CoNCePT oF SeNioR & JuNioR

>> Sunday, December 03, 2006

Tibe2 aku tergerak hati utk menulis sikit ttg isu senior & junior ni. Bagi sesape yg pernah bersekolah kat sekolah berasrama penuh (Form 1-5), mungkin korang dah biasa dgn konsep senior & junior ni. Same la jugak dgn diriku ini. Aku dah tersangat biasa dah dgn isu ni. Kalau kite imbas semule zaman2 persekolahan dulu, mmg selalunye la junior2 dibuli sakan oleh senior2, termasuklah diri ini jugak. Huhuh. Maybe bagi sesetengah org tu adalah perkara normal. Tapi bagi aku, aku 100% tak setuju dgn bab buli-membuli junior ni. Sememangnye takde faedah langsung. Kalau sape2 yg tahu ape faedah di sebalik buli-membuli ni, tlg segera inform kat aku, ok. Tapi seriously aku rase buli-membuli bebudak junior ni mmg takde memberi ape2 kesan baik. Sepatutnye konsep senior & junior ni boleh je diserapkan dgn unsur2 moral yg baik. Yg senior tlg si junior kalau dieorg ade ape2 masalah. Yg junior pulak mintak nasihat atau pertolongan dari senior kalau ade ape2 masalah. Dan yg penting, kite saling hormat-menghormati antara satu sama lain, tanpa mengira beza umur. Tu yg penting sekali.

Tapi beberape peristiwa yg berlaku dlm hidup aku baru2 ni benar2 membuat aku tak puas hati. Ada antara kite ni kadang2 terbawa2 konsep senior-junior yg kite alami sewaktu sekolah dulu ke alam university, lebih2 lagi bile kite duduk serumah dgn mereka yg lebih muda dari kita. Kite kadangkala tak sedar yg sifat ego kite sbg seorg senior benar2 buat kite lupe diri & memakan diri kite sendiri. Kite anggap bebudak junior yg tinggal serumah sbg bebudak hingusan yg patut diajar dgn kekerasan & tak patut diberi muka supaya dieorg hormat dgn kite. Tapi bagi aku, sifat ego sbg seorg senior tak patut ade dlm sesebuah rumah. Come on laa. Grow up! Home is the place where you live with your loved ones. It's not an asrama like where you used to live once upon your lifetime dulu, where the seniors bullying the juniors. Semue org dlm sesebuah rumah tu adalah ibarat adik-beradik. So, kite patut membuang ego kite sbg seorg senior & menyamaratakan diri masing2 serta bergaul antara satu sama lain tanpa memikirkan pasal jarak umur masing2. Everyone is equal.

OK. Kadang2 kite rase yg junior2 ni perlu hormat akan senior2 dieorg. Tu mmg betul. Aku tak nafikan. Tapi, kalau nak buat org hormat akan kite, kekerasan & memaki hamun bukanlah caranya. You won't get respect from others by downgrading them, but you will get respect from others by respecting them. Respect is what we obtained, not what we ask for. People in a real world don't respect you because of your age. In fact, they don't really care how old you are. They respect you for your knowledge, for your behavior & for your contributions. So, live in reality. Don't live in your own fantasy. And one more thing, every human being wants to be treated equally & to be respected. Kite sbg manusia, tak ade hak nak membeza2kan antara satu sama lain. Hanya Allah SWT saje yg ada hak membeza2kan makhluk2-Nya berdasarkan ilmu & amalan masing2.

So, kpd mereka yg faham akan apa yg aku cuba sampaikan ni, cubalah ubah diri kite agar kite dpt hidup dlm suasana rumah yg harmoni. Kpd sape2 yg terasa atau tak puas hati dgn post aku ni, aku mintak maaf la ye. I just wanna express my thoughts. This is my blog. So, I can write whatever I want, I can write whatever I like. So, back off..

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP