MoRoCCo: PeRMaTa iSLaM Di uFuK BaRaT (BHG I)

>> Friday, July 17, 2009



Morocco adalah negara kedua di benua Afrika & juga di rantau negara-negara di mana penduduknya bertutur dalam Bahasa Arab yang aku jejaki selepas Mesir. Sudah lama sebenarnya aku menyimpan hasrat untuk ke negara ini yang kaya dengan sejarah Islam & juga senibina yang mengagumkan. Mujurlah syarikat penerbangan Ryanair telah mengembangkan sayapnya ke negara Morocco ini yang memudahkan pelancong-pelancong dari benua Eropah untuk menjejakkan kaki ke sana. Aku mengambil masa lebih kurang 2 bulan untuk merancang perjalanan aku di bumi Morocco. Warganegara Malaysia wajib memohon visa untuk masuk ke negara ini. Segala urusan visa telah aku selesaikan 2 minggu sebelum bertolak. Mujurlah tiada sebarang masalah timbul.

Aku bertolak ke Morocco sehari selepas aku tiba di Dublin setelah 5 hari berkelana di Newcastle & Nottingham. Penat pun belum hilang lagi, sudah perlu berkemas-kemas untuk ke tempat lain pula. Bagi pengembara seperti aku, perkara sebegini sudah menjadi kebiasaan. Aku mengembara seorang diri lagi pada kali ini. Pelajar-pelajar Malaysia di Dublin yang lain masing-masing mempunyai perancangan tersendiri. Puas aku memujuk, malangnya tiada siapa yang ingin ke Morocco. Mungkin ramai yang beranggapan Morocco tidak selamat & sebagainya. Entahlah. Aku pada mulanya agak takut juga untuk ke sana seorang diri. Orang-orang bangsa Arab ni kelakuannya agak kasar sedikit. Pengalaman di Mesir banyak mengajar aku. Walau apapun, aku perlu beranikan diri. Kalau nak seribu daya, kalau taknak seribu dalih.

Pengembaraan aku di bumi Morocco bermula pada tarikh 4 Disember 2007 & berakhir pada tarikh 15 Disember 2007. Lebih kurang 12 hari lamanya. Aku menjejakkan kaki di 6 buah bandar di dalam negara itu, iaitu Marrakech, Casablanca, Rabat, Tangier, Meknes & Fes. Aku bermalam di hostel-hostel yang aku rujuk di dalam buku ‘Morocco’ keluaran Lonely Planet yang menjadi sumber rujukan utama aku mengenai Morocco. Selain buku tersebut, aku juga membawa bersama sebuah lagi buku yang amat berguna, iaitu buku ‘Morocco’ keluaran DK Eyewitness Travel Guides. Tanpa kedua-dua buku tersebut, agak mustahil untuk aku menerokai bumi Morocco ini. Untuk bergerak dari satu bandar ke bandar yang lain, aku menggunakan perkhidmatan keretapi. Sistem keretapi di Morocco sememangnya sistematik & lebih kurang sama seperti di benua Eropah. Aku sendiri berasa kagum. Ini semestinya dapat memudahkan pengembaraan aku di sana.

Morocco atau dalam Bahasa Arabnya Al-Maghrib adalah sebuah negara yang terletak di bahagian barat laut benua Afrika yang mempunyai keluasan seluas 446,550 km persegi & jumlah penduduk seramai 30,000,000 orang. Negara ini disempadani oleh Algeria di bahagian timur & Mauritania di bahagian selatan. Di bahagian utaranya pula adalah persisiran pantai yang menghadap Laut Mediterranean & juga Selat Gibraltar yang memisahkan benua Afrika dengan benua Eropah secara amnya & Morocco dengan Sepanyol secara khususnya. Bahagian barat negara ini pula adalah persisiran pantai yang menghadap Lautan Atlantik. Morocco adalah anggota Liga Arab & Organisation of the Islamic Conference (OIC). Ianya adalah satu-satunya negara di benua Afrika yang tidak menganggotai Kesatuan Afrika. Ia mengundur diri daripada kesatuan tersebut pada tahun 1984 & tidak menunjukkan minat untuk kembali semula menjadi ahli.


Peta kedudukan Morocco di dalam benua Afrika


Peta Morocco

Matawang yang digunakan di Morocco ialah Dirham. 1.00 Euro bersamaan dengan 11.00 Dirham, sementara 1.00 Ringgit pula bersamaan dengan 2.20 Dirham. Bahasa Arab merupakan bahasa rasmi negara ini. Bahasa kedua yang utama di sini selepas Bahasa Arab ialah Bahasa Perancis. Ini kerana Morocco merupakan tanah jajahan Perancis sebelum ia mendapat kemerdekaannya pada tahun 1956. Boleh dikatakan hampir kesemua penduduk Morocco boleh berbahasa Perancis, terutamanya penduduk di bandar-bandar besar. Bahasa Perancis juga adalah bahasa utama yang digunakan dalam perdagangan, ekonomi, di sekolah-sekolah & di badan-badan kerajaan di negara ini. Papan tanda dalam dwibahasa, iaitu Bahasa Arab & Bahasa Perancis pun boleh didapati di mana-mana sahaja. Penggunaan Bahasa Inggeris teramatlah kurang.

Dialek Bahasa Arab yang dipertuturkan oleh penduduk-penduduk Morocco agak berbeza daripada negara-negara Arab yang lain kerana ia dicampur aduk dengan Bahasa Perancis. Aku menghadapi banyak juga masalah untuk berkomunikasi dengan mereka. Mujurlah aku mempunyai pengetahuan sedikit dalam Bahasa Perancis & Bahasa Arab. Selain kedua-dua bahasa tersebut, Bahasa Berber juga turut dipertuturkan oleh sebilangan penduduknya yang berbangsa Berber. Morocco mengamalkan sistem pemerintahan Raja Berperlembagaan. Ketua negaranya adalah Raja & dibantu oleh Perdana Menteri. Raja yang memerintah di Morocco sekarang bernama Muhammad VI.

Morocco terletak di dalam zon waktu yang sama seperti United Kingdom & Ireland. Oleh itu, aku tidak perlu memperbetulkan jam tangan aku. Negara ini mempunyai struktur geografi yang pelbagai dari gunung-ganang sehinggalah ke padang pasir. Banjaran Atlas merentang dari bahagian barat daya ke timur laut negara ini. Hampir keseluruhan bahagian tenggaranya pula adalah Gurun Sahara, iaitu gurun yang terbesar di dunia yang merentasi beberapa buah negara di bahagian utara benua Afrika. Kawasan yang mendatar di Morocco mengalami iklim Mediterranean, sama seperti negara-negara Eropah seperti Sepanyol, Itali, Greece & sebagainya. Lebih kurang 66 peratus penduduk Morocco berbangsa Arab. Yang selebihnya pula adalah bangsa Berber, iaitu bangsa yang mula-mula sekali menghuni bumi Morocco, sebelum kedatangan orang-orang Arab yang menyebarkan Islam dari Semenanjung Arab pada kurun ke-7. 98 peratus daripada penduduk Morocco kini beragama Islam.


Keluarga bangsa Berber di Morocco

Bersambung...

4 buah komen:

1ondoncalling Friday, July 17, 2009 at 6:25:00 PM GMT+8  

Seri buku-buku DK adalah koleksi tersempurna saya.
Saya tak begitu suka buku-buku Lonely Planet.

Ha ha... macam kata orang Mat Salleh, "a picture is worth a thousand words"!

DeLinn Sunday, July 19, 2009 at 3:56:00 PM GMT+8  

:-)

Nice travelogue!

Tak balik Malaysia bercuti?

莫妮 Friday, September 16, 2011 at 12:18:00 AM GMT+8  

salam. maaf ,
sy nak tanye.
dari satu tempat ke satu tempat tu, perjalanan dia tu jauh x?
maksud sy, cth nye dari Marrakech ke casablanca.
sbb ade hajat jgk nak ke sana.
kalau blh nak tahu jgk, mcm mane keadaan kat sane.
apepon, nice entry.

Hilyah Hana Friday, January 25, 2013 at 5:48:00 PM GMT+8  

Mau nanya kalo permpuan mengunjungi ke negara morocco sendiri berbahaya gak?

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP