BeRMuSaFiR Di BuMi SYaM

>> Sunday, May 17, 2009

First of all, aku nak ucapkan jutaan terima kasih tak terhingga kpd mereka yg sudi meninggalkan komen dalam my previous entry (Luahan Hati). Seriously, aku terharu sangat2 dgn komen2 yg korang tinggalkan. InsyaAllah aku akan gunakan segala nasihat & panduan yg korang beri. Aku sekarang dah agak OK sikit. Dah tak sedih sangat dah. Thanx to korang semua. :)

Dan maybe ramai yg taktau, aku akan bermusafir di bumi Syam. InsyaAllah pada pukul 2.20 petang nanti aku akan bertolak dari Dublin Airport ke Amman, Jordan. Aku akan menaiki flight Turkish Airlines yg akan transit selama beberapa jam di Istanbul, Turkey. Aku akan berada di sana selama lebih kurang 2 minggu. Aku akan pulang semula ke Dublin pd 3 June nanti, 2 hari sebelum balik ke Msia.

Kat sana nanti aku akan lepak kat rumah member2 yg aku kenal melalui internet. Harap2nye dieorg sudi melayan kedatangan aku. Hehe. Selain Jordan, aku insyaAllah akan menjejakkan kaki di bumi Syria & Lebanon sekali jikalau berkesempatan. Ketiga2 negara itu termasuk Palestin & Israel terletak di satu zone yg dikenali sbg bumi Syam, antara bumi yg diberkati Allah SWT selain bumi Mekah & Madinah. Tujuan aku ke sana adalah utk mengembara melihat tinggalan2 sejarah di bumi ini, yg kaya dgn sejarah para Anbiyak. Selain itu, memandangkan bumi Syam ini adalah antara bumi yg diberkati Allah SWT, aku ingin mengambil kesempatan yg ada utk berdoa kpd-Nya supaya memudahkan segala urusan aku, keluarga aku & sahabat2 aku di dunia. Harap2nya doa aku akan dimakbulkan-Nya.

OK la. Aku terpaksa pack barang2 aku skarang ni. Byk lagi yg belum dikemas. Ape2 pun, doakan aku selamat pergi, selamat dalam perjalanan & selamat pulang semula ke Dublin. :)

Oh ya. Malam tadi adalah malam final Eurovision Song Contest yg disiarkan secara langsung dari Moscow, Russia. Pemenang tempat pertama adalah lagu dari Norway, iaitu 'Fairytale', nyanyian Alexander Rybak. Lagu ini dicipta oleh penyanyinya sendiri & memecah rekod Eurovision Song Contest dgn kutipan mata tertinggi dlm sejarah pertandingan ini, iaitu sebanyak 387 mata. Pemenang tempat ke-2 pula adalah lagu dari Iceland yg bertajuk 'Is It True'. Penyanyinya bernama Yohanna. Tempat ke-3 pula dimenangi oleh lagu dari Azerbaijan, iaitu 'Always' yg dibawakan secara duet oleh AySel & Arash. Sementara tempat ke-4 pula dimenangi oleh lagu dari Turkey yg bertajuk 'Dum Tek Tek' yg dibawakan oleh Hadise. Dan lagu dari United Kingdom, iaitu 'It's My Time', nyanyian Jade Ewen pula memenangi tempat ke-5. Untuk tempat2 yg seterusnya, sila2 la rujuk kat Wikipedia kalau rajin. Heheh.

Kat bawah ni aku selitkan video2 persembahan Top 5 Eurovision Song Contest 2009:



1st Place: NORWAY: Alexander Rybak - Fairytale (387 points - highest ever in ESC history. Previous highest record was made by Finland in 2006 with 292 points)


2nd Place: ICELAND: Yohanna - Is It True? (218 points)


3rd Place: AZERBAIJAN: AySel & Arash - Always (207 points)


4th Place: TURKEY: Hadise - Dum Tek Tek (177 points)


5th Place: UNITED KINGDOM: Jade Ewen - It's My Time (173 points)


7 buah komen:

Anonymous Monday, May 18, 2009 at 3:07:00 PM GMT+8  

Salam...kepada adik yang sedang berjuang..jangan putus asa..Would like to share my friend's experience..I did my medicine in Australia..out of 21 students not all graduated in time..But alhamdulillah my dear friends yang extend 1 atau 2 tahun tu now i can say lebih advance di peringkat postgraduate berbanding I yg complete my MBBS in time..I m happy for them..ada yg dah jadi renal physician, ada yg jadi psychiatrist..unlike me yang sekadar jadi basic science lecturer..Any way Im happy with my own choice..In other words..I nak nasihat you..Jgn putus asa..Jgn putus harap..You r very near to the end..Setakat 1 atau 2 tahun lambat is nothing ...And another story regarding a student at our U who extend up to maximum of 3 years..gues what he won the best houseman di universiti hospital....Perseverence , steadfastness yg penting..Usaha..usaha..usha..doa dan tawakal..Best of luck..

Dr. Nor

paih Thursday, May 21, 2009 at 6:37:00 AM GMT+8  

salam.. td ade jumpa kat JUST.. patutla mcm penah nampak muka. selamat jalan2 di bumi jordan, bro..

(yg baju petak2 merah berspek mata)

Anonymous Thursday, May 21, 2009 at 1:31:00 PM GMT+8  

manusia diuji sesuai dgn kesanggupannya..dan Allah sentiasa bersama org2 yg sabar


anyway,fairytale mmg best..antara my fav now..

Syazana

n@jwamz Sunday, May 24, 2009 at 9:40:00 PM GMT+8  

slm..
besnyerr dpt peluang mngembara di bumi asing n especially bumi Syam...
moga Allah m'berkati p'jlnan kamoo..
kamoo org yg tabah..im just read ur las entry...(LUAHAN HATI)
sedih n proud dgn ksungguhan kamoo..
u nver give up in studies..ye laa medicine of course hard rite...
just wanna wish u all d bes in ur life..

pensilkayu Thursday, May 28, 2009 at 7:21:00 AM GMT+8  

oh tak tau pun datang jordan.
how was it ?

i prefer syria, tak tau kenapa walau study kat jordan.

ahlan wa sahlan ke tanah syam :)

anumz sarah Sunday, May 31, 2009 at 12:24:00 AM GMT+8  

Salam jhazkitaro,

Maaf lama tak berkunjung.Bnyk komen yg bermanfaat di blog anta. Semoga dpt membangkitkan semangat semula. Kita sebenarnya lebih bnyk belajar dari kegagalan berbandig kejayaan. Setuju dgn komen pertama di atas oleh dr. nor.

p/s: siapa pun kita,kita layak diuji... Allah bersama2 dgn org yg sabar...

zaaimmudin Monday, June 1, 2009 at 4:45:00 PM GMT+8  

Salam....
waa... best2 la lgu kat Eurovision tu....
ermm.. bila kau balik malaysia...
by the way, ni cousin mu yg kat sabah tu....

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP