SuMMeR iN THe LaND oF THe PHaRaoHS (BHG VIII)

>> Wednesday, April 18, 2007



Tempat pertama di Iskandariah yang kami jejaki ialah Citadel of Qaitbay yang merupakan sebuah kubu yang dibina pada tahun 1477 sewaktu pemerintahan Raja kerajaan Mamluk yang bernama Al-Ashraf Sayf al-Din Qa'it Bay. Untuk masuk ke dalam kubu ini, kami perlu membeli tiket yang harganya agak berpatutan. Kubu ini meliputi kawasan yang sangat luas & terletak di pinggiran Laut Mediterranean. Di dalamnya terdapat sebuah bekas masjid yang dipercayai sebagai masjid yang tertua di Iskandariah. Dari atas kubu ini, panorama kota Iskandariah yang indah dapat dinikmati. Subhanallah. Kami berempat termasuk Ustaz Nasir menghabiskan masa hampir sejam di dalam kubu tersebut.

Citadel of Qaitbay ini sebenarnya dikatakan dibina di atas tapak runtuhan sebuah rumah api yang bernama Pharos of Alexandria. Rumah api yang mulai dibina pada kurun ke-3 SM sewaktu pemerintahan Ptolemy I tersebut merupakan rumah api pertama yang dibina di dunia. Ianya adalah salah satu daripada ‘7 Keajaiban Dunia Purba’. Rumah api tersebut malangnya sudah tidak lagi wujud pada masa kini. Ianya dikatakan telah runtuh akibat kejadian gempa bumi yang berlaku antara tahun 1303 & 1323. Batu-batu daripada runtuhan rumah api tersebut kemudiannya dikatakan telah digunakan untuk pembinaan Citadel of Qaitbay pada tahun 1477.


Citadel of Qaitbay, Iskandariah, Mesir



Di dalam Citadel of Qaitbay, Iskandariah, Mesir



Di dalam Citadel of Qaitbay, Iskandariah, Mesir



Di dalam Citadel of Qaitbay, Iskandariah, Mesir



Pemandangan kota Iskandariah dari atas Citadel of Qaitbay, Iskandariah, Mesir



Lukisan gambaran rumah api Pharos of Alexandria

Selepas puas bergambar di dalam kubu tersebut, kami menuju pula ke Masjid Abu Abbas Al-Mursi, salah sebuah masjid yang terpenting di Iskandariah. Masjid ini dibina di atas tapak makam seorang pendakwah dari Murcia, Sepanyol yang bernama Abu Abbas Al-Mursi. Menurut sejarah, beliau bersama-sama dengan penduduk-penduduk Sepanyol yang beragama Islam telah membawa diri ke Iskandariah setelah kerajaan Islam di Sepanyol menjadi lemah akibat serangan kerajaan Kristian pada kurun ke-13. Di Iskandariah, beliau telah menjadi guru agama yang terkenal & banyak berjasa.

Masjid yang pertama telah dibina di atas tapak makam Abu Abbas Al-Mursi tersebut pada tahun 1307 oleh Sheikh Zein Ad-Din Ibn Al-Qattan. Namun, keadaan masjid itu tidak terurus mulai tahun 1477. Masjid itu kemudiannya diperbaiki oleh Gaqmas Az-Zahari & makamnya terletak bersebelahan dengan makam Abu Abbas Al-Mursi. Pada tahun 1596, masjid itu diperbaharui pula oleh Sheikh Abu al-Abbas & makamnya juga terletak di dalam masjid tersebut. Pada tahun 1775, pembesaran masjid ini dilakukan oleh Sheikh Abu al-Hassan El Maghribi & kebesarannya kekal seperti sekarang. Kubah-kubah & menara-menaranya yang dilihat pada masa kini hanya dibina pada tahun 1943.

Raja Mesir yang bernama Farouk kemudiannya mengarahkan pembinaan sebuah dataran di kawasan masjid ini & dataran tersebut diberi nama Midan al-Masgid. Masjid Abu Abbas Al-Mursi ini menjadi pusat utama dataran tersebut & ianya dikelilingi pula oleh 5 buah lagi masjid. Senibina Masjid Abu Abbas Al-Mursi beserta masjid-masjid lain di sekelilingnya yang berwarna putih itu tersangatlah mengagumkan. Di dataran Midan al-Masgid ini terdapat juga sebuah kebun pokok kurma. Aku yang belum pernah melihat kebun pokok kurma dari dekat terus mengambil gambar di hadapannya. Hahahah.


Masjid Abu Abbas Al-Mursi di Midan Al-Masgid, Iskandariah, Mesir



Di dalam Masjid Abu Abbas Al-Mursi, Iskandariah, Mesir



Di Midan Al-Masgid, Iskandariah, Mesir



Kebun pokok kurma di Midan Al-Masgid, Iskandariah, Mesir

Selepas menunaikan solat jamak Zohor & Asar, kami berlima meneruskan perjalanan ke Masjid Nabi Daniel yang dikatakan menempatkan makam Nabi Daniel & Luqman al-Hakim. Sebenarnya, tidak terdapat bukti kukuh yang boleh mengesahkan kedudukan sebenar makam Nabi Daniel & Luqman al-Hakim. Nabi Daniel yang berasal daripada kaum Bani Israel di Palestin telah dibawa ke Babylon setelah kerajaan Israel dikalahkan oleh kerajaan Babylon yang pada waktu itu diperintah oleh Raja yang bernama Nebuchadnezzar. Kerana kebijaksanaannya, Nabi Daniel telah dilantik menjadi salah seorang pembesar diraja. Tidak berapa lama kemudian, pengasas kepada Empayar Parsi, iaitu Cyrus II & tenteranya telah berjaya menawan Babylon pada kurun ke-5 SM. Nabi Daniel masih lagi diberi kepercayaan untuk memegang jawatan yang besar sewaktu Babylon di bawah Empayar Parsi. Selepas kematian Cyrus II, puteranya yang bernama Darius pula ditabalkan sebagai Raja Parsi & Nabi Daniel tetap mempunyai pengaruh yang besar dalam pentadbiran.

Disebabkan hasad dengki pembesar-pembesar yang lain, Nabi Daniel kemudiannya dimasukkan ke dalam kandang singa kerana keengganannya meninggalkan ajaran agamanya yang menyembah Allah yang Esa. Namun, baginda akhirnya diselamatkan oleh Allah s.w.t daripada keganasan binatang buas tersebut. Nabi Daniel dikatakan wafat di bumi Iran & makamnya dipercayai terletak di bandar Susa, Iran. Ada juga pendapat-pendapat lain yang mengatakan bahawa makamnya terletak di Kirkuk, Iraq & di Samarkand, Uzbekistan. Dan ada juga yang berpendapat bahawa makamnya terletak di dalam Masjid Nabi Daniel di Iskandariah ini. Wallahu ‘alam.

Luqman al-Hakim pula adalah seorang ayah yang banyak mengajar anak-anaknya supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah s.w.t. Namanya ada disebut di dalam Al-Quran. Berikut adalah petikan ayat-ayat Al-Quran tersebut:

'(Luqman menasihati anaknya dengan berkata), "Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalas-Nya); kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuan-Nya; lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi." "Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya." "Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri." "Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai."' (Surah Luqman: Ayat 16-19)


Masjid Nabi Daniel, Iskandariah, Mesir



Masjid Nabi Daniel, Iskandariah, Mesir

Selepas menziarahi makam kedua-dua hamba Allah s.w.t tersebut, kami menuju pula ke Istana Montaza yang merupakan bekas kediaman pentadbir-pentadbir Mesir dari keturunan Muhammad Ali Pasha. Istana ini siap dibina pada tahun 1892 sewaktu Mesir di bawah pentadbiran Abbas Hilmi Pasha. Ianya dikelilingi oleh sebuah taman yang amat luas & terletak di pinggiran Laut Mediterranean. Di dalam taman tersebut terdapat juga sebuah kebun pokok kurma yang luas. Kami yang jarang dapat melihat kebun pokok kurma seluas itu menjadi kagum. Lantas, kami terus mencapai kamera & bergambar dengan pokok-pokok kurma tersebut dengan menggayakan pelbagai aksi. Hahaha.


Istana Montaza, Iskandariah, Mesir



Kebun pokok kurma di kawasan Istana Montaza, Iskandariah, Mesir



Di kebun pokok kurma di kawasan Istana Montaza, Iskandariah, Mesir

Destinasi kami yang terakhir di Iskandariah ialah Bibliotheca Alexandrina, sebuah perpustakaan yang dibina sempena memperingati Royal Library of Alexandria yang telah runtuh akibat serangan demi serangan dari musuh. Royal Library of Alexandria yang telah runtuh itu telah siap dibina pada kurun ke-3 SM sewaktu era pemerintahan Ptolemy II di Mesir & merupakan perpustakaan yang terbesar di dunia pada waktu itu. Iskandariah pada waktu itu merupakan pusat ilmu pengetahuan yang termasyhur di seluruh dunia. Setelah perpustakaan itu tidak digunakan lagi selepas kedatangan Islam di bumi Mesir, buku-buku yang masih terdapat di dalam perpustakaan itu dikatakan telah dipindahkan ke perpustakaan di Masjid Al-Azhar di Kaherah pada awal kurun ke-8. Bibliotheca Alexandrina adalah perpustakaan baru yang siap dibina pada tahun 2003 berhampiran dengan tapak Royal Library of Alexandria yang telah tiada itu. Perpustakaan baru ini sememangnya kelihatan sangat anggun & cantik. Suasana dalamannya juga amat moden & mengagumkan. Untuk masuk ke dalamnya, kami perlu membeli tiket yang harganya tidaklah begitu mahal.


Bibliotheca Alexandrina, Iskandariah, Mesir



Di dalam Bibliotheca Alexandrina, Iskandariah, Mesir

Selepas puas bergambar di dalam Bibliotheca Alexandrina, kami singgah sebentar di sebuah restoran untuk membeli makanan bagi mengisi perut apabila di dalam kereta nanti. Selepas selesai membeli, kami pun meneruskan perjalanan untuk pulang semula ke Kaherah. Jam pada waktu itu sudah pun menunjukkan pukul 4.00 petang. Perjalanan pulang ke Kaherah dengan kereta mengambil masa hampir 3 jam lamanya. Aku tertidur di dalam kereta kerana kepenatan.

Setibanya kami di Kaherah, Ustaz Nasir menghantar Johan & Ahmad ke Rumah Malaysia Abbasiyah. Kemudian, dia membawa aku & Tok Wan ke Rumah Perlis. Kami mengucapkan terima kasih banyak-banyak kepada Ustaz Nasir kerana telah menjadi pemandu pelancong kami yang sangat bagus. Banyak informasi tentang Iskandariah telah kami perolehi daripadanya. Aku & Tok Wan kemudiannya terus masuk ke dalam bilik kami. Selepas solat, kami pun terus melelapkan mata kepenatan.

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP