HeaVieST SNoW FaLL iN DuBLiN aFTeR 12 YeaRS

>> Friday, July 03, 2009



OK. Ini adalah entry selingan sementara menunggu entry travelogue yang seterusnya.. Entry ini mungkin agak usang kerana menceritakan tentang peristiwa yg berlaku di Dublin 5 bulan yg lepas.. Waktu tu aku tgh sibuk dgn exam & blog ni pun pada waktu tu sedang 'on hiatus'.. So, aku nak ambik kesempatan & keluangan masa yg ada ini untuk menceritakan semula apa yg berlaku.. :)

Akhir bulan January & awal bulan February lepas adalah antara waktu2 yang paling sejuk di Dublin.. Pada waktu itu jugaklah snow turun dgn agak lebatnya berselang-selang hari.. Mengikut rekod, ianya adalah snow fall yang paling lebat di Dublin selepas 12 tahun.. Snow sebenarnya agak jarang turun di Dublin kerana faktor geografi Ireland yg merupakan sebuah pulau kecil & mempunyai pengaruh kelautan yg agak kuat.. Selalunya kalau snow turun pun, hanyalah untuk beberapa minit sahaja.. Tidak pernah lebih drp sejam.. Dan selalunya ianya terus cair apabila mencecah bumi.. Tapi tahun ini agak istimewa sikit.. Buat pertama kalinya kiteorg dapat melihat kota Dublin diselaputi snow.. Perghh.. Beruntung betul kiteorg.. Heheh.. I've always loved snow.. Never get tired of it.. Salah satu daripada fenomena alam ciptaan Allah yang penuh keajaiban.. Subhanallah.. Kat bawah ni aku selitkan beberapa keping gambar yg aku & member2 aku ambik.. Enjoy viewing.. :)


Grand Canal


Di hadapan Rumah 218, South Circular Road


Di hadapan Dublin Mosque, South Circular Road


Di hadapan Rumah 218, South Circular Road


St Stephen's Green Park


St Stephen's Green Park


Di hadapan rumah aku di kawasan Fairview


Bersama housemates di hadapan rumah di kawasan Fairview


Berhampiran rumah aku di kawasan Fairview


Fairview Park


Fairview Park


Fairview Park


Snowman in Fairview Park


Main entrance University College Dublin


Air kolam yang beku di dalam University College Dublin


Itik2 berjalan di atas air kolam yang beku di dalam University College Dublin


Air kolam yang beku di dalam University College Dublin


St Stephen's Green Park


Air kolam yang beku di dalam St Stephen's Green Park


Air kolam yang beku di dalam St Stephen's Green Park


Itik2 & burung2 camar berjalan di atas air kolam yang beku di dalam St Stephen's Green Park


Bulan February yg lepas jugak menyaksikan kepulangan seorang teman lama aku ke Malaysia for good.. Dia adalah Tawel aka Tawel Sensei, seorang blogger yg agak aktif & popular.. Blognya bernama 'Hembusan'.. Mungkin ramai yang familiar dgn blog ni kan?? :) Dia adalah antara orang yg paling lama aku kenal di Dublin.. Kami pernah tinggal serumah selama 3 tahun.. Seorang yg terror dalam bab komputer & IT.. Kalau aku ada apa2 massalah dgn laptop aku, dialah org pertama yg aku cari.. Hehe.. Lepas dia balik Msia ni, aku taktau nak rujuk kat sape kalau laptop aku buat hal lagi..

Ape2 pun, aku harap moga dia berjaya dalam apa jua bidang yg dia ceburi.. Aku malas nak upload gambar dia sbb aku tau yg dia ni tak suka high profile.. Dalam blog dia sendiri pun tak pernah ada gambar dia.. Haha.. So, biarlah wajah Tawel menjadi misteri buat semua orang.. Hanya orang2 Dublin & member2 rapatnya saje yg tahu.. Heheh..

8 buah komen:

silversarina Saturday, July 4, 2009 at 6:55:00 AM GMT+8  

Snow, snow.....I love snow and I miss snow...cantiknya pemandangan di Fairview Park tu .

tun izyan dalila Saturday, July 4, 2009 at 2:29:00 PM GMT+8  

snow kat dublin tak lah tebal sangat yeah. (^^,)

puteri Saturday, July 4, 2009 at 5:33:00 PM GMT+8  
This comment has been removed by the author.
puteri Saturday, July 4, 2009 at 5:49:00 PM GMT+8  

I'm a friend of syafei in dubai. i'm going to maynooth and dublin this month. do u mind giving me your email as i have some qs to ask. thanks. i can be reached at erien_a22@yahoo.com

JHaZ KiTaRo Saturday, July 4, 2009 at 6:30:00 PM GMT+8  

silversarina:
i love n miss snow too.. :) fairview park tu kalau hari lain nampak biase je.. tapi bile covered with snow, nampak cantik pulak..

anjut:
hahahah.. not all people have the same opinion as yours.. tapi btul jugak laa ape yg ko cakap... winter adalah musim yg semue org cepat rase lapar.. hehehe

tun izyan dalila:
ok.. ayat tu mcm agak insulting.. kat tgh2 kota Dublin mmg laa snow tak tebal sangat sbb dah kawasan bandar.. kalau pegi kawasan pinggir2 bandar, salji lebih 5 inci tau.. airport dublin pun terpaksa tutup sehari sbb snow tebal.. :)

puteri:
ok.. sure.. let me know how i can help.. my email is jhaz681982@yahoo.com

Tawel Sensei Sunday, July 5, 2009 at 8:23:00 PM GMT+8  

Uhuk, uhuk. Abang Jhaz ada promo blog aku la pula! Haha. Salji yang turun bulan 2 yang lepas memang sangat lebat. Terlebat yang pernah dirasai sepanjang di Dublin! Mungkin sempena pemergian aku selamanya dari Dublin :p

Apa pun, kalau laptop rosak lagi, beli yang baru saja la Jhaz. Hehe.

P.S. TQ sebab tak promo wajah hamba di blog! :P

JHaZ KiTaRo Monday, July 6, 2009 at 12:53:00 AM GMT+8  

Hahaha.. Dapat menambah kepopularan blog ko jugak tawel.. Tu laa.. Dublin menangis snow sbb ko dah nak balik for good.. Haha..

Laptop aku dah bengong.. makin lama makin lembap.. Mmg kene beli baru laa..

Hahah.. Aku promote muke ko kang.. Special entry aku letak muka2 ko je semue.. Close ups.. hahah..

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP