MoRoCCo: PeRMaTa iSLaM Di uFuK BaRaT (BHG XI - TaNGieR)

>> Monday, August 24, 2009

Hari 6: 9 DISEMBER 2007

Selepas mandi & menyiapkan diri, aku pun terus keluar untuk menikmati keindahan kota Tangier. Tangier adalah sebuah bandar yang terletak di bahagian utara negara Morocco, di pinggiran Selat Gibraltar yang menjadi penyambung Laut Mediterranean & Lautan Atlantik. Penduduknya adalah seramai 700,000 orang. Bandar ini memainkan peranan sebagai pusat perindustrian kedua terpenting di Morocco selepas Casablanca. Tangier juga adalah antara tempat tumpuan utama pelancong di negara ini kerana ia adalah pintu masuk utama pelancong-pelancong dari Eropah ke Morocco bagi yang menaiki feri dari Sepanyol. Disebabkan kedudukannya yang hampir dengan Sepanyol, kebanyakan penduduk di sini boleh berbahasa Sepanyol. Tangier juga merupakan tempat lahir pelayar Islam yang teragung, iaitu Ibnu Battuta yang dilahirkan di sini pada tahun 1304. Beliau memulakan pengembaraannya dari bumi Tangier pada tahun 1325 sewaktu usianya baru mencecah 21 tahun & hanya kembali ke bumi Morocco semula 24 tahun kemudiannya. Antara tempat-tempat yang disinggahinya sepanjang 24 tahun pengembaraannya ialah Algeria, Tunisia, Mesir, Syria, Semenanjung Arab, Turki, Libya, Asia Tengah, India, Kepulauan Melayu & China.

Peta Kedudukan Tangier di dalam Morocco

Ibnu Battuta

Peta Pengembaraan Ibnu Battuta Mengelilingi Dunia

Bandar Tangier ini telah lama dihuni oleh orang-orang Berber & Phoenicia. Ia kemudiannya berada di bawah Empayar Carthage mulai awal kurun ke-5 SM. Kemudian, ia jatuh ke tangan Empayar Rom pada kurun pertama Masihi. Selepas kehancuran Empayar Rom pada kurun ke-5, Tangier berada pula di bawah jajahan orang-orang Vandal. Selepas itu, Tangier menjadi sebahagian daripada Empayar Byzantine sehinggalah tibanya orang-orang Arab ke sini pada tahun 702 yang menyebarkan Islam ke sini & mengambil alih pentadbirannya.

Pada tahun 1437, Portugis cuba untuk menawan Tangier selepas kejayaan mereka menawan Ceuta, namun usaha mereka menemui kegagalan. Walau bagaimanapun, percubaan kedua mereka pada tahun 1471 menemui kejayaan & Tangier berjaya menjadi sebahagian daripada Empayar Portugis. Raja Portugis kemudiannya menyerahkan Tangier kepada Raja England yang bernama Charles II pada tahun 1661 sebagai sebahagian daripada ‘dowry’ sempena perkahwinan puterinya dengan putera diraja England. Tidak berapa lama kemudian, Sultan Morocco yang bernama Moulay Ismail mencuba untuk menawan kembali Tangier pada tahun 1679, tetapi usahanya gagal. Orang-orang Inggeris akhirnya meninggalkan Tangier pada tahun 1684. Akan tetapi, sebelum mereka meninggalkan bandar ini, mereka menghacurkan dahulu kota & pelabuhannya. Bandar ini kemudiannya dibangunkan semula oleh Moulay Ismail, namun usahanya tidak membuahkan hasil. Malah, prestasi Tangier semakin merosot.

Hanya sewaktu akhir tahun ke-19 & awal tahun ke-20, bandar Tangier mulai menjadi penting & kembali menjadi rebutan kuasa-kuasa besar Eropah kerana kedudukannya yang strategik di Selat Gibraltar. Penduduknya terdiri daripada pelbagai jenis bangsa seperti Arab, Berber, Yahudi & Eropah, terutamanya Sepanyol. Tangier akhirnya jatuh ke tangan Sepanyol pada tahun 1912. Walau bagaimanapun, pada tahun 1923, Tangier diberi taraf bandar antarabangsa yang ditadbir oleh beberapa negara, iaitu Perancis, Sepanyol & United Kingdom. Kemudian, ianya dituruti oleh Itali, Portugal & Belgium pada tahun 1928. Tangier kemudiannya jatuh kembali di bawah tawanan Sepanyol antara tahun 1940-1945, sewaktu Perang Dunia Kedua. Tidak berapa lama selepas itu, iaitu sewaktu Morocco mendapat kemerdekaannya, Tangier diserahkan kembali kepada kerajaan Morocco.

Tempat pertama di Tangier yang aku lawati adalah kawasan di sekitar Avenue Muhammad VI, jalan di mana terletaknya hostel aku. Berhampirannya terletak pelabuhan Tangier. Di situ terdapat jeti feri untuk ke Sepanyol, Perancis & Itali. Seterusnya, aku bergerak menuju ke dalam kawasan Medina, kota lama di mana terdapatnya lorong-lorong kecil & juga rumah-rumah lama. Terdapat sebuah masjid di sini, iaitu Grand Mosque yang merupakan sebuah masjid yang agak penting di Tangier. Ia dibina di atas tapak bekas gereja Portugis. Ianya dibina sewaktu pemerintahan Moulay Ismail & diperbesarkan pada tahun 1815 sewaktu pemerintahan Moulay Sliman. Aku kemudiannya berjalan pula ke tengah-tengah kawasan Medina ini di mana terletaknya sebuah dataran kecil yang diberi nama Petit Socco. Ianya pernah menjadi kawasan yang terpenting di dalam medina ini di mana terdapatnya pelbagai kedai-kedai ternama, tempat pertemuan ahli-ahli perniagaan & sebagainya. Selepas itu, aku mengatur langkah ke Grand Socco, yang turut memainkan peranan seperti Petit Socco. Cuma kawasannya lebih besar daripada Petit Socco & terdapat sebuah masjid di sini. Di tengah-tengah kawasan Grand Socco ini pula terdapat sebuah air pancut.

Avenue Muhammad VI, Tangier, Morocco

Pelabuhan Tangier, Morocco

Jeti Feri di Tangier, Morocco

Grand Mosque, Tangier, Morocco

Petit Socco, Tangier, Morocco

Grand Socco, Tangier, Morocco

Sebuah Masjid di Grand Socco, Tangier, Morocco

Selepas bergambar di Grand Socco, aku meneruskan perjalanan ke sebuah tebing tinggi di pinggiran Selat Gibraltar. Nasib aku kurang baik hari ini kerana cuaca agak berkabus. Jikalau cuaca cerah, aku mungkin dapat melihat bumi Sepanyol di seberang Selat Gibraltar ini. Melalui Selat Gibraltar inilah jeneral Bani Umayyah yang berbangsa Berber, iaitu Tariq bin Ziyad & tenteranya menyeberang ke bumi Sepanyol dari bumi Morocco pada tahun 711. Kejayaan tenteranya menewaskan tentera Visigoth di Sepanyol telah mengharumkan namanya & seterusnya berjaya menegakkan syiar Islam di bumi Sepanyol atau turut dikenali sebagai Andalusia. Selepas puas mengimbau sejarah Tariq bin Ziyad & tenteranya, aku berjalan menuju ke kawasan Kasbah. Kawasan penempatan ini dibina di atas tapak penempatan zaman Rom dahulu. Ianya dibina sewaktu zaman penjajahan Portugis & juga sewaktu di bawah pemerintahan Moulay Ismail. Di kawasan kasbah ini terdapat sebuah muzium yang bernama Musee de la Kasbah. Muzium ini mempamerkan hasil-hasil kesenian Morocco. Ianya pada zaman dahulunya merupakan sebuah istana yang dibina pada kurun ke-17 sewaktu pemerintahan Moulay Ismail.

Selat Gibraltar di Tangier, Morocco

Musee de la Kasbah, Tangier, Morocco

Di dalam Musee de la Kasbah, Tangier, Morocco

Berhampiran Musee de la Kasbah, Tangier, Morocco

Selepas puas menikmati keindahan kesenian Morocco, aku berjalan pula menuju ke kawasan pantai berpasir yang terletak berdekatan dengan hostel aku. Ianya merupakan antara kawasan rekreasi utama penduduk di sini & juga pelancong-pelancong dari luar. Aku menghabiskan masa yang agak lama di sini kerana ini adalah tempat terakhir yang aku jejaki di bumi Tangier ini. Selepas puas menikmati keindahan Selat Gibraltar di pantai berpasir itu, aku pun kembali ke hostel untuk berkemas-kemas. Kemudian, aku menaiki teksi ke stesen keretapi Tangier Ville untuk ke destinasi yang seterusnya, iaitu Meknes. Untuk ke Meknes, aku perlu menukar keretapi di sebuah bandar yang bernama Sidi Kacem. Oleh itu, dari Tangier, aku perlu menaiki keretapi ke Sidi Kacem terlebih dahulu.

Persisiran pantai Selat Gibraltar di Tangier, Morocco

Stesen keretapi Tangier Ville, Tangier, Morocco

Sesampainya aku di stesen keretapi Tangier Ville, aku terus masuk ke dalam keretapi yang sudah sedia ada di situ. Lebih kurang pukul 5.15 petang, ianya pun mulai bergerak meninggalkan Tangier. Sesampainya di stesen keretapi Sidi Kacem, kebanyakan penumpang termasuk aku turun dari keretapi untuk menukar keretapi lain. Ketibaan keretapi untuk ke Meknes agak lewat. Lebih kurang sejam lewatnya. Penat juga aku & penumpang-penumpang lain menunggu. Mujurlah aku boleh memahami sedikit pengumuman Bahasa Perancis yang dibuat di stesen keretapi tersebut. Setelah penat menunggu, akhirnya tiba pun keretapi yang dinantikan. Kami semua pun terus masuk ke dalamnya & tidak lama kemudian ia pun bergerak meninggalkan Sidi Kacem. Aku tiba di Meknes lebih kurang pukul 10.30 malam. Kemudian, aku terus mencari hostel yang telah pun aku rujuk di dalam buku panduan aku. Mujurlah ianya senang dicari & agak berdekatan dengan stesen keretapi tersebut. Selepas mendaftar masuk, aku pun terus mandi, menunaikan solat & kemudiannya melelapkan mata.

Bersambung...

7 buah komen:

Wednesday, August 26, 2009 at 7:28:00 AM GMT+8

>> salam....

best nyer dapat tinggal kat negara orang.....

bnyk pengalaman.....

=)

JHaZ KiTaRo Wednesday, August 26, 2009 at 3:29:00 PM GMT+8

Kpd semua yang beri komen, thanx bebanyak k.. I really appreciate the compliments.. :)

Anonymous Tuesday, September 8, 2009 at 3:20:00 PM GMT+8

hensemnye ibnu bhatutta...

UnGu VioLet Friday, December 11, 2009 at 5:44:00 AM GMT+8

salam kenal..

tadi.. search tentang Morocco.. sebab nak bercuti ke sana cuti christmas nie.. tiba2 jumpe blog nie.. saudara ke sana bulan 12 yer.. weather die mcm mane yer?? boleh bgtau tak.. thanks bro..