BaLKaN: JaMBaTaN aNTaRa iSLaM & eRoPaH (BHG III) - CRoaTia I

>> Thursday, October 08, 2009



Hari 1: 11 MEI 2008

Aku memulakan pengembaraan aku di rantau Balkan pada hari ini. Penerbangan Aer Lingus dari Dublin ke Dubrovnik, Croatia dijadualkan berlepas pada pukul 7.30 pagi. Aku terpaksa bermalam di Lapangan Terbang Dublin malam tadi kerana ingin menjimatkan wang. Bas paling awal dari kawasan rumah aku ke lapangan terbang tersebut pada hari ini, iaitu hari Ahad adalah pukul 8.00 pagi. Tambang teksi pula berlipat kali ganda mahalnya. Oleh itu, aku terpaksa memilih untuk bermalam sahaja di lapangan terbang malam sebelum penerbangan aku ke Dubrovnik. Lebih kurang pukul 10.30 malam tadi, aku menaiki bas terakhir ke Lapangan Terbang Dublin.

Sesampainya aku di lapangan terbang tersebut, aku mengisi kelapangan masa yang ada dengan membaca buku panduan ‘Eastern Europe’ yang aku bawa untuk menambah pengetahuan tentang negara-negara yang bakal aku jejaki nanti. Setelah penat membaca, aku pun cuba melelapkan mata sementara menunggu jam pukul 5.30 pagi. Aku berjaya melelapkan mata untuk beberapa jam.

Lebih kurang pukul 5.30 pagi, aku pun mulai bergerak menuju ke kaunter pendaftaran masuk. Selepas menyelesaikan segala urusan pendaftaran masuk, sekuriti dan sebagainya, aku pun menunggu di pintu perlepasan sehingga dipanggil masuk ke dalam pesawat. Tidak berapa lama selepas menunggu, pada penumpang pun dijemput masuk. Lebih kurang pukul 7.30 pagi, pesawat Aer Lingus yang kami naiki pun berlepas meninggalkan Dublin menuju ke Dubrovnik. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 3¼ jam lamanya.

Lebih kurang pukul 11.45 pagi waktu tempatan Croatia, aku pun tiba di Lapangan Terbang Dubrovnik. Setibanya aku di situ, aku menyelesaikan semua urusan imigresen & kemudian, aku keluar untuk mencari pengangkutan awam untuk ke pusat bandar Dubrovnik. Terdapat sebuah syarikat bas yang menawarkan kemudahan pengangkutan ke pusat bandar. Aku menaiki bas tersebut. Bas tersebut rupa-rupanya tidak berhenti di pusat bandar Dubrovnik, tetapi di stesen bas yang terletak beberapa kilometer dari pusat bandar tersebut.

Setibanya sahaja aku di stesen bas yang dimaksudkan, aku pun menyimpan beg besar aku di dalam bilik penyimpanan beg yang disediakan di situ. Kemudian, aku membeli tiket untuk ke Mostar pada waktu petang nanti. Aku hanya akan menghabiskan masa separuh hari sahaja di Dubrovnik. Selesai sahaja membeli tiket, aku terus menaiki bas yang lain untuk ke pusat bandar.

Apabila tiba di pusat bandarnya, aku pun memulakan pengembaraan aku di bandar Dubrovnik, Croatia ini. Croatia adalah negara pertama yang aku jejaki dalam pengembaraan aku di rantau Balkan. Negara ini disempadani oleh Slovenia & Hungary di bahagian utara, Serbia di bahagian timur laut, Bosnia & Herzegovina di bahagian timur & Montenegro di bahagian tenggara. Bahagian barat dayanya pula adalah persisiran pantai yang menghadap Laut Adriatik. Penduduk negara ini yang berjumlah 4,400,000 menggunakan Bahasa Croat sebagai bahasa rasmi mereka. Croatia adalah negara yang mengamalkan sistem pemerintahan Republik dengan diketuai oleh Presiden & dibantu oleh Perdana Menteri. Matawang yang digunakan ialah Kuna. 1.00 Euro bersamaan dengan 7.30 Kuna & 1.00 Ringgit pula bersamaan dengan 1.45 Kuna.

Croatia adalah sebuah negara yang mempunyai bentuk geografi yang pelbagai iaitu tanah rata, tasik, bukit-bukau, hutan rimba & pantai berpasir. Persisiran pantainya yang dipanggil dengan nama Dalmatia merupakan antara persisiran pantai yang tercantik di dunia. Negara ini dihuni oleh pelbagai kaum etnik. Majoritinya, iaitu 89% adalah kaum etnik Croat. Selebihnya adalah kaum etnik Serb, Bosniak, Hungary, Itali, Slovene, Jerman, Czech & Romani (Gypsy). 88% daripada penduduknya adalah penganut agama Kristian Katholik. Yang selebihnya adalah penganut agama Kristian Orthodox & agama Islam.


Peta kedudukan negara Croatia dalam benua Eropah


Peta negara Croatia


Bendera negara Croatia

Bumi Croatia ini telah dihuni oleh manusia sejak zaman pra-sejarah lagi. Pada tahun 9 Masihi, ia dijadikan sebahagian daripada Empayar Rom. Orang-orang kaum etnik Croat sebenarnya hanya tiba di muka bumi Croatia ini pada kurun ke-7, iaitu sewaktu era kenabian Rasulullah SAW. Pada pertengahan kurun tersebut, Maharaja Byzantine yang memerintah pada waktu itu, iaitu Heraclius telah mengarahkan Pope John IV untuk menghantar mubaligh-mubaligh Kristian Katolik kepada orang-orang Croat. Orang-orang Croat ini akhirnya menerima ajaran Kristian Katolik yang diajarkan kepada mereka.

Pada tahun 925, seorang bangsawan berbangsa Croat yang bernama Tomislav telah menyatukan kesemua orang-orang Croat & membentuk sebuah kerajaan yang bernama Croatia. Di bawah pemerintahannya, Croatia merupakan antara kuasa yang terkuat di zaman Medieval Eropah. Kegemilannnya berada di kemuncak sewaktu pemerintahan Petar Kresimir dari tahun 1058 hingga tahun 1074. Disebabkan tiada pewaris, pemerintahan kerajaan Croatia ini diambil alih oleh kerajaan Hungary yang mempunyai talian persaudaraan dengan pemerintah kerajaan Croatia. Walau bagaimanapun, penyatuan Hungary & Croatia ini telah mencetuskan peperangan selama 10 tahun. Akhirnya, kerajaan Hungary bersetuju memberi kuasa autonomi kepada Croatia dalam perjanjian pada tahun 1102.

Penyatuan Croatia-Hungary akhirnya tamat pada tahun 1526 apabila tentera Hungary kalah kepada tentera Empayar Turki Uthmaniyah dalam Perang Mohacs. Penduduk Croatia kemudiannya memilih keluarga Habsburg sebagai pemerintah kerajaan mereka. Empayar Turki Uthmaniyah kemudiannya telah melakukan pelbagai percubaan untuk menakluki bumi Croatia. Peperangan antara Croatia & Empayar Turki Uthmaniyah berlarutan selama hampir 200 tahun. Peperangan ini telah menyebabkan ramai penduduk Croatia melarikan diri ke Austria.

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP