BaLKaN: JaMBaTaN aNTaRa iSLaM & eRoPaH (BHG VII) - BoSNia & HeRZeGoViNa II

>> Thursday, October 15, 2009



Bosnia & Herzegovina kemudiannya berada pula di bawah jajahan Empayar Austria-Hungary, sebuah empayar yang mengamalkan ajaran Kristian mazhab Roman Katolik. Fahaman nasionalisma kemudiannya mulai meresap masuk ke dalam jiwa penduduk-penduduk kaum etnik Croat & Serb di Bosnia & Herzegovina. Mereka mulai ingin mendapatkan kemerdekaan daripada Empayar Austria-Hungary & menubuhkan negara-negara mereka sendiri mengikut kaum etnik masing-masing. Tekanan politik ini akhirnya mencetuskan Perang Dunia Pertama apabila pewaris takhta Empayar Austria-Hungary, iaitu Franz Ferdinand telah dibunuh oleh seorang nasionalis Serb yang bernama Gavrilo Princip pada akhir bulan Jun tahun 1914 di Sarajevo.


Peta Empayar Austria-Hungary

Selepas tamatnya Perang Dunia Pertama yang menyaksikan kekalahan Empayar Austria-Hungary, penduduk-penduduk kaum etnik Serb, Croat & Slovene membentuk sebuah kerajaan baru yang diberi nama Yugoslavia. Bosnia & Herzegovina turut dimasukkan dalam kerajaan tersebut. Sewaktu berada di dalam kerajaan Yugoslavia, kewujudan Bosnia & Herzegovina telah dinafikan oleh penduduk-penduduk kaum etnik Serb & Croat yang merupakan kaum etnik majoriti dalam kerajaan tersebut. Mereka membahagi-bahagikan tanah Bosnia & Herzegovina sesama mereka sesuka hati tanpa mempedulikan hak-hak kaum etnik Bosniak yang beragama Islam. Kerajaan Yugoslavia ini akhirnya dicerobohi oleh tentera Nazi Jerman pada tahun 1941 sewaktu permulaan Perang Dunia Kedua.

Sewaktu di bawah pemerintahan tentera Nazi Jerman, seluruh kawasan Bosnia & Herzegovina diserahkan kepada pentadbiran boneka penduduk kaum etnik Croat. Penduduk kaum etnik Croat ini kemudiannya melancarkan operasi pemusnahan kaum etnik Yahudi, Serb, Roma & Bosniak. Seramai 360,000 nyawa mereka yang tidak berdosa telah melayang akibat kebencian penduduk kaum etnik Croat terhadap kaum-kaum etnik yang lain ini. Selepas tamatnya Perang Dunia Kedua, kerajaan Republik Sosialis Yugoslavia telah dibentuk. Dalam kerajaan inilah Bosnia & Herzegovina baru diberi hak yang sama seperti Serbia, Croatia, Macedonia, Slovenia & Montenegro yang membentuk republik baru itu.


Peta negara-negara yang membentuk kerajaan Republik Sosialis Yugoslavia

Pilihanraya Yugoslavia pada tahun 1990 akhirnya berakhir dengan usaha untuk mengakhiri pengaruh kuasa komunis di negara itu. Croatia & Slovenia mengisytiharkan kemerdekaan mereka daripada Yugoslavia pada tahun tersebut. Begitu juga dengan Bosnia & Herzegovina yang melakukan perkara yang sama pada tahun 1991. Walau bagaimanapun, kemerdekaan Bosnia & Herzegovina tidak disenangi oleh penduduk kaum etnik Serb yang menetap di negara tersebut. Begitu juga dengan penduduk kaum etnik Croat. Penduduk kaum etnik Serb di negara Bosnia & Herzegovina ini akhirnya menubuhkan entiti kerajaan mereka sendiri di dalam negara itu yang diberi nama Republik Srpska, yang diiktiraf & masih kekal sehingga ke hari ini. Sementara itu, penduduk kaum etnik Croat juga turut melakukan perkara yang sama dengan menubuhkan entiti kerajaan Herzeg-Bosnia. Walau bagaimanapun, entiti kerajaan tersebut tidak mendapat pengiktirafan.


Peta entiti kerajaan Republik Srpska dalam negara Bosnia & Herzegovina

Kemudian, pada tahun yang sama, satu perjumpaan rahsia telah dilakukan antara Presiden negara Croatia pada waktu itu, iaitu Franjo Tudman & Slobodan Milosevic yang merupakan Presiden negara Serbia pada waktu itu. Hasil daripada perbincangan mereka, kedua-duanya bersetuju untuk melancarkan perang ke atas Bosnia & Herzegovina. Perang tersebut dinamakan Perang Bosnia. Kedua-dua negara Croatia & Serbia ini sebenarnya ingin membahagi-bahagikan tanah Bosnia & Herzegovina antara kedua-duanya. Penduduk Bosnia & Herzegovina yang dari kaum etnik Croat sudah tentunya menyokong negara Croatia. Begitu juga dengan penduduk dari kaum etnik Serb yang tinggal di Bosnia & Herzegovina. Semestinya mereka berpihak kepada negara Serbia.

Maka, yang tinggal ialah penduduk kaum etnik Muslim Bosniak yang merupakan satu-satunya kaum etnik yang setia kepada negara Bosnia & Herzegovina. Merekalah yang menjadi mangsa utama dalam Perang Bosnia ini. Rumah-rumah mereka diruntuhkan & dibakar. Ada yang dipukul dengan teruk. Dan tak kurang juga yang dibunuh. Suami-isteri dipisahkan. Anak-anak dipisahkan daripada ibu-bapa mereka. Wanita-wanita pula ramai yang diperkosa berulangkali. Semua ini dilakukan atas nama operasi penghapusan kaum etnik Muslim Bosniak supaya kedua-dua negara Serbia & Croatia dapat membahagi-bahagikan tanah Bosnia & Herzegovina sesama mereka tanpa sebarang penentangan.


Franjo Tudman


Slobodan Milosevic

Walau bagaimanapun, pada tahun 1994, satu perjanjian damai telah ditandatangani antara pemimpin kaum etnik Croat & Bosniak yang kemudiannya membentuk kerajaan Persekutuan Bosnia & Herzegovina. Pada masa yang sama, wujud kerajaan Republik Srpska yang ditadbir oleh penduduk kaum etnik Serb di negara tersebut.

Setahun kemudian, iaitu pada tahun 1995, peristiwa hitam yang paling pahit dalam sejarah Bosnia & Herzegovina telah berlaku, iaitu pembunuhan beramai-ramai penduduk kaum etnik Muslim Bosniak di sebuah bandar yang bernama Srebrenica yang terletak di dalam Republik Srpska. Ia merupakan pembunuhan beramai-ramai yang kedua terbesar dalam sejarah Eropah selepas pembunuhan beramai-ramai orang Yahudi oleh tentera Nazi Jerman dalam Perang Dunia Kedua. Operasi pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica ini adalah atas arahan Ratko Mladic, ketua angkatan tentera Republik Srpska. Republik tersebut pada waktu itu diperintah oleh presidennya, iaitu Radovan Karadzic. Seramai lebih daripada 8,000 orang lelaki dewasa & kanak-kanak Bosniak yang tidak berdosa telah dibunuh dengan kejamnya.


Peta kedudukan Srebrenica dalam Republik Srpska


Ratko Mladic


Radovan Karadzic


Pencarian mayat-mayat para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica


Para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica


Para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica


Perkuburan para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica


Batu bersurat di perkuburan para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica


Nama-nama para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica

Sejurus selepas kejadian hitam itu, tentera NATO telah menjalankan kempen pengeboman di kawasan Republik Srpska. Akhirnya, satu perjanjian damai telah ditandatangani antara Alija Izetbegovic, Franjo Tudman & Slobodan Milosevic selaku Presiden Bosnia & Herzegovina, Presiden Croatia & Presiden Serbia pada bulan Disember 1995 di Dayton, Amerika Syarikat. Sejak itu, hubungan antara ketiga-tiga negara ini berada dalam keadaan baik walaupun kadangkala timbul sedikit salah faham. Namun, ianya tidak menimbulkan apa-apa peperangan.


Alija Izetbegovic

Sementara itu, kes pembunuhan beramai-ramai di Sebrenica telah dibawa ke Mahkamah Antarabangsa di The Hague, Netherlands untuk dibicarakan. Radovan Karadzic, selaku bekas Presiden Republik Srpska masih lagi ditahan untuk perbicaraan, sementara Ratko Mladic yang merupakan bekas ketua angkatan tentera republik tersebut pula masih lagi belum dijumpai selepas dia berjaya melarikan & menyembunyikan diri. Sepanjang peristiwa Perang Bosnia yang berlaku dari tahun 1991 hingga 1995, seramai 200,000 orang Bosniak telah syahid. Satu kezaliman yang dahsyat terhadap umat Islam di negara ini.

Bersambung...

11 buah komen:

Anonymous Thursday, October 15, 2009 at 2:56:00 PM GMT+8  

Salam Bro,

Penulisan yang menimbulkan rasa keinsafan.
TQ.
rosebali

Unknown Thursday, October 15, 2009 at 3:43:00 PM GMT+8  

good info..thanks a lot..

malie@rch.
penang, malaysia.

Makcik Farah Thursday, October 15, 2009 at 5:17:00 PM GMT+8  

Semoga blog ini dpt mengajar kita menghargai sejarah silam dan berusaha mencipta sejarah2 gemilang.

JHaZKiTaRo Saturday, October 17, 2009 at 6:38:00 PM GMT+8  

Rosebali: thanx
yahaya: thanx
Makcik Farah: insyaAllah.. thanx makcik
Kak Elle: sama2..
silversarina: saya pun sebak masa nak menulis artikel n melihat gambar2 ni.. ;(

afifah hanim Sunday, April 22, 2012 at 10:14:00 AM GMT+8  

salam...
info yang bagus...
banyk membantu saya dalam tajuk pbentangan saya sem ni..
thanks..

Anonymous Monday, March 4, 2013 at 10:51:00 AM GMT+8  

buy valium online valium dosage in dogs - price for valium

Anonymous Friday, May 24, 2013 at 1:30:00 AM GMT+8  

Post writing is also a fun, if you know after that you can write if not it is
complicated to write.

Feel free to surf to my web site ... click here

Anonymous Monday, June 3, 2013 at 5:38:00 AM GMT+8  

Green Hall rosacea laser treatment

Have a look at my page ... rosacea treatment Mc Dermott

Unknown Tuesday, February 4, 2014 at 12:09:00 PM GMT+8  

Assalamualaikum, teruskan menulis Dr. sgt membantu saya dalam meningkatkan pemahaman saya mengenai konflik Bosnia.

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP