MaNCHeSTeR & LiVeRPooL (BHG II) - MaNCHeSTeR II

>> Friday, July 09, 2010



Selepas itu, aku ke St Ann’s Church pula, iaitu gereja lama yang dibina pada tahun 1712. Selepas bergambar di hadapan & di dalam gereja itu, aku berjalan menuju ke sebuah lagi gereja, iaitu Manchester Cathedral. Dibina antara tahun 1421 & 1882, ia adalah gereja yang terpenting di Manchester. Ia pernah dibom oleh tentera Nazi Jerman sewaktu Perang Dunia Kedua & oleh tentera IRA pada tahun 1996.


St Ann’s Church, Manchester, UK


Ruang dalam St Ann’s Church, Manchester, UK


Manchester Cathedral, Manchester, UK

Kemudian, aku menuju ke kompleks membeli-belah bernama Manchester Arndale yang terletak di Market Street. Bangunan ini siap dibina pada tahun 1970-an & merupakan cawangan Arndale Centres yang terbesar di United Kingdom pada dekad tersebut. Bangunan setinggi 3 tingkat ini mempunyai lebih kurang 210 buah kedai di dalamnya. Kompleks membeli-belah ini juga turut dibom oleh tentera IRA pada tahun 1996. Aku tidak membeli apa-apa di sini. Sekadar ingin melihat-lihat sahaja.


Manchester Arndale, Manchester, UK


Manchester Arndale, Manchester, UK

Lokasi seterusnya yang aku jejaki ialah Piccadilly Gardens yang terletak betul-betul di tengah kota Manchester. Selama bertahun-tahun kawasan ini menjadi hab utama sistem pengangkutan awam di Manchester seperti bas & tram. Stesen keretapi juga terletak tidak jauh dari sini. Di sekeliling taman ini terdapat beberapa bangunan pencakar langit yang terkenal seperti Piccadilly Plaza, Thistle Hotel & Brittania Hotel. Terdapat juga beberapa ukiran patung orang-orang ternama di sini seperti James Watt & Duke of Wellington. Piccadilly Gardens seringkali dipenuhi oleh orang ramai yang lalu-lalang & tidak kurang juga yang beriadah bersama rakan-rakan & keluarga. Ia juga menjadi tempat tumpuan burung-burung merpati.


Piccadilly Gardens, Manchester, UK


Piccadilly Gardens, Manchester, UK


Piccadilly Gardens, Manchester, UK

Selepas bergambar di Piccadilly Gardens, aku terus ke kawasan University of Manchester pula yang dibentuk pada tahun 2004 selepas percantuman Victoria University of Manchester yang diasaskan pada tahun 1851 & UMIST yang diasaskan pada tahun 1824. Universiti ini menampung seramai lebih daripada 60,000 orang pelajar termasuklah pelajar Malaysia yang mengambil bidang perubatan & kejuruteraan. Ramai rakan aku pernah belajar di sini. University of Manchester adalah university yang ketiga terbesar di United Kingdom dari segi jumlah pelajar selepas Oxford & Cambridge. Ia juga adalah antara universiti-universiti di negara tersebut yang menjadi rebutan oleh pelajar-pelajar tempatan mahupun luar.


University of Manchester, Manchester, UK

Selepas bergambar dengan nama universiti itu, aku meneruskan pengembaraan aku ke Old Trafford Stadium, stadium yang amat terkenal di seluruh pelusuk dunia. Inilah stadium yang menjadi ‘rumah’ kepada kelab bola sepak Manchester United. Walaupun aku bukanlah peminat kelab itu, aku sengaja ke stadium itu supaya rakan-rakan aku yang meminati kelab tersebut akan berasa cemburu dengan aku. Hahaha.

Aku ke stadium tersebut dengan menaiki tram. Sewaktu aku menaiki tram, secara tiba-tiba tram ini berhenti. Mujurlah aku tidak mengalami apa-apa kecederaan. Terdapat sedikit masalah teknikal. Tidak berapa lama kemudian, tram itu pun menyambung perjalanannya. Beberapa ketika kemudian, aku pun turun di stesen yang paling hampir dengan Old Trafford Stadium. Jauh juga aku perlu berjalan dari stesen tersebut untuk ke stadium itu. Lebih kurang 20 minit.

Aku sebenarnya telah pun menempah pakej tour stadium tersebut. Tour aku akan bermula pada pukul 3.15 petang. Aku tiba di stadium itu 15 minit sebelum tour bermula. Tidak berapa lama kemudian, aku pun dipanggil untuk mengikuti tour tersebut. Kumpulan tour itu disertai oleh lebih kurang 10 orang. Kami dibawa mengelilingi stadium tersebut sambil diberi penerangan oleh ketua tour tersebut. Boleh dikatakan semua tempat & bilik di dalam stadium itu kami masuk. Antaranya ialah bilik persalinan & juga kawasan tempat duduk. Tercapai juga hajat aku untuk masuk ke dalam Old Trafford Stadium. Aku tidak sempat untuk masuk ke dalam stadiuim ini sewaktu aku pertama kali di Manchester 6 tahun lepas kerana kesuntukan masa. Mujurlah kali ini aku mempunyai kesempatan masa untuk masuk ke dalamnya.

Old Trafford Stadium ini mula dibuka pada tahun 1910 yang menelan belanja sebanyak £90,000 untuk membinanya. Dengan keupayaannya yang boleh menampung sebanyak 76,212 penonton, stadium ini adalah stadium bola sepak yang kedua terbesar di United Kingdom selepas Wembley Stadium di London. Stadium ini turut digelar 'Theatre of Dreams' oleh bekas pemain kelab Manchester United yang bernama Bobby Charlton. Stadium ini seringkali digunakan untuk perlawanan bola sepak seperti FA Cup, World Cup 1966, Euro Cup 1996 & EUFA Champions League 2003. Stadium ini juga turut digunakan untuk perlawanan ragbi seperti Rugby League World Cup 2000.

Selepas puas dengan tour yang mengambil masa hampir sejam itu, aku ke kedai cenderahati pula untuk membeli sesuatu untuk dibawa pulang. Selepas itu, aku keluar untuk bergambar berlatarbelakangkan stadium itu. Gambar tersebut sudah pastinya membuatkan rakan-rakan aku di Malaysia cemburu. Hahaha. Selepas itu, aku pun berjalan kembali ke stesen tram. Selepas beberapa minit menunggu, tram yang dinantikan pun tiba & aku terus masuk ke dalamya.


Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Bilik persalinan di ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Bilik persalinan di ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK


Ruang dalam Old Trafford Stadium, Manchester, UK

Apabila tiba di pusat bandar Manchester, aku berjalan pulang ke hostel untuk berehat-rehat & menunaikan solat. Muaz tiada dalam bilik. Mungkin dia sedang seronok menjelajahi kota Manchester ini seorang diri. Apabila waktu Maghrib sudah hampir, aku pun keluar untuk mencari makanan untuk berbuka puasa. Aku ke restoran halal yang menjual kebab. Aku berbuka puasa di situ. Kemudian, aku mengambil angin malam di Manchester. Apabila malam sudah larut, aku pun kembali semula ke hostel. Muaz waktu itu sudah pun berada di dalam hostel. Selepas mandi & solat, kami pun terus melelapkan mata.

Bersambung...

5 buah komen:

mama ju Friday, July 9, 2010 at 8:18:00 PM GMT+8  

Terimakasih kerana mengenangkan kembali kami dgn Manchester.....

Anonymous Wednesday, March 6, 2013 at 1:56:00 AM GMT+8  

buy valium online usage for valium - half life of valium in elderly

Anonymous Wednesday, March 6, 2013 at 5:26:00 AM GMT+8  

Yes! Finally something about albanian shirt.
http://www.amityspace.com/blog/83617/choosing-real-world-techniques-inside-of-tuition-singapore/
http://welovedthis.com/index.php?do=/blog/132184/the-best-singapore-tuition-are-designed-to-lead-you-throughout-the-cure-mot/

My web site :: athletics academy.ca

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP