a TRiBuTe To aLLaHYaRHaM aHMeD KaNDiL

>> Sunday, April 22, 2007

Pada hari Rabu yang lepas, hati aku berase tak berape sedap. Aku pun tak tahu kenape. Mungkin aku berase risau sbb exam OSCE Paediatrics dah makin dekat & aku tak study betul2 lagi. So, pada hari tu aku ambik keputusan utk tidak ke hospital, sebaliknye aku ke library utk study. Aku sebenarnye lebih suka study kat library berbanding study kat rumah sbb kat rumah ada banyak godaan spt internet di hadapan mata, tv, makanan dan sebagainye.

So, lepas mandi & bersiap2, aku pun terus ke pintu depan utk keluar. Waktu aku nak keluar, tibe2 aku ternampak sampul surat bil elektrik yg baru sampai kat atas lantai. Aku pun terus la bukak sampul surat bil tu utk tgk brape yg kiteorg kene bayar. OMG!!! Aku mcm nak pengsan je bile tgk nilai yg tertulis kat bil tu. 1459 Euro!!! Rumah aku didiami oleh 15 org. Maka, sorang kena bayar lebih kurang 100 Euro. Uwaaaa!!!! Tak pernah2 pulak bil elektrik rumah aku jadi setinggi ni. Terpakse la aku gi rompak bank lepas ni. Huhuhuh. Aku pun terus ambik keputusan utk buat mensyuarat satu rumah malam nanti utk bincang ttg benda ni memandangkan aku yg bertanggungjawab menguruskan bil elektrik. Dgn langkah yg teramat longlai, aku terpaksa jua mengatur langkah ke library utk study walaupun mood study aku dah separuh hilang.

Tgh aku khusyuk study dalam library walaupun 1/2 drp kepale hotak aku dok pikir pasal bil elektrik tu, tiba2 aku dpt sms drp seorang member sekelas. Tergezut tahap sawan aku bile baca sms yg die hantar tu. "Salam. Jhaz, tadi baru dpt berita, Ahmed Kandil dah meninggal dunia." Whut??? Ahmed?? Ahmed yg satu group dgn aku dlm rotation paeds tu? Ahmed yg same2 gi tutorial dgn aku tu?? Ahmed yg baru aku jumpe beberape hari lepas tu?? OK. Skarang ni 1/2 lagi kepala hotak dok pikir pasal bende ni pulak. Maka baki yg tinggal utk aku study dah tinggal 0. So, aku pun terus melangkah kaki balik rumah. Sebelum tu, aku call org yg hantar sms kat aku tu utk mendapat kepastian. Menurut katanye, Student Coordinator Paediatrics Rotation yg umumkan ttg perkara tu sewaktu kat hospital & semue org terus terdiam bile mendengarnye. Aku sendiri pun btul2 tergezut, keliru, runsing dan sebagainye. Ahmed?? How can that be?? He was soooooo well the last time I met him. How can he die all of sudden?? Aku try tanye semue org mcm mane die boleh meninggal, but nobody actually knew. All they knew was his housemates found him lying dead on the bed. Ya Allah..

So, this entry is specially dedicated to him. Ahmed ni sebenarnye bukan batch aku pada mulanya. He was supposed to be my senior. But he took a year off. Then, he joined my batch. Die ni jarang pergi lectures. But he actually knew lots more than those ppl who have never ponteng lectures. He was a super duper genius & I really respect him for that. Aku sebenarnye tak berapa baik dgn dia pada mulanya. Tapi sejak kiteorg bersama2 dalam rotation paediatrics, ditambah pulak bila kiteorg ni ditetapkan dlm satu group tutorial, so aku secara tak langsung mulai mendekati dia personally. Dia ni suka bercerita. Ada jugak la dia bercerita ttg family dia dan sebagainya. Ayah dia org Arab Mesir. Mak dia pulak org Irish. Dia mmg dilahirkan di Ireland & skarang ni family dia menetap kat Waterford. Aku pulak ada jugak la ceritakan experiences aku sewaktu kat Mesir pd dia. Bangga betul dia bila aku puji ttg Mesir. Hmmm. Itu adalah antara saat2 manis perkenalan kiteorg. Now, he's gone forever...

Semalam, solat jenazah utk arwahnya telah dilakukan di Clonskeagh Mosque, Dublin, selepas solat Jumaat. Ramai jugak la rakan2 sekelas aku & juga batch senior yg hadir termasuklah Irish2 dan lain2. Sayu je semue org. Ramai jugak la yg berlinangan dgn air mata, especially mereka yg rapat gile dgn dia. Ahmed ni sebenarnye mmg seorg yg sgt friendly. Everybody in the class knows him. So, kami semue pun bersalam-salaman la dgn ayahnye & masing2 menyampaikan takziah kepadanye. Ibunye tak dpt datang kerana sakit.

Pada hari ini, satu lagi solat jenazah utknye dilakukan di Dublin Mosque pulak, iaitu masjid yg terletak betul2 di depan rumah aku. Aku pun mengambil kesempatan ni utk sekali lagi bersama2 dgn classmates aku & batch senior utk memberi penghormatan terakhir kpd jenazah Ahmed. Ramai jugak yg datang, termasuklah Medical Student Advisor, Student Coordinator Mater Hospital, Student Coordinator Paediatrics Rotation & jugak beberapa org Paediatrics consultants. Mmg betul la org cakap. Kalau kite byk berbuat baik kat org lain, insyaAllah masa kite mati nanti, ramai org yg akan bersedih dgn pemergian kite...

And today, I finally know the cause of his death. Ruptured Berry Aneurysm. Tragic sungguh. Lepas selesai saje solat jenazah, jenazah Ahmed pun terus dibawa ke kawasan perkuburan Islam yg terletak 45 minutes drive from here. Mereka yg ada kereta sendiri mengikut kereta yg membawa jenazah utk ke kawasan perkuburan tu. Aku pada mulanya nak pegi naik teksi. Tapi memandangkan bayaran teksi mcm agak mahal, aku pun terpaksa membatalkan niat aku. Hmmmmm.

Apa2 pun, sama2 lah kite sedekahkan Al-Fatihah kpd Allahyarham. Moga rohnya dicucuri rahmat Allah swt. Amin... AHMED, WE'LL BE MISSING YOU...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP