BaNGuNLaH DaRi TiDuR!!

>> Thursday, July 09, 2009



Hati aku tiba2 tergerak untuk menulis entry ini setelah membaca & menonton berita tentang kekejaman terbaru terhadap umat Islam, iaitu terhadap kaum etnik Uyghur di wilayah Xinjiang, China. Entah sampai bila la umat Islam akan terus ditindas. Dulu kat Palestine (yg sampai sekarang pun tak habis2 lagi). Lepas tu kat Bosnia & Herzegovina. Lepas tu kat Chechnya. Lepas tu kat India. Lepas tu kat Sulawesi. Lepas tu kat Mindanao. Lepas tu kat Selatan Thai. Dan yang terbaru pulak kat wilayah Xinjiang. Tak henti2 penindasan terhadap umat Islam berlaku. Kadang2 rasa macam dah tak larat nak dengar & tengok. Tapi, nak buat macam mana kan. Dah ada telinga, dah ada mata. Terpaksa jugak laa mendengar & melihat. Lagipun dieorg semue tu seagama dgn aku jugak. Dah dikira sbg saudara-mara aku jugak laa kan. Cubit paha kiri, paha kanan pun terasa sakit jugak.

Aku pernah menghadiri satu ceramah sewaktu aku kat Rumah Malaysia Abbasiyah di Kaherah, Mesir tahun 2006 dulu. Penceramah tu ada berkata yang umat Islam tak pernah mengalami penghinaan sebagai mana yang kita alami waktu sekarang ni. Semuenye bermula selepas penghapusan sistem Khalifah Turki Uthmaniyah pada tahun 1924. Sewaktu zaman junjungan besar Rasulullah SAW & Khalifah Ar-Rasyidin, daulah Islamiyah begitu meluas sekali & amat digeruni walaupun usia kerajaan Islam pada waktu itu baru setahun jagung. Kemudiannya, kepimpinan Islam diambil alih pula oleh kerajaan Bani Umayyah yg berpusat di Damascus yang wujud dari tahun 661-750. Kemudian, kerajaan Bani Abbasiyah yang berpusat di Baghdad dari tahun 750-1258 pula mengambil alih.

Selepas kehancuran kerajaan Bani Abbasiyah akibat serangan tentera Mongol pada tahun 1258, umat Islam masih lagi mempunyai kerajaan Islam di Andalusia, Sepanyol yang telah wujud sejak tahun 711 lagi yang berpusat di Cordoba. Namun, kerajaan Islam di Andalusia itu semakin hari semakin lemah & berpecah2 sehinggalah kejatuhan kota Granada ke tangan Raja & Permaisuri Sepanyol yg beragama Katholik pada tahun 1492 yang menamatkan riwayat pemerintahan Islam di Sepanyol. Kepimpinan umat Islam seterusnya diambil alih pula oleh Empayar Turki Uthmaniyah, empayar Islam yang terbesar dalam sejarah & yang paling lama bertahan. Yang menariknya tentang empayar ini, pemimpin2nya bukanlah daripada bangsa Arab seperti kerajaan2 yg aku sebut di atas, tetapi daripada bangsa Turk yang berasal dari Asia Tengah. Sudah terbukti, kepimpinan Islam tak semestinya berasal daripada bangsa Arab sahaja. Bangsa lain pun turut boleh memikul tanggung jawab tu. Walau sehebat mana pun empayar Turki Uthmaniyah ini, ia akhirnya berjaya juga dihancurkan oleh orang2 kafir & tali barut mereka, iaitu Mustafa Kamal Attaturk laknatullah.

Jadi, kita dapat lihat, sebelum terhapusnya sistem khalifah Turki Uthmaniyah, umat Islam begitu disegani & digeruni kerana kekayaan ilmu pengetahuan & kekuatan tenteranya. Pihak musuh hanya menanti sahaja saat2 kelemahan umat Islam sebelum mereka boleh menembus masuk & menghancurkan kita. Benarlah firman Allah SWT dalam ayat ke-120, Surah Al-Baqarah yang bermaksud:

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu)"

Seperti yg kita ketahui, umat Islam kat seluruh dunia ni dah cecah lebih drp 1 billion. Tapi kenapa kita semua tak boleh nak bersatu membantu saudara-mara kita yg disiksa tu? Kalau orang2 Katholik boleh bersatu di bawah pimpinan Pope, kalau negara2 Europe boleh bersatu di bawah European Union, kenapa negara2 Islam tak boleh bersatu & lantik sorang khalifah sbg pemimpin kita? Kenapa kita takutkan sangat dgn org2 Barat, sedangkan umat Islam zaman dulu mampu menamatkan riwayat Empayar Byzantine & Empayar Parsi, 2 buah empayar yg sangat besar & berpengaruh? Kadang2, aku pun taktau macam mana kita semue boleh tidur malam dgn lena tanpa memikirkan saudara-mara kita yg menderita kat negara2 lain tu. Mujurlah negara kita ni aman damai, takde masalah apa2 berlaku walaupun kita ni hidup dalam kepelbagaian kaum. Mintak jauh laa kan..

So, sama2 laa kita fikirkan ye...

Kat bawah ni aku selitkan sebuah video utk tontonan korang semua. Harap korang semua akan mendapat iktibar lepas menonton video ni:



2 buah komen:

Mazarina Thursday, July 9, 2009 at 6:41:00 PM GMT+8  

blog yg menarik...diari kembara yg manis.:)

ahmad Saturday, July 11, 2009 at 11:59:00 AM GMT+8  

anda suka jalan2. bukan jalang.

blog hopping juga!

HAKCIPTA TERPELIHARA © 2004-2011: Aku Sebutir Pasir

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP