5th TiMe CeLeBRaTiNG eiDuL aDHa iN DuBLiN

>> Sunday, December 31, 2006



Well, just exactly as what the title suggests, this year is my 5th year of celebrating Hari Raya Haji or Aidil Adha in Dublin, Ireland. OMG. I'm growing older and older and still, I'm still feeling that I'm still a 15 y/o teenager. Hahah. Pathetic, I know. I'm soo damn immatured! Tapi nak buat mcm mane. Most of my friends all around me are younger than me. My housemates pun majoritinya 3-4 years younger. So, to mingle with them, I need to make myself younger la kan?? Hahah. Complicated kan hidup aku ni??

OK. Back to the main topic. Since ni adalah kali ke-5 aku beraya Haji di Dublin, aku takde la happy sgt pun. Mungkin sbb aku terlampau rindukan family di Malaysia. Aku rindukan suasana raya di Malaysia yg sudah 5 tahun aku tak rasai. Atau maybe bagi kita, org2 Malaysia, Hari Raya Haji ni tak semeriah Hari Raya Puasa. We have set that in our mind, haven't we?

First thing yg aku buat adalah bersiap2 utk ke Malaysia Hall utk menunaikan Solat Hari Raya. Tu adalah spt satu kewajipan bagi diri aku. Actually, aku boleh je sembahyang kat Dublin Mosque, which is so close to my house (just in front of it). Tapi hati aku lebih suka menunaikan solat sunat Hari Raya kat Malaysia Hall. It reminds me of my home, Malaysia. Aku & beberape org housemates aku berjalan kaki ke Malaysia Hall bersama2. Solat start pukul 10 pg. Sebelum tu, kiteorg bertakbir raya beramai2. Syahdu sungguh. Sbb tu la aku prefer Malaysia Hall drp Dublin Mosque. Takbir raya di Dublin Mosque tak sesyahdu takbir di Malaysia Hall.

Bersama Kengkawan Di Pagi Raya Haji
Bersama Kengkawan Di Pagi Raya Haji

Selepas solat, kiteorg berjalan kaki ke rumah terbuka Haji Fauzi. Sudah menjadi tradisi masyarakat Melayu di Dublin utk berkunjung ke rumah terbuka beliau setiap kali hari raya. Rasa mcm tak lengkap raya di Dublin tanpa berkunjung ke rumah beliau. Hihi. Moga Allah SWT memurahkan rezeki beliau sekeluarga.

Bile dah kenyang, aku & beberape org sahabat berjalan kaki ke Clonskeagh Mosque pulak. Ade sorang pekerja Melayu Singapura di restaurant yg terletak di masjid tu bermurah hati utk belanja kiteorg makan di situ. Hihih. Murah rezeki aku hari tu. Aku baru pertama kali berjumpe dgn dia. Die mmg seorg yg sgt peramah & murah hati. Moga Allah SWT memudahkan rezeki dia.

So, tu la serba sedikit cerita aku di Hari Raya Haji yg ke-5 di Dublin. Kadangkala aku tertanya2 kpd diri aku sendiri. Apakah pengorbanan yg aku dah buat utk org lain? Hmmm. Such a tough question, isn't it? Kite ni suke menasihatkan org lain utk melakukan kebaikan, hindari kejahatan, berkorban demi org lain & sebagainya. But sometimes it is easier to advise ppl to do good things rather than we ourselves practise it. Am I right??

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP