NeWCaSTLe & NoTTiNGHaM (BHG I)

>> Monday, July 06, 2009



Selepas kembali ke Dublin dari pengembaraan di negara-negara rantau Baltik, iaitu Estonia, Lithuania & Latvia, aku berehat-rehat buat satu hari di rumah sebelum aku meneruskan pengisian cuti Musim Sejuk aku di United Kingdom pula. Bandar-bandar di United Kingdom yang aku kunjungi pada cuti kali ini ialah Newcastle & Nottingham. Aku di sana untuk 5 hari sahaja iaitu dari 29 November 2007 hingga 3 Disember 2007. Aku ke sana bersendirian. Namun, aku tidak akan bersendirian di sana nanti. Aku akan menumpang di rumah sahabat lama aku yang pernah belajar bersama-sama di Kolej MARA Banting dari tahun 2000-2002 dahulu. Namanya ialah Rosman. Agak lama aku tidak bersua muka dengannya.

Hari 1: 29 NOVEMBER 2007

Penerbangan Ryanair untuk ke Newcastle akan berlepas pada pukul 8.30 malam nanti. Untuk tidak kelam-kabut, aku menaiki bas ke Lapangan Terbang Dublin pada pukul 5.30 petang, 3 jam sebelum waktu pesawat berlepas. Sesampainya di lapangan terbang, aku terus mendaftar masuk & menunggu masa untuk dipanggil masuk ke dalam pesawat. Tidak berapa lama kemudian, aku & penumpang-penumpang lain pun dipanggil masuk. Penerbangan ke Newcastle mengambil masa lebih kurang sejam lamanya. Aku tiba di Lapangan Terbang Newcastle pada pukul 9.30 malam. Selepas selesai sahaja urusan imigresen dan sebagainya, aku pun berjejak kasih dengan Rosman di kawasan menunggu.

Rosman kemudiannya membawa aku menaiki Metro untuk ke rumahnya. Agak jauh juga sebenarnya lapangan terbang tersebut dengan rumahnya. Dia tinggal di sebuah apartmen 3 bilik bersama 2 orang pelajar bangsa asing. Seorang dari Nigeria & seorang lagi dari Bangladesh. Setibanya aku di rumahnya, dia mempelawa aku untuk makan malam. Dia menjemput sekali seorang lagi pelajar Malaysia yang tinggal di flat yang sama, iaitu Azmir. Aku sebenarnya sudah mengenali Azmir sejak aku belajar di Kolej MARA Banting lagi. Kami kenal melalui alam cyber, iaitu melalui mIRC sewaktu era kepopularan mIRC. Ini adalah kali pertama kami bertemu. Orangnya sangatlah peramah. Selepas makan malam bersama-sama & berbual panjang, aku & Rosman kembali ke bilik. Azmir pun turut kembali ke biliknya semula.

Hari 2: 30 NOVEMBER 2007

Pada pagi hari ini, Rosman mengajak aku bersarapan bersama sebelum dia meninggalkan aku seorang diri kerana dia terpaksa ke universitinya. Dia adalah pelajar ‘postgrad’ di University of Newcastle. Dia mengambil program Master dalam bidang kejuruteraan awam. Begitu juga dengan Azmir. Memandangkan aku ditinggalkan bersendirian, aku mengisi masa yang ada dengan melayari internet di biliknya sahaja. Hari ini adalah hari Jumaat. Disebabkan Rosman hanya akan pulang selepas solat Asar & kebetulan aku pula adalah musafir, aku pun hanya menunaikan solat Zohor & juga Asar di dalam biliknya sahaja. Lebih kurang pukul 4.00 petang, Rosman pun pulang semula ke rumahnya. Selepas solat Maghrib, Rosman mengajak aku & Azmir keluar bersiar-siar menikmati angin malam Newcastle.

Aku sebenarnya sudah lama teringin untuk menjejakkan kaki di Newcastle kerana di sinilah letaknya lokasi penggambaran Cinta Antara Benua, drama bersiri yang menjadi sumber inspirasi aku untuk belajar di luar negara sewaktu aku di Tingkatan Dua pada tahun 1996 dahulu. Alhamdulillah. Cita-cita aku untuk belajar di luar negara sudah pun tercapai & sekarang sudah hampir 7 tahun aku bermastautin di Dublin. Dan hajat aku untuk memijakkan kaki di bumi Newcastle juga tercapai akhirnya.


Petikan episod drama bersiri CINTA ANTARA BENUA

Newcastle atau nama panjangnya, Newcastle upon Tyne adalah sebuah bandar di bahagian timur laut England & merupakan antara bandar-bandar yang terpenting di England. Ianya terletak di dalam wilayah Tyne and Wear, di tebing Sungai Tyne. Para peminat bola sepak sudah tentunya mengenali kelab bola sepak Newcastle United, antara kelab bola sepak Inggeris yang ternama. Bandar ini mempunyai jumlah penduduk seramai 270,000 orang. Dialek yang digunakan oleh penduduknya, iaitu dialek Geordie hanya dipertuturkan oleh penduduk-penduduk di sekitar Newcastle sahaja. Ianya mempunyai istilah-istilah & sebutan-sebutan yang agak berbeza daripada Bahasa Inggeris standard & kadangkala agak sukar untuk difahami apabila didengar.


Peta Kedudukan Newcastle di dalam England

Menurut sejarah, kota Newcastle ini mula diduduki sejak kurun ke-2, sewaktu ketibaan orang-orang dari Empayar Rom ke pulau Great Britain. Selepas kehancuran Empayar Rom, Newcastle berada pula di bawah pemerintahan kerajaan Northumbria mulai tahun 410. Kota ini kemudiannya menjadi salah satu kota terpenting dalam kerajaan England sewaktu Zaman Pertengahan. Sebuah kubu dibina di sini bagi menghalang pencerobohan & serangan dari Scotland. Raja Scotland yang bernama William I pernah dipenjarakan di Newcastle pada tahun 1174. William Wallace, perwira dari Scotland pernah juga dibawa melintasi Newcastle selepas dia ditangkap & dibawa ke London. Newcastle memainkan peranan yang agak penting dalam Revolusi Industri di England. Pada kurun ke-18, ia merupakan pusat percetakan ke-4 terbesar di England selepas London, Oxford & Cambridge. Newcastle juga adalah antara pengeluar & pengeksport utama arang batu di England.

Bersambung...

6 buah komen:

Suzana Johari Monday, July 6, 2009 at 1:49:00 AM GMT+8  

nice travel story..im waiting for the next episode..:)

Unknown Monday, July 6, 2009 at 8:32:00 AM GMT+8  

Salam Jhaz...

Alhamdulillah...Dream come true :-D

All the best and Take care...

(memori tahun 1996 kembali balik nih)

[danial][ma] Monday, July 6, 2009 at 11:44:00 AM GMT+8  

hej! Jhazkitaro...my newcastle and i know rosman and azmir too...nice chaps...;-)

NuR Tuesday, July 7, 2009 at 1:51:00 AM GMT+8  

Wah,,, bestnya. You dream come true dude!! Alhamdulillah kan? :)) Keep it up the good work.

JHaZKiTaRo Tuesday, July 7, 2009 at 10:48:00 PM GMT+8  

Suzana Johari:
thanx for the compliment.. insyaAllah, i'll update soon

faiza:
alhamdulillah

danialma:
oo yaa.. how come i didnt see u in newcastle?? haha.. yup.. they're great buddies..

Nur:
alhamdulillah.. thanx

mulan:
:)

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP