WiNTeR iN THe BaLTiC STaTeS (BHG X)

>> Monday, June 29, 2009



Suhu di Riga pada pagi ini agak sejuk. Di luar kelihatan pokok-pokok & rumput-rumput putih diselaputi salji. Malam tadi salji turun rupa-rupanya. Indah sungguh pemandangan di luar. Musim Sejuk sememangnya musim yang paling aku gemari kerana turunnya salji pada musim ini. Aku tidak pernah jemu melihat & bermain dengan salji. Salah satu fenomena alam yang unik & mengasyikkan.


Salji di Riga, Latvia


Riga, Latvia

Lokasi pertama di Riga yang aku kunjungi ialah stesen keretapinya. Sahaja ingin bergambar di hadapannya. Menara jam yang terdapat di stesen keretapi ini agak unik senibinanya. Pada waktu ini, salji mulai turun dengan lebatnya & keadaan amat sejuk pada waktu ini, menyebabkan aku terpaksa memakai sarung tangan. Agak susah pula sebenarnya untuk memegang kamera sambil memakai sarung tangan. Selepas itu, aku berjalan menuju ke House of the Blackheads (Melngalvju Nams). Bangunan ini sebenarnya baru sahaja dibina semula antara tahun 1995-1999 selepas ianya dibom oleh tentera Jerman pada tahun 1941 sewaktu Perang Dunia Kedua. Sewaktu Latvia di bawah pemerintahan Soviet Union, bangunan ini diabaikan. Usaha untuk membina semula bangunan ini hanya dimulakan selepas kemerdekaannya. Ia siap sepenuhnya pada tahun 2001 & dirasmikan pada tahun tersebut sempena menyambut ulangtahun ke-800 tahun bandar Riga. Pada masa kini, House of the Blackheads ini berfungsi sebagai muzium & kadangkala sebagai dewan konsert.


Stesen keretapi Riga, Latvia


Menara Jam di Stesen keretapi Riga, Latvia


House of the Blackheads, Riga, Latvia

Berhampiran dengan House of the Blackheads terdapat sebuah gereja yang bernama St Peter’s Church yang didedikasikan kepada St Peter, salah seorang daripada Twelve Apostles. Gereja ini dibina pada tahun 1209 & diperbesarkan pada kurun ke-15. Menara gereja yang dilihat pada hari ini sebenarnya hanya dibina pada tahun 1746. Menara tersebut pernah disambar kilat sebanyak 6 kali & pernah runtuh sebanyak 2 kali akibat insiden tersebut iaitu pada tahun 1666 & 1721. Sebelum Perang Dunia Kedua, bangunan menara ini merupakan bangunan yang diperbuat daripada kayu yang tertinggi di benua Eropah. Namun, ianya mengalami kerosakan yang teruk ketika perang tersebut. Pembaikan semula gereja ini diusahakan pada tahun 1970-an sewaktu di bawah era pemerintahan Soviet Union.


House of the Blackheads & St Peter’s Church, Riga, Latvia

Museum of the Occupation of Latvia (Latvijas Okupācijas Muzejs) merupakan destinasi aku yang seterusnya. Bangunan ini adalah sebuah muzium yang memberi informasi tentang kisah-kisah Latvia & rakyatnya sewaktu ianya dijajah oleh Soviet Union & Jerman dari tahun 1941 hingga tahun 1990. Muzium ini terletak berhampiran dengan tebing Sungai Daugava yang menjadi lokasi seterusnya yang aku jejaki. Pemandangan di tebing sungai ini agak mengasyikkan. Terdapat sebuah jambatan yang mempunyai senibina yang agak menarik. Keadaan di sini lebih sejuk berbanding lokasi-lokasi lain di bandar Riga ini. Ini mungkin kerana pengaruh air sungai & angin sejuk yang bertiup di sini.


Museum of the Occupation of Latvia, Riga, Latvia


Pinggiran Sungai Daugava, Riga, Latvia


Pinggiran Sungai Daugava, Riga, Latvia

Aku kemudiannya bergerak menuju ke sebuah lagi bangunan penting yang terdapat di kota Riga, iaitu Riga Cathedral (Rīgas Doms). Ianya merupakan gereja yang terpenting di sini & merupakan gereja mazhab Protestant. Ia siap dibina pada tahun 1211 & merupakan gereja medieval yang terbesar di rantau Baltik. Sebuah lagi gereja yang penting di bandar Riga ialah St Jacob’s Cathedral. Berlainan dengan Riga Cathedral, St Jacob’s Cathedral ini adalah gereja mazhab Roman Katholik. Ianya siap dibina pada tahun 1225. Pada tahun 1522, fungsi gereja ini berubah menjadi gereja pengikut mazhab Lutheran. Ianya hanya kembali kepada fungsi asalnya pada tahun 1582 selepas ianya diambil alih oleh orang-orang dari Poland.


Riga Cathedral, Riga, Latvia


St Jacob’s Cathedral, Riga, Latvia


St Jacob’s Cathedral, Riga, Latvia

Selepas itu, aku mengatur langkah pula ke bangunan parlimen Latvia yang terletak tidak jauh dari St Jacob’s Cathedral. Aku sendiri kurang pasti mengenai sejarah bangunan ini. Seterusnya, aku meneruskan perjalanan ke sebuah taman yang terdapat di tengah-tengah kota Riga ini. Di dalam taman tersebut, mengalir sebuah terusan. Keadaan di sini masih lagi keputih-putihan. Salji belum lagi cair nampaknya di dalam taman ini. Pemandangan sekeliling cantik sekali.


Parlimen Latvia, Riga, Latvia


Merpati-merpati mencari rezeki berhampiran Parlimen Latvia, Riga, Latvia


Di dalam sebuah taman di Riga, Latvia


Di dalam sebuah taman di Riga, Latvia


Di dalam sebuah taman di Riga, Latvia


Di dalam sebuah taman di Riga, Latvia

Selepas mengambil beberapa keping gambar di dalam taman ini, aku pun bergerak ke lokasi seterusnya, iaitu Freedom Monument (Brīvības Piemineklis). Monumen ini adalah sebuah memorial yang memperingati pengorbanan tentera-tentera Latvia dalam Perang Pembebasan Latvia yang berlaku antara tahun 1918-1920, di mana Latvia pada waktu itu berada di bawah jajahan Empayar Russia & Jerman. Monumen ini adalah simbol penting yang melambangkan kebebasan, kemerdekaan & kedaulatan Latvia. Monumen setinggi 42 meter ini dibina di atas tapak asal monumen patung Peter The Great, iaitu antara Tsar Russia yang ternama. Freedom Monument ini dirasmikan pada tahun 1935. Sewaktu Latvia berada di bawah jajahan Soviet Union antara tahun 1944-1990, terdapat usaha-usaha untuk merobohkan monumen ini. Walau bagaimanapun, usaha tersebut tidak pernah berjaya dijalankan. Kawasan di sekitar monumen ini kini seringkali digunakan dalam upacara-upacara umum & rasmi. Setiap jam dari pukul 9.00 pagi ke 6.00 petang pada setiap hari, terdapat upacara pertukaran pengawal di hadapan monumen ini. Aku tidak berkesempatan untuk menyaksikannya. Selepas bergambar di hadapan Freedom Monument, aku berehat-rehat & menikmati makan tengah hari aku.


Freedom Monument, Riga, Latvia


Freedom Monument, Riga, Latvia

Bersambung...

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP