SuMMeR iN THe LaND oF THe PHaRaoHS (BHG XV)

>> Saturday, May 12, 2007



Selepas melawat muzium tersebut, kami ke Pyramid of Khafre pula dengan menaiki kereta. Kawasan Giza Plateau ini sebenarnya agak luas & kami perlu bergerak dengan menggunakan kereta untuk menjimatkan masa. Setibanya kami di Pyramid of Khafre, kami sekali lagi berasa kagum melihat kebesaran piramid tersebut. Penduduk-penduduk Mesir pada zaman dahulu sememangnya mempunyai teknologi canggih yang membolehkan mereka membina piramid-piramid yang cantik, tepat & sebegini besar.

Pyramid of Khafre ini adalah piramid yang ke-2 terbesar di Giza Plateau yang merupakan makam kepada Firaun yang bernama Khafre. Khafre adalah adik kepada Khufu & merupakan pengganti takhta Khufu. Khafre memerintah Mesir dari tahun 2650 SM sehingga tahun 2480 SM. Binaan Pyramid of Khafre ini adalah lebih cerun daripada Pyramid of Khufu & ianya dibina di atas tapak yang lebih tinggi daripada tapak Pyramid of Khufu. Disebabkan itulah ianya kelihatan seakan-akan lebih tinggi daripada Pyramid of Khufu. Piramid ini adalah satu-satunya pyramid di Giza Plateau yang masih mempunyai kesan tinggalan lapisan batu kapur yang menyelaputi permukaannya. Kesan tinggalan lapisan tersebut terdapat di puncak piramid ini. Di dalam Pyramid of Khafre ini terdapat sebuah bilik yang menempatkan mumia Khafre.

Sebuah lagi piramid gergasi yang terdapat di Giza Plateau ialah Pyramid of Menkaure yang merupakan piramid yang terkecil antara ketiga-tiga buah piramid tersebut. Ianya dibina bagi menempatkan makam Firaun yang bernama Menkaure yang memerintah Mesir dari tahun 2532 SM hingga tahun 2504 SM. Menkaure adalah waris kepada Khafre. Kami tidak menghampiri piramid ini kerana kesuntukan masa.


Pyramid of Khafre di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Pyramid of Khafre di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Pyramid of Menkaure & Pyramid of Khafre di Giza Plateau, Kaherah, Mesir

Selepas bergambar di hadapan Pyramid of Khafre, kami meneruskan perjalanan kami ke sebuah kawasan di mana kami boleh menikmati panorama ketiga-tiga buah piramid tersebut. Aku & Tok Wan seperti tidak sabar-sabar lagi untuk bergambar di sini. Indah sekali panorama yang kami dapat lihat dari sini. Aku terasa seperti bermimpi. Hahahaha. Selepas mengambil beberapa keping gambar, Ustaz Mat memberi cadangan kepada kami untuk menunggang unta yang disediakan untuk para pelancong di kawasan ini. Aku pada mulanya enggan kerana takut & belum pernah menunggang apa-apa jenis haiwan pun sebelum ini. Namun, setelah dipujuk-pujuk & Tok Wan pun ingin sama menunggang unta, aku akhirnya bersetuju. Orang tua yang menjaga unta tersebut melilit kepala aku dengan sehelai kain agar kelihatan seperti orang Arab. Kemudian, aku mengatur langkah untuk mendekati unta tersebut. Terketar-ketar kaki aku sewaktu hendak naik menduduki di atas bonggol unta tersebut. Saat yang paling mengerikan adalah sewaktu unta tersebut bangun untuk berdiri. Aku terasa seperti hendak jatuh ke belakang. Hahaha. Namun, apabila unta tersebut sudah berjalan, terasa seperti seronok pula. Aku meminta Tok Wan mengambil beberapa keping gambar aku sewaktu menunggang unta tersebut untuk dijadikan kenangan.

Selepas hampir 5 minit menunggang unta itu, tibalah masa untuk aku turun. Sekali lagi saat yang mengerikan kembali, iaitu sewaktu unta tersebut hendak duduk. Hahaha. Kemudian, tiba pula giliran Tok Wan untuk menunggang unta tersebut & aku mengambil beberapa keping gambar sewaktu dia menunggang unta itu. Sesudah itu, Ustaz Mat pun menyedekahkan orang tua penjaga unta tersebut dengan beberapa helai wang kertas. Aku & Tok Wan benar-benar berasa gembira dengan pengalaman menunggang unta. Hahahah.


Berlatar belakangkan ketiga-tiga buah piramid di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Berlatar belakangkan ketiga-tiga buah piramid di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Berlatar belakangkan ketiga-tiga buah piramid di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Berlatar belakangkan ketiga-tiga buah piramid di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Menunggang unta di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Menunggang unta di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Menunggang unta di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Menunggang unta di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Menunggang unta di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Menunggang unta di Giza Plateau, Kaherah, Mesir



Menunggang unta di Giza Plateau, Kaherah, Mesir

Selepas itu, kami menaiki kereta untuk kembali ke Pyramid of Khufu. Kali ini kami akan masuk ke dalam piramid tersebut yang pintunya baru sahaja dibuka. Kami perlu membeli tiket terlebih dahulu sebelum masuk. Harga tiket agak mahal. Oleh itu, Ustaz Mat telah melakukan proses tawar-menawar dengan penjual tiket di kaunter tiket untuk mendapatkan harga diskaun memandangkan kami adalah pelajar-pelajar universiti. Setelah berhempas-pulas meminta diturunkan harga, akhirnya kami berjaya mendapat diskaun. Terima kasih Ustaz Mat!

Selepas membeli tiket, kami pun masuk ke dalam piramid tersebut. Hanya aku & Tok Wan sahaja yang masuk. Kami tidak dibenarkan membawa kamera ke dalamnya. Oleh itu, kami meminta Ustaz Mat untuk menjaga kamera-kamera kami di luar. Sewaktu berada di dalam piramid tersebut, kami berasa aneh kerana suhu di dalamnya jauh lebih sejuk berbanding suhu di luar yang hampir mencecah 50 darjah celcius. Ini mungkin kerana batu-batu piramid tersebut yang menyerap haba. Wallahu 'alam. Kami berdua berjalan menaiki tangga sambil membongkok untuk menuju ke King's Chamber yang terletak di bahagian atas piramid ini. Setelah hampir 5 minit berjalan, akhirnya kami tiba di bilik tersebut. Di dalamnya terdapat sebuah peti yang diperbuat daripada batu. Di sinilah mumia Firaun yang bernama Khufu tersebut dikatakan disimpan. Akan tetapi peti tersebut kosong & mumia Khufu sebenarnya tidak pernah dijumpai oleh mana-mana ahli arkeologi sehingga kini.

Selepas 10 minit di dalam King’s Chamber, kami berdua pun mulai melangkah keluar. Aku seperti tidak percaya bahawa aku kini berada di dalam Pyramid of Khufu, monumen yang merupakan salah satu daripada 7 Keajaiban Dunia Purba. Hahaha. Selepas bertungkus-lumus mengatur langkah menuruni tangga yang agak cerun tersebut, kami akhirnya berjaya keluar dari piramid itu. Aku berasa sangat puas kerana dapat masuk ke dalamnya.

Bersambung...

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP