SuMMeR iN THe LaNDS oF THe aNCieNTS (BHG XXXV)

>> Tuesday, March 20, 2007



Hari 30: 23 JULAI 2006

Aku & Jem tiba di stesen bas Glasgow Buchanan lebih kurang pada pukul 7.00 pagi. Kami akan ke Edinburgh dengan menaiki bas dari sini pada pukul 9.00 pagi nanti. Oleh itu, kami berehat-rehat di sini dahulu sementara menunggu bas tersebut tiba. Setelah hampir 2 jam menunggu, bas tersebut pun akhirnya tiba & kami terus masuk ke dalamnya. Tidak berapa lama kemudian, ianya pun bertolak menuju ke Edinburgh. Kami akan kembali semula ke Glasgow pada hari terakhir trip kami nanti. Perjalanan dari Glasgow ke Edinburgh dengan bas tersebut memakan masa selama sejam sahaja.

Setibanya kami di stesen bas Edinburgh St Andrew, kami terus mencari hostel yang sudah kami tempah melalui internet. Setelah menjumpainya, kami terus mendaftar masuk. Selepas mandi, bersarapan pagi & sebagainya, kami pun memulakan penjelajahan kota Edinburgh, Scotland.

Peta Scotland, United Kingdom
Peta Scotland, United Kingdom

Scotland adalah salah sebuah negeri yang membentuk United Kingdom. Ianya terletak di bahagian utara negara ini. Hampir keseluruhan Scotland pernah dijajah oleh Empayar Rom selepas tahun 87. Pada waktu itu, England & Wales sudah pun dijajah oleh empayar gergasi tersebut. Namun, Maharaja Rom yang bernama Domitian kemudiannya memerintahkan tenteranya untuk meninggalkan Scotland untuk berperang dengan puak Dacian di tanah besar Eropah. Scotland ditinggalkan begitu sahaja. Terdapat banyak binaan yang tidak dapat disiapkan.

Pada tahun 843, Kenneth I telah berjaya menyatukan Scotland & menjadi Raja Scotland yang pertama. Selepas kematian Raja Scotland yang bernama Alexander III yang tidak meninggalkan waris, pembesar-pembesar Scotland telah meminta bantuan Raja England pada waktu itu iaitu Edward I yang turut dikenali sebagai Edward Longshanks untuk menjadi hakim kepada perlantikan orang yang layak menaiki takhta Scotland. John Balliol akhirnya telah ditabalkan sebagai Raja Scotland. Akan tetapi, Edward I telah mempergunakan John Balliol ini untuk kepentingan England. Ini telah melahirkan rasa tidak puas hati penduduk-penduduk Scotland & mencetuskan Perang Pembebasan Scotland. Antara pejuang-pejuang terkenal yang telah banyak menyumbangkan jasa kepada penduduk-penduduk Scotland ialah William Wallace, Andrew de Moray & Robert the Bruce. Terdapat sebuah filem menarik yang memaparkan kisah perjuangan William Wallace untuk membebaskan penduduk Scotland daripada cengkaman Edward Longshanks, iaitu filem Braveheart. Filem lakonan & arahan Mel Gibson ini telah memenangi anugerah Academy Awards untuk kategori Filem Terbaik pada tahun 1995.

Braveheart
Braveheart

Setelah Scotland berjaya mendapat kemerdekaan daripada England, Robert the Bruce telah ditabalkan sebagai Raja Scotland pada tahun 1306. Kemudian, perang kedua antara Scotland & England telah tercetus antara tahun 1332 & 1357. Scotland telah berjaya mengalahkan England & keadaan Scotland menjadi stabil selepas itu. Kerajaan Scotland kemudiannya menjadi kerajaan autonomi sehinggalah pada tahun 1707 apabila ia bersatu dengan kerajaan England untuk membentuk kerajaan Great Britain. Namun begitu, parlimen, sistem undang-undang, sistem pendidikan & sistem gerejanya yang tersendiri masih lagi kekal & berfungsi sehingga sekarang.

Scotland sangat terkenal dengan beberapa perkara seperti alat muzik bag paip, kawasan tanah tingginya yang sangat indah & pakaian tradisional kaum lelakinya yang unik. Loghat bahasa Inggeris yang digunakan oleh penduduk Scotland juga agak unik. Selain daripada bahasa Inggeris, bahasa Gaelic, iaitu bahasa ibunda Scotland juga masih digunakan.

Seorang lelaki Scotland dengan pakaian tradisional sedang memainkan bag paip
Seorang lelaki Scotland dengan pakaian tradisional sedang memainkan bag paip

Edinburgh adalah ibu kota Scotland & merupakan bandar kedua terbesar di Scotland selepas Glasgow. Ia telah menjadi ibu kota Scotland sejak tahun 1437 lagi & merupakan bandar di mana terletaknya kerusi parlimen Scotland. Kota ini sangat terkenal bukan sahaja di United Kingdom, malahan di seluruh Eropah. Ia adalah bandar kedua yang paling banyak dikunjungi oleh pelancong luar di United Kingdom, selepas London. Edinburgh terkenal dengan senibina bangunan-bangunannya yang penuh berunsurkan ciri-ciri gothic yang sangat menawan.

Edinburgh pernah menjadi tuan rumah kepada Sukan Komanwel sebanyak 2 kali iaitu pada tahun 1970 (Sukan Komanwel ke-9) & 1986 (Sukan Komanwel ke-13). Sewaktu Sukan Komanwel 1970, sebanyak 42 buah negara Komanwel telah menurut serta & sebanyak 10 jenis sukan telah dipertandingkan. Australia telah menduduki tempat pertama. Tempat ke-2 diduduki oleh England. Sementara tempat ke-3 pula diduduki oleh Kanada. Scotland hanya berjaya menduduki tempat ke-4 pada tahun tersebut. Sukan Komanwel pada tahun 1986 pula disertai oleh 27 buah negara Komanwel & sebanyak 10 jenis sukan telah dipertandingkan. England telah menduduki tempat pertama. Tempat ke-2 diduduki oleh Kanada. Sementara tempat ke-3 pula diduduki oleh Australia. Scotland hanya berjaya menduduki tempat ke-6 pada tahun itu.

Logo Sukan Komanwel ke-9 di Edinburgh pada tahun 1970
Logo Sukan Komanwel ke-9 di Edinburgh pada tahun 1970


Logo Sukan Komanwel ke-13 di Edinburgh pada tahun 1986
Logo Sukan Komanwel ke-13 di Edinburgh pada tahun 1986

Tempat pertama di Edinburgh yang kami kunjungi ialah pejabat pelancongan. Tujuan kami ke sini adalah untuk membeli tiket bas tour Loch Ness untuk hari esok. Selepas selesai membeli tiket tersebut, kami terus menuju ke sebuah monumen yang diberi nama Scott Monument yang terletak di sebuah taman, iaitu Princes Street Gardens. Monumen yang siap dibina pada tahun 1844 ini dibina untuk memperingati seorang penulis Scotland yang bernama Sir Walter Scott. Binaan monumen yang berwarna hitam ini dipenuhi dengan unsur-unsur gothic yang menjadikannya kelihatan sangat cantik. Arkitek monumen ini bernama George Meikle Kemp. Beliau diberi kepercayaan untuk membina monumen tersebut selepas dia berjaya memenangi pertandingan mereka monumen untuk memperingati Sir Walter Scott selepas kematiannya pada tahun 1832.

Scott Monument, Edinburgh, Scotland, United Kingdom
Scott Monument, Edinburgh, Scotland, United Kingdom

Kemudiannya, kami mendaki sebuah bukit untuk ke Edinburgh Castle yang terletak di puncak bukit tersebut. Edinburgh Castle adalah sebuah istana & kubu lama yang menjadi mercu tanda utama kota Edinburgh. Ianya merupakan pusat pertahanan utama bandar ini pada zaman dahulu. Ia diletakkan di bawah pentadbiran Kementerian Pertahanan United Kingdom selama beberapa tahun lamanya sehingga ke tahun 1923. Untuk masuk ke dalam kawasan istana ini, kami perlu membeli tiket. Harganya tidaklah terlampau mahal. Dari atas Edinburgh Castle ini, seluruh kota Edinburgh dapat diperhatikan. Antara binaan-binaan penting yang terdapat di sekitar kawasan istana & kubu ini ialah David’s Tower, Crown Square, King’s Lodging, Great Hall, Crown Room, Scottish National War Memorial, National War Museum of Scotland, St Margaret’s Chapel & Mons Meg.

Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom
Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom


Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom
Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom


Di dalam kawasan Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom
Di dalam kawasan Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom


Pemandangan Edinburgh dari Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom
Pemandangan kota Edinburgh dari Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom

David’s Tower adalah sebuah menara yang siap dibina pada tahun 1386, sewaktu pemerintahan Raja Scotland yang bernama David II. Ia pada mulanya hanyalah pintu masuk utama istana ini. Namun, lama-kelamaan, menara ini diperbesarkan dengan pembinaan bilik-bilik untuk tetamu diraja. Crown Square adalah sebuah dataran yang terletak di puncak istana ini. Dataran ini dikelilingi oleh bangunan-bangunan seperti War Memorial, Royal Palace, Great Hall & Queen Anne Building.

Crown Square di Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom
Crown Square di Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom

King’s Lodging pula adalah bekas apartmen diraja pada kurun ke-15. Di dalamnya terdapat sebuah bilik kecil di mana bakal Raja England yang bernama James VI telah dilahirkan oleh ibunya iaitu Mary, Ratu Scotland pada waktu tersebut. Pembinaan Great Hall pula telah diarahkan oleh James IV. Ianya adalah bekas dewan persidangan ahli-ahli parlimen Scotland. Crown Room adalah bilik penyimpanan harta-harta berharga keturunan diraja Scotland. Sementara itu, Scottish National War Memorial pula dibina selepas Perang Dunia I untuk memperingati pengorbanan tentera yang telah terkorban dalam perang tersebut. National War Museum of Scotland pula menyimpan sejarah ketenteraan Scotland sejak 400 tahun yang lalu.

St Margaret’s Chapel adalah bangunan yang tertua di kawasan Edinburgh Castle ini. Ia dibina pada kurun ke-12 sewaktu pemerintahan Raja Scotland yang bernama David I. Ianya adalah milik peribadi golongan diraja & dibina untuk memperingati ibu kepada David I iaitu Margaret yang telah meninggal dunia pada tahun 1093. Ianya kini adalah gereja yang terkecil di Edinburgh & hanya boleh memuatkan 25 orang sahaja. Mons Meg pula adalah sebuah meriam yang terletak di bahagian luar gereja ini.

St Margaret’s Chapel di Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom
St Margaret’s Chapel di Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom


Mons Meg di Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom
Mons Meg di Edinburgh Castle, Edinburgh, Scotland, United Kingdom

Bersambung...

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP