MoRoCCo: PeRMaTa iSLaM Di uFuK BaRaT (BHG VI)

>> Tuesday, July 28, 2009



Hari 3: 6 DISEMBER 2007

Selepas mandi & bersiap-siap, aku pun keluar untuk menimba pengalaman baru di bandar kedua di Morocco yang aku jejaki, iaitu Casablanca. Bandar Casablanca terletak di pinggir Lautan Atlantik. Ianya adalah bandar yang terbesar di Morocco. Ia juga merupakan bandar yang terbesar di rantau al-Maghreb & juga bandar ke-6 terbesar di benua Afrika. Penduduknya berjumlah 3,600,000 orang. Casablanca memainkan peranan sebagai tulang belakang kepada ekonomi Morocco kerana di sinilah segala kegiatan urus niaga & perindustrian tertumpu. Ia juga adalah pelabuhan utama negara ini & merupakan pelabuhan yang terbesar di Afrika Utara.


Peta kedudukan Casablanca di dalam Morocco

Casablanca mempunyai iklim Mediterranean beserta subtropika. Iklimnya juga banyak dipengaruhi oleh arus sejuk Lautan Atlantik yang menyebabkan suhunya pada Musim Panas & Musim Sejuk tidak terlampau ekstrim. Pada Musim Sejuk, purata suhunya ialah 12 darjah celcius. Pada Musim Panas pula, purata suhunya pula ialah 23 darjah celcius.

Menurut sejarah, kawasan Casablanca ini telah mula diduduki oleh orang-orang bangsa Berber sejak kurun ke-7 lagi. Nama asalnya adalah Anfa & sebuah kerajaan yang bebas telah wujud di sini. Kemudiannya, pada awal kurun ke-11, ianya berada di bawah pemerintahan kerajaan Dinasti Almoravid. Seterusnya, Casablanca jatuh pula ke bawah jajahan kerajaan Dinasti Merinid mulai kurun ke-14 & mula menjadi pelabuhan yang penting pada waktu itu. Selepas itu, pada kurun ke-15, bandar ini sekali lagi bebas daripada mana-mana kerajaan & merupakan bandar pelabuhan yang termasyhur di sekitar rantau tersebut. Kemasyhurannya ini menyebabkan kedatangan Portugis untuk menawannya pada tahun 1468. Portugis telah menghancurkan bandar ini pada tahun tersebut & sisa-sisa kehancuran bandar ini kemudiannya digunakan untuk membina kubu ketenteraan di sini pada tahun 1515. Namanya kemudian ditukar menjadi ‘Casa Branca’ yang bermaksud rumah putih dalam Bahasa Portugis.

Dari tahun 1580 hingga 1640, Casa Branca jatuh pula ke tangan Sepanyol. Namanya ditukar menjadi Casablanca & namanya kekal begitu sehingga ke hari ini. Pada tahun 1640, Casablanca sekali lagi menjadi tanah jajahan Portugis. Dan akhirnya, pada tahun 1755, kedua-dua kuasa penjajah tersebut meninggalkan bumi Casablanca ini akibat kejadian gempa bumi dahsyat yang berlaku pada tahun tersebut yang mengakibatkan kerosakan teruk di seluruh bandar ini. Bandar Casablanca ini kemudiannya dibina semula selepas kejadian gempa bumi itu oleh Sultan Morocco yang bernama Muhammad ibn Abdullah yang memerintah sekitar akhir kurun ke-18. Dia adalah anak kepada Moulay Ismail ibn Sharif & merupakan sekutu kuat Presiden Amerika Syarikat pada waktu itu, iaitu George Washington. Mulai kurun ke-19, populasi penduduk di Casablanca semakin bertambah & fungsinya sebagai kawasan perdagangan & perindustrian semakin meningkat. Pada tahun 1910, Casablanca secara rasmi jatuh pula ke tangan Perancis.

Sewaktu Perang Dunia Kedua, Casablanca turut merasai serpihan daripada perang tersebut. Sebuah filem romantik tahun 1942 yang bertajuk ‘Casablanca’ menceritakan tentang suasana politik di Casablanca sewaktu permulaan Perang Dunia Kedua selain daripada isu percintaan. Filem yang amat popular ini telah memenangi 3 kategori termasuk Filem Terbaik dalam anugerah Academy Awards. Selepas Perang Dunia Kedua, bandar Casablanca ini kemudiannya menjadi medan utama rusuhan anti-Perancis di Morocco. Satu kejadian pengeboman telah berlaku di sini sewaktu perayaan Krismas pada tahun 1953 yang telah menyebabkan banyak kecederaan & kematian. Pada tahun 1956, Casablanca akhirnya bebas daripada jajahan Perancis & berada di bawah pentadbiran kerajaan Morocco yang turut merdeka pada tahun itu.


Filem Casablanca

Beberapa kejadian pengeboman berani mati telah berlaku di Casablanca pada bulan Mei 2003 yang menyebabkan 33 orang awam terkorban & lebih daripada 100 orang cedera parah. Kejadian ini dikatakan mempunyai hubung kait dengan pergerakan Al-Qaeda. Wallahu ‘alam. Beberapa kejadian pengeboman sekali lagi berlaku pada awal tahun 2007. Salah satunya berlaku di sebuah kafe internet pada bulan Mac tahun tersebut. Pada bulan April tahun yang sama, berlaku lagi kejadian pengeboman berdekatan dengan kedutaan Amerika Syarikat yang menyebabkan bangunan kedutaan tersebut terpaksa ditutup untuk sebulan. Mujurlah tiada apa-apa kejadian buruk berlaku sewaktu aku di sana. Alhamdulillah.

Tempat pertama di Casablanca yang aku kunjungi ialah Place des Nations Unies, sebuah kawasan di tengah-tengah bandar Casablanca yang sibuk dengan kenderaan & dikelilingi oleh bangunan-bangunan yang mempunyai banyak signifikasi & sejarah. Pada awal kurun ke-20, kawasan ini hanyalah merupakan sebuah dataran yang menjadi tempat tumpuan penglipurlara & pemain ular. Kawasan ini mulai dibangunkan oleh Perancis pada tahun 1920 & dinamakan Place de France sebelum ditukar menjadi Place des Nations Unies. Di sekeliling kawasan ini terdapat banyak kedai-kedai cenderamata, restoran & juga hotel-hotel ternama. Antara hotel yang terdapat di sini ialah Hyatt Regency Hotel yang menjadi lokasi penggambaran filem Casablanca. Di bahagian timur laut kawasan ini terdapat sebuah menara jam yang mempunyai senibina yang agak menarik. Ia pada mulanya dibina pada tahun 1920. Namun, ia kemudian dirobohkan pada tahun 1940 & selepas itu, ianya dibina semula dengan berpandukan senibina asal. Menara jam ini adalah simbol penjajahan Perancis di kota ini.


Place des Nations Unies, Casablanca, Morocco


Menara jam di Place des Nations Unies, Casablanca, Morocco

Selepas bergambar di kawasan Place des Nations Unies, aku mengatur langkah pula ke Place Muhammad V, sebuah dataran yang turut dikelilingi oleh bangunan-bangunan yang mempunyai siknifikasi & sejarah. Kawasan ini adalah kawasan pusat pentadbiran bandar Casablanca. Bangunan-bangunan di sekelilingya mempunyai percampuran senibina Perancis & Morocco. Antara bangunan-bangunan penting yang terdapat di sekeliling Place Muhammad V ini ialah Prefecture, Palais de Justice, Consulate de France, Post Office & juga air pancut. Prefecture yang mempunyai sebuah menara setinggi 50 m ini siap dibina pada tahun 1937. Kompleks bangunan ini mempunyai 3 buah taman tropika kecil di tengah-tengahnya. Palais de Justice pula adalah bangunan mahkamah yang siap dibina pada tahun 1922. Senibinanya begitu unik sekali. Bertentangan dengan Palais de Justice terdapat sebuah air pancut yang kawasan di sekitarnya dipenuhi oleh burung-burung merpati.


Place Muhammad V, Casablanca, Morocco


Place Muhammad V, Casablanca, Morocco


Prefecture di Place Muhammad V, Casablanca, Morocco


Palais de Justice di Place Muhammad V, Casablanca, Morocco


Palais de Justice di Place Muhammad V, Casablanca, Morocco


Air pancut di Place Muhammad V, Casablanca, Morocco

Bersambung...

2 buah komen:

arsaili Wednesday, July 29, 2009 at 7:16:00 PM GMT+8  

salam bro...perjalanan yang menarik...sungguh

Anonymous Saturday, June 15, 2013 at 1:07:00 PM GMT+8  

In other words, niche strategies in many respects, is simply more there.
For achieving success in this competitive market, you should adapt yourself with the recent market trends.

These social marketing websites are used for finding opinion and selling a brand.


My homepage maroc Referencement

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP