FaDHiLaT 10 MuHaRRaM

>> Tuesday, February 22, 2005

10 Muharram atau dikenali juga sbg hari Asy-Syura dah pun meninggalkan kite. Kalau kat Ireland ni, 10 Muharram jatuh pd hari Sabtu lepas. Sape2 yg puase hari tu, banyak le ganjaran pahala dapat. Kat bawah ni adelah serba sedikit peristiwa2 yg berlaku pd tarikh 10 Muharram mengikut sejarah Islam:

  1. Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab menetapkan adalah hari pertama bagi setiap tahun baru Islam (Kalendar Hijriah).

  2. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.

  3. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.

  4. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.

  5. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.

  6. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.

  7. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.

  8. Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.

  9. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.

  10. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.

  11. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.

  12. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.

  13. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.

  14. Hari pertama Allah menciptakan alam.

  15. Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.

  16. Hari pertama Allah menurunkan hujan.

  17. Allah menjadikan 'Arasy.

  18. Allah menjadikan Luh Mahfuz.

  19. Allah menjadikan alam.

  20. Allah menjadikan Malaikat Jibril.

  21. Nabi Isa diangkat ke langit.

Sabtu & Ahad lepas Malaysia Airlines buat Travel Fair sales kat KL & Penang. Aku saje2 cakap kat parents aku pasal bende ni. Kot2 dieorg ade hati nak dtg ke. Tup2 pagi Sabtu tu ayah aku sms aku, cakap die dah pun book ticket gi London on 25 May nanti. Balik Malaysia skali ngan aku on 4 June. Harga tiket RM1478 pergi balik. Die book kat Penang. Hahahaha. Terkejut gile aku. Aku main2 je. Tak sangke pulak ayah aku betul2 nak datang. Heheh. Tapi die dtg sorang je la. Mak aku tak boleh datang. Sape nak jage rumah nanti. Hmmm. Kene le aku bawak ayah aku jalan2 nanti. Kalau ikut plan, maybe aku akan bawak ayah aku ke London & Paris. Ye laa. Takkan nak dok kat Dublin je kan. Dah jauh2 dtg ni. Hmm. Tgk laa camne. Lambat lagi. Hehehhe. Tapi ape2 pun, aku still happy sbb ayah aku nak datang. Sape tak happy weh!!

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP