MoRoCCo: PeRMaTa iSLaM Di uFuK BaRaT (BHG V)

>> Sunday, July 26, 2009

Selepas puas meneliti keindahan Kasbah Mosque, aku meneruskan perjalanan ke Saadian Tombs, sebuah kawasan yang memuatkan makam-makam 60 ahli keluarga Dinasti Saadi yang pernah memerintah Morocco dari tahun 1554 hingga tahun 1659. Dinasti Saadi ini percaya bahawa mereka adalah daripada keturunan Rasulullah SAW. Kesahihannya hanya Allah sahaja yang tahu. Sultan daripada Dinasti Saadi yang termasyhur adalah Ahmad al-Mansur, yang berjaya menghalau Portugis dari Morocco & juga mempertahankan Morocco daripada ditakluki Empayar Turki Uthmaniyah. Kawasan makam-makam ini sebenarnya tersembunyi & terbiar selama hampir 200 tahun & hanya ditemui pada tahun 1917. Keindahan senibina yang terdapat di sini menjadikan kawasan ini sebagai salah satu kawasan tarikan pelancong di bumi Marrakech. Untuk melawat makam-makam ini, pelancong dikenakan bayaran yang agak murah.

Setelah puas menikmati kecantikan senibina Saadi di Saadian Tombs, aku berjalan pula ke sebuah lagi tarikan yang ada di kawasan Kasbah, iaitu Al-Badi Palace. Ianya adalah kesan tinggalan istana kerajaan Dinasti Saadi yang dibina sewaktu pemerintahan Ahmad al-Mansur sekitar tahun 1570-an. Kawasan istana yang luas ini mempunyai 360 buah bilik & mengambil masa selama 25 tahun untuk disiapkan sepenuhnya. Ia merupakan antara senibina Islam yang termasyhur pada waktu itu. Senibina istana ini dikatakan dipengaruhi oleh senibina Alhambra di Granada, Sepanyol. Sayangnya, selepas tamatnya era pemerintahan Dinasti Saadi, bangunan-bangunan yang terdapat di dalam kawasan istana ini diruntuhkan oleh pemerintah pertama Dinasti Alaowiyah, iaitu Moulay Ismail ibn Sharif & batu-batu hasil runtuhan itu digunakan untuk membina istana barunya di Meknes.

Kasbah, Marrakech, Morocco

Al-Badi Palace, Marrakech, Morocco

Pemandangan kota Marrakech dari Al-Badi Palace, Marrakech, Morocco

Destinasi aku yang seterusnya ialah sebuah lagi istana lama yang terdapat di Marrakech, iaitu Bahia Palace. Istana ini dibina pada kurun ke-19 & dibina bertujuan untuk menjadi istana yang teragung pada waktu itu. Senibina istana ini merupakan campuran senibina Islam beserta senibina Morocco. Terdapat taman-taman bunga yang cantik di dalam kawasan istana ini. Kompleks istana ini terbahagi kepada 2 bahagian yang dibina oleh 2 orang yang berlainan & pada waktu yang berlainan. Kedua-duanya adalah pembantu Sultan, iaitu Si Musa & Ba Ahmad.

Bahia Palace adalah tempat terakhir yang aku jejaki di kota Marrakech. Sebenarnya terdapat banyak lagi tempat yang perlu dilawati. Aku akan ke tempat-tempat tersebut pada hari terakhir aku di Morocco nanti, sebelum pulang ke Dublin. Pada pukul 7.00 malam ini, aku akan menaiki keretapi untuk ke Casablanca. Oleh itu, selepas selesai sahaja aku melawat Bahia Palace, aku terus ke hostel di mana aku menyimpan beg galas aku. Aku kemudian mengucapkan terima kasih banyak-banyak kepada pemilik hostel itu kerana sudi membenarkan aku menyimpan beg aku di situ. Aku berjanji aku akan kembali ke hostelnya minggu hadapan. Selepas mengambil beg, aku terus menuju ke stesen keretapi dengan berjalan kaki sejauh 2 km. Aku serik menaiki teksi di sini.

Sesampainya aku di stesen keretapi, aku pun menunggu di dalam bangunan stesen tersebut. 10 minit sebelum keretapi bergerak, aku pun terus bergegas masuk ke dalamnya. Tidak lama kemudian, ianya pun bergerak meninggalkan Marrakech. Perjalanan ke Casablanca mengambil masa selama 3 jam 10 minit. Aku duduk di dalam satu kabin bersama-sama dengan 2 orang lelaki Morocco. Mereka mempelawa aku makan bersama mereka, tetapi aku menolak & mengatakan bahawa aku sudah kenyang. Mereka mengatakan mempelawa orang yang tidak dikenali untuk makan sekali adalah antara adat resam mereka. Aku berasa agak kagum. Lain sekali dengan di Malaysia mahupun di Ireland. Kami bertiga kemudian berbual panjang. Mereka boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan agak baik. Salah seorang daripada mereka adalah seorang doktor. Rancak kami berbual.

Lebih kurang pukul 10.10 malam, aku pun tiba di Casablanca. Setibanya aku di stesen keretapi Casablanca, aku mengucapkan selamat tinggal kepada mereka berdua. Mereka tidak turun sekali kerana mereka akan turun di destinasi yang seterusnya. Selepas turun daripada keretapi, aku terus mencari teksi untuk membawa aku ke hostel yang sudah pun aku rujuk di dalam buku panduan aku. Aku terpaksa menggunakan khidmat teksi kerana kedudukan stesen keretapi ini yang agak jauh daripada pusat bandar. Bayaran yang dikenakan agak berpatutan. Mujurlah. Setibanya aku di hostel yang aku berkenan, aku pun terus mendaftar masuk. Selepas mandi & menunaikan solat, aku pun terus melelapkan mata sementara menanti hari esok.

Bersambung...

p/s: Di sini, aku nak mengambil kesempatan utk mengucapkan takziah buat keluarga Allahyarhamah Yasmin Ahmad yang baru sahaja meninggalkan kita malam tadi pada pukul 11.25 malam akibat komplikasi 'haemorrhagic stroke'. Seriously aku tak sangka dia akan meninggalkan kita secepat ni, di waktu sumbangannya terhadap industri perfileman Malaysia masih lagi diperlukan. Itulah namanya takdir Allah. Jodoh pertemuan, ajal maut semuanya terletak di tangan Allah. Kita sebagai hamba2-Nya hanya perlu bersedia & redha dgn kehendak-Nya.

Allahyarhamah Yasmin Ahmad ini sememangnya antara pengarah2 & penerbit2 filem Melayu yang aku betul2 respek, selain Kabir Bhatia, Afdlin Shauki & Mohd Noor Kadir. Antara filem2 hasil karyanya ialah Rabun, Sepet, Gubra, Mukhsin, Muallaf & Talentime. Filem2 ni bukan saje mendapat sambutan hebat kat Msia, malahan juga di peringkat antarabangsa. Byk kali jugak Allahyarhamah menerima anugerah di peringkat antarabangsa, terutamanya filem Mukhsin tu. Selain menghasilkan filem, Allahyarhamah jugak turut menghasilkan iklan2 tajaan Petronas utk ditayangkan di tv sempena Hari Raya, Hari Kebangsaan & sebagainya yang selalunya menyentuh perasaan sesiapa saje yg menontonnya.

Kehilangan Allahyarhamah Yasmin Ahmad ni sememangnya satu kehilangan besar buat negara. Marilah kita sama2 menyedekahkan Al-Fatihah buat beliau. Moga rohnya ditempatkan di kalangan orang2 beriman.

Allahyarhamah Yasmin Ahmad

4 buah komen:

anjut Sunday, July 26, 2009 at 5:53:00 PM GMT+8

seriously, i envy u for THIS!!!!

alfatihah buat arwah..

h a r i z, H Monday, July 27, 2009 at 10:09:00 PM GMT+8

orang Arab dan Turki memang macam tu budaya dia. Sampai ke Morocco macam tu mungkin sebab pengaruh budaya kot. Itu yang aku suka ngan diorang. Layan tetamu memang mantap.

JHaZ KiTaRo Tuesday, July 28, 2009 at 6:08:00 PM GMT+8

anjut:
Hahaha.. Nak jeles ape.. ko tu pun byk berjalan gak..

harizH:
hahaha.. kadang2 tu overfriendly.. aku sendiri takut.. almaklumlah.. aku ni cepat rase paranoid dgn strangers..

Anonymous Sunday, October 10, 2010 at 6:55:00 PM GMT+8

Bro, Teksi kat marrakech sebenarnya guna meter. Jd lain kali datang tak perlu risau utk naik Teksi kecuali Teksi ke airport.

Teksi ke airport memang dia akan ambik 2 kali ganda dari harga biasa. Kebiasaan ke sana dalam DH 20 atau DH 25 tapi dia akan cas dlm DH 40 atau DH 50.