SPRiNG iN NeW ZeaLaND - PaRT III (AuCKLaND I)

>> Sunday, November 10, 2013



Auckland adalah sebuah bandaraya yang terletak di North Island di New Zealand. Ia adalah pusat ekonomi & bandaraya yang terbesar di seluruh New Zealand. Ia mempunyai populasi penduduk teramai di negara ini, dengan jumlah penduduk seramai 1.4 juta orang, iaitu hampir 1/3 daripada jumlah keseluruhan penduduk New Zealand. Auckland juga merupakan bandaraya yang mempunyai populasi kaum etnik Maori yang teramai di seluruh dunia. Nama Auckland dalam Bahasa Maori ialah Tāmaki Makaurau. Antara gelaran-gelaran yang diberi kepada bandaraya ini ialah City of Sails, SuperCity & Queen City.

Menurut sejarah, Auckland mula dihuni oleh kaum etnik Maori sekitar tahun 1350. Selepas British mula menjadikan New Zealand sebagai tanah koloninya pada tahun 1840, Auckland terus dijadikan sebagai ibu kota New Zealand sebelum dipindahkan ke Wellington pada tahun 1865. Bentuk muka bumi Auckland agak unik, iaitu berbukit-bukau, mempunyai berpuluh-puluh buah pulau, berserta tasik-tasik & lagun-lagun, hasil daripada aktiviti gunung-gunung berapi yang pernah aktif di sini beratus-ratus tahun dahulu. Kebanyakan gunung-gunung berapi tersebut kini telah mati & ada juga yang masih dorman. Auckland juga adalah antara bandaraya yang mempunyai suhu tertinggi di New Zealand. Mungkin kerana kedudukannya yang terletak di kedudukan paling utara berbanding bandaraya-bandaraya lain & mungkin juga disebabkan populasi penduduknya yang ramai. Pada Musim Panas, suhunya adalah sekitar 14-24 darjah celcius. Pada Musim Sejuk pula, suhunya adalah sekitar 7-15 darjah celcius.

Kedudukan Auckland dalam Peta New Zealand

Lokasi pertama di Auckland yang aku jejaki ialah Queen Street, pusat kegiatan komersil utama di bandaraya Auckland. Jalan ini bermula dari Queens Wharf di Auckland Waterfrond sehingga ke Karanghape Road. 3 kilometer panjangnya. Ia dinamakan bersempena dengan nama Queen Victoria, Ratu United Kingdom dahulu. Pada zaman dahulu, jalan ini mempunyai perkhidmatan tram. Walau bagaimanapun, perkhidmatan tram di sini dihentikan pada tahun 1956.

Queen Street, Auckland

Britomart Transport Centre adalah antara landmark yang terletak di Queen Street & merupakan public transport hub di bandaraya Auckland yang menggabungkan perkhidmatan pengangkutan bas & keretapi. Ia terletak di penghujung Queen Street yang berhampiran dengan Auckland Waterfront. Bangunan dua tingkat ini pada asalnya merupakan bangunan Post Office. Ia kemudiannya telah diubahsuai & dijadikan public transport hub pada tahun 2003.

Britomart Transport Centre, Auckland

Britomart Transport Centre, Auckland

Selepas bergambar di Britomart Transport Centre, aku berjalan kaki ke Auckland Waterfront yang terletak tidak jauh dari situ. Auckland Waterfront merupakan kawasan rekreasi popular di pinggiran laut di bandaraya Auckland. Ia pada zaman dahulunya merupakan kawasan pelabuhan utama di bandaraya ini. Downtown Ferry Terminal terletak di Auckland Waterfront. Ia merupakan ferry network hub di Auckland yang menyediakan perkhidmatan feri bagi menghubungkan Auckland City Centre dengan Northshore City, Waitakere City, Manukau City & juga pulau-pulau berhampiran seperti Waiheke Island, Rangitoto Island & Motutapu Island. Downtown Ferry Terminal ini mempunyai 2 buah bangunan, iaitu Old Building & New Building. Selain Downtown Ferry Terminal, Queens Wharf juga merupakan antara landmark utama di Auckland Waterfront. Ia terletak tidak jauh dari terminal feri tersebut. Kawasan persekitaran Auckland Waterfront ni sememangnya amat menyamankan. Udara laut yang segar benar-benar mendamaikan hati aku. Burung-burung camar yang berterbangan mencari makanan menambah seri. Tenang betul rasanya apabila berada kat situ.

Auckland Waterfront, Auckland

Downtown Ferry Terminal, Auckland

Downtown Ferry Terminal, Auckland

Queens Wharf, Auckland

Queens Wharf, Auckland

Queens Wharf, Auckland

Burung-burung camar di Queens Wharf, Auckland

Burung-burung camar di Queens Wharf, Auckland

Voyager New Zealand Maritime Museum terletak tidak jauh dari Downtown Ferry Terminal. Ia adalah premier maritime museum bagi negara New Zealand. Muzium ini mempamerkan sejarah maritim negara ini sejak kedatangan bangsa Polynesia sehinggalah ke hari ini. Aku tak masuk ke dalam muzium ni sebab nak menjimatkan duit & masa. Lagipun, aku tak berapa minat nak tahu pasal sejarah maritim. Hehehe. Lokasi seterusnya di Auckland Waterfront yang aku singgahi ialah Viaduct Basin. Kawasan ini amat popular di kalangan pelancong dalam dan luar. Terdapat banyak restoran-restoran di sekitarnya. Antara landmark yang terdapat di situ ialah Viaduct Events Centre & Wynyard Crossing. Viaduct Events Centre adalah dewan serbaguna yang mula dibuka pada tahun 2011 sempena Rugby World Cup 2011 yang berlangsung di New Zealand selaku tuan rumah. Dengan keluasan seluas 6,000m2, ia juga sering digunakan untuk upacara makan malam, pameran & konferens. Wynyard Crossing pulak adalah jambatan double bascule yang hanya boleh digunakan oleh pejalan kaki & penunggang basikal. Jambatan yang turut dibina pada tahun 2011 ini menghubungkan Wynyard Quarter & Viaduct Basin. Panjang jambatan ini ialah 100 meter. Ianya boleh dibuka untuk memberi laluan kepada kapal-kapal. Dari kawasan Viaduct Basin ini, panorama bangunan-bangunan pencakar langit di bandaraya Auckland dapat dilihat dengan jelas termasuklah Sky Tower. Begitu indah pemandangannya.

Voyager New Zealand Maritime Museum, Auckland

Voyager New Zealand Maritime Museum, Auckland

Voyager New Zealand Maritime Museum, Auckland

Viaduct Basin, Auckland

Viaduct Events Centre, Auckland

Viaduct Events Centre, Auckland

Wynyard Crossing, Auckland

Wynyard Crossing, Auckland

Wynyard Crossing, Auckland

Wynyard Crossing, Auckland

Panorama Sky Tower dari Viaduct Basin, Auckland

Panorama Sky Tower dari Viaduct Basin, Auckland

Selain itu, Auckland Harbour Bridge yang merupakan antara simbol utama bandaraya Auckland juga dapat dilihat dari Viaduct Basin. Auckland Harbour Bridge mula dibuka pada tahun 1959 & merupakan jambatan lapan laluan yang menghubungkan Auckland City Centre dengan Northshore City. Dengan kepanjangan sejauh 1,020 meter, ia adalah jambatan terpanjang di North Island & merupakan yang kedua terpanjang di seluruh New Zealand. Rupanya seakan-akan Harbour Bridge yang terdapat di Sydney, Australia. Aktiviti sukan ekstrem seperti bungee jumping 40 meter & bridge climb ada disediakan oleh syarikat A.J Hackett, syarikat yang paling popular bagi sukan bungee jumping di New Zealand. Aku tak berani nak mencuba sukan-sukan ekstrem macam tu. Boleh terkeluar jantung aku nanti. Hahahah.

Auckland Harbour Bridge, Auckland

Auckland Harbour Bridge, Auckland

Bungee Jumping di Auckland Harbour Bridge, Auckland

Bridge Climb di Auckland Harbour Bridge, Auckland

Selepas hampir 2 jam aku berlegar-legar di sekitar Auckland Waterfront, aku pun mula berjalan menuju ke Sky Tower. Dalam perjalanan menuju ke menara tersebut, aku melalui sebuah gereja Katolik yang bernama St Patrick's Cathedral. Ia adalah antara gereja Katolik yang terpenting di bandaraya Auckland. Lawa jugak senibinanya. Selepas bergambar di hadapan gereja tersebut, aku pun meneruskan perjalanan aku ke Sky Tower yang terletak tidak jauh dah dari situ. Beberapa minit kemudian, aku pun tiba di menara tersebut. Sky Tower adalah observation & communications tower yang terletak di persimpangan Victoria Street & Federal Street. Dengan ketinggian setinggi 328 meter, Sky Tower di Auckland ini adalah the tallest free-standing structure di Hemisfera Selatan permukaan bumi. Wowww. Dengan ketinggian & keunikan senibinanya, ia adalah ikon & simbol utama bagi bandaraya Auckland.

Sky Tower ini sebenarnya adalah sebahagian daripada kompleks SKYCITY Auckland Casino yang mula dibuka pada tahun 1997. Upper portion menara ni mempunyai dua restoran & sebuah café. Salah satu restoran tersebut adalah restoran berputar yang berputar 360 darjah setiap sejam. Ianya adalah satu-satunya restoran berputar yang terdapat di negara New Zealand. Menara ini mempunyai 3 buah observation deck di ketinggian yang berbeza. Untuk ke observation deck, pengunjung perlu membeli tiket dengan harga NZ$28 (RM73) bagi dewasa & NZ$11 (RM29) bagi kanak-kanak berusia 6-14 tahun. Bagi kanak-kanak berusia 5 tahun & ke bawah, harga tiket adalah percuma. Bagi senior citizen & student pulak, harganya ialah NZ$18 (RM47). Memandangkan student card University College Dublin kepunyaan aku tidak mempunyai expiration date, maka aku telah menggunakannya untuk mendapatkan student price. Hehehe. Jimat RM26 aku.

Main observation deck terletak di ketinggian 186 meter. Di situ terdapat seksyen-seksyen gelas kaca setebal 38mm (1.5 inci) di lantai yang menampakkan pemandangan bangunan-bangunan & jalan-jalan raya di bawah. Agak menakutkan jugak la apabila berdiri kat atas lantai kaca tu. Takut retak je. Hahaha. Top observation deck atau dikenali sebagai Skydeck adalah observation deck yang paling atas, iaitu di ketinggian 220 meter. Pemandangan 360 darjah bandaraya Auckland dari observation deck menara ini sangat menakjubkan. Auckland sememangnya adalah bandaraya yang unik, cantik & moden. Sky Tower ini juga turut menyediakan aktiviti SkyJump dari ketinggian 192 meter di observation deck. Para penerjun diikat pada tali kabel supaya tidak terbabas daripada arah tujuan di lantai bawah akibat tiupan angin yang kuat. Aktiviti SkyWalk, iaitu berjalan mengelilingi observation deck di bahagian luar juga turut disediakan. Aku seperti biasa memang tak berani nak mencuba aktiviti-aktiviti ekstrem macam ni. Hahaha.

St Patrick's Cathedral, Auckland

Sky Tower & SkyCity, Auckland

Sky Tower & SkyCity, Auckland

Sky Tower, Auckland

Sky Tower, Auckland

Sky Tower, Auckland

Panorama dari atas Sky Tower, Auckland

Panorama dari atas Sky Tower, Auckland

Panorama bawah dari lantai kaca tebal di atas Sky Tower, Auckland

Panorama bawah dari lantai kaca tebal di atas Sky Tower, Auckland

SkyWalk di Sky Tower, Auckland

SkyJump di Sky Tower, Auckland

Bersambung...

7 buah komen:

kakitravelkhairuddin.blogspot.com Sunday, November 10, 2013 at 8:57:00 PM GMT+8  

Gambar cantik-cantik belaka. Salam kenal. Ada masa singgah blog saya. Thank you.

Naramas Aman Monday, November 11, 2013 at 7:06:00 AM GMT+8  

Terima kasih kerana memberi info yang amat berguna ini.

Saya juga gayat dengan bungee jumping tu. Tengok saja dah ngeri.


Saya juga pernah ke Auckland, tapi dah lama. Daripada gambar yang Dr tunjukkan di sini, Auckland tidak ada banyak perubahan. Namun ia tetap indah.

cara mengobati pneumotoraks Saturday, August 22, 2015 at 2:05:00 PM GMT+8  

setelah membaca arikel didalam nya ternyata sngat keren dan bagus bagus sekali

pengobatan untuk sembuhkan usus buntu Monday, November 30, 2015 at 2:24:00 PM GMT+8  

information which is very useful at all, after reading this we are very interested to read the other information
pengobatan untuk sembuhkan usus buntu

Nabila Widianti Saturday, July 7, 2018 at 12:49:00 PM GMT+8  

very interesting information, I really like it because it can add insight for me more broadly, thank you very much for this
extraordinary information
obat uci-uci tradisional

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP