MY TRaVeL eXPeRieNCeS So FaR..

>> Thursday, March 29, 2007

I have a strong passion for travelling. Aku agak bangga dengan diri sendiri (bukan riak ok), kerana setakat ni aku dah berjaya menjejakkan kaki di 27 buah negara (23 buah negara Europe + Egypt + Australia + Thailand + Malaysia). Sebelum aku tiba di Ireland untuk pertama kalinya, iaitu pada bulan September 2002, aku telah menyimpan azam utk mengambil kesempatan yg ada utk menjejakkan kaki di seberapa banyak buah negara Europe yg aku mampu. Bermula dengan England sewaktu Winter 1st Year, aku seterusnya mengembara ke France, Germany, Italy & akhir sekali ke Scotland pada waktu Summer tahun lepas.

worldmap
Peta negara2 di dunia yg sudah aku jejaki. Alhamdulillah..


countrymap
Peta negara2 Europe yg sudah aku jejaki. Alhamdulillah..

Tujuan sebenar aku mengembara bukanlah untuk menunjuk2, utk shopping, utk isi masa lapang atau sebagainya. Tujuan sebenar aku adalah utk melihat budaya, cara hidup, tamadun, adat resam & suasana muka bumi orang lain. Bumi Allah sesungguhnya tersangat luas & setiap sudut mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Allah swt ada berfirman dalam Surah Al-Mulk, ayat 15 yang bermaksud: "Dialah yang menjadikan bumi itu mudah bagimu. Maka, berjalanlah di segenap penjurunya dan makanlah sebahagian daripada rezekinya. Dan hanya kepada-Nya sajalah kamu (kembali setelah) dibangkitkan". Berlandaskan firman Allah inilah aku mengembara mencari erti sebenar kehidupan. Chewah..

Akan tetapi, pengembaraan2 aku takkan berjaya sekiranya tak ditemani oleh companion2 yg mempunyai minat yg sama, iaitu travelling. Companion aku yg paling setia sudah tentunya si Jem. Hahaha. Boleh dikatekan, semue tempat yg aku pergi, mesti dia ada sama. Cuma di Egypt & Thailand saje die takde bersama2 dgn aku. Companion2 yg lain ialah Reza, Hafizuddin, Farid, Manap, Rizal, Fyzal, Mas, Ilyasak, Hanif, Azza, Tok Wan, Acab, Johan & Ahmad. Thanx guys for the marvellous experiences!!! Korang mmg best. Kalau takde korang, mmg tak berjalan mane2 la aku gamaknye. Hihihi.

Sekarang ni aku boleh dikatekan dlm proses utk bersara sekejap drp travelling. Cuma cuti Summer nanti aku akan ke Sabah & Bangkok, Thailand. Tu je la. Lepas tu, aku plan utk ke Morocco pd cuti bulan December nanti. Aku bercadang untuk spend 11-13 hari kat Morocco (Fes, Meknes, Tangier, Rabat, Casablanca, Marrakech & 2-day tour Sahara Desert & Atlas Mountains). Budget lebih kurang 350 Euro including flights, intercity transportations, hostels & 2-day tour Sahara Desert & Atlas Mountains. Aku belum ajak sape2 lagi utk ikut aku ke Morocco nanti. Jem dah tak boleh ikut sbb die akan graduate bulan 6 ni & lepas tu die akan terus balik Msia for good. Huhuhu. Kalau die masih ade, mmg sah la die akan ikut aku ke Morocco punye December nanti. Hikhikhik. So, sape2 budak Dublin yg nak ikut aku gi Morocco December nanti, sila2 la contact aku secepat mungkin k! Aku tengah mencari companions ni. Jgn lepaskan peluang ni. Morocco mmg best gile.

Morocco
Morocco

Lepas gi Morocco, barulah aku akan bersara terus drp dunia travelling (ceh cakap je.. Ntah2 lepas tu pi mane la pulak lagi. Hihihi) Aku dah nak masuk final year dah nanti. So, mmg kena tumpu perhatian sepenuhnye pd studies la. Taknak la repeat year. Penat seh. Hihihi.

Actually, byk lagi tempat2 & negara2 kat dunia ni yg aku teringin sgt nak jejaki. Apa yg menjadi penghalang adalah wang & masa. Aku siap dah buat list dah tempat2 yg aku teringin nak jejaki. Chewah. Ni adalah listnya:

Asia
01) Saudi Arabia – Mecca (rukun Islam kelima), Medina (bandar kedua tersuci bg umat Islam)
02) Palestine – Jerusalem (bandar ketiga tersuci bg umat Islam)
03) Indonesia – Jakarta (ibu negara Indonesia ok!), Jogjakarta (nak tgk candi Borobodur), Bali (nak tgk org Melayu yg beragama Hindu. Hehe)
04) India – Agra (Taj Mahal!!), Mumbai (Bollywood!!)
05) Iran – Isfahan (masjid2 yg lawa gile)
06) Jordan – All Historical Places (bumi anbiyak yg penuh bersejarah)
07) Syria – Damascus & All Historical Places (bumi anbiyak yg penuh bersejarah)
08) Lebanon – Beirut (org kate best)
09) Uzbekistan – Bukhara (tempat lahir Imam Bukhari), Samarkand (laluan jalan sutera)
10) Mongolia – Ulan Batoor (mustahil sgt ke nak sampai? winter kat sini -30 ok. Teringin nak rase. Hakhakhak)
11) Japan – Tokyo (dasar pandang ke Timur)
12) South Korea – Seoul (anyong hai seyo! Aja aja fighting!!)
13) China – Beijing (Great Wall of China), Shanghai (mcm best je), Hong Kong (nak tgk keadaan kota London di benua Asia)
14) Singapore – Singapore (nak tgk lawa sgt ke negara ni)
15) Brunei – Bandar Seri Begawan (nak tgk istana diperbuat drp emas tu)

North America
01) United States – New York (the greatest city in the world. Org kate la), Los Angeles (Hollywood!!), Chicago (tempat shooting ER & My Best Friends Wedding. Hehe), San Francisco (Golden Gate yg sgt lawa), Orlando (Disneyworld!!)
02) Mexico – Mexico City (capital of telenovela)

South America
01) Brazil – Rio De Janeiro (tempat shooting film City Of God yg sangatlah menakutkan. Teringin nak experience. Hihih.)

Europe
01) Russia – Moscow (aku teringin nak bergambar kat depan gereja yg penuh berwarna-warni tu), St Petersburg (org kate bandar ni lagi best dari Moscow, so kena la pergi gak. Hihi)
02) Iceland – Reykjavik (dah lama nak pergi tempat ni, cuma tak berkesempatan jek)

Australasia
01) New Zealand – Auckland (mcm best jek), Christchurch (tempat shooting drama bersiri Melayu ‘Cinderella’. Hehe), Queenstown (Land of The Lord Of The Ring)
02) Australia – Perth (the most isolated city in the world), Brisbane (ada Goldcoast), Alice Spring (teringin nak tgk Uluru)

Africa
01) South Africa – Cape Town (tanjung harapan)

Antartica (Haaa. Kena la pergi tempat ni utk melengkapkan 7 benua. Mustahil ke??)

Bulan (Errkkk. Ni boleh dikira jugak ke? Hihihi)

Jikalau aku berjaya menjejakkan kaki di semua negara ni, maka inilah peta dunia yg menunjukkan negara2 yg aku dah jejaki:

worldmap
One day.. InsyaAllah

Actually, aku sekarang ni dalam projek besar utk mengedit semula travelogue2 aku. Aku akan menambah information2 dlm setiap tempat & negara yg aku dah jejaki. Bahasa yg akan digunakan adalah bahasa Melayu Standard & bukan lagi bahasa Melayu pasar spt apa yg korang baca dlm ruangan 'Travelogue' aku buat masa skarang ni. Aku juga akan menterjemahkan travelogue2 aku ke dlm bahasa Inggeris mudah (tak reti la nak buat ayat2 English yg berbunga2) utk meng'international'kan travelogue2 aku tu. Hihihi. Then, aku akan print & compile semuanya utk dibuat buku2 travelogue utk koleksi peribadi aku. Jgn risau, aku akan upload semua tu ke dlm ruangan 'Travelogue' aku nanti bila semuanya sudah siap. Projek ini dijangka akan siap pada bulan July nanti, insyaAllah.

So, kpd sape2 yg berminat hendak baca travelogue2 aku yg lengkap, sila la tunggu sampai bulan July nanti k. Harap bersabar (Ceh. Mcm famous je aku ni. Ade ke org nak bace travelogue2 aku tu nanti. Hahah.) Tujuan sebenar aku buat travelogue adalah utk mengabadikan kenangan2 aku & berkongsinya bersama2 dgn org lain, termasuklah bakal anak2, cucu2 & cicit2 aku nanti. So, takde la pengalaman2 aku dilupakan begitu saje bile aku dah tua nanti. Btul tak? Sesungguhnya pengalaman2 travel aku adalah antara pencapaian yg terbesar dalam hidup aku. So, ape salahnya kalau aku nak abadikannye, btul tak? Hihihi. So, doakan semoga aku berjaya k. Salam..

0 buah komen:

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP