MoRoCCo: PeRMaTa iSLaM Di uFuK BaRaT (BHG II)

>> Sunday, July 19, 2009



Menurut sejarah, bumi Morocco ini sudah menjadi penempatan manusia sejak tahun 8000 SM lagi. Kemudiannya, sekitar kurun pertama Masihi, iaitu ketika Empayar Rom sedang menikmati zaman kegemilangannya, tanah Morocco berada di bawah jajahan empayar tersebut. Selepas kejatuhan Empayar Rom pada kurun ke-5, bumi Morocco ini jatuh pula ke tangan orang-orang Vandal & Visigoth yang berasal dari bahagian utara benua Eropah yang bertanggungjawab meruntuhkan Empayar Rom. Tidak lama kemudian, orang-orang Vandal & Visigoth ini berjaya diusir setelah Empayar Rom Timur atau Byzantine yang berpusat di Constantinople & mengambil alih pemerintahan di sini.


Peta Empayar Rom sewaktu era kegemilangannya

Islam akhirnya tiba di bumi Morocco ini pada tahun 680, sewaktu usaha penyebaran Islam begitu giat dijalankan oleh penduduk-penduduk di tanah Arab yang pada waktu itu diketuai oleh Khalifah Bani Umayyah yang pertama iaitu Muawiyah bin Abu Sufyan. Jeneral Bani Umayyah yang bertanggungjawab membawa tentera-tenteranya menegakkan syiar Islam di bumi Morocco ini ialah Uqba ibn Nafi. Beliau adalah anak saudara kepada ‘Amr ibn al-‘As, sahabat rapat junjungan besar Rasulullah SAW yang merupakan komander tentera yang bertanggungjawab menawan & menyebarkan Islam di bumi Mesir 40 tahun sebelumnya. Uqba ibn Nafi ini adalah seorang jeneral yang tegas, cerdik & berani. Beliau dilantik menjadi komander tentera pada tahun 670.

Sejurus selepas perlantikan Uqba ibn Nafi, bermulalah usaha penyebaran Islam yang dilakukannya bersama tentera-tenteranya yang mulai bergerak dari Damsyik, ibu kota kerajaan Islam pada waktu itu hingga tiba di Libya, Algeria, Tunisia & akhirnya di Morocco pada tahun 680. Mereka lantas menggelarkan tanah-tanah jajahan Islam baru di bahagian barat laut Afrika ini dengan nama al-Maghreb yang bermaksud Barat Jauh. Menurut seorang sejarahwan Islam, sewaktu Uqba ibn Nafi pertama kali melihat Lautan Atlantik di persisiran pantai Morocco, beliau berkata, “Oh Tuhan. Jikalau tiada lautan yang menjadi penghalang, akan ku teruskan pergerakanku sehingga ke nafas terakhir seperti Iskandar Zulkarnain bagi menegakkan agama-Mu & menumpaskan golongan kafir”. Jikalau tidak ada Lautan Atlantik yang memisahkan benua Afrika & benua Amerika, sudah pasti Islam telah tiba di benua Amerika yang pada waktu itu dihuni oleh penduduk asli benua Amerika iaitu orang-orang bangsa Red Indian yang turut mempunyai tamadun-tamadun yang tersendiri seperti Inca, Aztec, Maya & sebagainya.

Dengan tertawannya tanah-tanah di rantau al-Maghreb ini, tersebarlah syiar Islam di bumi ini sehingga hampir kesemua penduduk asal di sini, iaitu orang-orang bangsa Berber memeluk agama syumul tersebut. Ini adalah satu kejayaan besar Islam yang sudah pastinya tidak boleh dilupakan. Uqba ibn Nafi ini juga turut digelar ‘Conquerer of Africa’ kerana kejayaannya itu.


Peta kerajaan Bani Umayyah

Selepas penerimaan Islam & pengaruh kebudayaan Arab di bumi Morocco, muncullah pula pelbagai kerajaan-kerajaan kecil di sini seperti Nekor, Barghawata & sebagainya yang kadangkalanya bermusuhan antara satu sama lain. Di bawah Idris ibn Abdullah yang menjadi pengasas Dinasti Idris, muncul satu kerajaan besar di sini yang diasaskan pada tahun 788 yang bebas daripada pengaruh empayar Bani Abbasiyah yang berpusat di Baghdad & juga empayar Bani Umayyah yang berpusat di Cordoba. Idris ibn Abdullah ini adalah cicit kepada Saidina Hassan, cucu Rasulullah SAW. Beliau melarikan diri dari Damsyik ke sini selepas terdapatnya satu usaha untuk membunuhnya di sana. Ibu kota kerajaan di bawah Dinasti Idris ini adalah kota Fes. Kerajaan ini kemudiannya menjadi pusat ilmu yang sangat masyhur & menjadi kuasa yang kuat di rantau barat Mediterranean.


Peta kerajaan Dinasti Idris

Pada kurun ke-11 selepas kemerosotan kerajaan di bawah Dinasti Idris yang merupakan orang-orang Arab, pengaruh orang-orang Arab di bumi Morocco semakin pudar. Ditambah lagi dengan kemunculan kerajaan-kerajaan dinasti dari bangsa Berber yang semakin hari semakin bertambah kuat. Antara dinasti-dinasti yang terpenting & terkuat ialah Almoravid, Almohad, Marinid & kemudiannya Saadi. Morocco mencapai zaman kegemilangannya di bawah dinasti-dinasti tersebut. Di bawah dinasti-dinasti tersebut, hampir seluruh kawasan di rantau barat laut Afrika & sebahagian daripada selatan Sepanyol atau turut dikenali dengan nama Andalusia berada di bawah jajahan kerajaan-kerajaan tersebut.


Peta kerajaan Dinasti Almoravid


Peta kerajaan Dinasti Almohad


Peta kerajaan Dinasti Marinid

Selepas kejatuhan Dinasti Saadi, orang-orang bangsa Arab kembali berpengaruh di bumi Morocco dengan pengasasan Dinasti Alaowiyah pada pertengahan kurun ke-17 & dinasti tersebut terus memerintah Morocco sehingga kini. Sekitar awal era pemerintahan Dinasti Alaowiyah, Morocco menghadapi ancaman daripada kerajaan Sepanyol & juga empayar Turki Uthmaniyah yang pada waktu itu sedang dalam usaha untuk meluaskan empayarnya hingga ke utara Afrika. Sewaktu pengisytiharan kemerdekaan Amerika Syarikat pada tahun 1776, kerajaan Dinasti Alaowiyah adalah yang pertama mengiktiraf kemerdekaan negara tersebut. Hubungan baik antara kedua-duanya sebenarnya sudah terjalin sejak Perang Kemerdekaan Amerika lagi. Hubungan baik antara Morocco & Amerika Syarikat masih lagi kekal sehingga ke hari ini.

Morocco pernah menjadi rebutan antara kuasa Eropah terutamanya Perancis, Portugis & Sepanyol kerana kekayaaannya. Walau bagaimanapun, hanya Perancis yang berjaya bertapak di sini, iaitu pada tahun 1904. Sepanyol hanya berjaya menawan ‘Sahara Barat’ sahaja, iaitu kawasan di selatan Morocco yang tidak mempunyai apa-apa sumber kekayaan. Selain Morocco, Perancis juga berjaya meluaskan empayarnya ke Algeria & Tunisia. Usaha untuk menuntut kemerdekaan daripada Perancis di Morocco bermula tidak lama kemudian, iaitu sewaktu tamatnya Perang Dunia Kedua. Pada tahun 1953, Sultan Morocco yang memerintah pada waktu itu, iaitu Muhammad V, dibuang negeri ke pulau Madagascar bersama keluarganya. Baginda digantikan dengan saudaranya, Muhammad bin Arafah yang menjadi sultan boneka Perancis. Peristiwa ini menyemarakkan lagi kemarahan rakyat Morocco terhadap kerajaan Perancis. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh mereka untuk meminta agar Sultan mereka dikembalikan semula.


Peta Empayar Perancis sewaktu zaman kolonialisma Barat

Akhirnya, kerajaan Perancis membawa pulang Sultan mereka itu & pada tahun 1956, perundingan telah diadakan antara Sultan dengan kerajaan Perancis bagi menuntut kemerdekaan Morocco. Pada tahun yang sama juga, Morocco telah berjaya mendapatkan kemerdekaan seperti yang diharapkan. Gelaran Sultan kemudian ditukar menjadi Raja & kekal sedemikian sehingga kini. Walaupun Morocco telah mencapai kemerdekaannya, kawasan ‘Sahara Barat’ di bahagian selatannya sehingga kini masih menjadi rebutan antara kerajaan Morocco & Sepanyol.


Peta Sahara Barat


Bendera Morocco

Bersambung...

1 buah komen:

kuIna Monday, July 20, 2009 at 9:28:00 AM GMT+8  

nice info dear...

lama akak tak singgah blog nie... sorry...

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP