SuMMeR iN THe LaND oF THe PHaRaoHS (BHG I)

>> Saturday, March 31, 2007

Pengembaraan aku di Mesir bumi Anbiyak disertai oleh 5 orang pelajar Malaysia di Dublin iaitu aku, Tok Wan, Acab, Johan & Ahmad. Acab, Johan & Ahmad telah bertolak dahulu ke Mesir dengan niat untuk belajar bahasa Arab. Mereka telah bertolak ke sana pada bulan Jun. Sementara aku & Tok Wan pula bertolak ke sana pada bulan Ogos. Niat aku & Tok Wan ke Mesir hanyalah untuk mengembara semata-mata. Kami tidak mempunyai niat untuk belajar bahasa Arab seperti ketiga-tiga rakan kami yang lain. Hahaha. Pengembaraan aku pada kali ini mengambil masa selama 16 hari. Aku bertolak ke Mesir seminggu selepas aku & Jem tiba di Dublin setelah tamatnya pengembaraan kami di Wales, Itali, Vatican City, Greece, Turki & Scotland. Cuti Musim Panas aku masih panjang lagi sebenarnya.

Pengembaraan aku di Mesir bermula pada tarikh 1 Ogos 2006 & berakhir pada tarikh 16 Ogos 2006. Lebih kurang 2 minggu lamanya. Antara bandar-bandar di Mesir yang sempat aku kunjungi ialah Kaherah, Iskandariah, Dumyat, Fayyum & juga beberapa buah tempat di Semenanjung Sinai seperti Jabal Musa, Taba’ & Dahab. Aku hanya memakai baju T sahaja sepanjang berada di Mesir kerana cuacanya yang tersangat panas, iaitu melebihi 40 darjah celcius & juga sangat kering. Cuaca sebegini amat berbeza sekali berbanding negara-negara Eropah yang telah aku jejaki.

Sepanjang kami berada di bandar Kaherah, Mesir, aku & Tok Wan bermalam di Rumah Perlis, sementara Acab, Johan & Ahmad pula bermalam di Rumah Malaysia Abbasiyah. Bayaran penginapan kami tersangatlah murah. Untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain, kami telah menggunakan perkhidmatan sebuah agensi pelancongan milik seorang pelajar Malaysia di sana iaitu ‘Al-Syafie Travel’. Pemiliknya yang bernama Arif atau digelar Ustaz Arif kini sedang belajar dalam bidang Syariah di Universiti Al-Azhar. Agensi ini menyediakan sebuah kereta yang dipandu oleh seorang pemandu yang juga turut ditugaskan sebagai pemandu pelancong. Bayaran perkhidmatan agensi ini tidaklah terlampau mahal & agak berpatutan.

Hari 1: 1 OGOS 2006

Pengembaraan aku di bumi Mesir bermula pada hari ini. Penerbangan Malev Hungarian Airlines aku akan berlepas pada pukul 8.00 pagi ini dari Lapangan Terbang Dublin. Aku telah pun bermalam di lapangan terbang ini malam tadi kerana takut terlepas kapal terbang. Untuk ke Kaherah, Mesir, aku perlu transit di Budapest, Hungary kerana tiada penerbangan terus dari Dublin ke Kaherah. Aku hanya berseorangan sahaja menaiki penerbangan tersebut. Tok Wan akan menyusuli aku pada esok harinya. Kami menaiki penerbangan pada hari yang berlainan kerana kami membeli tiket pada waktu yang berlainan. Acab, Johan & Ahmad sudah pun berada di bumi Mesir pada waktu ini. Aku telah berpesan kepada mereka untuk menjemput aku di Lapangan Terbang Kaherah nanti.

Setelah menunggu berjam-jam lamanya di Lapangan Terbang Dublin sejak malam tadi, akhirnya kaunter pendaftaran masuk pun dibuka. Aku lantas terus mendaftar masuk. Kemudiannya, aku menunggu pula masa untuk masuk ke dalam pesawat. Setelah beberapa minit menunggu, pintu pesawat pun dibuka. Aku & penumpang-penumpang yang lain lantas terus masuk ke dalamnya. Tidak berapa lama kemudian, ianya pun berlepas meninggalkan Dublin menuju ke Budapest. Penerbangan tersebut mengambil masa hampir 3 jam lamanya. Ini adalah pengalaman pertama aku menaiki penerbangan Malev Hungarian Airlines. Boleh tahan juga selesanya. Aku telah pun memesan makanan halal sewaktu pembelian tiket dahulu.

Pesawat Malev Hungarian Airlines

Setibanya aku di Lapangan Terbang Budapest Ferihegy, waktu sudah pun menunjukkan pukul 11.45 pagi waktu tempatan Hungary. Penerbangan aku ke Kaherah akan berlepas pada pukul 11.15 malam nanti. Oleh itu, aku mempunyai masa terluang melebihi 11 jam di Budapest. Disebabkan terlampau bosan, aku terus mengambil keputusan untuk bersiar-siar di pusat bandar Budapest. Oleh itu, aku telah menempah sebuah teksi murah untuk ke pusat bandarnya. Perjalanan ke sana dari lapangan terbang tersebut mengambil masa lebih kurang 30 minit. Setibanya aku di pusat bandar Budapest, teksi tersebut meninggalkan aku di hadapan sebuah hotel. Aku akan dijemput semula pada pukul 7.00 petang nanti di tempat yang sama. Bayarannya tidaklah terlampau mahal.

Aku kemudiannya terus memulakan ekspedisi mengelilingi bandar Budapest ini. Sebenarnya, aku pernah menjejakkan kaki di Budapest sebelum ini iaitu sewaktu pengembaraan Musim Panas 2004. Maka, ini adalah pengalaman kali ke-2 aku di sini. Aku hanya menghabiskan masa dengan bersiar-siar & juga mengambil beberapa keping gambar panorama untuk dijadikan kenangan.

Panorama Országház, Budapest, Hungary

Panorama Széchenyi Lánchíd & Budai Vár, Budapest, Hungary

Apabila jam sudah menunjukkan pukul 7.00 petang, aku pun dijemput oleh teksi yang sama untuk kembali ke Lapangan Terbang Budapest Ferihegy. Pada waktu ini, hujan turun dengan amat lebat sekali, seolah-olah seperti ribut petir sedang berlaku. Belum pernah aku lihat hujan selebat ini di bumi Eropah. Setibanya aku di lapangan terbang tersebut, aku berehat-rehat di dalamnya sementara menunggu waktu pendaftaran masuk. Setelah berjam-jam menunggu, aku & penumpang-penumpang lain pun akhirnya dibenarkan untuk mendaftar masuk. Kemudian, aku menunggu pula masa untuk dipanggil masuk ke dalam pesawat. Hujan sebenarnya masih belum berhenti sejak petang tadi & ianya menjadi semakin lebat.

Tiba-tiba, kedengaran satu pengumuman yang mengatakan bahawa kesemua penerbangan dari pukul 6.00 petang akan ditunda sehingga cuaca kembali pulih. Disebabkan itulah kawasan menunggu menjadi tersangat sesak. Berbelas-belas penerbangan terpaksa ditunda kerana cuaca buruk. Begitu juga dengan penerbangan aku yang sepatutnya akan berlepas pada pukul 11.15 malam terpaksa juga ditunda. Akhirnya, apabila cuaca sudah agak pulih, kesemua penerbangan yang ditunda dari pukul 6.00 petang tadi satu demi satu berlepas meninggalkan Budapest tanpa henti. Giliran penerbangan aku adalah pada pukul 1.00 pagi. Syukur kepada Allah kerana penerbangan aku tidaklah tertunda begitu lama. Hanya 1 3/4 jam sahaja tertunda.

Beberapa minit selepas masuk ke dalam pesawat, ianya pun berlepas meninggalkan Budapest menuju ke Kaherah. Penerbangan Malev Hungarian Airlines ini mengambil masa lebih kurang 3 jam untuk tiba di bumi Kaherah.

Bersambung...

p/s: SELAMAT MENYAMBUT HARI MAULIDUR RASUL KEPADA SEMUA UMAT ISLAM DI SELURUH DUNIA...