SuMMeR iN THe LaNDS oF THe aNCieNTS (BHG XXXI)

>> Sunday, March 04, 2007



Hari 27: 20 JULAI 2006

Setelah hampir 12 jam kami di dalam keretapi dari Istanbul, akhirnya kami tiba juga di stesen keretapi Thessaloniki, Greece pada awal pagi hari ini. Sesampainya kami di sini, kami terus menuju ke sebuah restoran di hadapan stesen tersebut untuk bersarapan pagi. Lapar benar kami. Selepas bersarapan, kami kembali ke stesen keretapi tersebut. Keretapi ke Athens akan bertolak pada pukul 12 tengah hari nanti. Kami tidak ke mana-mana pada hari ini memandangkan kami sudah pun menjelajah bandar Thessaloniki sebelum ini. Kami hanya berehat-rehat di dalam stesen tersebut sementara menunggu keretapi tiba. Setelah berjam-jam menunggu, akhirnya keretapi yang kami nantikan pun tiba di terminalnya. Kami lantas masuk ke dalam keretapi tersebut. Tidak berapa lama kemudian, ia pun bergerak meninggalkan Thessaloniki menuju ke Athens. Perjalanan kami mengambil masa hampir 6 jam lamanya.

Setibanya kami di stesen keretapi Athens Larissa, kami terus mencari hostel yang sudah kami rujuk melalui buku ‘Western Europe’. Setelah puas mencari, akhirnya kami menjumpai lokasi hostel tersebut. Setelah mendaftar masuk, kami pun terus dibawa ke bilik kami. Bilik tersebut boleh dikatakan agak selesa & lengkap dengan segala kemudahan. Selepas mandi, solat & sebagainya, kami pun keluar untuk menjelajahi kota Athens. Pada waktu ini, matahari sudah pun hampir melabuhkan tirainya. Kami sebenarnya sudah pun menjejakkan kaki di Athens sebelum ini, iaitu sebelum kami ke bumi Turki. Tetapi, pada waktu itu, kami hanya berkesempatan untuk ke Stadium Olimpik 2004 sahaja. Oleh itu, pada kali ini kami akan menghabiskan sasi-bakinya.

Tempat yang kami kunjungi pada malam ini adalah Monastiraki iaitu sebuah pasar lambak yang terletak berhampiran dengan hostel kami. Di sini terdapat banyak gerai & kedai yang menjual pelbagai jenis barang termasuklah cenderamata yang murah-murah belaka. Ia sudah tentunya menjadi syurga kepada kami yang gemar membeli cenderamata. Hahahah. Di kawasan ini terdapat sebuah gereja Greek Orthodox yang agak besar. Aku tidak pasti apa namanya. Dari kawasan ini juga, pelancong-pelancong boleh menikmati keindahan Acropolis yang jelas kelihatan di atas sebuah bukit. Panorama tersebut tersangatlah mengasyikkan.

Monastiraki pada waktu senja, Athens, Greece
Monastiraki pada waktu senja, Athens, Greece

Tempat ini sahajalah yang sempat untuk kami kunjungi pada malam ini. Kami menghabiskan masa hampir 2 jam di sini sahaja. Selepas puas membeli-belah, kami pun kembali ke hostel kami. Sekembalinya kami ke hostel, kami menaiki anak tangga untuk ke bahagian atas bangunan hostel ini untuk menikmati panorama Acropolis yang sangat indah pada waktu malam. Subhanallah. Selepas itu, kami pun kembali ke bilik kami.

Panorama Acropolis pada waktu malam, Athens, Greece
Panorama Acropolis pada waktu malam, Athens, Greece


Panorama Acropolis pada waktu malam, Athens, Greece
Panorama Acropolis pada waktu malam, Athens, Greece

Bersambung...

p/s: Mulai hari ini, aku akan menggunakan Bahasa Melayu Standard untuk travelog aku. Ada sebarang komen?

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP