MaNCHeSTeR & LiVeRPooL (BHG III) - LiVeRPooL I

>> Saturday, July 10, 2010

Hari 3: 3 SEPTEMBER 2008

Apabila kami sudah selesai membersihkan diri & mengemaskan barang-barang, kami terus menuju ke stesen bas Manchester Central. Kami akan ke Liverpool pagi ini. Bas National Express ke Liverpool dijadualkan bertolak pada pukul 8.00 pagi. Setelah beberapa minit menunggu, bas yang dinantikan pun tiba. Kami berdua lantas masuk ke dalamnya. Lebih kurang pukul 8.00 pagi, bas itu pun mulai bergerak meninggalkan Manchester menuju ke Liverpool. Jarak antara Manchester & Liverpool tidak sejauh mana. Perjalanan dengan bas mengambil masa hanya selama 1¼ jam sahaja. Lebih kurang pukul 9.15 pagi, kami pun tiba di stesen bas Liverpool.

Setibanya kami di stesen bas itu, kami terus mencari lokasi stesen keretapi Liverpool Lime Street untuk menyimpan barang-barang kami. Kami akan terus pulang ke Dublin pada waktu malam nanti. Kami tidak menginap di mana-mana hostel di Liverpool. Oleh itu, kami perlu mencari tempat untuk menyimpan barang. Stesen bas Liverpool tidak terdapat kemudahan menyimpan barang. Disebabkan itulah kami terpaksa ke stesen keretapi tersebut kerana di situ sahajalah adanya kemudahan menyimpan barang.

Setelah menyimpan barang di stesen keretapi Liverpool Lime Street, kami pun memulakan ekspedisi pengembaraan kami. Kami berdua tidak berjalan-jalan bersama juga di Liverpool kerana masing-masing lebih selesa mengembara bersendirian. Oleh itu, kami menetapkan waktu & lokasi untuk berjumpa semula pada waktu petang nanti. Kami menetapkan pukul 5.30 petang di tempat penyimpanan beg. Kami kemudiannya pun berpecah mengikut haluan masing-masing.

Stesen Keretapi Liverpool Lime Street, Liverpool, UK

Ini adalah kali pertama aku menjejakkan kaki aku di bumi Liverpool. Liverpool adalah bandar pelabuhan yang penting di England. Ia terletak di dalam daerah Merseyside, di bahagian barat laut England, di pinggir Laut Irish. Populasi penduduk di Liverpool adalah seramai 435,000 orang. Penduduk-penduduk di sini dipanggil ‘Scousers’ yang mempunyai loghat Bahasa Inggeris mereka yang tersendiri. Liverpool juga amat sinonim dengan kumpulan muzik The Beatles yang pernah popular di seluruh dunia ketika era 1960-an. Bandar ini adalah bandar kelahiran kumpulan itu. 6 lokasi di Liverpool telah disenaraikan dalam ‘UNESCO World Heritage Sites’. Keenam-enam lokasi itu digabungkan & diberi nama Liverpool Maritime Merchantile City. Enam lokasi tersebut ialah Pier Head, Albert Dock, Stanley Dock Conservation Area, Duke Street Conservation Area, Castle Steet Conservation Area & William Brown Street Conservation Area.

Kedudukan Liverpool dalam peta England, UK

The Beatles

Menurut sejarah, Liverpool diasaskan pada tahun 1207, sewaktu England diperintah oleh Raja yang bernama John. Perkembangan Liverpool agak lembap sebelum kurun ke-17. Mulai kurun ke-17, barulah ianya mulai berkembang dengan adanya urus niaga penjualan hamba. Ia menjadi pusat penjualan hamba yang terbesar di United Kingdom pada waktu itu & juga antara yang terbesar di Eropah. Pada tahun 1830, landasan keretapi antarabandar yang pertama di dunia telah dibina menghubungkan Liverpool & Manchester.

Populasi Liverpool meningkat secara mendadak pada tahun 1840-an akibat penghijrahan besar-besaran orang-orang Irish disebabkan kebuluran yang sedang melanda Ireland ketika itu. Pada tahun 1851, ¼ daripada penduduk Liverpool adalah orang-orang Irish. Serangan bom yang dilakukan oleh tentera Nazi Jerman di kota ini sewaktu Perang Dunia II telah membunuh seramai 2,500 orang & hampir separuh daripada kota ini termusnah. Selepas tamatnya perang tersebut, barulah kerja-kerja membaik pulih dimulakan.

Sewaktu aku keluar daripada stesen keretapi Liverpool Lime Street, aku terlihat sesuatu benda yang menarik yang digantung pada bangunan Concourse House, berhampiran dengan stesen keretapi itu. Ianya adalah labah-labah mekanikal yang diberi nama La Princesse, yang telah direka & dioperasikan oleh sebuah syarikat Perancis. Labah-labah mekanikal tersebut direka untuk meraikan perayaan penghormatan bandar Liverpool sebagai European Capital of Culture tahun 2008, bersama-sama dengan sebuah lagi bandar di Norway yang bernama Stavanger. Menurut kata penduduk tempatan, hari ini adalah hari pertama labah-labah tersebut dilihat. Terasa bangga pula aku kerana melihatnya pada hari pertama ia dipasang. Labah-labah ini kemudiannya dikatakan akan digerakkan ke seluruh kota Liverpool melalui jalan-jalan utama dari tarikh 5 September hingga 7 September. Hahaha. Menarik betul. Malang sekali, aku tidak dapat menyaksikannya.

Labah-Labah Mekanikal, Liverpool, UK

Logo Liverpool, European Capital of Culture 2008

Berhampiran dengan stesen keretapi Lime Street Liverpool juga terletak sebuah menara yang bernama St John’s Tower. Ia juga turut dipanggil Radio City Tower. Menara setinggi 138 meter ini dirasmikan oleh Ratu Elizabeth II pada tahun 1969. Ia pada mulanya dibina bertujuan untuk membantu sistem pengudaraan St John’s Market yang terletak di bawahnya, namun ia tidak dapat dilaksanakan kerana terdapat masalah tertentu. Mulai tahun 2000, menara ini dijadikan pejabat Radio City 96.7. Pada masa kini, terdapat restoran berputar & platform tinjau di atas puncak menara tersebut.

St John’s Tower, Liverpool, UK

Bertentangan dengan stesen keretapi Lime Street Liverpool, terletak sebuah bangunan besar yang diberi nama St George’s Hall. Bangunan yang bercirikan senibiba neo-klasikal ini mempunyai dewan-dewan konsert & bilik-bilik mahkamah di dalamnya. Bangunan ini terletak di dalam kawasan William Brown Street Conservation Area yang merupakan salah satu lokasi di Liverpool yang tersenarai dalam UNESCO World Heritage Sites. Kerja-kerja pembinaan bangunan ini telah dimulakan pada tahun 1841 & berakhir pada tahun 1854. Di hadapan St George’s Hall terdapat sebuah kaki lima yang diberi nama St George’s Plateau. Di sini terdapat ukiran 4 ekor patung singa & juga ukiran patung equestrian Putera Albert & Ratu Victoria. Di lokasi inilah peminat-peminat The Beatles berkumpul sewaktu meratapi kematian 2 orang anggota kumpulan tersebut, iaitu John Lennon & George Harrison.

St George’s Hall, Liverpool, UK

Patung-patung Singa di St George’s Plateau, Liverpool, UK

Ukiran Patung Equestrian Ratu Victoria di St George’s Plateau, Liverpool, UK

St George’s Plateau, Liverpool, UK

Seterusnya, aku berjalan menuju ke Walker Art Gallery yang terletak berdekatan dengan St George’s Hall. Galeri ini mempamerkan antara koleksi lukisan-lukisan yang terbesar di England. Bangunan ini mula dirasmikan pada tahun 1877 & dinamakan bersempena dengan nama bekas Datuk Bandar Liverpool yang bernama Sir Andrew Barclay Walker. Ia juga turut terletak di dalam lokasi William Brown Street Conservation Area. William Brown Street adalah satu-satunya jalan di England yang tidak mempunyai apa-apa bangunan lain selain daripada muzium, galeri & perpustakaan.

Walker Art Gallery, Liverpool, UK

Sebuah lagi bangunan yang terletak dalam kawasan William Brown Street Conservation Area ialah bangunan William Brown Library & Museum. Bangunan yang dibina pada pertengahan kurun ke-19 ini menempatkan World Museum Liverpool & Liverpool Central Library, perpustakaan yang terbesar di kota ini.

World Museum Liverpool & Liverpool Central Library, Liverpool, UK

Bersambung...

2 buah komen:

Nana Farhanah Sunday, July 11, 2010 at 12:18:00 AM GMT+8

salam ziarah.. abg, best! dpt tgok ngre org..thanx for sharing :)

INUDIRIN Sunday, July 11, 2010 at 7:03:00 AM GMT+8

Satu masa nanti, saya pun menyimpan hasrat ke sini.