SuMMeR iN THe LaNDS oF THe aNCieNTS (BHG XXIX)

>> Sunday, February 25, 2007



Lepas selesai melawat ketiga2 masjid tu, kiteorg dah taktau nak buat ape dah. Edirne ni sebenarnya tak banyak tempat2 yg menarik. Tourist pun mcm takde je. Aku rase kiteorg berdua jek tourist yg ade kat situ pada waktu tu. Patut la semua org mcm tgk semacam je kat kiteorg. Huhuhu. Lepas taktau nak buat ape dah, kiteorg terus decided utk naik bus kembali ke bus station Edirne. Sesampainye kiteorg kat bus station tu, kiteorg terus ke kaunter tiket utk awalkan perjalanan kiteorg ke Istanbul. Nasib baik boleh. So, lebih kurang 10 minit lepas tu, kiteorg pun bergerak dgn bus menuju ke Istanbul. Perjalanan ke Istanbul mengambil masa lebih kurang 3 jam.

Sesampainya kiteorg di Istanbul selepas 3 jam menaiki bus dari Edirne, kiteorg terus ke hostel yg kiteorg stay sebelum ni. Malas dah nak cari hostel lain. Lepas check in, kiteorg mandi & solat. Kemudian, kiteorg berehat kejap. Lepas tu, bila dah lewat ptg sikit, aku berjalan sorang2 menuju ke taman yg terletak di antara Blue Mosque & Hagia Sofia tu. Aku mcm rindu pulak nak tgk keindahan Hagia Sofia & Blue Mosque. Aku keluar sorang2 je. Jem lepak dlm bilik. Die malas nak keluar.

Sedang aku berehat2 sambil mengambil gambar panorama Hagia Sofia & Blue Mosque, aku tiba2 didatangi oleh seorg pemuda Turkish. Die tiba2 ajak aku berborak dgn dia. Hmm. Aku mmg tau yg org2 Turkish ni peramah2 belake. English pemuda tu pun boleh tahan bagus jugak la. Lepas 10 minit berborak2 kosong dgn dia, tibe2 dia offer utk bawak aku jalan2 di kota Istanbul ni. Aku mcm agak kaget jugak la. Serba salah pun ada gak. Aku taktau niat sebenar dia. Die betul2 ikhlas ke nak bawak aku jln2 Istanbul ni, atau dia ada maksud tersirat? Dia kata dia takkan mintak duit. Tapi aku still ragu2 jugak. Well, aku ni mmg agak prejudice. Susah nak percaya kat org. Tambah2 lagi dlm situasi mcm ni dgn org yang tak dikenali. So, aku dgn selambanya cakap yg aku nak pergi ke Blue Mosque utk solat Asar (mmg btul pun aku nak gi solat Asar), dgn harapan pemuda tu akan blah. Tapi, dia kata dia akan tunggu aku di luar. Pulak dah. Then dia kata, lepas aku selesai solat Asar, dtg la jumpa dia kat kerusi di luar Blue Mosque tu. Aku pun cakap yg aku setuju.

Lepas habis solat, aku still teragak2 lagi. Nak ikut dia ke tak? Niat dia mungkin ikhlas nak bawak aku jalan2 Istanbul ni. Best jugak dpt kawan baru. Muka dia pun muka baik. Tapi perasaan prejudice aku pulak memberi pendapat yg berlainan. Aku ni mmg susah sgt nak percaya kat org lebih2 lagi bila org tu aku baru kenal. Aku taktau lagi hati budi dia mcm mana. Dibuatnya dia rompak aku ke, bunuh aku ke, atau ape2 lagi, mcm mana? Huhuhu. Serba salah aku dibuatnya. Last2, aku decided utk stay je kat dlm masjid tu utk jangka masa sejam. Kalau pemuda tu btul2 ikhlas nak bawak aku jalan2, mungkin dia akan cari aku kat dlm masjid tu. Tapi, kalau dia still tak dtg jugak cari aku kat dlm masjid tu, aku akan blah mcm tu je. Haha. Keputusan yg bijak kan? Hihih. Dan spt yg aku harap2kan, pemuda tu tak dtg pun cari aku kat dlm masjid tu. So, aku pun blah. Hihih. Aku terus balik ke hostel & cerita kat Jem ape yg berlaku. Terkejut beruk die. Then, kiteorg pun stay kat dlm hostel tu sampai la ke esok paginya.

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP