SPRiNG iN NeW ZeaLaND - PaRT I (PRoLoGue I)

>> Tuesday, November 05, 2013



OK. First of all, aku nak panjatkan rasa kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana dengan izin-Nya, aku akhirnya berjaya menjejakkan kaki di bumi New Zealand. Yang kedua, kepada ibu-bapa yg telah memberi kebenaran (eventhough I’m already 31, I’m still their baby. Hahah.) Dan yg ketiga, kepada rakan-rakan di New Zealand kerana sudi melayan daku dgn layanan yang teristimewa. Ye la. Bukan selalu aku nak ke sana kan. Once in a lifetime je kot. Hehehe.

Dari usia kecil lagi sebenarnya aku teringin sangat nak menjejakkan kaki di bumi New Zealand. Akibat daripada pengaruh iklan-iklan susu kat TV yang menunjukkan kesegaran dan keindahan bumi New Zealand dengan kambing biri-biri & lembu-lembu tenusu yang sihat walafiat. Hahahah. Pathetic kan? Tapi hakikatnya, tu la puncanya . So, dari kecil lagi la aku berazam yang satu hari nanti, aku pasti akan ke sana, no matter what.

So, bila aku masuk sahaja ke posting terakhir housemanship training di Hospital Taiping, iaitu posting Accident & Emergency pada akhir bulan Mei tahun ni, aku pun mula berangan-angan nak ambik cuti sebulan tanpa gaji lepas habis posting ni so that aku dapat menghabiskan masa yang lama di New Zealand. Cuti tahunan aku tinggal 5 hari je. So, aku terpaksa jugaklah apply cuti tanpa gaji. Maka dengan semangat yang berkobar-kobar, aku pun membuat segala research & mula mengarang itinerary New Zealand aku seawal bulan Jun lagi. Semangat gile kan?? Hahaha. Tiket-tiket flight & bas, hostel-hostel penginapan, tiket tour-tour, semua aku dah book dalam bulan Jun tu jugak. Time tu memang confident gile la yang aku akan dapat ke New Zealand. Hati dah berbunga-bunga & terbayang-bayang dah keindahan bumi New Zealand dalam bulan Oktober nanti, iaitu pada Musim Bunga di sana. Tak sabar gila rasanya.

Ekspedisi aku di New Zealand berlangsung selama 16 hari, iaitu dari 16 Oktober 2013 sehinggalah ke 31 Oktober 2013. Tiket penerbangan kesemuanya aku book secara online. Dari Penang ke Singapore, aku book tiket flight Air Asia (http://www.airasia.com/) dengan harga RM256 pergi balik. Dari Singapore ke Auckland pulak aku book tiket flight Jetstar (http://www.jetstar.com/) dengan harga S$656 (RM1,676) pergi balik. Haaa. Murah kan??? Waktu tu Jetstar tengah buat sale. Kalau naik MAS, boleh cecah RM4,000 pergi balik. Lebih 2 kali ganda mahal. Bankrupt aku kalau naik MAS. Heheheh. Perjalanan dari Wellington ke Christchurch sehala & dari Queenstown ke Auckland sehala pun dengan flight Jetstar. Harga tiket flight dari Wellington ke Christchurch ialah NZ$40 (RM105) sehala & dari Queenstown ke Auckland pulak ialah NZ$80 (RM210) sehala. Quite cheap kan?? So, untuk tiket-tiket penerbangan, aku telah menghabiskan sebanyak RM2,247.

Air Asia

Jetstar

Then, untuk perjalanan-perjalanan intercity yang lain di New Zealand (Auckland-Hamilton, Hamilton-Wellington, Christchurch-Dunedin, Dunedin-Queenstown), aku book tiket-tiket bas InterCity Coachlines je la (national coach company di New Zealand) secara online di website InterCity Coachlines (http://www.intercity.co.nz/), which is ridiculously very-very cheap kalau book online awal-awal (aku book 4 bulan awal). Tau tak berapa harga tiket untuk setiap perjalanan?? Cuma NZ$1.00 (RM2.60). So, in total, aku cuma bayar NZ$4.00 (RM10.40) je untuk keempat-empat perjalanan bas. Dicampur dengan web booking fee yang cuma NZ$4.00 (RM10.40) untuk kesemua perjalanan, jumlahnya cuma NZ$8.00 (RM20.80) je. Gila murah kan?? Kat Malaysia mana nak dapat. Bas merah cikai Parit Buntar ke Taiping tu pun tambangnya nak dekat RM4.00. Hahahah. Cuma harga tiket pergi balik dari Hamilton ke Matamata sahaja yang agak mahal, iaitu NZ$18 (RM47) termasuk web booking fee. Itu pun sebab aku book tiket tu lambat sikit. Kalau book awal-awal, sekali dengan tiket-tiket bas yang lain, mesti murah jugak. So, untuk perjalanan-perjalanan intercity dengan bas InterCity Coachlines, aku telah menghabiskan sebanyak NZ$26.00 (RM67.80).

Bas Intercity Coachlines

Untuk penginapan aku di New Zealand pulak, aku book hostel secara online di website Hostelworld (http://www.hostelworld.com/). Di Auckland, aku cuma bermalam satu malam sahaja di hostel, iaitu di Nomads Fat Camel Hostel yang berharga NZ$20 (RM53) semalam untuk Basic 4 Bed Mixed Dorm. Dua malam yang seterusnya aku bermalam di apartmen kawan aku di The Docks. Malam terakhir di New Zealand, iaitu di Auckland, aku bermalam di apartmen kawan yang sama. Di Hamilton, aku bermalam satu malam di YHA Hamilton Microtel yang berharga NZ$25 (RM66) semalam untuk 7 Bed Mixed Dorm. Perjalanan aku dari Hamilton ke Wellington adalah dengan menaiki bas malam. So, aku dapat jimat duit untuk hostel di situ. Hehehe. Di Wellington, aku bermalam satu malam di The Cambridge Hotel & Backpackers yang berharga NZ$27 (RM71) semalam untuk Standard 4 Bed Mixed Dorm. Di Christchurch pulak, aku bermalam selama dua malam di At The Right Place. Harga semalam untuk Standard 6 Bed Mixed Dorm ialah sebanyak NZ$27 (RM71). So, untuk dua malam, jumlahnya ialah NZ$54 (RM142). Di Dunedin, aku bermalam selama dua malam di Elmlodge. Harga semalam untuk Standard 5 Bed Mixed Dorm ialah NZ$27 (RM71) semalam. So, untuk dua malam, jumlahnya ialah NZ$54 (RM142). Sementara di Queenstown pulak, aku bermalam selama tiga malam di Bungi Backpackers. Harga semalam untuk Standard 4 Bed Mixed Dorm ialah NZ$27 (RM71). So, untuk tiga malam, jumlahnya ialah NZ$81 (RM213). Makanya, untuk penginapan di hostel-hostel, aku telah menghabiskan sebanyak NZ$261 (RM687). Akan tetapi, semasa booking online, kad kredit aku cuma dicaj 10% deposit sahaja, iaitu NZ$26.10 (RM68.70). Bakinya aku bayar di setiap hostel penginapan.

Aku jugak telah book empat tiket tour secara online, iaitu Hobbiton Movie Set Tours yang berharga NZ$75 (RM197), Wellington’s Lord of the Rings Half Day Tour yang berharga US$80 (RM254), Glenorchy Movie Locations Tour: The Lord of the Rings yang berharga US$143 (RM454) & Queenstown to Mount Cook Tour yang berharga US$113 (RM359). Hobbiton Movie Set Tours aku book di website Hobbiton Movie Set Tours (http://www.hobbitontours.com/), sementara tiga lagi tour di atas aku book di website Viator.com (http://www.viator.com/). So, untuk keempat-empat tiket tour ni, aku telah menghabiskan sebanyak RM1,264.

Makanya, untuk trip ni, aku telah menghabiskan sebanyak RM4,265.80 untuk tiket-tiket penerbangan, tiket-tiket bas intercity, penginapan di hostel-hostel & tiket-tiket tour. Tu belum campur duit yang dibelanjakan untuk makanan, souvenir & lain-lain lagi tu. Kira ok la kan. Takde la banyak mana. Memang budget traveler gile la aku ni. Heheheh. Memang dah lama dah simpan duit untuk ke New Zealand. Alhamdulillah, tercapai jugak hajat.

Jadinya, lebih kurang dalam awal bulan Julai, barulah aku ke office hospital untuk memohon cuti sebulan tanpa gaji dari tarikh 6 Oktober 2013 hingga 4 November 2013. Akan tetapi, nak memohon cuti sebulan tanpa gaji bukanlah semudah yang aku sangka. Banyak betul procedure & halangan yang terpaksa aku hadapi. Aku hampir-hampir menyerah kalah & kalau nak diikutkan hati, rasa nak burn sahaja segala tiket-tiket yang dah aku book sebulan yang lepas. Akan tetapi, memandangkan aku dah habiskan beribu-ribu RM & aku tak punyai masa lain yang sesuai lagi untuk ke New Zealand selain bulan Oktober nanti, maka aku terus berusaha & berdoa. Akhirnya, permohonan aku diluluskan jugak. Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT. Pada waktu tu, hanya Allah SWT sahajalah yang tahu betapa happynye aku. Dah terbayang-bayang dah kambing biri-biri di bumi New Zealand. Hahahah.


HARI 1 (RABU, 16 OKTOBER 2013)

So, pada hari Rabu, 16 Oktober 2013, aku pun memulakan ekspedisi aku ke New Zealand. Dimulakan dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim, aku pun menaiki pesawat Air Asia dari Penang Airport ke Singapore Changi Airport yang berlepas pada pukul 12.00 tengah hari. Aku telah check-in secara online di website Air Asia dua minggu sebelum tarikh penerbangan aku. So, aku tak perlu check-in lagi di Penang Airport. Cuma sekadar mendapatkan document verification untuk passport aku. Aku tak bawak baggage untuk check-in kerana ingin menjimatkan wang. Ye la. Flight-flight low cost ni kalau nak check-in baggage semuanya kena bayar kan. Bazir duit aku je. So, aku cuma bawak satu bag galas & satu bag tarik kecil untuk masuk ke dalam kabin pesawat. Mujurlah bag tarik kecil tu beratnya tak sampai 7 kg seperti yang disyaratkan oleh syarikat penerbangan Air Asia. Perjalanan dengan kapal terbang dari Penang ke Singapore memakan masa lebih kurang 1 jam 20 minit.

Peta perjalanan Penang ke Singapore

Sesampainya aku di Singapore Changi Airport pada pukul 1.20 petang, aku pun menunggu masa untuk kaunter check-in Jetstar dibuka. Flight aku dari Singapore ke Auckland dijadualkan berlepas pada pukul 6.50 petang & kaunter check-in hanya dibuka pada pukul 3.50 petang, 3 jam sebelum pesawat berlepas. Setelah lama menunggu, akhirnya kaunter check-in pun dibuka tepat pada masanya. Selepas selesai urusan check-in yang berjalan lancar tanpa masalah, aku pun kemudiannya menunggu masa untuk masuk ke dalam pesawat Jetstar. Tidak lama selepas menunggu, para penumpang pun dijemput masuk. Lebih kurang pukul 6.50 petang waktu tempatan Singapore yang sama dengan waktu tempatan Malaysia, pesawat Jetstar yang aku naiki pun berlepas meninggalkan Singapore Changi Airport untuk ke destinasinya, iaitu Auckland Airport, New Zealand.

Perjalanan dari Singapore ke Auckland memakan masa lebih kurang 10 jam lamanya. Lama gile kan?? Dah lama dah aku tak naik long-haul flight macam tu. Kali terakhir dulu masa balik Malaysia for good dari Ireland pada bulan Jun 2010, lepas tamat belajar, iaitu flight MAS dari London ke Kuala Lumpur yang memakan masa 12-13 jam. Perghh. Tapi, flight MAS London-Kuala Lumpur tu boleh tahan la jugak, ada makanan disediakan. Dua kali pulak tu. Flight Jetstar ni pulak low-cost flight. So, makanan semua kena beli sendiri atau book awal-awal masa booking tiket flight dulu. Since aku nak berjimat cermat sangat, maka berlaparlah aku dalam flight tu. Hahahah. Padan muka aku kan. Nak sangat berjimat. Tapi,kira ok la. Boleh berdiet. Heheh. Tapi air kosong tetap kena minum jugak & kena berjalan-jalan jugak di dalam flight untuk mengelak daripada DVT (Deep Vein Thrombosis) yang boleh membawa maut.

Peta perjalanan Singapore ke Auckland

Bersambung...

9 buah komen:

NEKCIK Tuesday, November 5, 2013 at 8:53:00 PM GMT+8  

asalam doc..huyoo..da bslik dah pun ye..nekcik pun dolu dolu berangan sesngat nak ke sana..tambah pulak ada ada pen pal kat wellington tu..ha..ha..but maybe it would be just a dream..bca cerita doc jerlah

Naramas Aman Wednesday, November 6, 2013 at 1:18:00 AM GMT+8  

Assalamualaikum Dr.
Saya nak sangat tahu perkembangan di sana. Teruskan bercerita.

Anonymous Wednesday, November 6, 2013 at 8:55:00 AM GMT+8  

im still their baby? terjeluak aku

Anonymous Thursday, November 7, 2013 at 11:53:00 AM GMT+8  

dasat jhaz skrg (hg slalu dok atas katil aku ms kt tepeng)hahahahahah

Unknown Sunday, February 2, 2014 at 8:58:00 AM GMT+8  

Seronok membaca catatan sdra.. Mcm baca novel, penulisan yg naik. Tak sangka ada org lain berangan nak ke NZ sbb pngaruh iklan susu mcm sy.. InsyaaAllah spring th ni sy nak ke sana :)

Unknown Sunday, February 2, 2014 at 8:59:00 AM GMT+8  

Seronok membaca catatan sdra.. Mcm baca novel, penulisan yg naik. Tak sangka ada org lain berangan nak ke NZ sbb pngaruh iklan susu mcm sy.. InsyaaAllah spring th ni sy nak ke sana :)

Anonymous Thursday, December 17, 2015 at 10:52:00 PM GMT+8  

Nak bayar tour viator.com guna kredit card ke?

Tyra❤️Zami Thursday, June 9, 2016 at 1:13:00 PM GMT+8  

salam.. boleh tlg emailkan itinerary NZ tak? email sy : fyra_230703@yahoo.com

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP