SuMMeR iN THe LaND oF THe PHaRaoHS (BHG III)

>> Thursday, April 05, 2007



Hari 3: 3 OGOS 2006

Apabila jam sudah menunjukkan pukul 3.30 pagi, aku, Acab & Faizal pun terus bergerak menuju ke Lapangan Terbang Kaherah dengan menaiki teksi. Setibanya kami di sana, kami tidak nampak langsung batang hidung Tok Wan yang sepatutnya sudah tiba pada waktu ini. Mungkin penerbangannya tertunda, sama seperti aku semalam. Setelah beberapa minit menunggu, akhirnya muncul juga dia dari kaunter imigresen. Kami pun terus bersalam-salaman dengannya. Dia kemudian memberitahu kami bahawa penerbangannya telah ditunda kerana masalah cuaca, sama seperti penerbangan aku semalam. Hmmm. Nampaknya keadaan di Budapest sama seperti semalam agaknya.

Kami kemudiannya menahan teksi untuk ke Rumah Perlis. Tok Wan akan menemani aku di sana bersama-sama dengan Yeop. Selepas menghantar kami ke Rumah Perlis, Acab & Faizal kembali ke Rumah Malaysia Abbasiyah. Kami tidak ke mana-mana hari ini memandangkan Tok Wan baru sahaja sampai & masih belum hilang penatnya. Kami hanya berehat-rehat di dalam bilik sambil berbual-bual. Apabila sudah masuk waktu solat Maghrib, kami dijemput untuk makan di surau Rumah Perlis, bersama-sama dengan mereka yang berbuka puasa sunat hari Khamis. Kami pada mulanya agak segan kerana kami tidak berpuasa pun pada hari ini. Namun, setelah didesak, kami hanya menurut sahaja. Hahaha. Selepas majlis berbuka puasa & solat Maghrib, diadakan pula majlis bacaan Yasin sempena malam Jumaat & juga majlis tazkirah sebelum masuknya waktu solat Isyak. Selepas selesai solat Isyak, diadakan pula majlis mesyuarat mingguan Rumah Perlis. Aku & Tok Wan mengambil keputusan untuk kembali ke bilik kami kerana kami tidak ada kena-mengena dengan mesyuarat tersebut. Hahaha.

Hari 4: 4 OGOS 2006

Pada hari ini barulah kami memulakan ekspedisi pengembaraan kami di kota Kaherah, Mesir. Mesir adalah sebuah negara yang terletak di bahagian Timur Laut benua Afrika. Negara ini juga turut dikategorikan sebagai salah sebuah negara-negara Timur Tengah kerana kedudukannya yang amat hampir dengan negara-negara Arab & penduduknya juga menggunakan bahasa Arab dalam perbualan seharian. Mesir menduduki tempat ke-2 dalam jumlah bilangan penduduk teramai di benua Afrika, selepas Nigeria. Kebanyakan daripada penduduknya tinggal di kawasan lembah Sungai Nil yang merentasi negara ini dari selatan hinggalah ke utara. Ianya adalah nadi utama kepada negara Mesir. Sungai tersebut seperti yang kita semua tahu adalah sungai yang terpanjang di dunia. Kawasan lembahnya teramatlah subur & segala jenis tumbuhan dapat hidup dengan suburnya di lembah tersebut. Selain kawasan lembah Sungai Nil, kawasan-kawasan lain di negara ini hanya dilitupi oleh gurun Sahara yang kering-kontang.

Lokasi Negara Mesir
Lokasi Negara Mesir


Sungai Nil
Sungai Nil

Seperti yang kita semua tahu, di bumi Mesir telah wujud sebuah empayar yang merupakan empayar manusia yang tertua di dunia. Empayar Mesir telah diasaskan pada 5000 tahun dahulu & ianya telah wujud terlebih dahulu daripada kewujudan Empayar Parsi, Greek & Rom. Kawasan lembah Sungai Nil menjadi nadi utama kepada penduduk-penduduk empayar tersebut. Sewaktu Zaman Neolitik, telah wujud 2 buah kerajaan di sini iaitu Mesir Utara & Mesir Selatan yang masing-masing diketuai oleh raja yang digelar Firaun. Pusat pentadbiran Mesir Utara terletak di Buto, sementara pusat pentadbiran Mesir Selatan pula terletak di Nekhen. Beberapa ribu tahun kemudian, iaitu pada tahun 3150 SM, Firaun yang bernama Menes telah menyatukan kedua-dua buah kerajaan ini & kemudiannya telah melahirkan beberapa buah dinasti yang memerintah empayar ini untuk jangkamasa hampir 3000 tahun lamanya. Empayar Mesir merupakan tamadun manusia yang terhebat yang wujud pada waktu tersebut. Kebudayaan Mesir dari sudut agama, kesenian, bahasa & adat resam telah berkembang dengan pesatnya pada waktu itu.

Empayar Mesir yang telah bersatu itu dibahagikan kepada 3 zaman iaitu zaman kerajaan Mesir Lama (2700 SM – 2200 SM), zaman kerajaan Mesir Pertengahan (2200 SM – 1550 SM) & zaman kerajaan Mesir Baru (1550 SM – 1070 SM). Pusat pemerintahan empayar ini sentiasa bertukar dari semasa ke semasa. Antara bandar-bandar yang pernah menjadi pusat pentadbiran Empayar Mesir ialah Avaris, Memphis & Thebes. Firaun-firaun yang terkenal kebanyakannya memerintah sewaktu zaman kerajaan Mesir Baru. Antaranya ialah Hatshepsut, Thutmose III, Akhenaten & isterinya iaitu Nefertiti, Tutankhamun & Ramesses II. Ramesses II dikatakan sebagai Firaun yang paling hebat sekali & yang paling berkuasa dalam sejarah Empayar Mesir. Ramesses II juga dipercayai sebagai Firaun yang telah bermusuhan dengan Nabi Musa a.s & akhirnya mati tenggelam di Laut Merah. Kebanyakan Firaun yang memerintah Mesir, terutamanya Ramesses II telah mengarahkan semua penduduk Mesir menyembah mereka sebagai tuhan. Disebabkan itulah Firaun-firaun tersebut dilaknat berulangkali oleh Allah s.w.t di dalam Al-Quran. Berikut adalah antara petikan ayat-ayat Al-Quran yang mengisahkan tentang Nabi Musa a.s & Firaun laknatullah:

'Firaun berkata (dengan sombongnya), "Dan apa dia Tuhan sekalian alam itu?" Nabi Musa menjawab, "Dialah yang memiliki dan mentadbirkan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya; kalaulah kamu mahu mendapat keyakinan dengan berdalil maka inilah jalannya." Firaun berkata kepada orang-orang yang ada di sekelilingnya, "Tidakkah kamu dengar (apa yang dikatakan olehnya)?" Nabi Musa menegaskan lagi, "Dialah Tuhan yang memiliki dan memelihara kamu dan Tuhan datuk nenek kamu yang telah lalu." Firaun berkata (kepada orang-orangnya), "Sebenarnya Rasul yang diutuskan kepada kamu ini, sungguh gila?" Nabi Musa (menerangkan lagi tentang keesaan Allah dan kekuasaan-Nya dengan) berkata, "Dialah yang memiliki dan menguasai timur dan barat serta segala yang ada di antara keduanya; kalau kamu orang-orang yang berakal tentulah memahami-Nya!" Firaun berkata, "Demi sesungguhnya! Jika engkau menyembah Tuhan yang lain daripadaku, sudah tentu aku akan menjadikan engkau dari orang-orang yang dipenjarakan."' (Surah Asy-Syu'ara': Ayat 23-29)

Empayar Mesir yang gagah & agung itu akhirnya berjaya ditawan oleh kerajaan Parsi pada tahun 343 SM setelah tenteranya kalah dalam sebuah peperangan yang berlaku pada tahun tersebut. Firaun terakhir yang memerintah Mesir adalah Nectanebo II. Beberapa ratus tahun kemudiannya, Mesir jatuh pula ke tangan kerajaan Greek. Kemudian, ia jatuh ke tangan Empayar Rom pula selepas kematian Cleopatra. Selepas kejatuhan Empayar Rom, Empayar Byzantine mengambil alih pemerintahan bumi Mesir. Mesir telah ditawan oleh kuasa luar selama hampir 2000 tahun lamanya.

Sebelum Mesir jatuh ke tangan Empayar Byzantine lagi, agama Kristian telah pun dibawa ke sini oleh St Mark the Evangelist, iaitu pada kurun pertama. Sewaktu Mesir di bawah Empayar Rom & sewaktu empayar tersebut di bawah pemerintahan Maharaja yang bernama Diocletian, sejumlah besar penganut agama Kristian telah dibunuh olehnya. Pada waktu ini, Empayar Rom belum lagi dikristiankan. Keadaan hanya menjadi pulih selepas Empayar Rom dikristiankan dengan pengkristianan Maharaja Rom yang bernama Constantine. Kitab Injil kemudiannya ditafsirkan ke dalam bahasa Arab & pada tahun 451, Coptic Orthodox Church of Alexandria yang membawa mazhab baru bagi penduduk Kristian Mesir telah diasaskan. Sekarang ini, terdapat lebih daripada 7 juta orang penduduk Mesir yang masih menganut agama Kristian Koptik tersebut.

Penganut-Penganut Agama Kristian Koptik di Mesir
Penganut-Penganut Agama Kristian Koptik di Mesir

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP