WiNTeR iN THe BaLTiC STaTeS (BHG V)

>> Tuesday, January 29, 2008



Tallinn adalah ibu kota & bandar yang terbesar di Estonia. Ianya terletak di bahagian utara negara ini, di pinggiran Teluk Finland, di dalam wilayah Harju. Tallinn merupakan pusat industri, politik, kebudayaan & pelabuhan yang terpenting di negara Estonia. Keluasannya merangkumi 159.2 km2. Dengan jumlah penduduk seramai 400,000 orang, kepadatan penduduk di bandar ini adalah lebih kurang 2,500 orang penduduk/km2. Purata suhu tertinggi tahunan di sini ialah 8.6 darjah celcius, sementara purata suhu terendah tahunannya pula ialah 1.9 darjah celcius. Suhu terendah adalah dalam bulan Februari dengan suhu antara -8.7 hingga -3.0 darjah celcius. Sementara suhu tertinggi pula dicatat dalam bulan Julai, dengan suhu antara 12.5 hingga 20.8 darjah celcius.


Peta kedudukan Tallinn dalam Estonia

Menurut sejarah, Tallinn sudah mulai dihuni oleh manusia semenjak millennium ke-2 SM lagi. Pada tahun 1154, kedudukan Tallinn sudah diletakkan di dalam peta dunia oleh Muhammad al-Idrisi, seorang pelukis peta dari Empayar Almoravid di Morocco. Bandar Tallinn ditulis dengan nama Kolyvan. Tallinn pada waktu tersebut terkenal sebagai pelabuhan entrepot antara Scandinavia & Russia. Pemerintahan Denmark di Tallinn bermula dari tahun 1219. Dengan bermulanya Revolusi Protestant di Eropah, pengaruh Jerman menjadi semakin kuat di Tallinn setelah ianya menerima ajaran mazhab Lutheran. Pada tahun 1561, bandar ini jatuh ke bawah pengaruh Sweden. Selepas Great Northern War, Tallinn jatuh pula ke bawah pemerintahan Russia pada tahun 1710 selepas kekalahan Sweden dalam perang tersebut. Manifesto kemerdekaan Estonia telah diisytiharkan di Tallinn pada bulan Februari 1918. Walau bagaimanapun, bandar ini kemudiannya berjaya pula ditawan oleh tentera Jerman & selepas itu oleh Russia.

Satu perjanjian telah ditandatangani antara Estonia & Soviet Union di bandar Tallinn pada tahun 1920 yang mengiktiraf kemerdekaan Estonia & Tallinn sebagai ibu kotanya. Namun, selepas bermulanya Perang Dunia II, Tallinn kembali dirampas oleh Soviet Union pada tahun 1940, dan kemudiannya oleh Nazi Jerman antara tahun 1941 hingga 1944. Namun, ia kemudiannya dirampas kembali oleh Soviet Union pada tahun 1944. Kemerdekaan penuh Estonia hanya berjaya dicapai pada tahun 1991 & Tallinn diisytiharkan sebagai ibu kota negara ini. Sektor ekonomi yang terpenting di Tallinn pada masa kini ialah lampu, tekstil & industri pemakanan.

Tempat pertama di Tallinn yang aku jejaki ialah Estonian Drama Theatre. Aku tidak berapa pasti tentang sejarah bangunan ini. Namun, senibinanya tetap mengagumkan. Tidak berapa jauh dari bangunan Estonian Drama Theatre, terletak sebuah lagi bangunan teater yang bernama Estonian Theatre yang juga merupakan 'Concert Hall'. Bangunan ini mulai dibuka kepada orang ramai sejak tahun 1913 lagi. Pada waktu tersebut, ianya merupakan bangunan yang terbesar di Tallinn. Pada tahun 1944 sewaktu Perang Dunia II, bangunan ini mengalami kerosakan yang teruk akibat serangan tentera udara Soviet Union. Walau bagaimanapun, ianya diperbaiki semula & dibuka kembali kepada orang ramai pada tahun 1947. Bangunan kuning yang berbumbung hijau ini mempunyai 2 buah auditorium. Ianya menempatkan Estonian National Opera & Estonian National Symphony Orchestra.


Stesen bas Tallinn, Tallinn, Estonia



Tallinn, Estonia



Estonian Drama Theatre, Tallinn, Estonia



Estonian Theatre, Tallinn, Estonia



Estonian Theatre, Tallinn, Estonia

Seterusnya, aku berjalan kaki menuju ke Viru Gate, iaitu 2 buah menara yang dibina pada kurun ke-14 yang merupakan jalan masuk utama ke kawasan Old Town. Selepas bergambar di hadapan Viru Gate tersebut, aku pun terus memasuki kawasan Old Town. Kawasan Old Town Tallinn ini tersenarai dalam senarai UNESCO World Heritage Site kerana kaya dengan sejarah. Di kawasan ini terdapat banyak bangunan & monumen penting. Terdapat juga sebuah pasar yang menjual baju-baju sejuk yang diperbuat daripada bulu kambing bebiri. Bangunan pertama di kawasan ini yang aku singgahi ialah Püha Vaimu Kirik (Holy Spirit Church), sebuah gereja yang dibina pada kurun ke-13 yang mempunyai menara yang bersenibinakan Baroque & juga sebuah jam di bahagian luarnya. Di gereja inilah ucapan pertama diberi oleh paderi selepas Reformasi Protestant di Estonia.


Viru Gate, Tallinn, Estonia



Viru Gate, Tallinn, Estonia



Sebuah pasar di Tallinn, Estonia



Püha Vaimu Kirik, Tallinn, Estonia



Püha Vaimu Kirik, Tallinn, Estonia



Püha Vaimu Kirik, Tallinn, Estonia

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP