI 2009

Selepas mandi & bersiap, aku mengejut Ikhwan untuk menemani aku ke stesen bas. Aku akan ke Beirut, Lubnan pada hari ini. Akan tetapi, Ikhwan cuma dapat membawa aku hingga ke tempat menunggu bas mini berhampiran rumahnya sahaja kerana dia tidak berdaya untuk menemani aku ke stesen bas yang agak jauh lokasinya. Setibanya kami berdua di tempat yang dimaksudkan, dia pun menahan bas mini yang menuju ke stesen bas tersebut. Dia kemudiannya memberitahu pemandu bas mini itu untuk menurunkan aku di stesen bas untuk ke Beirut. Aku kemudian melambaikan tangan aku pada Ikhwan. Aku sebenarnya berada dalam ketakutan kerana ini adalah kali pertama aku ditinggalkan bersendirian dalam sebuah kenderaan awam dalam trip aku di bumi Syam ini. Aku harap pemandu itu akan ingat akan pesanan Ikhwan. Akhirnya, pemandu itu pun menurunkan aku di stesen bas yang dimaksudkan. Syukur Alhamdulillah. Selepas mengucapkan terima kasih kepada pemandu bas berkenaan, aku pun terus masuk ke dalam kawasan stesen bas itu.

Setibanya aku di dalam kawasan stesen itu, aku dikerumuni oleh beberapa orang kakitangan syarikat-syarikat bas yang ada di situ. Mereka bertanyakan destinasi yang ingin aku tujui. Aku pun lalu mengatakan yang aku hendak ke Beirut. Salah seorang daripada mereka lalu membawa aku ke sebuah bas yang menuju ke Beirut. Aku pun lalu masuk ke dalamnya. Tiket dibeli di dalam bas itu. Tidak berapa lama kemudian, bas itu pun mula bergerak meninggalkan Damsyik menuju ke Beirut. Perjalanan dengan bas itu mengambil masa lebih kurang 3½ jam. Aku tidak menghadapi apa-apa masalah sewaktu di kawasan imigresen Syria & Lubnan. Untuk masuk ke Lubnan, aku perlu membayar visa.


Peta perjalanan dari Damsyik ke Beirut

Selepas hampir 3½ jam di dalam bas tersebut, aku pun akhirnya tiba di kota Beirut. Tetapi, yang peliknya, aku diturunkan di suatu tempat yang tiada di dalam peta dalam buku panduan aku. Aku lalu meminta pemandu bas itu menurunkan aku di stesen bas, namun pemandu itu berkata-kata dalam Bahasa Arab yang aku sendiri tidak tahu akan maksudnya. Aku lalu terus turun dari bas itu dalam keadaan bingung. Aku mula menjadi panik kerana aku tidak tahu di mana aku berada pada waktu itu. Sepatutnya, bas stesen terletak di tepi pantai. Namun, daripada pemerhatian aku, pantai terletak berbelas-belas kilometer jauhnya dari situ.

Mujurlah ada seorang pemuda Arab yang kemudiannya membawa aku ke tempat menunggu teksi. Sedang kami berjalan ke tempat tersebut, tiba-tiba datang beberapa orang anggota polis menghampiri kami berdua. Mereka bertanyakan hubungan kami berdua. Pemuda Arab itu pun lalu menceritakan apa yang berlaku. Anggota-anggota polis itu kemudiannya menyuruh aku membuka beg yang aku bawa untuk diperiksa. Passport aku pun turut diperiksa. Selepas itu, barulah mereka melepaskan kami berdua. Hanya Allah SWT sahajalah yang tahu bagaimana perasaan aku pada waktu itu. Aku sudahlah tidak tahu di mana aku berada. Yang ada dengan aku pula adalah seorang pemuda yang tak dikenali yang tidak boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris. Tiba-tiba pula datang polis-polis untuk memeriksa aku. Bayangkanlah kalau anda berada di dalam situasi demikian.

Kami berdua kemudiannya menahan sebuah teksi yang lalu di situ. Aku lalu memberitahu pemandu teksi tersebut akan nama hostel yang hendak aku tujui. Mujurlah pemandu teksi itu tahu lokasi hostel itu & mujurlah dia boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan agak baik. Kami berdua berbual-bual sedikit sewaktu berada di dalam teksi yang dipandunya. Seketika kemudian, barulah aku tiba di hostel yang dimaksudkan. Agak jauh juga sebenarnya dari tempat tadi. Bodoh betul pemandu bas itu. Selepas ini, aku akan lebih berhati-hati dalam memilih bas yang aku naiki.

Setibanya aku di hostel tersebut, aku mengucapkan terima kasih kepada pemandu teksi itu & juga pemuda Arab yang membantu aku tadi. Aku seterusnya terus melangkah ke pintu masuk hostel itu. Akan tetapi, lokasi hostel itu rupa-rupanya telah dipindahkan ke kawasan berdekatan. Dengan berpandukan notis yang ditampal, aku berjaya menjumpainya. Sesampainya aku di kaunter pendaftaran hostel itu, aku diberitahu bahawa aku hanya boleh memasuki bilik aku pada pukul 2.00 petang nanti. Oleh itu, aku mengambil keputusan untuk meletakkan barang-barang aku di situ dahulu & kemudiannya aku keluar untuk berjalan-jalan. Aku akan kembali semula ke hostel itu pada waktu petang nanti.

Lubnan adalah negara ketiga & terakhir di bumi Syam yang aku jejaki dalam pengembaraan aku kali ini. Negara ini disempadani oleh Israel di bahagian selatan & Syria di bahagian utara & timur. Bahagian baratnya pula adalah persisiran pantai Laut Mediterranean. Lubnan mempunyai jumlah penduduk seramai 4.2 juta orang, di mana 95% daripada mereka adalah berbangsa Arab. 56% daripada penduduknya beragama Islam, 34% beragama Kristian & yang selebihnya beragama Druza atau lain-lain. Penduduk Arab Islam terbahagi kepada dua. Separuh daripada mereka berfahaman Islam Sunnah & separuh lagi berfahaman Islam Syi’ah. 65% daripada penduduk Arab Kristian pula mengikuti mazhab Maronite & yang selebihnya adalah pengikut mazhab Greek Orthodox. Bahasa Arab adalah bahasa rasmi negara ini. Bahasa kedua yang digunakan ialah Bahasa Perancis. Penggunaan Bahasa Inggeris agak meluas, terutamanya di Beirut.

Sistem pemerintahan yang diamalkan di Lubnan ialah sistem pemerintahan Republik yang diketuai oleh seorang Presiden yang dipilih daripada mereka yang beragama Kristian Maronite. Perdana Menterinya adalah selaku ketua pentadbiran & dipilih daripada mereka yang beragama Islam Sunnah. Speaker Parlimen dilantik daripada mereka yang beragama Islam Syiah. Dan timbalan speaker Parlimen pula dilantik daripada mereka yang beragama Kristian Greek Orthodox. Pembahagian kerusi Parlimen dibahagikan sama rata antara penduduk Islam & Kristian. Mata wang yang digunakan di Lubnan ialah Pound. 1.00 Euro bersamaan dengan 2,200.00 Pound. 1.00 Ringgit pula bersamaan dengan 430.00 Pound.


Kedudukan Lubnan dalam peta Timur Tengah


Peta negara Lubnan


Bendera negara Lubnan


Peta demografi penduduk negara Lubnan mengikut agama

Mengikut kajian sejarah, Lubnan adalah penempatan asal orang-orang Phoenician. Ia kemudiannya menjadi sebahagian daripada beberapa buah empayar besar di rantau Mediterranean seperti Parsi, Greek, Armenia, Assyria, Rom, Byzantine, Arab, Seljuk, Mamluk, tentera Salib & akhir sekali Turki Uthmaniyah. Lubnan berada di bawah pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyah selama lebih kurang 400 tahun lamanya sehingga kekalahan empayar tersebut dalam Perang Dunia Pertama. Pada tahun 1918, selepas tamatnya perang tersebut, Lubnan disatukan dengan Syria & ditadbir oleh Perancis. Pada waktu itu, penduduk Lubnan kebanyakannya adalah Arab Kristian.

Pada tahun 1926, kerajaan Perancis telah memisahkan Lubnan daripada Syria dengan penubuhan Republik Lubnan yang pada masa itu masih lagi di bawah pentadbiran Perancis. Lubnan hanya berjaya mendapatkan kemerdekaannya daripada Perancis pada tahun 1943, sewaktu Perancis ditawan oleh tentera Nazi Jerman dalam Perang Dunia Kedua. Pada tahun 1948, Lubnan telah menyertai negara-negara Arab yang lain untuk memerangi Israel dalam Perang Arab-Israel. Seramai 100,000 pelarian Palestin telah melarikan diri ke Lubnan pada waktu itu. Selepas tamatnya perang, mereka tidak dibenarkan oleh Israel untuk pulang ke tempat asal mereka. Kerajaan Lubnan juga tidak menerima mereka sebagai warganegara Lubnan. Pada masa kini, terdapat lebih kurang 400,000 pelarian Palestin yang masih hidup terawang-awang di bumi Lubnan yang tidak diterima oleh kedua-dua negara Israel & Lubnan.

Pada tahun 1975, perang saudara telah meletus di Lubnan & berlangsung selama 15 tahun. Ianya telah menghancurkan ekonomi negara ini & mengorbankan ramai nyawa penduduknya. Perjanjian yang ditandatangani pada tahun 1990 akhirnya menamatkan perang tersebut. Sebuah lagi perang walau bagaimanapun telah tercetus baru-baru ini, iaitu pada pertengahan tahun 2006 antara tentera Hezbollah yang berpangkalan di selatan Lubnan & tentera Israel. Perang selama sebulan itu telah menyebabkan banyak kerosakan di bumi Lubnan & telah mengorbankan nyawa hampir 1,000 orang penduduknya. Suasana di Lubnan kembali aman selepas tahun 2006. Mujurlah tiada apa-apa perkara buruk yang berlaku sepanjang aku berada di bumi Lubnan.


Perang Saudara di Lubnan 1975-1990


Perang Lubnan-Israel pada tahun 2006

Bersambung...


SILA KLIK BANNER INI UNTUK KE HALAMAN 'JHaZKiTaRo's Travelogue' UNTUK MEMBACA KESEMUA KOLEKSI TRAVELOGUE


0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP